Kirjoittaja Aihe: 5 -vaihteisen laatikon öljyvuoto ja ratkaisu ?  (Luettu 4483 kertaa)

Kurtsi

5 -vaihteisen laatikon öljyvuoto ja ratkaisu ?
« : Heinäkuu 03, 2024, 14:38:08 ip »
Quotassa on ollut koko minulla olo ajan kiusallinen vaiva kun se on tiputtanut vaihteistoöljyä allensa. Ei paljon mutta tippa pari on ollut aina alla. Tiesin että öjjy tulee kytkimen käyttötangon kautta ja sen kartiotiivisteiden ohi. Olen vaihtanut kartiotiivisteet kahteen kertaan; viimeksi keväällä kun vaihdoin vauhtipyörän ja kytkimen alkuperäisiksi.

Muistin, että minulla on tulostettuna Ikkalan lähettämänä linkki yli 40 sivuisesta John Noblen vaihdelaatikon korjausohjeesta http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-rebuilding-john-noble.pdf.

Siitä löytyi heti alkusivuilta vaihtoehto kartiotiivisteille eli Mersun automaattilaatikon O -renkaat varaosanumerolla 0179977348. Tilasin  6 kpl O- renkaita Veholta hintaan 16,80 euroa. Noble ohjeistaa laittamaan niitä 6 tai 5 kpl kartioiden tilalle. Vehon laskun mukaan renkaat ovat kokoa 6.0 x 2.0 mm eli reikä 6 mm ja ulkokehä 10 mm.

Laitoin niitä 5 kpl takahaarukka irrotettuna yksi kerrallaan sisemmällä tapilla työntäen tankoon pujotettuna. Vähän olivat tiukat asentaa ulkokehältä. Öljyt laskin ensin pois. Kartiotiivisteet saa koukittua pois vaikka vaimon virkkuukoukulla (varmaan anopinkin käy).

Ajoin viikonlopun aikana reilut 1200 km ja öljyn tippuminen näyttää loppuneen. Pitää vielä pestä alusta ja ajaa toiset tuhat ja sitten voi sanoa varmuudella onko vaiva ohi.

Todettakoon, että uudesta asti ollut Cali II ei ole koskaan vuotanut mistään. Vasta 200.000 km jälkeen olen vaihtanut kampiakselin stefan, laatikon stefan ja nuo kartiotiivisteet, varmuuden vuoksi, muun homman yhteydessä. Kartiotiivisteet olivat molemmissa S&D:n Z -osia eli ei alkuperäisiä ja calissa ne näyttää tehtävänsä hoitavan.

motomatti

Vs: 5 -vaihteisen laatikon öljyvuoto ja ratkaisu ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2024, 20:38:02 ip »
Hyvä kun vaiva löytyi.
Normaalisti ne kaksi kartiota ovat homman hoitaneet.
Itsellä oli tonninen Quota. Siinä oli, aika ajoin, jotain sanomista joko kytkimessä tai kytkimen tangossa. Jälkimmäistä joutui oikomaan koska se pyrki lievästi taipumaan. Se taas johtui siitä että kytkimen keskiö antaa mahdollisuuden merkittävään epäkeskeisyyteen joka rikkoo kytkinakselin kaksirivisen urakuulalaakerin. (Akselin päässä ei ole nk. silmälaakeria.) Urakuulalaakerin vaihto ei kokeneelta kauaa vienyt. Toisaalta jäi kaivamaan kuinka pitkän ajan kytkinakselin etupään laakeri oli ollut rikki? Ajoa kun oli ollut päivittäin. Kytkinakselin kaksirivinen laakeri, vioittuessaan, ei välttämättä oireille kuin vasta runsaasti kuormitettuna kuten keuliminen lähdössä tai crossiradalla hyppyrin jälkeen.

Laakerivika aiheuttaa kytkimen työntötangon taipuman eli ne kaksi kartiota eivät kykene tiivistämään. Se ei, kuitenkaan, aiheuta muuta kuin kytkinkotelon pohjasta tihkuvaa vuotoa. Eli tippa alla tällöin toinen toisaalla.

Toivottavasti vika ei ole laakereissa vaan jäi kaivertamaan miksi kaksi kartiotiivistettä ei riitä?

Kurtsi

« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2024, 21:02:49 ip »
Suattaahan se olla tai olla olematta. Ajattelin vaan kertoa tällaisesta, ei minun keksimästäni, vaihtoehdosta. Suht helppo ja halpa kokeilu jos joku muukin on tällaisen kanssa paininut.

Kurtsi

« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2024, 20:39:50 ip »
Tuo Matin teoria jäi nyppimään niin, että on "pakko" vielä kerran jatkaa.

Joku voi ko. diagnoosiin uskoa minä en omassa tapauksessani. Tarkistin päivällä viime kevääseen paikalla olleet kytkimen käyttötangon. Se on ihan suora. Sehän ja kaikki muukin kytkinkopan sisällä vaihtui keväällä uuteen kun vaihdoin sakemannin asentaman tolkuttoman kevyen vauhtipyörän normaaliksi. Laakeririkkoonkaan en usko. Onhan laatikko ollut vauhtipyörän takia pöydällä eikä siinä pyöritellessä mitään sellaista ilmennyt.  Stefan seutukin oli kuiva. Ja toiseen pyörään nähden laatikko on vasta sisään ajettu.

Jostain syystä kartiotiivisteet eivät ilmeisesti ulkoreunoiltaan tiivisty riittävästi akselin "putkeen". Ne olivatkin löysän tuntuiset pois otettaessa. Onko sitten tarvikeosien laadussa heittoa vai mikä on.

Joka tapauksessa miehillä Down Under tuntuu olevan asiasta tietoa kun kirjoittavat (tai siis Mr. Noble kirjoittaa). "It is reported that the O ring seals provide better sealing, are less prone to leaking/damage and will last longer".

Aika näyttää onko tippuminen lopullisesti ohi. Ainakaan nyt ei tallin lattialle ole reissun jälkeen ilmestynyt tippaa/tippoja.

Päätän tämän asian täältä tähän.