Ennen jarrusatuloissa oli männässä tiivisteen ohella haitarikumi. Sittemmin haitareista on luovuttu ja ainoa tiiviste on vain männäntiiviste. Korjaussarjoja sai ja jarrusylinterin hoonaus, puhdistuksen ohella, oli mahdollista.
Olen huoltanut nykyjarruja siten, nesteiden vaihdon ohella, että olen ottanut satulan kouraan mutta kiinni letkussaan. Jarrupalat irti ja männät varovasti niin pitkälle ulos sylinteristään siten että eivät pullahda pois. Pullahtaminen tarkoittaa, todennäköisesti, uuden jarrusatulan hankintaa. Nykyjarrut, edessä, ovat nelimäntäisiä suurimmassa osassa mallistoa. Monessa mallissa on jarrumäntiä kymmenkunta kappaletta per pyörä plus kahva- ja poljinsylinterit. Vähimmillään viisi. Hyvin vanhoissa jarrusatuloissa saattoi olla vain yksi mäntä per satula. Ja satuloitakin vain yksi. Brembon vanhemmissa jarruissa, yleensä, on kaksi vastakkaista mäntää tai liukusatula jossa mäntä tai männät yhdellä puolella. Liukusatuloiden liukutapit ovat varsin usein jumissa. Joko niiden kumiosat ovat murentuneet tai tapin läpeen on päässyt kosteutta ja siten syntynyt ruostetta ja jumi. Liukusatulan tulee liukua kevyesti. Sitä voi kokeilla käsivoimin saako satulan mäntää painumaan sisään ja jos saa niin liukuvatko liukutapit kevyesti. Ne voi purkaa, puhdistaa ja voidella. Laahaava jarru voi olla vaarallinen.
Kaksi mäntää kerrallaan ulospäin jarrukahvasta puristellen sen verran että männät voi siivota. Vastapuolen mäntien samaikaisen ulostulon voi estää puusepänpuristimella eli vingalla ja jarrupalalla. Vanhat t-paidat ja kalsarit saavat puhdistushommissa näin viimeisen tehtävänsä. Sama vastapuolen männille, palat takaisin ja jarrusatula kiinni keulaputkeen. Pitää toimenpiteiden jälkeen muistaa pumpata jarrukahvaa niin monta kertaa että jarru on jarrutuskunnossa. Muuten voi tulla hengästyttävä tilanne. Huollot eivät tee tätä huoltotehtävää. Vaihtavat kyllä jarrunesteet jos asiakas sitä pyytää.
Lika männissä ja sylintereissä kerääntyy hiljalleen. Pyörän seisoessa vesi pääsee esteettömästi mäntiä ja satulan sylinteriä piinaamaan. Lika estää veden haihtumisen. Jarru voi vikaantua nopeammin seisoessaan kuin ajossa. Pyörällä on hyvä olla säilytyskatos jos tallia ei ole. Ainakin peite pyörän päälle seisotuksen ajaksi mikäli on sateista luvassa. Myös ohjauslaakereille peite on hyväksi. Ohjauslaakerit eivät ole kovin kummoisesti suojattuja.
Ei ole hyväksi pumpata kaikkia mäntiä satulasta kerralla puhdistettavaksi sillä jarrunestesäiliössä ei ehkä riitä neste samanaikaisuuteen. Ettei tule ilmaushommaa tehtäväksi.
Ilmauksesta sen verran että kuulee usein kerrottavan että on tympeää hommaa. Varsinkin kun on nämä lukkiutumattomat jarrut joissa on metritolkulla letkuja. Ilmausta voi helpottaa se että ottaa jarrusatulan irti ja laittaa sen mahdollisimman korkealle mihin jarruletku riittää. Silloin ilma pyrkii ylöspäin ja sen saa pois ilmausruuvista vähemmällä vaivalla ja ajalla. Ilmausruuvissa pitää olla läpinäkyvä letku josta voi seurata minkälaista lientä jarrusta tulee ilman ohella.
On myös paineilmatoimisia laitteita joilla saa syntymään alhaisen paineen jolla ilmataan imemällä nestettä ja ilmaa pois jarruista. En ole erityisesti tykästynyt. Jarrunestekauppiaan eduksi on se laite. Parin - kolmen vuoden välein olen vaihtanut pyöriini jarrunesteet. Riippuu myös ajomääristä. Vikoja ei ole ilmennyt. Samalla kun vaihtaa nesteen niin voi siivota jarrut. Esimerkiksi etujarrun levyjen reiät voivat olla likaa täynnä. Ne olen rassannut auki. Myös kelluvien levyjen tapit ja niiden mahdolliset jousilevyt olen puhdistanut. Jarrulevyjä on monen tyyppisiä.
Uudemmissa Brembon satuloiden ilmausruuveissa on tiivisteet. Nyt ei enää käy niin kuin ennen että ilmausruuvin kierteen kautta ilmattaessa pursuu syövyttävää jarrunestettä maalipinnoille. Jarrusatulan maali sietää jarrunestettä mutta ei teleskoopin tai vanteen maalipinta. Puhdas rätti ja purkillinen puhdistusainetta on hyvä olla hollilla.