Kirjoittaja Aihe: Ohjausiskari  (Luettu 17798 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Ohjausiskari
« Vastaus #15 : Kesäkuu 20, 2007, 01:58:19 ap »
Ei taida uusien pyörien KATSELU paljon auttaa ohjausongelmissa.
Ohjausiskari on hyvä ja halpa tapa pitää mopo hallinnassa - ja onhan niitä uusissakin pyörissä.
Emeritus-guzzisti

poku

  • Viestejä: 133
Ohjausiskari
« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2007, 19:29:27 ip »
sanoo täällä mitä vaan niin munille tulee. Niin listataan ne uudet pyörät joissa on ohjaus iskari?Onko paha:(

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Ohjausiskari
« Vastaus #17 : Kesäkuu 27, 2007, 01:55:27 ap »
Ei paha, mutta pitkä lista tulee...
Näyttää Bemareissa ainakin olevan ja Hondan sporttipyörissä elektronisesti säätyvä ohjausvaimennin jne. Brittenissäkin näytti olevan, vaikka ajo-ominaisuuksissa ei pitäisi olla valittamista.
Ja sitten on vielä liuta sporttipyöriä, joissa ei ole, mutta testien mukaan pitäisi olla.
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Ohjausiskari
« Vastaus #18 : Kesäkuu 27, 2007, 02:43:03 ap »
eikös se menny niin että noissa isoissa guzzeissa on ollu vuosikymeeniä se mekaaninen ohjausiskari kun on niin iso tankoon kiinitetty pleksi, rupeaa muuten helposti voblaaman isoissa nopeuksissa kun 60 hv menee kahden ohjaulaakerin kuulan läpi eikä tarvii roikkua kiinni kahvoissa ranteet suorana

ja sitten kun superpyörät rupesi kevenemään niin jossain japsissa joskus 90 luvun loppupuolella, en muista mikä oli, ehkä rivinelarilla joku 900 cc tai sitten joku V2, tuli ilmiötä että voblaa kun antaa kenkää yli 150 km/h nopeudessa ja keula kevenee, tästä tuli siis takuuvalituksia Saksasta ja tehdas tutki asiaa, ilmiö tuli tietyllä nopeudella ja tietyllä rengastuksella, ensin tuli ohjeet jotta ohjauslaakeria pitää kiristää mutta yhä meni jäktiä nurin niin sitten Saksassa asennettiin takuuna ohjausiskarit niihin malleihin

ja tämän jälkeen tietty pitää superpyörässä olla ohjausiskari kun kerran tossakin on

jokainen jolla ei ole koskaan lähteny pyörä voblaamaan 150 km/h nopeudessa voi nauresekella iskarille mutta semmonen jolla on lähteny etsii kyllä kaikki keinot ettei sitä tapahdu uudestaan, joissakin nykypyörissä tehdas on kieltänyt takalaukun käytön (olisiko ollu joku matkajammu ainankin) koska yksin ajettaessa se aiheuttaa pyörteilyä niin että saattaa alottaa voblausliikkeen jolloin runko ja etupää lähtee resonanssiin ja sitten mennään

monissa pyörissä ja suomen laillisissa nopeuksissa pärjää kyllä ilman mutta onhan noissa vehkeissä muitakin himmeleitä jotka ei ole täysin välttämättömiä

 PS mulla on iso pleksi ja ohjausiskari

 

 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2007, 02:43:00 ap kirjoittanut millegt »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ohjausiskari
« Vastaus #19 : Heinäkuu 15, 2007, 08:59:27 ap »
Palataas ohjausiskariin. KR mallin V11Sportissa ruvennu tarttemaan vääntää ohjausiskari liki täysille että rauhoittuu vähänkin kovemmassa kyydissä. Kun laittaa ihan kiinni, masiina pysyy hyppysissä, toissayönä tulin Iittalasta kahtasataa mutta nakulla se on aika tuulista hommaa. Mutta mistä pitää etsiä vikaa kun on tullut hiukka levottomaksi peli? Takapyörän laakerit vaihdettu. Etupyörän ei. Vikaa a) swinginlaakereissa? b) etupyöränlaakereissa c) ohjauslaakerissa? d) miehen päässä luulotauti ja vauhtihulluus? Renkaat misukan pilot powerit.

PekkaHml

PS. se sitten pitää muistaa vääntää auki kun vauhti laskee alle satasen... muuten on kankia peli. Ja tässä se kankeus ei ole hyvä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2007, 09:02:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

  • Vieras
Ohjausiskari
« Vastaus #20 : Heinäkuu 15, 2007, 10:21:41 ap »
Moi,

Vika voi tietenkin olla missä tahansa noissa mainitsemistasi kohdista, mutta lisäksi voisi kysäistä että oletko viime aikoina ostanut ehkä uusia ajovarusteita, kuten esimerkiksi ajotakkia ? Jos ajoasun hihat ovat vähänkin löysempää mallia alkaa niiden vaikutuksesta kädet hieman vavahdella ja tuo liike siirtyy nakussa ohjaustankoon kovemmissa vauhdeissa. Tai jos käyttääpi sadeasua, reppua tms. ylimääräistä krääsää. Tankkilaukku voi tuon myös saada aikaan.

Kokeileppa painaa kyynärpäitä hieman sisään kylkiin kiinni kun päästelet kovempaa (siis siellä moottoriradalla !!!), tuo saattaa rauhoittaa menoa jos kyse oli aerodynamiikasta.

- JuhaV

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ohjausiskari
« Vastaus #21 : Heinäkuu 15, 2007, 10:42:18 ap »
Moi

Kiitos JuhaV vastauksestasi

En ole ostanu uusia, mutta tota samaa olen ajatellut. Olen iso mies ja goretakissa ja nahkahousuissa ajan. Mutta ihan samoilla vermeillä olen ennenkin ajanut vakaammin.
Kun kyyristyy, niin meno vakautuu, totta. Mutta hölmön näköistä.... Jos selitän vielä hiukan enemmän, niin vehje ei silleen vobblaa etupäätä kuin on vanhoista hondista tuttua, se alkaa tavallaan vaappua pituusakselin ympäri. Ajattelin kokeilla kunhan lakkaa satamasta juniorin mulle just ja just sopivalla ajotakilla. mahtuu päälle kun jättää kommunikaattorin ja ohuenohuen rahapussin kotio... Jatkan tutkimista...

PekkaHml

Tai sitten menen ja teen epätoivoisen teon. Kuulin yhestä sopivasti myynnissä olevasta wingistä...   No enkä...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2007, 10:55:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

Ekku

  • Viestejä: 894
Ohjausiskari
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2007, 11:39:06 ap »
Aloita nyt siitä ohjauslaakerin kireyden tarkistuksesta.

Ainakin Centauro oli aika hervoton ajettava kun ohjauslaakerissa oli välystä.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ohjausiskari
« Vastaus #23 : Heinäkuu 15, 2007, 12:43:25 ip »
Jep

Eka käytännön kokeilu sen suhteen, tekeekö vaatteet miehen lisäksi ajo-ominaisuuksia, meni vituralleen. Takki oli liika kireä, tuuli niin maan.. ja kaikki täällä asuntomessuilla olleet oli menossa Tampereen suuntaan kaikenmoisilla turbulenssinsynnytyskoneilla. Tsekkaan sen ohjauslaakerin ekaksi ja samaan syssyyn haen uudet etupyöränlaakerit. Nehän ei maailmoja maksa. Se vaan, että mikä on sen ohjauslaakerin oikea kireys? Milläs siitä mittaat välyksen luotettavasti. Kolinoitten kuuntelu ei taida olla kovin luotettava metodi. Olen kyllä ammattimies, mutta ihan eri tieteenalalla...

Sitäkin tossa mietin, että sportin stongassa on ihan liikaa tavaraa kiinni, isot peilit ja sitten ne jarru- ja kytkinnestesäiliöt. Ja jos hiuksia halotaan, nekin on vielä eri kokoiset.

PekkaHml

  • Vieras
Ohjausiskari
« Vastaus #24 : Heinäkuu 16, 2007, 14:47:09 ip »
Moro taas,

Kävinkin tänään Vanajanlinnassa syömässä, joten voinen taasen kommentoida näitä Hämeenlinnan lähimaaston juttuja :D

Ohjauslaakerin momenttia en Guzziin ainakaan heti löytänyt mistään manuaalista. Itse olen testannut laakerin väljyyttä siten että sormen/sormet pystyy useimmissa pyörissä ujuttamaan ohjausakselin yläpään laakerin "kaulalle" siten että samalla tuntee emäputken runko-osan. Sitten kun nytkyttää käsijarru päällä pyörää eestaas niin tuntee helposti josko akseli liikkuu runkoputkeen nähden. Sen ohjausakselin kiertyvän liikkeen erottaa yllättävän hyvin sormillaan siitä "klapista".

Säädön olen tehnyt avaamalla kiristystä siten että tuo klappi tuntuu selvästi ja sitten kiristämällä juuri sen verran että se häviää. Sen jälkeen ehkä 1/8 kierros lisäkiristystä ja lukitukset kiinni.

En tiedä onko tuo oikea metodi mutta näin on tiellä (toistaiseksi) pysytty.

Tämän ohjeen seuraaminen on sitten omalla vastuulla, kannattaa tarkistaa asia vaikka Piikkiöstä.

- JuhaV

PS. Kun kaikki on kunnossa, pitäisi pyörän ajettavuus ilman ohjausiskariakin olla ok. Se ohjausiskari on enempi sitä varten, että se suotaa pois hetkelliset woblaukset mutta sillä ei pitäisi peittää jotain ajettavuuden perusongelmaa. Ainakin Sport 1100i pelasi ilman ohjausiskunvaimennintakin hienosti ja vaimenninta tarvittiin oikeasti vain rata-ajossa varmistuksena.

PS. PS. Kerran vuodessa nostelen yleensä pyörän rungosta siten että eturengas on ilmassa ja ohjaus vapaa kääntymään ja tarkistan että ohjaus kääntyy herkästi ja ilman mitään "pykäliä" reunasta reunaan. Tämä sen ohjauslaakerin mahdollisen kiristyksen jälkeen ja ohjausiskunvaimennin irrotettuna. Etupyörä maassa ei huomaa vähäisiä laakerin ongelmia mutta ajossa niistä voi silti olla jo haittaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2007, 14:57:00 ip kirjoittanut JuhaV »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Ohjausiskari
« Vastaus #25 : Heinäkuu 17, 2007, 09:48:18 ap »
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
 Renkaat misukan pilot powerit.
Moi. Onko eturengas kunnossa? Koskeeko sitä Michelinin esittämä takaisinkutsu? Kannattaa selvittää homma ihan turvallisuus ja taloudellisuus syistä!!! http://www.michelin.com/pilotpowerrecall
Sohc van Helmi.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ohjausiskari
« Vastaus #26 : Heinäkuu 17, 2007, 12:22:38 ip »
Juu on kunnossa, ei kuulu siihen recall- sarjaan. Ohjauslaakerihan se suurin syy taitaa olla, kiristin ja tilanne parani paljon. Teen sen vielä ihan kunnolla nostamalla ilmaan niinkuin JuhaV selitti. Tein sen mennä suvena. Mikähän on välystä tehnyt, voi olla sielläkin laakerikauppiaan puheille meno. Etupyörän laakerit vaihdan kunhan saan yhen puun takaa päälle hyökänneen projektin kunnialliseen voitolliseen päätökseen.

PekkaHml

Marko

  • Viestejä: 612
Ohjausiskari
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2007, 13:15:59 ip »
Onko Yamaha FJR 1300:ssä ohjausiskari? pitäis varmaan olla?


http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=77c5acee4f58d9f277dbab48b342352e;act=ST;f=23;t=72284;

On ollut kuskilla aika hyvää säkää, kun on edelleen hengissä kirjoittelemassa.

Marko

  • Viestejä: 612
Ohjausiskari
« Vastaus #28 : Elokuu 13, 2007, 05:40:12 ap »
Punkkupullo löytänyt uudelle omistajalle ja ohjausiskari on TT:llä työn alla.
(ei ole vielä nautittu pulloa, mutta eiköhän se tässä joku ilta mene..) :cool:

Kiitos!

TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Tuon voisi mahdollisesti saada räpylöityä myös Läskiinkin. Tosin joutunen vaihtamaan sen etäisyyden vuoksi punkkupulloon oikeuttavaan rahamäärään :D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Ohjausiskari
« Vastaus #29 : Elokuu 13, 2007, 13:59:07 ip »
Enpä tiedä, onko siinä ohjausiskari vai ei, mutta lueskelin elokuista Englannin Bike-lehteä ja pisti silmään aiheeseen liittyvä juttu: sekä Yamaha FJR 1300 että Honda ST 1300 PanEuropean -pyörillä ajonopeus pitäisi ao. ohjekirjojen mukaan rajoittaa 80 mph:iin - 129 km/h, mikäli ajetaan laukut täyteen pakattuina. Eipä paljon hurjastella.

Jutun taustalla on vastaavanlainen tapaus Englannissa, poliisin Pan European heitti kuskin selästään vastaantulevien kaistalle, poliisi jäi auton alle ja kuoli. Englannin poliisien Pannareissa on jäykistetty jousitus.
Emeritus-guzzisti