Kirjoittaja Aihe: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"  (Luettu 5301 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« : Elokuu 02, 2024, 11:30:27 ap »
Toisinaan on omassa pyörässäni mennyt vikailmoituksen yhteydessä, sen ilmettyä, "ontuen kotiin" -toiminnon lamaamaksi. Sehän harmittaa varsinkin jos on pitkä matka johonkin tai jostain pois. Toiminto rajoittaa moottoritehoa kovasti.
Hätä ei ole tämän näköinen vaan kääntämällä virrat pois virta-avaimesta, odotusta hetki, ja virta päälle niin punainen varoitusvalo lakkaa vilkkumasta ja jää palamaan koko ajan. Silloin voi ajaa muutoin normaalisti mutta mittaristo ei kerro tavanomaisista asioistaan vaan muistuttaa koko ajan että vika on olemassa.

Joskus käy niin että kun sammuttaa moottorin toistamiseen virta-avaimesta uudelleen, odottaa hetken, punainen valo sammuu eikä ole muuta tietoa viasta kuin vikamuistissa. Silloin pyörä ja mittariston muut näytöt ovat normaalisti käytössä.

Eli aina ei tarvitse panikoida, ihan ensihätään, jos vikailmoitus tulee niin apua löytyy heti pyörän omasta "muistista". Toki, jos on silmin tai korvin havaittavaa mekaanista vikaa niin asia on eri ja silloin on harkittava voiko ajaa edes vikasietotilassa.

Eräät sähköliittimet, ikääntyneessä pyörässä, voivat tuottaa vikailmoituksia kun ovat likaantuneet tai hapettuneet. Vikalogista voi tietokenavusteisesti lukea moottorinohjauksen ohjelmointiliittimen kautta vikalogin tiedot. GuzziDiagilla tiedon saa suomenkielisenä. Voi säästää pitkän pennin verrattuna että pyörä viedään merkkihuoltoon vian selvittämiseksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2024, 12:41:23 ip »
Vikalogin luotettavuudesta.
Se ei arvota kuin yhdellä tavalla onko vika vakava vaiko vain pikkujuttu kuten hetkellinen liitinhäiriö. Myöskään mekaanisten komponenttien vikoja tai alkavia vikoja ei järjestelmä noteeraa. Liitinhäiriön vikalogi ilmoittaa komponenttivikana eli sen osan syyksi jonka johtimessa tai liittimessä on vain pikku häiriö tai ylimenovastus. Veikkaanpa että tämän asian vuoksi on vaihdettu kalliita ja aivan ehjiä osia turhaan kun olisi selvinnyt vain liitinpuhdistusaineella.

Taannoin oli eräs tapaus että pyörä käynnistyi mutta sammui kun yritti laittaa ykkösvaihteen päälle. Vika oli sivutuen kytkimessä. Siitä ei tullut vikalimoitusta.
Toinen tapaus oli että pyörän vikalogiin tuli jatkuvasti vikailmoituksia ja matkanteosta tuli tuskallista koska limb home-toiminto kytkeytyi päälle jatkuvasti. Selvisi että pyörän akun jännite oli liian alhainen. Uusi akku ja matka jatkui. Vikailmoitukset loppuivat.

Haluan sanoa että vikalogiin tuijottaminen ei riitä vaan pitää ensin miettiä vikailmoituksen syyn syntyjä syviä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2024, 13:13:20 ip »
>> ...vikalogiin tuijottaminen ei riitä vaan pitää ensin miettiä ... <<

Tuo täytyy muistaa! Ei saa heti ajatella vaikeita, vaikka joskus digivehkeet tekevätkin kummallisia asioita. Erityisesti guzzistien kannattaa miettiä  aina hetki, ennen kuin tekee jotain, koska on paljon helppoja tarkistettavia asioita.
Matin mainitsema sivujalan kytkin on mainio esimerkki. Kytkin asennettu alttiiksi kuran, veden, pölyn, kivien yms. vaikutuksille. Mutta - sen testaaminen on helppo, n.10s.
Ja hyvä olisi olla yleismittari. Käyttö kannattaa opetella rauhassa ja miettiä mitä tulos tarkoittaa.

Veneessä oleva plotteri lopetti toiminnansa. Mies irroitti sen takuuhuoltoon. Huolto palautti merkinnällä "Kaikki OK! " Mutta ei toiminut! Lupasin korjata asian ja sain vastauksen "et Sinä sitä osaa, kun ei maahantuojakaan osannut."
Veneen sulaketaulussa oli toimimaton pikasulake... Uusi maksoi viitisen euroa... Omistaja ihmetteli, jotta onks täällä sulakkeitakin...




s151669

  • Viestejä: 149
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2024, 18:16:17 ip »
Haluan sanoa että vikalogiin tuijottaminen ei riitä vaan pitää ensin miettiä vikailmoituksen syyn syntyjä syviä.

Kaveri vei taannoin korjaamolle autonsa joka kävi kolmella. Klopit oli laittaneet läppärin kiinni. En muista mitä meinasivat siihen vaihtaa mutta hintaa olisi tullut "riittävästi".

Tuli sitten vanhempi ukko paikalle ja sanoi että vaihdetaans nyt ensin sytytystulpat. Eipä siinä muuta vikaa ollut...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2024, 21:44:02 ip »
Kiitoksia osanotosta, vanhalle. Joo, Kerhollani eräät ja muutama, nuorempi tuttunikin luottaa vikailmoituksiin. piruuttani kerroin että se on sitä varten että valuutta siirtyy. Katselivat oudosti kun kerroin karua totuutta. Eivät, välttämättä, oivaltaneet että liki seitenkymppinen voi tietää biteistä ja niiden kontekstistä laitteisiin.

Säästätte, paljon valuutta, kun lataatte läppäriin GuzziDiagin ja otatte niskalenkin häiriöistä sekä hallinnan mahdollisiin vikailmoituksiin. Se ei tarkoita sitä että vikailmoituksen nollaamalla pääsisi pälkähästä. Mutta tietää jo jotain mistä vikaa saattaisi etsiä. Tiedän, kokemuksesta, koska olen käyttänyt Tehtaankin ohjelmistoa, että asiat eivät ole aina yksinkertaisia. Monet vaivat ovat, vielä, tietotekniikan ulottumattomissa. Vaan kunhan asian saa selville on mahdollista että homma ei maksa mitään kun sen itse tekee.

Olen GD:n mainosmies mutta en tienaa ilmaisohjelman kehumisesta mitään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2024, 22:04:51 ip »
TimoEV kertoikin jo, miksikä sitä sanoisi: informaatioharha. Aiheuttaa kovasti turhaa vaivaa. Käytännön tasolla komponenttivikoja. Liki viisitoista vuotta olen ollut kaksinumerojärjestelmän (nolla ja yksi) parissa suht aktiivisesti touhuamassa jota, muunmuassa, ohjelmoinniksi mainitaan. Nykyiset laitteet, tiskikoneesta alkaen toimivat niin. Ottanette huomioon että digitekniikkaa on kokolailla yhtä helppo viritellä oman halun mukaan kuin oli ennen kaasuttimen säätö. Eikä sormet tahraannu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 "Limb home" -toiminnon "kuoletus"
« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2024, 23:25:34 ip »
Oli sopivasti aikaa niin tein vianetsintää viantsinnästä. Eli vikailmoituksen perusteella pitäisi vaihtaa kaasunasentopotentiometrit C ja D. Tulisi hintoihinsa. Hankalaa se ei olisi. GuzziDiagilla saa potentiometrit ajettua sisään keskusyksikön mieleisiksi.
Tein pikaisen puhdistusjutun. Koeajo sujui hyvin eikä hommaan mennyt kovin aikaa.
http://www.motomatti.fi/2024/08/california-1400-oireet-ja-hoito.html

Nyt on kaasunasentopotentiometrejä testattu säässä kuin säässä. Ei kauhean pitkästi vaan ajelin Yyterimeetingiin viikonloppua viettämään. Leppoista oli siellä.
Menomatkalla oli rajuhko ukkoskuuro ja sitä kesti reilut kaksikymmentä kilometriä. Osa porukasta veti levikkeelle mutta itsellä, ison pelksin takana isompaa hätää ollut. Matkamittariin kertyi 262 km. Ei vikailmoituksia eikä mitään muutakaan hankaluutta.

Itsestä tuntui että pyörä toimi juoheammin kaasunasentopotentiometrien liittimien puhdistuksen jälkeen. Oli miellyttävää ajaa ja moottorin käynti tasaista. Ei se aiemminkaan huonoa ollut mutta nyt jotenkin pehmeämpää reagointia mutta silti reipasta menoa. Polttoainetta kului, edestakaisella matkalla, 5,5 litraa sadalle keskinopeudella 82 km/h. Ajoon sisältyi kaupunkiajoa Tampereella ja Porissa sekä meno- ja paluumatkan pitkähkö alhainen nopeusrajoitus Yyteriin menevällä tiellä. Isolla tiellä vakionopeussäätimeen luku 109 niin ei sakkoraja ylity satasen alueella. Ei tarvitse ohitella mutta ei jaloissakaan. Tosin pari Teslaa tuuppasivat vilahtamalla ohitseni mutta heille ei tulekaan bensalaskua perästäpäin. Tampere - Pori tie ei paljon palveluita tarjoa. Palatessa lounastin Mouhijärven ABC:llä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2024, 13:05:42 ip kirjoittanut motomatti »