Kirjoittaja Aihe: Akkumulaattoritemppuiluja  (Luettu 19891 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #15 : Lokakuu 21, 2024, 11:02:17 ap »
Ostin myös jo useampi vuosi sitten Cali II:een Bilteman "vajaa ampeerituntisen" akun. Harrikka-akkuna mainostivat, mutta taisi olla vain Heavy Duty. Paras akku ikinä siinä laitteessa. On ilmeisesti käynnistysvirta niin kova, että vanha Bosch pyöräyttää nikottelematta  (vai miten sen ilmaisisi, että sähköoppineile kelpaa). Täytyykin tarkistaa kuinka vanha se on, mutta tuon ikäisenä on jo moni aikaisempi laatuakku nöyrtynyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2024, 11:22:47 ap »
Akkuasiassa sellaista kehitystä tapahtunut että 70 - 80+ mallien isoon akkutilaan voi laittaa puolta pienemmän akun. Vaikka kampiakselin päässä suht hitaasti pyörivä laturi ei mikään tehoihme olekaan niin pikkuisempi akku täyttyy nopeammin ja siten pysyy kunnossa ja antaa aina täyden tehonsa pyydettäessä.
Akku joka ei ole täyttynyt kunnolla tai tarpeettoman hitaasti vanhenee nopeammin.

Toki asiaan vaikuttaa myös käynnistinmoottorin tyyppi. Vanhemmissa on suuriläpimittaisia, ilman alennusvaihdetta, olevia startteja. Ne ovat melkoisia tehosyöppöjä verrattuna alennusvaihteisiin startteihin ja siksi on iso akku. Jos ei ole museorekisterissä oleva pyörä niin suosittelen laittamaan alennusvaihteisen käynnistinmoottorin vanhan saksalaisen tai brittiläisen sijaan.

Jos tilanne on sellainen että joutuu starttaamaan moottoria pitkään eli käynnistyminen ei tapahdu kynnistysnappia pikaisesti painamalla vaan joutuu tekemään käynnistystä useamman sytytyskierron ajan on tutkittava missä on vikaa. (Sytytyslaitteet, kaasuttimet, startin kunto, akun kunto, sytytystulpat, puristuspaineet, venttiilien kunto, solenoidin kärjet ja varmaan muutakin vaivaa saattaa löytyä.)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2024, 16:06:27 ip »
Kyllä. Olisi pitänyt kirjoittaa: vanha Bosch pyöräyttää nikottelematta käyntiin laakista.
Onko taikauskoa vai ei, mutta tietyt maanööverit on tarpeen, että kajahtaa kylmänä kertapyöräytyksellä tulille: ryyppy päälle, kolme kertaa kaasua, kaasu lopin verran raolleen, start. Yksilöllisiäkin saattavat vanhat kaasutinkoneet olla. Hetken lämmittyään jää käymään joutokäyntiä hyvin matalilla kierroksilla.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #18 : Lokakuu 21, 2024, 16:18:18 ip »
Toi Bilteman 19 Ah akku kyllä pyöritti hyvin silloin kun se oli täynnä. Mutta jos pyörä oli pari viikkoa ajamatta, oli jännite pudonnut 10 volttiin eli akku oli lähes tyhjä. MilleGT:ssä ei ole mitään elektroniikkaa kuluttamassa akkua, eli purkautui ihan sisäisesti.
Lataus näyttää toimivan, käydessä volttimittari näyttää n. 14 V.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #19 : Lokakuu 23, 2024, 19:29:19 ip »
14V on kelvollinen akkujännite ilman kuormitusta. Se taas ei kerro paljokaan akun tehosta. Vain asiallinen kuormitustesti kertoo. Osassa Guzzimalleista on vakiona volttimittari. Sen seuraaminen antaa viitteitä millainen on akun kyky kuormituksen alla. Jos jännite putoaa heti ja runsaasti käynnistynuppia painettaessa on peli menetetty kertoo volttimittari. Amppeerimittari kertoisi vielä enemmän.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #20 : Lokakuu 23, 2024, 23:53:52 ip »
"Lataus näyttää toimivan, käydessä volttimittari näyttää n. 14 V."

Bilteman akku on AGM. Eikös se tarvitse suuremman latausjännitteen.

"AGM akuilla on erittäin hyvä varauksen vastaanottokyky ja erittäin pieni sisäinen vastus verrattuna tavanomaisiin avoimiin akkuihin. Akkua ladattaessa latausjänniteen on oltava n. 14,3-14,4 V"

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akkumulaattoritemppuiluja
« Vastaus #21 : Lokakuu 24, 2024, 11:45:50 ap »
Latausjännite on pitkälti lähtöisin lataussäätimestä eli mihin arvoon se on säädetty. Toki sekin voi vikaantua.
Akkutyyppejä, pelkästään lyijyakkujen kesken, on useita ja niillä omat ominaisuutensa. Laturi, sen säädin ja akku ovat pyhä kolminaisuus. Akkutyyppi määräytyy latausjärjestelmän ominaisuuksien mukaan. Vaan laturin tuottama virtamäärä sen akun täyteen saa jos on laturissa tehoa.

Itselle tuli tällainen juttu 1400:sen kanssa kun otin riskin akkutyypin vaihdosta lyijy-happoakusta litiumiin niin lataussysteemi omaksui akun ja muutti automaattisesti latausjännitteen akun speksien mukaiseksi.
Vaan vanhemmissa latausjärjestemissä tällaista sopeutuvuutta ei ole. Lukuun ottamatta 60 -70 -lukujen malleja joissa on Bosch-säädin jota voi säätää meisselillä säätöruuvia kiertäen ja samalla V-mittarilla seuraten.