Koska en saanut kohteesta kuvakaappausta niin se on antamani osoitteen avaamassa ohjekirjassa jollain sivulla. Oletan että se on se. Itselläni oli sisarmalli, NTX, jossa oli kovin samanlainen letkusto. Siinäkin ilmeni pikku ongelmia. Letkut olivat, osin, huonoa kumia ja murenivat. Piti korjata Kolarissa. Ei ollut iso juttu paikallisella huoltiksella kun hieman sovelsi. Porukkareissu jatkui kauas Norjaan Mehamniin asti. Arvatenkin myös takaisin. Kokemusta tuli.
Jossain vaiheessa EU vaati että huohotuskaasut pitää polttaa pois palotiloissa, Siksi on kyseiset letkut. Yhtä hyvin letkun voi vetää takapyörän sivulle niin öljyhöyryt jäävät taa ja sylinterikannet ja venttiilit eivät karstaannu.
Ongelma koskee ilmajäähdytteisiä koneita, Nämä moottorit käyvät aina liian kylminä ja kuluvat tehostettua vauhtia ja lisäksi karstautuvat. Muut kaasut on paras vain antaa ohivirtauksen vietäväksi. Ehkä maailma ei pelastu niin äkkiä...
Niin. Jos haluatte porukkareissulle maksullista, tietenkin, opasta niin voinen auttaa. Matkapäällikkö Tyly meininki. Yhdestä reissustani espanjalaisten kanssa on tehty dokumentti joka löytyy cd-hyllystäni. Nimimerkki Motojussi oli sitä myös, ansiokkaasti, tekemässä ajamalla kuvausryhmän autoa. Hyvä ystäväni, rekkakuski Pohjoiskarjalasta, oli idean isä. Edes tunteneet toisiamme kuin vasta matkalla mutta lopussa kiitos seisoi. Eihän matka ole mitään jos ei ole pikku ongelmia ja
rähjää...
Lisäksi: mielenkiintoista, homma tehtiin "no reservations" -periaatteella. Niin teen itsekin. Tosin tekstiiliyksilö, vaikka hankalakin, on helppo majoittaa johonkin nurkkaan tai vaan taivasalle. Vaan turistit, parikymmentä, toisenlaisesta kulttuurista olevat omaavat aiheesta poikkeavia palveluja. Olen nähnyt kun keski-ikäinen espanjatar pesee pikkareita aamuyöstä Tornionjoessa. Ehkä ikävää mutta raikasta.
Ruotsin puolella tapahtui myös. Pyörä kaatui peruutuksessa ja humalainen päälleajaja saatiin kiinni...