Kirjoittaja Aihe: Ja sivujalan kytkin ?  (Luettu 6216 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Ja sivujalan kytkin ?
« : Elokuu 08, 2024, 09:37:37 ap »
Ajelinpa töihin päin. Pysähdyin risteykseen. Kone sammui. Pyörittää, ei lupaa. Sivujalan käyttö alhaalla ja prumm....

Sattumaa vai vikaa sivujalan kytkimessä ?

Noissa joku tyypillinen vikapaikka vai lian jumittama ?

Kummin päin se toimii, piuha irrotettuna sammuu vai käy ?

Nevada -98.

--> kaikki toki selviää kun ehtii tonkimaan, nyt ei ehdi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2024, 10:18:22 ap »
Sivutuen kytkin on on - off tyyppinen.
Jos se jumittaa lian vuoksi niin huolto on jäänyt sen osalta tekemättä.
Suosittelen osan irrottamista ja puhdistusta.
Sen sisään on saattanut päästä likaa jota on vaikeahko saada pois.

Ihan saman vuosimallin kytkentäkaaviota en löytänyt tähän hätään mutta uskoisin että ao. kohde on pysynyt samanlaisena pitkään. Kytkentäkaaviosta selviää virtapiiri. Toki sivutuen vika voi olla myös releessä mutta on harvinaisempaa. Rele on hyvin edullinen laite mutta asentoanturi voi olla arvokkaampi. Pyörän mukana seuranneessa käsikirjassa lienee valmistusajankohdan kytkentäkaavio. Asentokytkin on maadoittavaa tyyppiä.
Osat liitteenä olevassa kaaviossa ovat 27, 30 ja 31.

Toki virtapiirin voi kytkeä kiinteäksi mutta silloin voi sivutuki jäädä vahingossa ala-asentoon liikkeelle lähtiessä. 

https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/pb/750/Nevada750_2002_Serie1.gif

Kytkimiin ja, eritoten, releisiin sekä sulakkeisiin pitää kiinnittää huomiota ainakin kerran vuoteen eli irrotella ne virtapiireistään, puhdistaa kannat ja liittimet sekä laittaa suoja-ainetta. Säästyy tien päälle jäämisestä ihan pienellä vaivalla.
Käytännössä olen huomannut että tyypillistä on jäädä ihan pikkuvian vuoksi tien laitaan kun ei ole huolehdittu em. seikoista. Kylläpäs olenkin vahingoniloinen taas tänään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2024, 10:18:51 ap »
Likaa kytkimessä. Tai sitten se käyttönasta, joka tulee jalkaa vaste, on kulunut. Putsaus ja säätö, niin toiminee taas.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

SPO

  • Viestejä: 7
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2024, 00:52:01 ap »
Ei pitäisi startata, jos sivujalan kytkimessä ei ole kontaktia, koska myös startin releen maadoitus menee kytkimen kautta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2024, 09:43:33 ap »
Tuon kytkentäkaavioiden ylläpitäjä ilmoittaa etusivullaan että lahjoituksia otetaan vastaan jos kaavioista on ollut apua. Etusivu jonka mahdollisesti tiedättekin:  https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Itse olen saanut runsaasti apua silloin kun tein itselleni ja muille enemmän remontteja.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2024, 10:27:03 ap »
Ei pitäisi startata, jos sivujalan kytkimessä ei ole kontaktia, koska myös startin releen maadoitus menee kytkimen kautta.

Niinhän sitä voisi luulla.

Tässä taannoin kun tämä laitos oli mulle vielä uusi sahasin oikein huolella eikä lähtenyt käyntiin. Lupasi kerran kaksi ja sitten sammui. Välillä ampui kunnolla pakoputkeenkin. Kunnes nostin sivujalan ja laakista käyntiin.

Näistä lienee eri versioita siis.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2024, 12:53:38 ip »
Kuten taisin mainita niin kytkentäkaavioista on eri versioita. Nevadassa oli taajaa mallisarjan muutosta vuosituhannen vaihteen tienoilla. Netistä voisi etsiä sitä oikeaa.

Tuo mainittu starttaaminen sivutuki alhaalla ei pitäisi antaa käynnistyspulssia. Vikaa on jossain, ilmeisesti sivutuen asentokytkimessä. Myöhemmin tuli mahdollisuus startata vaihde vapaalla tai kytkin vedettynä kun sivutuki on alhaalla. Joskus oli mahdollisuus startata myös siten että tappokytkin oli off-asennossa. Vaan ei käynnistynyt.

Asiaa voi hyödyntääkin: esimerkiksi venttiilien säätöön siitä on apua kun sytytystulpat on irrotettu.
Off-asento venttiilien säädössä oli kätevää. Tulpat pitää maadoittaa jos toimii näin. Muutoin sytytyspulssi saattaa hankkia ihan uuden reitin...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2024, 12:22:11 ip »
Tutkimukset suoritettu.

Kytkintä renkkaamalla kuuluu joo releen ääni "jostain". Varmaan toimii sinänsä kuten pitää.

Toimintahäiriöt taas johtuvat siitä että se kytkimen kara on ihan mutkalla. Olkoon sitten noin, toimii riittävällä tarkkuudella nytkin, korjataan kun lakkaa toimimasta tai alkaa ärsyttää.

Hieman kyllä ihmettelen millä konstilla se on noin vääntynyt - mekaniikkaa katsellessa näyttäisi siltä että ei pitäisi olla mahdollista. Osunut johonkin ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2024, 13:31:26 ip »
Siis epäilty syyllinen on löytynyt?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2024, 18:42:08 ip »
Siis epäilty syyllinen on löytynyt?

Sinänsä joo. Katsellaan nyt miten tilanne kehittyy vai kehittyykö.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ja sivujalan kytkin ?
« Vastaus #10 : Elokuu 12, 2024, 13:40:04 ip »
Pyörissä on usein melko heppoisia rakenteita eikä aina siellä mistä olisi niille sopiva toimintaympäristö.
Kun ostin, uutena 1400:sen ja ryhdyin kevätkaudella sitä syynäämään niin yllätyin jarrupolkimen asentokytkimen naurettavasta heppoisuudesta ja epätiiveydestä. Muutin rakenteen ja heivasin mikrokytkimen pois ja ostin vajaalla kolmellakympillä painekytkimen jolla korvasin takajarrun poljinsylinteriltä letkua kiinnittävän banjoruuvin. Nyt laite on, siltä osin, hermeettinen ja haponkestävään paineanturia ei helposti tuho uhkaa eikä siinä ole ulkoisia liittimiä tai muutakaan vaurioherkkää kohtaa. Johtimet lähtevät siististi ja liittyvät ylempänä rungossa pyörän johtosarjaan. Oli siinä yksi jekkukin kytkentäjärjestyksen suhteen mutta ratkaisu oli helppo.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html