Kirjoittaja Aihe: Nevada käy kylmänä yhdellä  (Luettu 508 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 79
Nevada käy kylmänä yhdellä
« : Toukokuu 13, 2024, 09:54:11 ap »
Tämä on kyllä oikea rassoojan unelma...

Kahdesti on aamulla käynyt niin että toinen pytty tulee mukaan vasta parin kilsan ajon jälkeen. Mistäpä etsimään syytä ?

Tähän mennessä tehty:
- mitattu puristukset, molemmissa sama n. 10baria
- säädetty venttiilinvälykset, olivat kohtuudella kohdallaan alunperinkin
- vaihdettu uudet tulpat, vanhat oli vallan roisissa kunnossa
- säädetty ja synkattu kaasarit

Bensapuoli ? Letku on läpinäkyvä, siinä kyllä näkyy moskaa alhaalle taittuvassa mutkassa. Kohokammiot on vielä avaamatta... Jos suodatinta laittaa, millainen olisi sopiva ? Ainakaan kuskin paikalle ei ajaessa tule bensankäryä, viittaa sytkään ?

Sytkä ? Onko noissa jotain erityisiä ongelmia ?

Jotenkin tuntuu että olisi lähtenyt kahdella käymään mutta toinen puoli pudonnut pois.

Hajakenttä

  • Viestejä: 871
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2024, 12:01:51 ip »
Sytytystä olisi hiukan helpompi lähestyä, jos tietäisi sen rakenteen:

Onko tuossa mallissa mekaaniset katkojat?

Onko keskipakosäätäjä ja alipainesäätäjä?

Onko molemmilla pytyillä oma korkeajännitepuola?

Onko tulpan hatussa häiriönpoistaja?

Onko tulpanjohdot vastuksellisia vai kuparia?

Kun sytytystapahtumaa ajatellaan, niin kaikkein vaativin tapaus sähköisesti tulee silloin kun puristus on kovin ja seos on rikkain, eli silloin kun kipinävälin eristysvastus on suurin. Tyhjäkäynnillä, käynnistäessä ja kiihdytyksessä esim. on tällaisia tilanteita. Silloin se kipinä tapahtuu puolan ensiön puolella, katkojan kärkien välissä ja hitsaa sinne paloarpea. Silloin on kärjet uusittava.

Ensiöpuolella on tyypillisesti n. 300 V piikkijännite, joka lyö läpi helosti myös vanhassa, kostuneessa kondensaattorissa. Silloin on uusittava kondensaattori.

Se kipinöi läpi myös huonoissa johtimissa, siis siinä joka menee puolalle. Ne kun ovat viattoman sähkäjohdon näköisiä, eikä niistä arvaisi, että niissä on 300 V. Nekin on siis oltava kunnossa.

Vaikka olisi elektroninen transistorisytytys on puolan ensiöllä silti 300 V ja toisiolla 10 000 V. Jos tulpanjohdot ovat huonot ja pätkissä, kuten ne vastukselliset häiriönpoistojohdot joskus ovat, niin kipinä tapahtuu jossain mualla kuin tulpassa. Sama on tuomio huonon tulpanhatun kanssa. Kun koko tulpanjohdon kaikkine hattuineen ottaa pöydälle ja mittaa yleismittarilla 20 kΩ:n alueella: täytyy kontakti päästä päähän olla yhtenäinen vaikka liikuttelisi ja täristäisi. Siinä on oltava häiriönpoistovastusta n. 5 kΩ joko johtimessa tai tulpan hatussa, mutta ei molemmissa.

Jos kipinä, eli läpilyönti, tapahtuu puolan käämeissä saattaa olla puolan romutus ja uuden hankinta edessä. Kaksipyttyisellä se selvitetään yleensä niin, että vaihdetaan pyttyjen puolat keskenään ja tarkkaillaan: siirtyykö myös vika toiselle pytylle. Siinä samalla tulee myös putsatuksi ne puolat ja johdot ja tulpanhatut päältä tenulla ja rätillä.

Uudet tulpanjohdot ei paljoa maksa, ainakaan kun ostaa muutaman metrin kelalta. Kannatta melkeinpä vaihtaa rutiininomaisesti muutaman vuoden välein. Häiriönpoisto 5 kΩ:n tulpanhattu on parempi kuin -johto.


Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 572
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2024, 20:06:29 ip »
edellistä kompaten sanoisin 70/80 luvun kokemisilla että tulpanjohto on tyypillinen syy kun joku pytty pimeenä kylmänä

TimoEv

  • Viestejä: 2 067
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2024, 20:34:02 ip »
Uudet tulpanhatut ja -johdot maksavat 50€ sarja S&D:llä.
Joku veljistä varmastikin tietää kotimaisen kauppiaan...


s151669

  • Viestejä: 79
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2024, 21:12:07 ip »
Kuinka ollakaan.

Ruuvasin nyt ensialkuun tulpanjohdot irti. Ja takaisin kiinni. Näppituntuman mukaan sillä puolella mikä ei käynyt tyhjää oli johto löysällä. Aamu kertonee.

Kaikkea muutakin kyllä tuntuu tämän keksinnön kanssa tapahtuvan.

Bensa loppui - bensavalo ei siis toimi. Ei toki toimi nopeusmittarikaan, olikohan kolmas kerta kun väänsin pyörittäjän suoraksi. Siinä tuntuu pykälä kun pyörittää oikeaan suuntaan, väärään suuntaan toki pyörii pehmeästi. Eli ei toimi trippimittarikaan...

Onneksi melkein kotipihaan, kanisterilla siis uutta. Jolloin vasen kaasari tulvi. Ilmeisesti koho jumissa tai roskaa välissä, vähän kopauttamalla loppui.

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2024, 21:37:14 ip »
Uudennihkeä NTX antoi sadekelillä virvoittavia sähkötällejä polviin. Vaihdoin johtimet autotarvikeliikkeen hyllystä sopivin mitoin. Metallikuoriset tulpanhatut heitin roskikseen koska pimeässä autotallissa näki että ne kipinöivät sylinterikanteen jos niitä kasteli. En muista minkä tyyppinen sytytys NTX:ssä on mutta ei ainakaan kärkisytytystä. Johtimet jotka laitoin olivat kuparipunosta mustin muovikuorin. Helppoja työntää puolan liittimeen ja uusiin tulpanhattuihin. Joskus pikkuvaiva selviää helposti, halvalla ja nopeasti.
Sähkömagneettinen sytytysanturi voi myös olla rikkoutunut. Sen vaihto on helppo. Voi laittaa toisenmerkkisetkin mutta sitten pitää vaihtaa molemmat.

Nopeusmittarin pyöritin on yksi huonoimmin huolletuista kohteista. Vika on siinä että sitä ei ole koskaan puhdistettu eikä voideltu. Perushuoltoon se ei kuulu vaan on pyörän käyttäjän vastuulla. Pyöritin voi hajota, tai väljistyä, siksi että nopeusmittarin vaijeria ei ole huolettu tai se on vääntynyt. Vaijerin huolto tapahtuu seuraavasta. Irrotetaan vaijeri, vedetään vaijeri pois kuorestaan, pestään kuori sisäpuolelta ja vaijeri päällipuoleltaan. Bräkleen tai vastaava toimii pesuaineena varsin hyvin. Paineilmasta voi myös olla hyötyä. Voidellaan vaijeri kauttaaltaan ja työnnetään kuoreensa. Kuoreenkin voi liukastetta laittaa. Vaijerin siivous ei kuulu normaaliin huoltotoimeen. Pyörittäjän peltilipare on ikäänkuin sulake: se antaa ensin periksi. Se kertoo myös siitä että jokin laittaa hanttiin: itse pyöritin, vaijeri tai mittari. Asia on helppo tarkastaa ja tiedoista päätellen jutunaiheena olevan pyörän nopeusmittarin pyöritin taitaa olla tiensä päässä. Suosittelen uutta tai hyvää käytettyä.

Vaijeri pyörittimiä on kahta tyyppiä: purettava ja kokoon prässätty. Jälkimmäiselle ei ole paljon tehtävissä. Voi sitä liotella liuottimessa kokonaisena ja puhallella paineilmalla ja voidella. Vaseliiniä voi olla vaikea saada sen sisään. Keittämisprosessi lienee ainoa varmahko. Etuakselin halkaisija määrittää pyörittimen keskiholkin sisähalkaisijan.

s151669

  • Viestejä: 79
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2024, 08:10:23 ap »
Pyörittäjähän se tosiaan on rikki kun naksuu.

Onko noista kiinalaisista - tai kaikkihan ne on kiinalaisia - gps anturointiin perustuvista tarvikemittareista mitään kokemuksia, hyviä tai huonoja ? Hintaa 1/10 siitä mitä uusi pyöritin maksaa. Tarkkuus varmaan hyvä paitsi Suwalkin käytävän kieppeillä. 

s151669

  • Viestejä: 79
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2024, 16:31:29 ip »
Uudelleen ruuvatulla liittimellä pelasi tänä aamuna niinkuin pitää. Toivossa on hyvä elää.

Stein Dinseltä näköjään saa vielä pyöritintä, hintakin järjellinen, toimitusaika tuntematon. Kysyin. Mitähän muuta kilkettä sitä tarttee mitä ei vielä tiedä tarvitsevansa ja jota saa vain tuolta ? Hmm.

millegt

  • Viestejä: 572
Vs: Nevada käy kylmänä yhdellä
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2024, 20:50:45 ip »
Pyörittäjähän se tosiaan on rikki kun naksuu.

Onko noista kiinalaisista - tai kaikkihan ne on kiinalaisia - gps anturointiin perustuvista tarvikemittareista mitään kokemuksia, hyviä tai huonoja ? Hintaa 1/10 siitä mitä uusi pyöritin maksaa. Tarkkuus varmaan hyvä paitsi Suwalkin käytävän kieppeillä.

mulla on ihan semmonen magneetista kierrokset ottava fillarimittari varalla vilkun varressa hyvin toimii semmonenkin eikä ole gps häirinnästä moksiskaan