Kirjoittaja Aihe: Teräksen lujuus?  (Luettu 5208 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Teräksen lujuus?
« : Toukokuu 08, 2024, 13:18:38 ip »
Huomasin sattumalta, onneksi ajoissa, että kaksi runkopulttia on katkennut. Niiden parit olivat onneksi vielä ehjät, muta ovat nekin liikkuneet kun ovat kuluneet.

Tarina kulkee siten, että heti uutena laitatin paikallisella mekaanikolla Anniin kaatumasuojaraudat ja muutakin tarakkakampetta ym. Kaatumarauta kiinnittyy Nevadaan siten, että alemmat runkopultit keski- ja eturungon liitoskohdasta molemmin puolin korvataan pitemmillä ja niillä kiinnittyy samalla kaatumaraudan alpäät. Juuri nämä kaksi M10x45 pulttia ovat leikkaantuneet poikki. Ruosteesta päätellen ovat olleet poikki jo vuosia. Kaksi alkuperäistä M10x30 pulttia ovat silti pitäneet.

Mekanikko antoi silloin ne alkuperäiset pultit vielä mukaan ja nekin löytyi romukopasta. Otin molemmista valokuvan; vasen on se katkennut; oikea alkuperäinen on ollut reservissä. Kiillotin hiukan merkintöjä, jotta edes vähän näkyisivät. Kertooko nuo merkinnät mitään? Pitäisi hankkia uudet pultit. Ajattelin korvata uusilla ne kaikki neljä. Kiristysmomentti on 50 Nm.

Syykin pulttien katkeamiseen selvisi. Ensin ajattelin onnettomuuksien kolhuja, mutta kun purin kaatumaraudan pois huomasin, että siinä on alhaalla molemmin puolin vesireikä – ylöspäin! Se pahuksen rauta oli siis väärin päin! Kun sen asettelee oikein päin, vesireijät alaspäin, se myös istuu paikoilleen nätimmin kertaheittämällä. Myös pultinreijät asettuvat linjaan. Väärin päin asentaessa pultireijät menevät aavistuksen verran vinoon ja pultti joutuu pieneen vääntöön. Epäilen vahvasti, että vääntö ja tärinä yhdessä ovat ne katkaisseet.

Uuden pultin laji ja laatu on siis hakusessa.

Edit: Kirjoitin pötyä. Nuhakuumeessa vain mittasin huolimattomasti. Ei se rauta edes sovi väärin  päin ja siivet sojoittaisi eteen rumasti. Mutta pulttien reijät eivt kyllä ole linjassa rungon reikien kanssa ja siitä se pulttien katkeaminen saattaa hyvinkin johtua. Voin joutua luopumaan koko kaatumaraudasta ja pysymään vastedes vaan sitten kumipuoli alas päin.


Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2024, 14:48:33 ip »
Se 8.8 on pultin lujuus. Tuolla on taulukoita:

https://www.ruuvikeskus.fi/?tuote=999-0

Motomatti tietää enemmän, mutta näillä tiedoilla pääsee alkuun.


Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2024, 17:51:01 ip »
Sittenhän tuo 50 Nm on liikaa vaikka olisi +5% kun sallittu suurin on 47 Nm. Pari astetta vanhemman Nevadan käsikirjassa on saman pultin kiristys 45 Nm. Taidan valita sen, ottaen huomioon, että ei minun momenttiavaikaan ole niin tarkka.

Mitähän tarkoittaa tuossa pultikannassa – 3 F –  tai toisessa – L O H O –  tai kolmannessa – JL –?

Löysin paikallisesta rautakaupasta 8.8 sisäkuusiopultteja, joissa on kannassa myös merkintä – JL – . Niillä meinaan saada asian hoidetuksi ja pääsen ajamaan heti kun ilmoja pitelee:)

Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2024, 17:51:54 ip »
Miun piti johonkin tehdä pidempi tanko, jossa on kierteet mutterille ja ajattelin, että kierretanko on oikein hyvä.
Nappasin kaupasta mukaan metrin kierretangon.
Kotona aloin sitä työstämään ja sehän oli ihan tinaa.
Niinhän se oli. Vahvuus 4.6... >:(

Eikun kauppaan ja 8.8 kainaloon, joka oli ihan eri materiaalia.

Kyllä 10.9 kestää aika rajua selkäsaunaa ja on myös helposti ostettavissa.
Jos kohde oikeasti tarvitsee 12.9 vahvuutta, niin silloin paikat repeää jostain muualta.
12.9 pulttia ei ihan joka kioski myy.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2024, 18:54:01 ip »
Tuossa kerrotaan, mitä se 8.8 tarkoittaa.
Kirjasta Ansaharju, Ilomäki, Maaranen: Asennustekniikka


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2024, 21:39:41 ip »
Ei ole mitenkään tuomittavaa laittaa katkenneen tilalle pykälää tai kahta kovempaakin pulttia mutta: mikäli pultti on  sellaisessa paikassa missä pultin pitää kuormituksen sattuessa uhrautua. En kyllä usko että juuri tässä tapauksessa olisi näin. Mikäli asiasta spekuloidaan niin aiemmista viesteistä päätellen voisi näin ollakin jos runko ei ole kuormituksesta vahingoittunut mutta pultti katki...

Se että onko kyseiset pultit katkenneet äkillisestä kuormituksesta vai siksi että ovat kiristetyt lujuuden salliman vetolujuuden siedon yli? Tiedän tuttavapiirissäni useammankin ns. himokiristäjän. Yhdelle vein momenttiavaimen lahjaksi. Hänellä men joko jengat tai pultti katkesi.
 
Oletan että tässä on tapahtunut väsymismurtuma kahdesta syystä: pultti on joko löystynyt tai venynyt ja löystynyt siksi ja rungon jatkuvat liikkeet ovat vieneet lopunkin lujuuden. (Veto- ja leikkauslujuus) Vai onko pyörällä kaaduttu joskus ja siitä tullut hetkellinen kuormitus "auttanut" asiaa?

En ole alan insinööri mutta sellainenkin porukassa lienee. Sieltä voisi irrota syvempääkin tietoa.

Asiasta kolmanteen: pultin löystyminen. Se voi johtua vain siitä että mutteri on pyörinyt ruuvin kierteestä löysälle. Siksi onkin paljon asennettu erilaisia lukkoaluslaattoja tai lukkomuttereita joita on eri tyyppejä. Yleisin on Nylock. Tuplamutterikin on aika varma. Kierretyyppi, kuten hienokierteet, jotka ovat näiden puheena olevien pulttien hienostuneempia, kalliimpia ja paremmin kiinni pysyviä.

Moottoripyörähuollossa huollon yhteydessä rungon pultit tarkistetaan säännöllisesti tai, ainakin, pitäisi. Teki huollon itse tai jossain huoltamossa. Huollolla on tässä suuri vastuu sillä monet, varsinkin kuolemaan johtaneet onnettomuudet, tutkitaan varsin tarkkaan. Silloin syyllistä epäillään. Tämä on yksi pikkusyy siihen että moottoripyörillekin pakollista katsastusta esitetään.

Huippu lienee hienokierteinen titaaniruuvi. Niitä olen asentanut varmaan tuhansia. Eikä niitä edes vedetty tiukalle. Niinkuin näppituntumasta päätellen.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2024, 06:29:07 ap »

Moottoripyörähuollossa huollon yhteydessä rungon pultit tarkistetaan säännöllisesti tai, ainakin, pitäisi. Teki huollon itse tai jossain huoltamossa. Huollolla on tässä suuri vastuu sillä monet, varsinkin kuolemaan johtaneet onnettomuudet, tutkitaan varsin tarkkaan. Silloin syyllistä epäillään. Tämä on yksi pikkusyy siihen että moottoripyörillekin pakollista katsastusta esitetään.


Jos katsastus tulee niin laitetaanko kisa pystyyn?
Pisteen saa, jos katsastushenkilö tarkistaa jonkin ruuviliitoksen kireyden.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2024, 08:14:16 ap »
Epävarma mutu-kommentti.

Kun tämä autojen päästömanipuloinnin tarkastelu on tulossa, niin aiheesta oli katsastusmiehen kanssa puhetta.
Sanoivat, että hommaa hankaloittaa kovasti, kun asiakkaan autosta saa muovikoteloa vähän siirtää, että voi tarkastaa 12V akun kiinnityksen ja lattiamaton reunaa raottaa valmistenumeron tarkastamiseksi.
Kaikki muu räpöttäminen on kiellettyä.

Näin ollen luulen, että katsastushenkilö ei saa koskea asiakkaan kulkupeliä millään muulla työkalulla kuin rengasraudalla.
Saati tehdä yhtään mitään toimenpiteitä, ellei lakeja ja asetuksia muuteta.
Tämäkin vielä! ! !

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2024, 09:48:30 ap »
Teräksestä sen verrat että toi 4.6 pultti vastaa suurinpiirtein tavallista rakenneterästä Fe37, myötöraja eli se mistä vielä muodonmuutos palautuu noin 240 N/mm2 ja murtoraja noin 400 N/mm2
Fe 52 on 350/520 eli pulttina se olisi 5.7

Mitä isompi toi jälkimmäinen numero on niin sitä lähempänä rajat on toisaan xx.9 pultissa on myödön jälkeen  enään tosi vähän varaa ennes kun napsahtaa

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #9 : Toukokuu 09, 2024, 11:51:09 ap »
motomatti on nähnyt mielestäni jutun juonen ihan oikein. Pultti ei tuossa käytössä pysty katkamaan oikein millään muulla mekanismilla kuin väsymällä. Jos pulttilitosta rasitetaan leikkauksella tai suoralla vedolla murtoon saakka, saavat korvakkeet paljaalla silmällä näkyvää osumaa. Kerrattakoon, että väsymismurtuma syntyy pulttiin kun sen kokema jännitysvaihtelu ylittää väsymisrajan ja vaihtelua esiintyy niin paljon, että kasvamaan lähtenyt särö kasvaa niin suureksi, että jäljellä oleva kannas katkeaa. Klassinen pultin pituusakselin suuntaisen nypytyksen väsymisraja on 50 N/mm2, joka on vain murto-osa sileän akselin kestävyydestä nypytykseen nähden ja vain 10% pultin materiaalin myötörajaan nähden. Toki väsymisraja kasvaa kun pultin lujuusluokka kasvaa, mutta varsinaisesti väsymiskestävyysongelman ratkaisuun ei lujuusluokan nosto ole ratkaisu kuin poikkeustapauksessa.   Tässä nimenmaisessa tapauksessa liitoksessa on tapahtunut jännitysvaihtelua, joka on mahdollisesti ja todennäköisesti ollut taivutusjännityksestä johtuvaa vaihtelua, joka on pultin kestävyyden kannalta 90% raskaampaa kuin suora veto-puristus -jännitys. Kun pulttiliitokselta  vaaditaan hyvää kestävyyttä kuten esim. moottorin kannenpulttien tapauksessa, pitää pulttien yhteen puristamien osien vastinpinnat olla niin samansuuntaiset, ettei liitokseen jää pienen pientä kiilan muotoista rakoa, joka aiheuttaa ison taivutusmomentin pulttiin kun sen aksiaalinen voima vaihtelee. Toinen pointti on se, että pultti on tarpeeksi pitkä ja riittävästi kiristetty, että kun systeemi käytössä tärisee niin pultin kokema jännitysvaihtelu jää alle väsymisrajan. Kun pitää tehdä väsymistä vastaan lujia pulttiliitoksia, ne tehdään kuten moottoreissa: painetaan sileät ja samansuuntaiset pinnat vastakkain pitkähköillä, korkean lujuusluokan pulteilla ja vedetään ne oikeaan momenttiin.

Vaihda vaan uudet 10.9 lujuusluokan pultit ja katso, että vastakkain tulevat pinnat vastaavat toisiinsa hyvin ja vedä oikean momenttiin. Usein aliarvioitu asia liittyy myös korroosioon. Jos korroosiosuojaus pettää, tulee pintaan nopeasti rosoisuutta, joka edesauttaa väsymismurtuman syntymää. Esim. auton jouset katkeavat tyypillisesti niin, että jousilangan maalipintaan tulee iskeymä, joka alkaa ruostua. Kun se on jatkunut tarpeeksi syvälle, ydintyy kasvukelpoinen väsymissärö ruostetäplään ja kilometrien kertyessä särö kasvaa niin, että jousi katkeaa hauraasti. Kun murtuma huomataan heti, on poikkipinnasta 90% kirkasta terästä, mutta yhdellä reunalla on parin millin syvyinen ruosteinen kuunsirppi, joka on juuri se väsymissärö joka on saanut alkunsa maalipinnan vaurioituneesta kohdasta.

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta kun aihe osuu omalle mielisektorille, ei malta pitää näppejään kurissa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2024, 12:36:04 ip »
Ottamatta suoraan kantaa pultteihin. Kiinnittäisin yleensäkin huomiota molempiin Tontirunkoisiin mallisarjoihin joissa on erikseen ylärunko ja alarunko. Näitä on enemmistö maamme Guzzikannasta.
Lähinnä tulee kyseeseen ajettavuus. Jos etualaputkien pulttiliitokset ja niiden alapuolella, isolohkoisessa, oleva pitkä pultti moottorin etuosan alakulmassa sattuvat olemaan löysällä tekee se ajettavuudesta surkeaa. Tiedän omasta kokemuksesta.

Pikkulohkoisessa vastaava pitkä alapultti kulkee öljypohjan läpi taaempana. Muutoin etupään pulttiliitokset ovat suht identtiset. Sama suunnitteljia kun on ollut asialla.

Nämä kiinnityskohdat ovat kriittisiä. Toki muidenkin runkopulttien kireys pitää olla kunnossa. Havaintoja voi tehdä ihan katseellakin: usein kyseiset kohdat ovat liitosten vastakappaleiden välistä ruostuneet. Se kavaltaa että liikettä on tapahtunut: maali liitoksen välistä on kulunut pois ja korroosio on väljentänyt lisää. Toki kiristys auttaa hetkellisesti mutta se ei poista alkanutta korroosiota joka säilöö kosteutta itseensä ja kuluttava prosessi jatkuu. Ainoa pelastus on purkaa rakenne, poistaa kaikki ruoste ja maalata pinnat uudelleen. Ja nippuun. Isohko homma.

Rungon takapäässä on myös pultteja joita koskee samat säännöt mutta eivät ole yhtä suuressa asemassa vauriota ajatellen. Myös akun telineen pohjalevy on tukirakenne. Se estää rungon kiertymistä kuormituksen aikana. Tyypillinen tilanne, missä runkoa koetellaan, on suurinopeuksinen kaarteenotto ja tiessä heitto. Siitä lähtee helposti liikesarja jota voblaukseksi kutsutaan ja voi johtaa suistumiseen. Kun on pultit tiukalla niin ilmiö on harvinaisempi. Usein syytetään huonoa jousitusta ja iskunvaimennusta mutta vika olikin ihan muualla mutta liki näkymättömissä. Pyörä on kokonaisuus jossa joka osan pitää kyetä tekemään työnsä oikein.

Kun kaikki liitokset ovat kunnossa ja kireällä niin pyörä on vakaampi ajaa. Kun käytetään järeämmän lujuuden pultteja niin pitää muistaa että mutteri on mielellään samaa lujuusluokkaa tai sitten tuplamutteri.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2024, 12:45:05 ip »
Jostain kohtaa tuosta Egonin tekstistä löytyy vastaus miksi MB 200B:n molemmista takajousista katkesi n. 10 cm pätkä alapäästä. Itse en ollut huomannut mitään, mutta katsastushenkilö kaiveli lampun kanssa niin pitkään että löysi katkenneen pätkän. Selvästi osasi etsiä. Ei ollut silloin auto vielä kovin vanhakaan. Myöhemmin kiharaisella soratiellä etupäästä kuului kilinää. Silloin osasin jo kaivaa vastaavan jousenpätkän pois kilisemästä. Suunnittelija ei ollut selvästikään istunut lujuusopin tunnilla silloin kun em. asiaa oli käsitelty.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2024, 14:00:07 ip »
Kiitos asiallisista kannanotoista.

Tällainen virkaheitto sähkömies kun ei koneopista paljoakaan tiedä, eikä metalleista senkään vertaa, saa tästä muutamia ajatuksia, riveiltä ja niiden väleistä.

Luigi on valinnut tehtaalla nuo pulttien laadut. Ajattelin noudattaa esimerkkiä ja se taitaa sitten olla tuo merkintä 8.8 ja kiristysmomentti 45 Nm.

Olen ajanut useammankin tapaturman, vain yhden vakavan ja sekä itselle, että pyörälle kovan äkkipysäyksen esteeseen. Ei tullut mieleenkään, eikä kukaan opettanut, että tarkastetaan nuo muutamat runkopultit. Nyt osaan.

Kun moottoripyörästä hankkii runkopiirustukset. Ne tavallisista käsikirjoista löytyvät periaatekuvat ovat riittävät. Niistä näkee ne tärkeimmät runkoliitokset pultteineen ja jostain löytyy kiristysmomentitkin. Kun sitten sattuu niin hassusti, että ajetaan vähänkin isompi mälli, kuten itse tein, täytyy tarkastaa ne runko-osat muodonmuutosten varalta ja ne pultit. Minusta niitä ei niin monta ole, mutta miten niitä voi tarkastaa?

(Olen ollut jonkin verran mastotöissä korkeissakin mastoissa ja rakentamassa niitä. Kun maston osia nostetaan ja se vähänkin kovemmin heilahtaa ja osuu johonkin, sen kaikki pultit vaihdetaan uusiin heti, vaikka itse osa säilyisikin muodossaan. Jos mastoon osuu jokin raskaampi, nostettava tai lentävä esine, on tuomio sama, vaikka mitään muodonmuutoksia ei olisikaan.)

Ei pultin kireyttä voi tarkastaa lisäämällä kireyttä momenttiavaimella, vai voiko? Minusta se on avattava ja putsattava ja voideltava ja sitten vedettävä momenttiin. Ja sen loppukiristyksen momenttiin on metävä yhdellä vedolla merkkiin asti, eikä saa pysähtyä välillä. Silloin sen jo voi kyllä uusiakin. On se ainakin mahdollista tarkkaan tutkia Tiimarin +4 rillien kanssa. Sitä en ole ajatellut: miten pyörä tuetaan pukille ettei tule vahinkoja kun koossapitävä pultti ratkaisevasta paikasta avataan. Paree istua alas ja miettiä.

Kun on pintakäsitelty pultti ei kai ole sallittua, että se ahtaan ja sopimattoman asemoinnin takia sorvaantuu kierteestään kiristäessä. Olen ymmärtänyt, että pintakäsittely yrittää suojata sitä korroosiolta. Tuon kaatumasuojaraudan holkit meinaan työstää linjaan pyörän rungon reikien kanssa. Kyllä metalli tottelee sen verran näissäkin käsissä.

Myös mutteri on oltava samaa lujuusluokkaa kuin ruuvi. Itselukittuva mutteri lienee helpoin ratkaisu varmistukseen. Mutterillakin on hyvä olla sama pintakäsittely kuin ruuvilla. Kunnon rasva kierteessä ei voi olla haitaksi.

Tapaturnien jälkeen ja muutenkin täytyy korjata ainakin runko-osien maalivauriot suojaavalla maalilla, se kai on sellaista sinkkipitoista maalia, vai kui? Se on enemmän turvallisuusasia kuin ulkonäköjuttu.

Noita hevosettomia vaunuja tarkastetaan katsastuksessa vuosittain, mutta ei varmasti mitään pulttien kireyksiä. Taittaa olla aikamoisia  pommeja tuolla liikenteessä varsinkin nyt kun autokanta vanhenee ja kuskit ja katsastusinsinöörit laiskistuu.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2024, 14:31:01 ip »
Ne kaatumasuojaraudan pultit olivat katkenneet siitä välistä, joka on rungon ja kaatumaraudan välissä, ei rungon osien välissä. Vain toinen oli katkennut kokonaan ja toinen oli vielä n. 1/5 osaa kiinni ja löysällä ja katkesi lopullisesti vasta kierrettäessä auki avaimella. Molempien murtojälki oli suora kuin veitsellä leikattu Murtojäljessä oli molemmissa selvä ruostekerros. Mutterit olivat kiinniruostuneet ja niin ahtaassa paikassa, että eivät olisi mahtuneet tulemaan pois ilman koneikon irrotusta rungon päältä. Piti porata ruuvintynkään pitopaikka, että sain mutterin auki. Siihen saumaan porasin varovasti. Pora painui mieluummin ruuviin kuin rungon metalliin ja hyvä niin. Siihen "kiilahahloon" kun naputtelin vaarnan niin sain mutterin avatuksi, liottelun jälkeen.

Homma jatkuu kun nuha hellittää.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Teräksen lujuus?
« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2024, 15:01:04 ip »
Lainaus
Kun sitten sattuu niin hassusti, että ajetaan vähänkin isompi mälli, kuten itse tein, täytyy tarkastaa ne runko-osat muodonmuutosten varalta ja ne pultit. Minusta niitä ei niin monta ole, mutta miten niitä voi tarkastaa?

Runko-osista ja muista maalatuista näkee varsin hyvin jos on taipuma: maali on lohkeillut. Ei vättämättä irtoillut mutta "ulkokaarteen" puolella on lohkeamia.
Pultin irroitus. Pultissa liikekohdan näkee terävänä lovena pultin kyljessä. Lievä leikkauma, äkkiä katsellen, mutta epäilys on että pultti on entinen. Voi sillä korjata vaikka kottikärryt, tms. Jos pultista on kuoriutunut pinnoite isommalta alalta on se ollut löysällä ja "elänyt" sijoituskohteessaan, ts. ei ole tehnyt hommiaan. Siellä mukana vain klonksannut ja heikentänyt ajettavuutta.

Itse kun pitää selvänä, ainakin omien pyörien osalta, että ruuvit, pultit ja muut tarkastetaan huollon yhteydessä. Silti tulee, aika ajoin, pikku yllätyksiä. Nykyisin kun käytetään Nylockeja tai muita lukittuvia muttereita niin homma on varsin hyvällä tolalla. Myös on olemassa erilaisia lukittuvia, ainetta rikkomattomia, aluslaattoja jos muu ei mahdu tai muuten ei halvempi ratkaisu sovi. Perinteinen jousiprikka rikkoo sinkki/maalipinnan kahdesta kohtaa. Kuten pultin kanta tai mutterikin jos ei käytä suoraa aluslaattaa kun maalattuun teräkseen kiinnitetään.

Pultinreiät rungossa ovat jo tuotantosyistä hiukan väljät pultteihinsa. Silloin vain pultin aiheuttama jännitys puristaa kiinnitetteyjä osia toisiinsa. Jos pultti, syystä tai toisesta, löystyy niin osat käytettäessä, hinkkaavat toisiaan vasten, Ensin lähtee pinnoite ja sitten teräs hinkkaa terästä vasten. (Tai alumiini terästä.) Silloin alkaa myös kiinnitysreikä laajeta ja pultin pinta kulua. Osa muokkautumisiskuina, osa hioutumalla. Riippuu kovasti kohteesta millaisia kuormia ja liiikeratoja ilmenee. Runkopulttien osalta vääntöä ja iskuja.

Siitä vielä varoitus: ruuvikauppias myy mielellään täyskierteisiä pultteja, ts. kannasta alkaen on jenkaa koko matka. Kanattaa ottaa mallipultit matkaan ja pyytää samanlaisilla mitoituksilla. Tärkeä on se sileä osa pultista. Joskus joutuu ylipitkää kierreosaa lyhentämään ennen asennusta. Usein pultit myydään pinnoittamattomia eli "mustina". Ne ovat muuhun käyttöön kuin moottoripyörään. Sinkitystapojakin on erilaisia. Sellainen kelpaa. Toki ruostumattomia ja haponkestäviäkin myydään alan liikkeissä. Niiden suhteen lujuusluokassa voi olla merkittävä ero: kyllä Bilteman ruostumattomat kelpaavat venttiilikopan ruuveiksi ja pleksin kiinnitykseen mutta merkkitavara lujuusluokkineen myydään muualla.

Himokiristäjien toisessa polvessa: kiristyksen lisäksi eräät tahot ovat keksineet että marketin hyllyssä on ruuvilukitteita. Hyviä aineita silloin kun niitä tarvitaan. Niitä pitää myös käyttää oikein. Eikä sitä suurinta lujuutta. Se ei aukea merkkihuollossakaan sillä useat korkean luokan lukitteet tarvitsevat varsin korkean lämmön ennen aukeamistaan. Tai järkyttävän kovan iskun jota rakenteet, varsinkin alumiini, eivät kestä. Guzzimiehelle kelpaa keskiluja lukitelaatu jos pakko on laittaa. Sitä ennen kokeilisin samaan asiaan tarkoitettua lukituslaattaa. Varmaankin moni on sellaisen Guzzissaan sivuun kääntänyt tai mutterin alta löytänyt kun on päässyt ruuvaamaan. Lukituslaattoja on kymmeniä erilaisia, siis yhdessäkin kokoluokassa, että ei oteta sitä puheenaiheeksi.