Kirjoittaja Aihe: Nevadan keula pompottaa  (Luettu 19225 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2024, 12:56:48 ip »
Se öljy, mikä sinne pohjalle vaihdetaan, on sielä vain putken voitelun takia. Ohjekirjan mukaan 100 ml ATF dexron ll.
Varsinainen iskariöljy on yläpäässä, eikä siihen ole vaihtosuositusta, eikä ohjeita, mutta sekin vaihdettavissa jos purkaa iskarit kokonaan irti.

Jaahas. Se manuaali joka mulla käsissä on esitteli ihan perinnekeulan ja ohjeet tyyliin 400ml per putki. Ei siinä kyllä sitä ilmaventtiiliäkään ollut.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #16 : Toukokuu 16, 2024, 09:15:04 ap »
Ohjekirjan mukaan

Ei sulla olisi tätä ohjekirjaa sähköisesä muodossa ? Löysin kyllä Larion keulasta räjäytyskuvia mutten minkäänsortin huolto-ohjetta siitä vierestä.

SPO

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #17 : Toukokuu 16, 2024, 16:01:48 ip »
En ole löytänyt kyseistä tietoa mistään sähköisessä muodossa. Pyörän mukana tulleessa käyttöohje kirjassa on mainittu öljyn määrä ja laatu, mutta ei mitään vaihto-ohjetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #18 : Toukokuu 16, 2024, 18:58:08 ip »
Löytyisiköhän tästä?: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Jos löytyy ja tyydyttää niin kannattaa laittaa pieni almu ylläpitäjälle. Aukeaa sivu sitten uudelleenkin kun haluaa.
Jos suomenkielistä huolto- tai korjaamokirjaa tarvitsee niin ovat kiven alla. Sellaiset taisivat loppua 90-luvun alussa...
Liekö kukaan niitä keräillyt?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #19 : Toukokuu 16, 2024, 20:46:54 ip »
Löytyisiköhän tästä?: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Jos löytyy ja tyydyttää niin kannattaa laittaa pieni almu ylläpitäjälle. Aukeaa sivu sitten uudelleenkin kun haluaa.
Jos suomenkielistä huolto- tai korjaamokirjaa tarvitsee niin ovat kiven alla. Sellaiset taisivat loppua 90-luvun alussa...
Liekö kukaan niitä keräillyt?

Tuolta lopulta löytyi, itselleni ja muille tiedoksi.

https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v35-ii_v50-iii_v35-imola_v50-monza_v35c_v50c_v65_v65sp_en.pdf

-> samanlainen haarukka ja huolto-ohje, sivu 99.

Kaikki Nevadan ohjeet tuntee vain sen perinteisen haarukan. Mittariston joutunee purkamaan edestä. Voipahan samalla vaivalla tutkia toimiiko sen bensavalon lamppu.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #20 : Toukokuu 18, 2024, 21:40:28 ip »
Homma etenee.

Kaikki mahdollinen oli jumissa tuota keulaa purkaessa, lämpöä sai antaa vaikka minne. Lampunkannake ruuvipenkissä toimi hyvin ylätulpan irrotuksessa.

No, mitäpä löytyi ? Toisesta haarukasta tuli ruokalusikallinen jotain ruskeaa öljymäistä. Toinen oli kuivempi kuin sahara. Nyt kun on molemmissa se 100ml atffää niin jopas toimii keula kuten voisi olettaa.

Keskenhän tämä toki jäi: yksi M10 kuusiokolokanta mälvääntyi irrottaessa. Pompotuksen paraneminen ei siis ole vielä varmaa mutta eiköhän se tässä ollut.

Kokoaminen olikin lystiä kun kaikki ylä- ja alakolmioiden reiät olivat liian kireitä. Pari sadasosamilliä. Dremelillä ja lamellilaikalla korjaantui.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #21 : Toukokuu 20, 2024, 08:16:46 ap »
Nonih.

Keula toimii nyt. Vieläkin on vaan pienenpieni väpätys kuudenkympin tienoilla muttei sellaista hyppykeppiefektiä mikä oli aiemmin.

Vaan - vähemmän yllättäen - nyt kun öljyä on sitä pukkaa stefan välistä. Varsin mustaa hiekkaisen näköistä kuraa kylläkin vaikka punaiset ATF:t on sisällä, piirtoheitinkalvokonsti on vielä koittamatta.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #22 : Toukokuu 26, 2024, 20:05:50 ip »
Onkos kellään tietoa onko se musta kumirenkula siinä Nevadan keulassa pölysuoja vai suoraan stefa ?

Yritin kieputtaa piirtoheitinkalvoa siitä välistä mutta ei mene kunnolla sisään. Rinkulaa en saanut väännettyä ruuvarilla irtikään että olisi nähnyt onko siellä vielä stefa alla. Purkuun ja stefan vaihtoonhan se varmaan menee vaikka näyttääkin kovin hiekkaiselta se öljy mitä välistä pukkaa. Sitten vaan pitäisi vielä saada oikeanlainen stefa...

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #23 : Toukokuu 26, 2024, 21:45:03 ip »
Pölysuoja ainakin mulla oli päällimmäisenä, tämän alla stefan varmistusrengas vielä. Stefat löytyi Motonetistä. Vaihtotyö jäi mulla puoliväliin, kun toisessa putkessa alkoi se pohjaruuvi pyörimään tyhjää, kiikutin läheiseen autokorjaamoon, kai ne sen siellä saa pulttipyssyllä auki. (Aina on ennen auenneet.)  Vaihtotyö ei ole muuten vaikea, hiukan joutuu tavaraa irrottelemaan pois tieltä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #24 : Toukokuu 26, 2024, 22:16:44 ip »
Ehkä on jotain unohtunut. Keulaan pitää vaihtaa öljyt vuoden - parin välein riippuen ajetusta matkasta. Useimmat perushuollot, erinäisissä firmoissa, eivät tee sitä mutta ottavat hyvän hinnan. Monissa malleissa on tyhjennystulppa keulan alapäässä. Siitä voi, jos sellainen on, laskea kurat pois ja yläpäästä laittaa uudet rasvat. Monille huolloille se on ylivoimaista koska homma ottaa paljon aikaa ja jutusta tulee kallis. Nykykeulat pitää irrottaa ja purkaa, puhdistaa ja koota takaisin uusilla tiivisteillä. Takaiskarit ovat sitkeämpiä eikä niihin, ylipäätään, ole huoltomahdollisuutta lukuunottamatta malleja joissa on yksi vaimennin. Mutta keula on ylivoimaisesti tärkein laite.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #25 : Toukokuu 27, 2024, 08:00:03 ap »
Pölysuoja ainakin mulla oli päällimmäisenä, tämän alla stefan varmistusrengas vielä. Stefat löytyi Motonetistä. Vaihtotyö jäi mulla puoliväliin, kun toisessa putkessa alkoi se pohjaruuvi pyörimään tyhjää, kiikutin läheiseen autokorjaamoon, kai ne sen siellä saa pulttipyssyllä auki. (Aina on ennen auenneet.)  Vaihtotyö ei ole muuten vaikea, hiukan joutuu tavaraa irrottelemaan pois tieltä.

Pitää nyt vissiin vielä koittaa sitä nypätä irti jos saisi "negatiivin" stefan väliin. Siellä on varmasti likaa koska se sellaista pukkaa ulos. Banditin vuotava stefa korjaantui moneksi vuodeksi tuolla konstilla.

Pamppujen irrotus ja kiinnitys on tullut harjoiteltua jo pari kertaa. Pulttipyssykin on -> olettaisin että muuta kuin tekee vaan. Kunhan vaan saisi oikean stefan - korjausoppaat kun ei tunne tätä keulaa.

Ehkä on jotain unohtunut. Keulaan pitää vaihtaa öljyt vuoden - parin välein riippuen ajetusta matkasta. Useimmat perushuollot, erinäisissä firmoissa, eivät tee sitä mutta ottavat hyvän hinnan. Monissa malleissa on tyhjennystulppa keulan alapäässä. Siitä voi, jos sellainen on, laskea kurat pois ja yläpäästä laittaa uudet rasvat. Monille huolloille se on ylivoimaista koska homma ottaa paljon aikaa ja jutusta tulee kallis. Nykykeulat pitää irrottaa ja purkaa, puhdistaa ja koota takaisin uusilla tiivisteillä. Takaiskarit ovat sitkeämpiä eikä niihin, ylipäätään, ole huoltomahdollisuutta lukuunottamatta malleja joissa on yksi vaimennin. Mutta keula on ylivoimaisesti tärkein laite.

Joo, tässä on tosiaan pohjaproppu ja ylhäältä voi täyttää. Nyt kun on ensin ruuvipenkissä herkistelty osat niin että ne irtoaa toisistaan. Esimerkiksi siis se ylätulppa. Ja huollot on _tässäkin_ kohdassa tekemättä, liekö laskutettu tai ei.

Irrottaa se silti pitää, mulla ei ainakaan ole sen kokoista lenkkiavainta joka sopisi tuohon mutteriin kun keula on kiinni. 50mm leukavälin jakoavain toimii sensijaan aivan hyvin kunhan osat on käsissä.

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #26 : Toukokuu 27, 2024, 11:02:29 ap »
Mun Nevadassa ei ole öljyproppuja. Keljuin keula oli jossain Yamahassa: ylätulppa oli pelkästään lukkorenkaalla paikallaan, paina jousta vasten sisään ja asenna samalla lukkorengas..!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #27 : Toukokuu 27, 2024, 12:12:50 ip »
Vähempi olen pikkulohkoisten keuloja laitellut. Yksi neuvo niihinkin pätee: silloin kun keulaa huolletaan kannattaa sisäputkia kiertää neljänneskierrokset. Näin säästyy isommalta remontilta. Aika montä pyörää olen nähnyt jossa kromiputki on vaurioitunut kun siihen on syntynyt, ajan myötä, pystyviirut. Se kertoo että voitelu ei toimi oikein tai ei ole, ylipäätään, huollettu.

Guzzilla on ollut monenlaista "patenttikeulaa" pyörissään. Tässä ehkä erikoisin ja kohtuullisen monimutkainen. http://www.motomatti.fi/2020/11/keularemontti-california-3-ja.html
Ajettavuudeltaan ja säädöiltään varsin hyvä kunhan on kunnossa. Säädettäviä ovat jousipaineen säädin ja paluuvaimennus ja lisäksi proggresiivinen pohjaanlyöntivaimennus. Paluuvaimennus on pikasäätöinen.
Varsin työläs huoltaa ja ylläpitää. Näitä keuloja tuli verstaalleni ympäri Pohjoismaita peruskunnostettavaksi. Osa lähetetyistä oli niin huonokuntoisia ettei niille voinut tehdä mitään. Käyneet väljiksi laiminlyöntien vuoksi.

Toinen mielenkiintoinen keula on Marzocchi R1M. Toinen puoli on vain kaksi putkea sisäkkäin ja hieman öljyä. Oikealla puolella toinen putki täynnä kamaa eli vaimennusta ja jousitusta hoidellaan vain toisessa rööriparissa. Asiasta en tiennyt ennen kuin avasin ko. keulan. Sitä kävi koko kylän sällit ihmettelemässä. Joku rohkaistui väittämään että nyt Mattia on pyöräkaupoilla huijattu. Keula oli kuitenkin ajolleen ihan hyvä. Hankin pyörän uutena ja toisena suvena avasin keulan vaihtaakseni liemet.

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #28 : Toukokuu 29, 2024, 18:51:35 ip »
Oikea teleskooppi haettu autokorjaamosta. Soitettiin: "nyt se ruuvi on auki!" Eipä ollut, vaan pyörii edelleen tyhjää. (Huokaus.) Oli taas tilaajan ja suorittavan portaan välissä yksi korvapari liikaa. Täytyy huomenna mennä kuvan kanssa selittämään...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #29 : Toukokuu 29, 2024, 19:12:05 ip »
Yleensä, kiertävällä paineilmavasaralla, asia hoituu koska ruuvin massa on pienempi kuin teleskoopin sisäputken. Kyseinen ase löytynee monelta huoltikselta. Vastaavia on myös sähköisiä kotikäyttöön mutta maksaa nekin.

Noin muutoin sanoisin että suoritustasolla ei ollut ammattitaitoa, laitteita tai, ylipäätään, minkäänlaista kiinnostusta. Et kai maksanut mitään?

Tämä voi raapia sielua: toki tilaajan pitää tietää ja osat kertoa mitä ja miksi pitää tehdä että tulos on tyydyttävä. Eikä mitään ylimääräistä.

Saanko arvata: asentaja oli ottanut työvälineen esiin ja koitettuaan että ruuvi pyörii, on todennut että homma on tehty.
Ei ole outoa: enenevässä määrin perustekniikan tuntemus on, jossain määrin hukassa. Katsastusmies ehdotti että autoni vasen etukierrejousi on uusittava. Siinä mitää vikaa ollut. Otin vieterin irti, näytin santapaperia, maalasin sen ja laitoin paikalleen. Kelpasi. Vikaa oli iskunvaimentimessa joka maksoi kolmekymppiä. Vastaavalaisia tarinoita olen kuullut runsaasti, viimeaikoina.