Kirjoittaja Aihe: Vintagen vaihdevivusto  (Luettu 4426 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Vintagen vaihdevivusto
« : Elokuu 13, 2024, 15:30:20 ip »
Tuossa joku aika sitten kesken ajon, Vintagen vaihdevivustosta, astinlaudan alta, tippui joku osa tielle. Hetken aikaa yritin sitä etsiä, mutta tuloksetta. Tilasin noudon lähimmästä mp-korjaamosta, joka sattui olemaan HD:n merkkikorjaamo. Homma sujui siellä rivakasti. Tosin korvasivat puuttuneen osan jollakin Vintageen sopivalla HD:n osalla. Lopputuloksena vivusto on kuitenkin nyt jämäkkä ja vaihteet napsahtavat napakasti ja tarkasti kohilleen huomattavasti "kevyemmällä jalalla" verrattuna alkuperäisen vivuston toimintaan ja vaatimaan reippaaseen polkaisuun.
Mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen vaihdevivusto
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2024, 16:44:39 ip »
Hyvä kun sait avun helposti eikä osia tarvinnut odotella.

Monet paljon käytettävät toiminnot kuten vaihde- ja jarruvivusto, kahvat sekä kahvakytkimet kuluvat huomaamatta niin että muutosta ei tunnista.

Californioiden vivustot ja niiden akseloinnit ovat melko vanhaa perua. Monella näkee että vaihdevipu klenkottaa hieman vinossa ja kun sitä koskee käsillä niin huomaa että klappia on kertynyt. Poljinakselin laakeri on, yleensä kovasti kulunut ja on syntynyt välys jossa vaseliini ei pysy. Sijalle tulee likaa ja vaiva pahenee.

Seuraavana linjassa on välitanko jonka pallonivelet ovat väljistyneet ja tiivisteet varisseet matkalle.
Sitten on hyvin vähän huomioitu välivipu joka muutta vaakaliikkeen pystyliikkeeksi. Sen akselilla on mutteri, jousi ja jonkilainen tiivistekin. Sekin on saanut olla purkamatta ja puhdistamatta, toisinaan, hyvinkin pitkiä aikoja. Toinen pallonivelinen tanko pystysuorassa ja päättyy vaihteiston päähän. Harvoin niitäkään on kukaan irroitellut, pessyt ja voidellut. Kaikki pallonivelet ovat avattavissa eli pienellä metallilankaklipsulla lukittuina. Muut kohteet ovat akseleita ja holkkimaisia rakenteita. Yhteensä liikkuvia ja kiinteitä puhdistettavia kohteita on 11kpl ynnä niiden kiinnittimet ja muut pikkuosat. Useimmiten kumiset, kuppimaiset pallonivelien tiivisteet ovat kadonneet matkalle.

Sopiva sunnuntai-iltapäivän rupeama. Bräkleeniä, puhtaita riepuja, muutama työkalu purkua ja kokoonpanoa varten sekä vedenkestävää vaseliinia. Osat siis irrotellaan kokonaan toisistaan. Ei kannata tehdä sepeli- tai nurmikkopihalla sillä pienet osat voivat katoilla. Kun näin tekee joka vuosi niin ei tule klappia osiin kovinkaan herkästi ja laite toimii niin kuin se on suunniteltu. Toimenpide ei kuulu normaaliin kausihuoltoon vaan, käytännössä, tekeminen tai teettäminen jää omistajan vastuulle.

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Vintagen vaihdevivusto
« Vastaus #2 : Elokuu 13, 2024, 21:40:47 ip »
Tuttu juttu.
Itselläni Cali AN - joka on sama laite kuin Vintage, mutta kromia ja varusteita on niukemmin.

Kyllä, vivuston nivelet kuluu melko äkkiä, näköjään - MM:n ohjeet ihan asiaa.
Myös polkimen akselin laakeriholkki kuluu väljäksi, eikä siitä oikein hyvää tule, vaikka laittaa uuden - päittäisvälystä jää.
Päädyin poistamaan päittäisvälyksen shimmiprikoilla (taitaa olla Etrasta kotoisin) olen hankkinut lajitelman, jossa 0,5 ja 0,2 mm:n prikkoja, sisäreikä 16 mm. Niitä kokeilemalla sopiva määrä, niin saa päittäisvälyksen pois - tai siis niin pieneksi, että tuntuu jämäkältä, uskon, että lisäävät , myös laakeriholkin kestävyyttä, kun ei ole ylimääräistä holkkumaa.
Shimmit sinne rungon puolelle, koska siinä vivun kiinnitysruuvissa on se lukitusura.

Kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa kiristää myös se laatikossa olevan akselin päähän tuleva "kampi", joka muuttaa pystyliikkeen kiertoliikkeeksi. Pirullisen ahtaassa paikassa... homman helpottamiseksi vetäsin reikäsahalla 20 mm:n reiän siihen akkukotelon peltipohjaan sen vivun kohdalle - siitä on helppo kiristää se kuusiokoloruuvi.

KL

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vintagen vaihdevivusto
« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2024, 21:59:13 ip »
Ettei olisi kellään helppoa niin mainittakoon että 1400-sarjan vivusto on vain hieman erilainen. Erilaisuus ei, kuitenkaan, tule siitä vaan että 6-vaihteisen laatikon takaseinämälle on miltei mahdoton, ilman laajaa purkamista, tavoittaa edes katseella. Ensi talvena otan siitä työvoiton. Saavat Kerhoni sällit taas puheenaihetta että kuinka Guzzeja pitää koko ajan remontoida. Kyllähän vikoja voi olla mutta ei sellaisia että estää tai haittaa ajamista.