Kirjoittaja Aihe: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee  (Luettu 1234 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 462
1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« : Toukokuu 17, 2024, 00:20:34 ap »
1100 Brevassa kytkimen käyttövipu pitää ikävää kitinää. Vaivan huomaa kun käyttää kytkinkahvaa pyörän ollessa paikallaan ja moottorin sammuksissa. Vaikuttaisi voitelun puutteelta. Mikähän paikka pitäisi voidella ja miten siihen pääsee käsiksi ?

motomatti

  • Viestejä: 13 362
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2024, 22:01:01 ip »
Nyt on perustekniikkaa.
Itsellä oli monet vuodet samanlainen ajoneuvo johon olin hyvin tyytyväinen. Näki paljon Eurooppaa. Italiasta Jäämerelle. Huoletonta menoa. Noin 150000 kilometriä ja vaihdossa Cali 1400:seen sain vielä hyvitystä selkeästi. Laatu oli kohdallaan. Käsiksi pyörän huoltoon pääsee ihan perustyökaluilla. 1400 ei ole kuluttajan pyörä vaan käyttäjän pyörä. Tosin en tiedä onko hyvä kun on vasta 50000km takana.

Vaikuttaa voiteluasialta. Mitään ongelmaa ei tule jos purat kytkinvivun irti ja puhdistat kaikki osat. (Bräkleen tai vast. suihke ja puhdas rätti hoitaa homman. Purkaessa, vaikka kuvaat, miten kaikki osat ovat niin kootessa menee oikein. Osia ei ole paljon. Tee jarrukahvalla sama niin sekin on kunnossa. Rakenne on samanlainen mutta peilikuvana. Jos hyvin käy niin jarruttamimen on köykäistä huollon jälkeen. Etujarru kun on pyörän tärkein ja eniten käytettävä hidastin.

Tässä asiassa. Aivan merkistä tai mallista riippumatta, tulee ilmi se että merkkihuolloissakaan, muutamaa hyvää lukuun ottamatta, ei tehdä kaikkea. Ehkä vain se jota asiakas pyytää mutta pyytääkö hän kardaaninin nivelien voitelua tai pyytääko perävaihhteen sysäyksevaimentimen tarkastusta eli onko kitka- tai sysäyksenvaimennin kunnossa tai, onko, ylipäätään, huollossa irrotettu takapyörää. Ym., ym.

Perusöljynvaihto on tärkeä, siis tärkein, mutta on monia muita kohteita joita edullinen huolto ei tee. (Vaihteisto, perävaihde, keula?) Lisäksi on monia eri malleja joihin vaaditaan huolto, vaikka harvakseltaan, on tärkeä.

Niin kysymykseen: laita tippakannulla, tms välineellä, ihan mitä tahansa öljyä kahvan akseliin niin kitinä loppuu.

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2024, 22:54:01 ip »
Kiitos vastauksesta. Taisin muotoilla kysymykseni hieman epäselvästi. Vaiva ei ole kytkinkahvassa, vaan tuollainen hieman kirskahtava metallinen ääni kuuluu alempaa moottorin takaa kun kytkinkahvan puristaa pohjaan. Kytkin toki toimii ajossa aivan moitteettomasti.

jukkak

  • Viestejä: 58
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2024, 11:20:36 ap »
Minulla oli Bevassa sama vaiva ,kytkimen työsyliteri narisee kuivuuttaan 2 pulttia auki ja vähän "milenterveys" ainetta väliin
Norge, Cali 3,

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2024, 14:01:50 ip »
Kiitos tiedosta. Pitää tarttua toimeen. Taitaa olla hieman hankalasti tavoitettava kohde, mutta eiköhän tuohonkin käsiksi pääse. Parasta tutkia räjäytyskuvaa ennen puuhaan ryhtymistä

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2024, 22:42:08 ip »
Vilkaisin tuon kytkimen työsylinterin sijaintia. Kovin ahtaassa paikassa näytti olevan. Kolmella pultilla on kiinni. Niin ahdas oli paikka, ettei minun työkaluvalikoimastani mikään avain taipunut pulttien avaamiseen. Jos tuota työsylinteriä pitäisi vielä saada vedettyä ulospäin voitelun toteuttamiseksi niin tila loppuu todella äkkiä kesken, takajousi kun tulee vastaan. Pitääköhän takajousi irroittaa, jotta homman saa hoidettua ? Taitaa olla pienemmän riesan tie kuunnella pientä kitinää.

motomatti

  • Viestejä: 13 362
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2024, 09:13:14 ap »
Jos kytkimen työsylinteriä pitää irrotella niin helpoimmaksi tulee juurikin takavaimentimen irrotus. Samalla saat erilleen takajoustintuen vivuston laakeroinnin. Se on silloin tällöin purettava ja voideltava niin kestää. On, nimittäin, varsin likaisessa paikassa se. Oman Brevani käyttöaikana otin takaiskarin irti kaksi kertaa saadakseni vivuston purettua. Kun vivusto ja iskari on poissa niin kytkimen työsylinteriin pääsy on varsin esteetöntä.

Käytännössä menee näin: jos ei ole pyöränostinta niin keskituellakin homma onnistuu. Keskituen alle voi laittaa laudanpätkän korotukseksi. Kuten takapyöränkin alle. Sitten tärkein: ennen takaiskarin irrotusta se jousen hydraulinen säätö kierretään aivan pohjaan asti jäykinpään säätöasentoon. Sitten irrotetaan kyseinen säätönuppi. Kiinni yhdellä ruuvilla. Iskunvaimennin irrotetaan pulteistaan ja pujotetaan alakautta pois. Vivuston voi purkaa osittain, puhdistaa ulkoisesti ja voidella.

Em. prosessi on liki välttämätön jos pyörän kilometrit on ajettu 50000 - 100000 kilometrin matkan.

Kun em. osat ovat poissa on kytkimen sylinterin irrotus huomattavasti helpommin. Nämä ylläpitoon liittyvät huoltotoimet eivät kuulu pyörän kausihuollon piiriin vaan ovat kulutajan itsensä vastuulla. Osia ei ole kovin monia: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhj69FfhAj6xTfR3uKsiAINwA2pa8t3ySj_vqqV5w-ZUiArlu5KpNBJNhIZPPsMPTxixioxYW_zdTUmTNR-Zk_ZjQEUeAJchghdVzbqtCc9N2HLrrwwxckGpxTbfMk2SMt42al8jofe-Cg/s1600/Breva_progressiovivusto.jpg

Miten on? Onko kytkin- ja jarrunesteet vaihdettu? Muutaman vuoden välein kun vaihtaa ne niin ei tule korroosiovaikutuksia ja voi luottaa jarrutehoon.

Junkers

  • Viestejä: 462
Vs: 1100 Brevan kytkinvipu kitisee
« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2024, 11:00:40 ap »
Kiitos seikkaperäisestä ohjeistuksesta. Jarrunesteet ja kytkinnesteet on kyllä vaihdettu. Kytkinneste juuri tänä keväänä. Tuota vivustoa en viitsisi ruveta purkamaan, sillä se huollettiin ammattitaidolla viime kesänä ProItaliassa Piikkiössä.