Kirjoittaja Aihe: Nevada käy kylmänä yhdellä  (Luettu 4820 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 122
Nevada käy kylmänä yhdellä
« : Toukokuu 13, 2024, 09:54:11 ap »
Tämä on kyllä oikea rassoojan unelma...

Kahdesti on aamulla käynyt niin että toinen pytty tulee mukaan vasta parin kilsan ajon jälkeen. Mistäpä etsimään syytä ?

Tähän mennessä tehty:
- mitattu puristukset, molemmissa sama n. 10baria
- säädetty venttiilinvälykset, olivat kohtuudella kohdallaan alunperinkin
- vaihdettu uudet tulpat, vanhat oli vallan roisissa kunnossa
- säädetty ja synkattu kaasarit

Bensapuoli ? Letku on läpinäkyvä, siinä kyllä näkyy moskaa alhaalle taittuvassa mutkassa. Kohokammiot on vielä avaamatta... Jos suodatinta laittaa, millainen olisi sopiva ? Ainakaan kuskin paikalle ei ajaessa tule bensankäryä, viittaa sytkään ?

Sytkä ? Onko noissa jotain erityisiä ongelmia ?

Jotenkin tuntuu että olisi lähtenyt kahdella käymään mutta toinen puoli pudonnut pois.

Hajakenttä

  • Viestejä: 921
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2024, 12:01:51 ip »
Sytytystä olisi hiukan helpompi lähestyä, jos tietäisi sen rakenteen:

Onko tuossa mallissa mekaaniset katkojat?

Onko keskipakosäätäjä ja alipainesäätäjä?

Onko molemmilla pytyillä oma korkeajännitepuola?

Onko tulpan hatussa häiriönpoistaja?

Onko tulpanjohdot vastuksellisia vai kuparia?

Kun sytytystapahtumaa ajatellaan, niin kaikkein vaativin tapaus sähköisesti tulee silloin kun puristus on kovin ja seos on rikkain, eli silloin kun kipinävälin eristysvastus on suurin. Tyhjäkäynnillä, käynnistäessä ja kiihdytyksessä esim. on tällaisia tilanteita. Silloin se kipinä tapahtuu puolan ensiön puolella, katkojan kärkien välissä ja hitsaa sinne paloarpea. Silloin on kärjet uusittava.

Ensiöpuolella on tyypillisesti n. 300 V piikkijännite, joka lyö läpi helosti myös vanhassa, kostuneessa kondensaattorissa. Silloin on uusittava kondensaattori.

Se kipinöi läpi myös huonoissa johtimissa, siis siinä joka menee puolalle. Ne kun ovat viattoman sähkäjohdon näköisiä, eikä niistä arvaisi, että niissä on 300 V. Nekin on siis oltava kunnossa.

Vaikka olisi elektroninen transistorisytytys on puolan ensiöllä silti 300 V ja toisiolla 10 000 V. Jos tulpanjohdot ovat huonot ja pätkissä, kuten ne vastukselliset häiriönpoistojohdot joskus ovat, niin kipinä tapahtuu jossain mualla kuin tulpassa. Sama on tuomio huonon tulpanhatun kanssa. Kun koko tulpanjohdon kaikkine hattuineen ottaa pöydälle ja mittaa yleismittarilla 20 kΩ:n alueella: täytyy kontakti päästä päähän olla yhtenäinen vaikka liikuttelisi ja täristäisi. Siinä on oltava häiriönpoistovastusta n. 5 kΩ joko johtimessa tai tulpan hatussa, mutta ei molemmissa. *Jos sytytystulpan merinnässä on R se tarkoittaa yleensä, että itse tulpassa on eristeen sisällä häiriönpoistovastus 4,5 kohm. Silloin johto ja pluki on oltava silkkaa kuparia ilman mitään vastusta. Jos asia epäilyttää se selviää vastusmittarilla mittaamalla tulpan keski-elektrodista liittimeen.

Jos kipinä, eli läpilyönti, tapahtuu puolan käämeissä saattaa olla puolan romutus ja uuden hankinta edessä. Kaksipyttyisellä se selvitetään yleensä niin, että vaihdetaan pyttyjen puolat keskenään ja tarkkaillaan: siirtyykö myös vika toiselle pytylle. Siinä samalla tulee myös putsatuksi ne puolat ja johdot ja tulpanhatut päältä tenulla ja rätillä.

Uudet tulpanjohdot ei paljoa maksa, ainakaan kun ostaa muutaman metrin kelalta. Kannatta melkeinpä vaihtaa rutiininomaisesti muutaman vuoden välein. Häiriönpoisto 5 kΩ:n tulpanhattu on parempi kuin -johto.


Edit: * Myös tulpassa voi olla suojavastus. Sen merkintänä on R. Olin tuon unohtanut kun rinta rottingilla vaan taas kirjoitin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2024, 12:46:46 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 583
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2024, 20:06:29 ip »
edellistä kompaten sanoisin 70/80 luvun kokemisilla että tulpanjohto on tyypillinen syy kun joku pytty pimeenä kylmänä

TimoEv

  • Viestejä: 2 141
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2024, 20:34:02 ip »
Uudet tulpanhatut ja -johdot maksavat 50€ sarja S&D:llä.
Joku veljistä varmastikin tietää kotimaisen kauppiaan...


s151669

  • Viestejä: 122
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2024, 21:12:07 ip »
Kuinka ollakaan.

Ruuvasin nyt ensialkuun tulpanjohdot irti. Ja takaisin kiinni. Näppituntuman mukaan sillä puolella mikä ei käynyt tyhjää oli johto löysällä. Aamu kertonee.

Kaikkea muutakin kyllä tuntuu tämän keksinnön kanssa tapahtuvan.

Bensa loppui - bensavalo ei siis toimi. Ei toki toimi nopeusmittarikaan, olikohan kolmas kerta kun väänsin pyörittäjän suoraksi. Siinä tuntuu pykälä kun pyörittää oikeaan suuntaan, väärään suuntaan toki pyörii pehmeästi. Eli ei toimi trippimittarikaan...

Onneksi melkein kotipihaan, kanisterilla siis uutta. Jolloin vasen kaasari tulvi. Ilmeisesti koho jumissa tai roskaa välissä, vähän kopauttamalla loppui.

motomatti

  • Viestejä: 13 414
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2024, 21:37:14 ip »
Uudennihkeä NTX antoi sadekelillä virvoittavia sähkötällejä polviin. Vaihdoin johtimet autotarvikeliikkeen hyllystä sopivin mitoin. Metallikuoriset tulpanhatut heitin roskikseen koska pimeässä autotallissa näki että ne kipinöivät sylinterikanteen jos niitä kasteli. En muista minkä tyyppinen sytytys NTX:ssä on mutta ei ainakaan kärkisytytystä. Johtimet jotka laitoin olivat kuparipunosta mustin muovikuorin. Helppoja työntää puolan liittimeen ja uusiin tulpanhattuihin. Joskus pikkuvaiva selviää helposti, halvalla ja nopeasti.
Sähkömagneettinen sytytysanturi voi myös olla rikkoutunut. Sen vaihto on helppo. Voi laittaa toisenmerkkisetkin mutta sitten pitää vaihtaa molemmat.

Nopeusmittarin pyöritin on yksi huonoimmin huolletuista kohteista. Vika on siinä että sitä ei ole koskaan puhdistettu eikä voideltu. Perushuoltoon se ei kuulu vaan on pyörän käyttäjän vastuulla. Pyöritin voi hajota, tai väljistyä, siksi että nopeusmittarin vaijeria ei ole huolettu tai se on vääntynyt. Vaijerin huolto tapahtuu seuraavasta. Irrotetaan vaijeri, vedetään vaijeri pois kuorestaan, pestään kuori sisäpuolelta ja vaijeri päällipuoleltaan. Bräkleen tai vastaava toimii pesuaineena varsin hyvin. Paineilmasta voi myös olla hyötyä. Voidellaan vaijeri kauttaaltaan ja työnnetään kuoreensa. Kuoreenkin voi liukastetta laittaa. Vaijerin siivous ei kuulu normaaliin huoltotoimeen. Pyörittäjän peltilipare on ikäänkuin sulake: se antaa ensin periksi. Se kertoo myös siitä että jokin laittaa hanttiin: itse pyöritin, vaijeri tai mittari. Asia on helppo tarkastaa ja tiedoista päätellen jutunaiheena olevan pyörän nopeusmittarin pyöritin taitaa olla tiensä päässä. Suosittelen uutta tai hyvää käytettyä.

Vaijeri pyörittimiä on kahta tyyppiä: purettava ja kokoon prässätty. Jälkimmäiselle ei ole paljon tehtävissä. Voi sitä liotella liuottimessa kokonaisena ja puhallella paineilmalla ja voidella. Vaseliiniä voi olla vaikea saada sen sisään. Keittämisprosessi lienee ainoa varmahko. Etuakselin halkaisija määrittää pyörittimen keskiholkin sisähalkaisijan.

s151669

  • Viestejä: 122
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2024, 08:10:23 ap »
Pyörittäjähän se tosiaan on rikki kun naksuu.

Onko noista kiinalaisista - tai kaikkihan ne on kiinalaisia - gps anturointiin perustuvista tarvikemittareista mitään kokemuksia, hyviä tai huonoja ? Hintaa 1/10 siitä mitä uusi pyöritin maksaa. Tarkkuus varmaan hyvä paitsi Suwalkin käytävän kieppeillä. 

s151669

  • Viestejä: 122
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2024, 16:31:29 ip »
Uudelleen ruuvatulla liittimellä pelasi tänä aamuna niinkuin pitää. Toivossa on hyvä elää.

Stein Dinseltä näköjään saa vielä pyöritintä, hintakin järjellinen, toimitusaika tuntematon. Kysyin. Mitähän muuta kilkettä sitä tarttee mitä ei vielä tiedä tarvitsevansa ja jota saa vain tuolta ? Hmm.

millegt

  • Viestejä: 583
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2024, 20:50:45 ip »
Pyörittäjähän se tosiaan on rikki kun naksuu.

Onko noista kiinalaisista - tai kaikkihan ne on kiinalaisia - gps anturointiin perustuvista tarvikemittareista mitään kokemuksia, hyviä tai huonoja ? Hintaa 1/10 siitä mitä uusi pyöritin maksaa. Tarkkuus varmaan hyvä paitsi Suwalkin käytävän kieppeillä.

mulla on ihan semmonen magneetista kierrokset ottava fillarimittari varalla vilkun varressa hyvin toimii semmonenkin eikä ole gps häirinnästä moksiskaan

s151669

  • Viestejä: 122
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2024, 11:30:52 ap »
Nonih.

Kosteat syysaamut, taas kävi yhdellä -> piuhat vaihtoon, mitä lajia ?

Motonetissa on kuparipiuhaa metritavarana ja tulpat on mallia NGK BR8ES joissa siis on häiriönpoistovastus. Eli tuota vaan ? Kiertämällä näyttävät olevan kiinni kummassakin päässä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 921
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2024, 14:14:54 ip »
Kun ostaa Biltemasta tai Motonetistä tai jostain verkkokaupasta tilaa sytytysjohtoa metrin tai pari siitä ei kaannata maksaa enempää kuin n. 5 €/m. Näkyy olevan koviakin hintoja katkaisupalkkana.

Johdon päässä on toisinaan metallihylsy. Onko se tarpeen riippuu puolan ja tulpanhatun liittimen tyypistä. Jos on puuruuvin kaltainen kierrettävä nasta riittää kun katkaisee kaapelin siististi ja suoraan ja kiertää sen paikoilleen. Jos kontakti on hylsymäinen tehdään esim. romujohdosta poistetusta, puhdistetusta hylsystä juottamalla kaapelin päihin vastikkeet.

Johto saa olla mieluummin sitä paksumpaa laatua, ja tietenkin punaista.

Tulpan hattu ei myöskään hyllytavarana maksa kuin muutaman euron. Siinä on oltava se mutka, jotta mahtuu.

Unohdin alkupuheenvuorossani mainita, että suojavastus voi olla myös itse tulpassa ja siitä tyyppimerkintänä R. Silloin ei vastusta enää ole sen paremmin johdossa kuin tulpanhatussakaan. Korjasin virheeni alkutekstiin.

Sekä sytytspuolan, että tulpanhatun kontaktipiipussa on hyvä olla kumitutti likasuojana. Ne on siellä uutena, mutta muutamassa vuodessa hapertuvat ja varisevat pois. Johtoa on ainakin kahta paksuutta. Se paksuus on eristettä, joka on tärkeää korkean jännitten takia. Puolan toisikäämi antaa sytytyspulssin, jonka jännitehuippu käväisee n. millisekunnin ajan  10 kilovoltissa. Kannattaa siis suosia paksua jos se suinkin mahtuu puolan ja tulpahatun liitinpiippuihin. Näissä koneissa kaapeli kulkee sylinterin kannen rivoituksen yli ja eriste tuppaa sulamaan. Siksi sille on alkujaan laitettu klemmari pitelemään erillään kuumasta metallista. Klemmarille on alkujaan laitettu myös kumiholkki lämpöeristeeksi. Ne eivät ole siellä sattumalta, eivätkä ulkonäön vuoksi.

Koska lämpötila ja kosteus korreloivat sytytysvian kanssa on syytä epäillä läpilyöntiä. Riippumatta siitä, onko kyseessä kärjellinen vai kärjetön sytytys siellä on jossain kondensaattori. Kärjellisessä se on kaivettavissa näkyviin ja selvä vaihdettava komponentti. Eikä sekään paljoa maksa kun mallin kanssa menee kivijalkaan kysymään, eikä kerro mistä merkistä se on. Jos se mekaanisesti mahtuu paikoilleen, se toimii merkistä riippumatta. Sen vanheneminen johtuu sen sisälle imeytyvästä vedestä kun sen johdinläpivienti ja kuorihylsy  ajan kanssa alkavat falskata epoksin rajapinnastaan. Kun se sitten lämpenee ja vesi höyryää pois se alkaa joten kuten toimia. Silti sen kapasitanssi ei ole oikea ja kärjet kipinöivät nopeasti pilalle. Kondensaattori kannattaa vaihtaa vaikka vaan muodon vuoksi jos vähänkin sytytysasiat vaivaa, varsinkin, jos kärjet kuluvat ruvelle nopeasti. Katkojarasian kannen tiiviste ja johtimien läpivientitiiviste kannattaa myös hoitaa tiviiksi.

Myös kärjettömässä sytytksessä on kondensaattori. Se sijaitsee sähköisesti katkojatransistorin ylitse kytkettynä. Katkojatransistori tekee saman kuin katkojakin, mutta puolijohteella ja kodensaattorin tehtävä on sama, eli muodostaa puolan ensiön kanssa resonanssipiirin, joka sammuttaa kipinän katkojan kärjissä, eli suojaa transistoria korkealta jännitetransientilta, ja siirtää energian mahdollisimman vähin häviöin puolan toisioon. Resonanssi tekee vaimenevan värähtelyn vaihtojännitepulssin, joka on huipuiltaan n. 300 V, joten se on omiaan aiheuttamaan läpilyönnin kondensaattorissa tai puolan ensiössä tai johdotuksessa. Kärjetön systeemi rakennetaan useimmiten epoksipakettiin ja transistorit ja kondensaattorikin ovat siellä ikuisessa haudassaan huoltomiehen pääsemättömissä. Ei voi muuta kuin vaihtaa koko paketti uuteen. Siihen ei siitten käy muu kuin merkkiosa.

Kun on V2 moottori, on myös kaksi sytytyspiiriä. Se auttaa vian määrittelyssä. Kun vaihtaa oikean ja vasemman sylinterin sytytysosia keskenään voi päätellä mikä osa siirtää myös vikatilanteen toiselle puolelle. Osia ei tetenkään tarvitse vaihtaa komponenttina paikoiltaan vaan johdotusta, jos johdot suinkin sen verran ylettävät. Tarkkana pitää vain olla oikean sytysjärjestyksen kanssa ja vaihtaa ne osat, joihin voi vaihtaa sekä tulon, että lähdön, kuten puolat, tai sytysyksiköt, jos niiden hall-anturi, kampiakselin asentotunnistin, on erillinen, eikä samasa paketissa oleva magneettitunnistin. Tässä tapauksessa en tunne, eikä tarina kerro, piirien tapauskohtaista rakennetta, joten kirjoitan aika yleisellä tasolla. Saa soveltaa.

Sentire la forza!
Terv: Timo