Kirjoittaja Aihe: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki  (Luettu 3926 kertaa)

Pette

  • Viestejä: 20
Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« : Kesäkuu 13, 2024, 17:47:11 ip »
Minulla on sattuneesta syystä kaksi Nevadaa: 1999 Club kaasutinkone ja 2006 Classic iE ruiskukone.

Pääasiassa ajelen vanhemmalla, jolla olen 5 kertaa käynyt Italian Alpeilla (taas on laivapaikka Travemündeen varattu sunnuntaiksi 16.6.24).

Vuosia on pyörässäni ollut ongelmana ajoittainen polttoaineen saanti Saksan moottoriteillä ajaessa. Kun 140-150km/h nopeudella pidempään ajaessa tankissa aine on tippunut alle puolen tankin, kaasuttimet eivät ole saaneet enää riittävästi polttoainetta, ja kone on hyytynyt kesken ajon (ongelma ei ole ilmennyt 110-120km/h nopeuksilla). Matkaa on voinut jatkaa pienemmällä nopeudella seuraavan tankkaukseen asti, kun ensin on ryypyn kanssa/tyhjäkäynnillä saanut kaasuttimiin lisää ainetta.

Toinen ongelma on ollut polttoaineen ylivuoto korkin alta tankin päälle täydellä tankilla sivujalalla seisoessa.

Olen ajatellut, että vika on polttoaineen saannissa tankista ulos ja/tai korvausilman saannista tankkiin. Olen ajan saatossa putsannut/vaihtanut suodattimia tankin sisällä, vaihtanut polttoaineletkut, vaihtanut tankin korkin, putsaillut ja vaihtanut tankin alla olevan ylivuotoletkun ja vaihtanut jopa polttoainehanan manuaaliseen. Ylivuotoon en ole kovin edes kiinnittänyt huomiota, vaan olen opetellut laittamaan pyörän aina tankkauksen jälkeen keskiseisontatuelle.

Viime talvena vasta rupesin tutkimaan tarkemmin tankkia. Ylivuoto-/korvausilmaletku tankin alla oli puhdas. Irrotin tankin ja koetin painaa paineilmaa letkun päästä tankkiin – letku irtosi yhteestä, eli ilma ei kulkenut läpi. Ruuvasin tankin korkin kauluksen irti ja koetin painaa paineilmaa korkin alla olevasta reiästä toiseen suuntaan: tukossa.

Tankin sisällä on kiinni juotettu metallinen (olisiko kuparia) spiraaliputki korkin alta tankin alle letkuyhteeseen. Tämä putki oli täysin tukossa. Putken muotoilun (spiraali) ja pienen sisähalkaisijan (n. 4mm) vuoksi sinne ei saanut työnnettyä esim. rautalankaa tai muutakaan jäykkää lankaa alkua pidemmälle kummastakaan suunnasta.

Sain putken lopulta avattua hyvin työläästi akkuporan ja useiden eri pituisten ja eri jäykkyisten ja eri paksuisten (1-2mm) ja eri suuntaan kierrettyjen vaijerinpätkien avulla. Tein vaijerin toiseen päähän aina ilmastointiteipistä tollon niin, että sen sai poran istukkaan kiinni. Työntelin vaijerinpätkiä molemmista suunnista spiraaliin poralla pyörittäen – suuntaan ja toiseen. Suunta pitää olla aina niin, että vaijeri ei aukene pyörittäessä. Ruosteenirroitusöljyjä käytin liukasteena. Aloitin lyhyemmillä pätkillä ja pidensin vaijerinpätkiä sitä mukaa, kun putki aukesi. Putki oli pidemmältä matkalta tukossa. Liian pitkää vaijeria ei voi pyörittää spiraaliin, koska putken ulkopuolinen osa vaijerista menee helposti sykerölle. Ohut ja taipuisa vaijeri menee helpommin spiraalin sisään, mutta menee myös helpommin sykerölle. Jäykempi vaijeri pysyy paremmin kuosissa, mutta ei etene spiraalissa niin helposti. Siksi tein hommaa erilaisilla ja eri pituisilla vaijereilla. Vaijereita minulla oli eri suuntaan kierrettyjä, ja siksi jouduin pyörittämään niitä eri suuntiin (myötä- ja vastapäivään). En tiedä kumpaan suuntaan, vasta- vai myötäpäivään pyörittäen vaijeri lopulta eteni paremmin spiraalissa. Lopulta sain kuitenkin spiraaliputken aukaistua molemmista suunnista työstäen. En tarkkaan tiedä kuinka pitkä putki lopulta on. Kummastakaan suunnasta en ole saanut minkäänlaista vaijeria työnnettyä koko tankin läpi.

Nyt ainakin ylivuoto täydellä tankilla menee letkua pitkin tankin alta maahan eikä tankin päälle. Korvausilman saantia en ole täällä Suomessa päässyt vielä koettamaan - pitää ajaa tarpeeksi pitkään tarpeeksi kovaa.

Tutkin saman asian vielä uudemmasta Classic iE:stä: sama vika. Siinä tukos oli kuitenkin selvästi pienempi niin, että aukesi paljon pienemmällä työstämisellä.

Täytyypä jatkossa ainakin paineilmalla puhallella putkea auki vähintään kerran vuodessa. Onkohan yleinenkin vaiva tämä?

Olen itse saanut tältä foorumilta paljon apuja ja vinkkejä. Siksi tahdon jakaa näitä omia väsäilyjäni myös muille – josko jollekin myös avuksi.  En ole varsinainen ekspertti näiden vehkeiden kanssa, joten pähkäilyni ja toimenpiteeni eivät välttämättä ole aina kaikkein viisaimpia. Pyydän anteeksi monisanaisuuttani 😊.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2024, 19:33:01 ip »
Hyvä homma. Monella muullakin on kyseinen putki tukossa, arvaan.
Riippuu korkin mallista miten siinä on laitettu korvausilmatarpeentyydytys.

Muovitankkisissa Guzzeissa ei voine käyttää kovasti mekaanista työstöä koska kyseinen putkikin on muovia. Jollain sekin pitää rassata. Ehkä jokin liuotin saattaisi auttaa. Happo tai emäs. Muovi sen, todennäköisesti, kestäisi kemiallisesti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2024, 13:22:28 ip kirjoittanut motomatti »

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2024, 19:52:04 ip »
Kyllähän tuo tutulta kuulostaa.
Saman homman tein keväällä, pyörä on Cali 2010. Välineet juurikin samanlaiset. Aika hanakka se on tukkeentumaan ja vaijerinpätkiä parempaa konstia en keksinyt. Avausaineeksi sopii joku erityisesti ruosteen liuotukseen suunniteltu tavara. Vaikuttaa siltä, että siinä korkin ympärillä olevassa urassa viihtyvä vesi kehittelee ruostetta joka sitten "valuu" sinne putkeen...

- KL -

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2024, 20:08:42 ip »
Minä ostin jo litran purkin fosforihappoa Motonetista, kun totesin toisenkin tankin olevan tukossa. Oli niin työläs homma avata se ensimmäinen tankki. Ajattelin josko helpompaa olisi hapolla. Koetin kuitenkin ensin vaijerikonstia, ja kun toinen tankki aukesikin aika helposti en tullut käyttäneeksi happoa. En tiedä sen spiraaliputken metallia, enkä siksi uskaltanut heti kokeilla happoa. Muoviputkeen se kyllä varmasti toimii, mutta en ehtinyt tutkia mitä se tekee eri metalleille.

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #4 : Kesäkuu 13, 2024, 20:12:29 ip »
...siis koetin ensimmäisen tankin kanssa myös liuottaa tukkeumaa useita päiviä erilaisilla ruosteenirroitusaineilla, mutta ne eivät vaikuttaneet mitenkään. Jos putki on jotain muuta kuin terästä, tukkeuma ei ole ruostetta, vaan jotain muuta.

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #5 : Kesäkuu 13, 2024, 20:16:27 ip »
...sori, enpä lukenutkaan ihan tarkkaan. Ruoste voi tietenkin valua putkeen tankin korkin ympärystön teräksestä. Siis voi olla myös ruostetta. Ruosteen irroitu-/liuotusaineet eivät kuitenkaan tepsineet.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #6 : Kesäkuu 13, 2024, 21:11:18 ip »
Jos ruosteenirrotinaine pysähtyy tukkeeseen on sillä hyvin pieni pinta-alavaikutus. Mutta voi olla apua yhdessä mekaanisen puhdistuksen kanssa.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2024, 08:06:05 ap »
Fosforihappo lienee huonoa tuollaiseen putkeen - se kun reagoi ruosteen kanssa ja tekee siitä rautafosfaattia joka stabiloituu eikä ruostu enää. Ainakin siis jos se on tukossa. Joku sitruunahappo liuottanee tukoksen auki.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2024, 14:32:39 ip »
Hyvä ja yksityiskohtainen selostus. On sen vaivan kanssa joskus keskusteltu ja pähkäilty. Luulen, että se tukkeutuminen johtuu osaksi siitä, että korkin ympärillä on vesiura, jonka toivotaan vievä sadevesi putkea pitkin alas. Korkin ympärillä joutuu olemaan pakosti joku rako ja siitä menee tietysti kuravettä. Siinä mukana varmaankin menee myös likaa, joka sitten tekee sen tukoksen. Olenkin ottanut tavaksi aina tankatessa, jos ei ole jonoa takana, lirauttaa ihan pienen lirauksen siitä bensiinipistoolista vesiuraan ja sitten kurkistellut alas, tuleeko se sieltä betonilaatalle asti. Jos tulee niin auki on. Saattaa se pilli myös pysyä hiukan puhtaampana kun välillä huuhtelee.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada bensatankin ylivuoto - / ilmaputki
« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2024, 15:08:32 ip »
Näin alkusuvella on ilmassa kaikenlaista: siitepölyä erinäisistä puista ja jos sattuu oleskelemaan mäntyisellä seudulla niin männyn kukinnon jämät kertyvät loviin ja rakoihin. Äsken auton sisäilmatuuletuksen imuaukosta niitä lääpin pois.

Moottorin ilmanotto on keväällä ja alkukesästä kovilla. Ensin on likaiset ja pölyiset tiet, siitepölyt ja muu tavanomainen törky joka ilmassa viihtyy. Eikä kesemmälläkään olla turvassa pölyltä sillä kukinnot jatkuvat ja kuivempi ilma kantaa pölyjään. Joskus sinne putsarikoteloon kannattaa vilkaista ihan mielenkiinnostakin. Muutaman kerran on ollut ihan fyysistä kasvustoa. Varsinkin jos pyörä on ulkona kosteuden kanssa tekemisissä.
Se hyvä puoli on tukkeutuvasta suodattimesta että suodatuskyky paranee mutta huonompaa että virtausteho heikkenee. Se taas aiheuttaa muita oireita. Mustia tulppia, huonosti kiihtyvyyttä ja runsasta kulutusta.