Kirjoittaja Aihe: Nevada Club -99 nopeusmittari korjattu / vaihdettu  (Luettu 495 kertaa)

Pette

  • Viestejä: 17
Nevada Club -99 nopeusmittari korjattu / vaihdettu
« : Kesäkuu 12, 2024, 20:14:59 ip »
Vaihdoin Nevadan mekaanisen nopeusmittarin digitaaliseen, kun pyörittäjä on ollut rikki jo kauan eikä uusia saa mistään.

Tilasin uuden mittarin Speedhut inc. :stä: 3-3/8" Speedometer 200 km/h programmable, Tyyppi: SKU: R-S11. Mittarin koon ja ulkonäön saa valita tilatessa. Hinta rahteineen n. 230,- euroa + tulli n. 80,- euroa. Ei niin kovin halpa siis.

Mittari on lähes alkuperäisen näköinen, ja se sopii alkuperäiseen koteloon täydellisesti pienellä modifioinnilla. Mittari on tarkoitettu kiinnitettäväksi isolla muovimutterilla, eli muovirungossa on kierre mutteria varten. Kierteen hioin varovasti nauhahiomakoneella pois, jonka jälkeen mittari mahtui sopivan nahkeasti alkuperäiseen koteloon. Mutterin heitin pois. Mittarin takapintaan liimasin 20x40 rst putkesta muotoillun kiinnityspalan, johon tein kierrereiät alkuperäisen mittarin kiinnitysjalalle. Uusi mittari on aika tasan 20mm lyhyempi kuin alkuperäinen. Putkenpalan asentoa ja oikeaa kohtaa piti 2-puoleisen teipin avulla mallailla, että sain kotelon kiinnitysreiät ja osumaan just kohdilleen.

Nopeusanturin hommasin Jussinmäki.net:stä, jonka kiinnitin etupyörän jarrulevyn pultinpäitä lukemaan.  Anturi on Citroen/Peugeot/Toyota nopeus-/kierroslukuanturi (VR-anturi), joka antaa jännitepulssia. Mikä tahansa jännitepulssia antava anturi kelpaa. Tämä anturi oli kiinnitykseltään sopiva eikä tarvitse erillistä magneettia, vaan lukee impulssit ferromagneettisen aineen ulkonemista tai aukoista. Anturissa on siis magneetti itsessään. Kiinnitystä varten tein jarrusatulan pultin alle 1,5 mm rst levystä sopivan kiinnityspalan. Motonetista hommasin vedenpitävän liittimen anturin ja mittarin johtojen yhdistämiseksi. Liittimen kiinnitin alkuperäisen mittarivaijerin ohjausrinkulaan, joka on kiinni jarrusatulan toisen pultin alla. Johdon kiinnitin jarruletkuun nippusiteillä. Olisi ollut ehkä fiksumpaa laittaa anturi takapyörän jarrulevyn pultteja lukemaan niin kuin on Classicissa – olisi saanut johdot ja anturin paremmin piiloon.

Valojen 12V ja maadoituksen laitoin alkuperäisistä mittarin valojohdoista. Mittarin päävirran haaroitin virtalukon sulakkeelle menevästä johdosta (no4) ja lisäsin 7,5A sulakkeen erikseen mittarille. Olen lisännyt 2 ylimääräistä sulakerasiaa alkuperäisten viereen (sivukotelon alle). Toinen on ohjaustankoon lisättyä tupakansytytin/puhelimen laturia varten, johon virta tulee suoraan akulta.

Kalibrointi tapahtui nappia painamalla GPS:n avulla valittua nopeutta ajaen. Kalibroin sen näyttämään 1-2 km/h oikeaa nopeutta enemmän.

Vihdoin taas mittari toimii hyvin  :)

Mittari linkki
https://speedhut.com/gauge-applications/revolution-racing-performance/led-lighting/performance-led-speedometers/performance-led-vss-speedometers/3-3-8-speedometer-200-km-h-programmable/

Anturi linkki
https://www.jussinmaki.net/varaosakauppa/anturi-nopeus-kierrosluku/p/7751-94352/





millegt

  • Viestejä: 576
Vs: Nevada Club -99 nopeusmittari korjattu / vaihdettu
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2024, 20:41:15 ip »
hieno on