Kirjoittaja Aihe: Mittarivalohäiriö  (Luettu 5339 kertaa)

sy

  • Viestejä: 73
Mittarivalohäiriö
« : Elokuu 07, 2024, 08:25:25 ap »
En löytänyt aikaisemmista keskusteluista vastausta Nevadaan (Classic ie. v. 2005) ilmestyneeseen ongelmaan:
Pyörä toimi täysin normaalisti, mutta ajon jälkeisenä aamuna kun menin starttaamaan pyörää, mittaritaulussa paloi öljynpaineen ja vaihde vapaalla varoitusvalo. Siis virta-avain 0-asennossa. Akku oli purkautunut lähes tyhjäksi. Latasin akun ja pyörä toimi normaalisti, mutta kun sammutin moottorin, mainitut kaksi varoitusvalo jäivät palamaan.
Ennen tämän häiriön ilmestymistä ajoin muutaman kymmenen kilometriä kaatosateessa, joten mittaristo sai varmaan kosteutta sisäänsä.
Sikäli erikoista, kun mittaristoa liikuttelee sopivaan suuntaan, valot sammuvat, mutta palaavat taas uudestaan. Esim. eilen illalla mainitut valot eivät palaneet pyörän seistessä, mutta nyt aamulla ne taas paloivat. Kostea ilma yöllä...
Moninapaliitin näyttää puhtaalta, eikä sen liikuttelu vaikuta valojen syttymiseen tai sammumiseen.

Onko tämmöinen ongelma tullut muilla vastaan?

cupe

  • Viestejä: 1
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2024, 09:24:28 ap »
Hei olen myös uusi Nevada Clasic ie 2005 omistaja ja minulla oli samoja oireita. Sain vian pois ainakin toistaiseksi kun huomasin virtalukon olevaan turhan jäykkä ja tuntuvan hiukan tahmealta ja niinpä ajattelin että lukko ei sulje virtanapoja vaikka käänsin virrat pois joten oljysin lukon ja putsasin virtalukon pohjan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2024, 09:49:19 ap »
Pyörässä on siis sähkö päällä koko ajan. Viittaa hyvin vahvasti virtalukon pohjan ongelmaan; likainen tai kostea tai kosteaa likaa. En enää muista miten sen saa helposti auki. Avautuu ilman väkivaltaa, joten ei tarvitse sorkkarautaa.
Avainreiästä voisi pruutata kontaktisprayta ( EI WD-40 tai CRC 5-56 ) hyvin reippaalla kädellä.
Virtalukkoa voidellaan useinkin liian reippaasti, josta seuraa rasvaisen töhnän kasaantumista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2024, 10:39:43 ap »
Joko virtalukon häiriö ja/tai likaa joka aiheuttaa oikosulkuja kytkentänastojen välillä. Purkamatta voi kokeilla haihtuvalla liuottimella puhdistamista ja paineilmalla koittaa saada likaa lähtemään pois. (Sellainen paineilma on hyvää joka on vesi- ja öljyeriteltyä eli ei ainakaan huoltiksen paineilmaa. Vesieritellyssä paineilmassa ei ole vettä eikä muita vierasaineita kuten öljyä.) Virtalukon voitelu on kaksipiippuinen juttu. Öljypohjaisella voiteluaineella lukko kerää vain lisää likaa. Syntyy tahmeaa kuraa joka estää sähköisen kontaktin. Siinä suhteessa vahapohjainen suoja-aine voi olla kätevämpi. Esimerkiksi talvikäyttöön tarkoitettu lukkosula ei sovellu pystymallisiin lukkoihin.

Ulkona säilyttäminen ei ole hyväksi pystymallisille virtalukoille. Lukkoon pääsee sadevettä hapettamaan osia, aiheuttamaan oikosulkuja ja likaa menee samalla lukkopesään. Myös virta-avaimen puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota. Se voi tahriintua silloin kun se on muualla kuin virtalukossa. Uusi virta-avain on lievä riesa: se on koneistettu muotoonsa mutta siinä voi olla reunat hyvin terävät tai, jopa, purseita koneistuksen jäljiltä. Käytön alkaessa kulmat pyöristyvät mutta irronnut aine jää lukon sisään.

Ulkosäilytyksessä, kuten tapahtumissa tai vaikka kotipihassa voi virtalukon suojata estämällä sadeveden ja muun töhnän pääsyn lukkoon. Erityisesti keväällä ilmassa on paljon siitepölyä.
Valitettavasti virtalukkojen pohjat ovat umpinaisia eli kosteus pääsee pois vain avaimenreiästä haihtumalla.
Useimmissa virtalukoissa on pieni läppä avaimenreiässä. Se ei estä kosteuden pääsyä mutta seuloo isommat roskat. Kriittisin hetki on kun avainta työnnetään virtalukkoon, jossa avaimenreikä on usein syvennyksessä. Se on kuin suppilo joa kerää ryönää. Usein, mainittu pieni läppä avaimereiän suulla, on jumittunut aukiasentoon. Silloin on lialla suora pääsy lukkoon koko ajan kun avain on poissa.

Lukon yläosassa on lukkomekanismi ja alaosassa kytkentämekanismi. Kumpaankaan ei lika ja kosteus tee hyvää. Nykypyörissä on lukossa myös tunnistin joka "keskustelee" avaimen kanssa. Käynnistys ei siis onnistu pelkällä avaimen käytöllä kuten fyysisellä alkuperäisen avaimen kopiolla ilman avaimen ja lukon vastaanottimen välistä "keskustelua". Tunnistin sijaitsee virtalukon yläkehällä. On yleensä musta ja pyöreä.

Jotkin virtalukot ovat purettavissa, ainakin osittain, pohjan kautta jossa kytkentänastat tai -kuulat ovat. Irto-osia voi olla melkoisesti eli osan auettua leegio pieniä jousia ja kytkentäsiltoja singahtaa ympäriinsä. Niitä voi olla hankala asennella takaisin.

Virtalukon vaihto on oma lajinsa: yleensä virtalukko on kiinni kahdella pultilla joista toinen on ns. murtopultti joka on omannut, vielä kokoonpanossa, kannan. Kanta katkeaa pois kiristettäessä eikä siihen jäljelle jääneeseen kartiokkaaseen kantaan sovi mikään tavallinen avain. Pulttien kierteissä voi olla ruuvilukitetta.

Koska lukkoasiat ovat herkkiä niin niihin on suhtauduttava tietylla herkkyydellä.
Kaipa niitä muitakin lukkojuttua on mutta olkoon nyt tämä tällä kertaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2024, 10:50:19 ap »
Mittaristokin voi olla kosteuden uhri: 1400:n mittaristoon pääsi vettä taannoisessa pesussa ja se tiivistyi mittarilasin alle. Tuskin se siellä hyvää tekee. Nyt vedestä ei ole enää tietoa. Mittaristo on toiminut ookoo koko ajan. Jätin pyörän auringonpaisteeseen seisomaan. Se nostaa mittariston sisäistä ilmanpainetta, höyrystää veden ja syntynyt lämminneen ilman paine tuuppaa kostean ilma ulos samaa tietä kuin oli tullutkin.
Pitänee tutkia miksi vettä on päässyt mittarin sisään ja tilkkiä mahdollinen veden reitti. Pyörä on noin kahdeksan vuotta vanha joten tiivisteet saattavat jo rappeutua ja päästää vettä ohitseen.

Ilmapaine kun vaihtelee lämpötilan mukaan. Helteellä äkilliseen ukkoskuuroon ajaminen aiheuttaa että ilmanpaine suljetussa tilassa laskee jyrkästi. Jos tiivistys ei ole kunnossa käy kuin yllä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #5 : Elokuu 07, 2024, 11:27:55 ap »
Valitettavasti virtalukkojen pohjat ovat umpinaisia eli kosteus pääsee pois vain avaimenreiästä haihtumalla.

Urpon V11:n virtalukosta vuotaa öljy (ja muu tavara) suoraan alla olevaan sähkökytkinosaan. Sen pohjassa taas on poistoreikä.
En tiedä muista.

Virtalukkoon voi leikellä sääsuojan sopivasta kanisterin korkista.

Taidan pitää salaisuutena, millä voiteluaineella Urpo on pitänyt talouden pyörien virtalukot toimintakuntoisina jo yli 40v.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2024, 13:58:17 ip »
Kiitos vastauksista.
Täytyy virtalukko tutkia. Kuitenkin epäilen, että mittaristopaketin sisällä on jotain häikkää. Huomasin kun ruuvasin mittariston irti, että kun löysäsin keskimmäisen kumityynyn mutterin, mainitut kaksi merkkivaloa ja mittarien taustavalot sammuivat. Ja kun paketti oli irti, kyseistä kumityynyä heiluttamalla löytyi kohta jossa valot taas syttyivät. Jotta onko mittariston sisällä siinä kohti joku komponentti, jossa kontaktihäiriö on. Huom. kumityyny on kyllä lujasti kiinni mittariston kotelossa. Tämä nyt kuulostaa henkimaailman jutulta, mutta joku järjellinen selitys täytyy löytyä. En rohjennut vielä avaamaan mittariston kuoria. Näyttää aika hankalalta. Etulevy ja lasit ovat kiinni muutamalla ruuvilla, mutta ne irrottamalla ei ehkä pääse vielä kurkistamaan sisälle koteloon.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2024, 11:24:44 ap »
Nyt muistin, että sama mittarivalojen häiriö olikin jo talvella pyörän seistessä kylmässä tallissa. Varoitusvalot ja mittarien taustavalot olivat syttyneet omia aikojaan ja purkaneet akun. Ei sillä rankkasateessa ajamisella ehkä ollutkaan vaikutusta ongelman syntymiseen. Tai sitte oli... Kyllähän talvellakin kylmässä peltihallissa kosteus- ja lämpötilaolosuhteet vaihtuvat yhtenään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2024, 13:02:48 ip »
Jos saa arvata niin jossain on hapettumaa tai on irronnut jostain jotain johtavaa ainesta joka tekee kummia sähköliitosten välillä. Menestystä mittarin purkamiseen!
Mielenkiinnolla odotan asian ratkaisua.
Tämä firma on korjaillut pajon mittaristoja:https://palanto.fi/
Itse huollatin/korjautin useita Benellin mittareita ja pari Guzzinkin. Silloin mittarit oli koottu niin että niitä kotikonstein ei saanut puretuiksi. Ja on vieläkin: pyöreän mittarin lasi on prässätty kiinni suoraan mittariston koteloon. Tarvitaan aina samanlainen uusi kehys.
Nykymittarit ovat pitkälti digiä ja umpinaisia muovikoteloita eikä paljon senttimetriä paksumpia.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Mittarivalohäiriö
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2024, 08:26:13 ap »
Kiitos kommenteista.
Pyörä toimii kyllä moitteettomasti, eikä kyseinen häiriö haittaa ajoa. Eilenkin 170 km ajelin.
Jos haluaisi luovuttaa ja väistää ongelman, laittaisi pääkytkimen, niin ei akku purkautuisi pitempien seisokkien aikana. Trippimittari ja kello tietysti nollautuu aina kun akku on pois kytkettynä.
Museopyöriini olen laittanut akun johtoon sulakkeen, jonka aina otan pois ajon jälkeen.