Kirjoittaja Aihe: E-Moto Guzzi?  (Luettu 4125 kertaa)

RStone

  • Viestejä: 117
  • "Well, hang in there"
E-Moto Guzzi?
« : Huhtikuu 18, 2024, 15:14:32 ip »
Näkeeköhän meidän vanhanliiton patarautasukupolvi sähkömoottorin Moto Guzzin voimalähteenä?

"Piaggion" teollinen kehitysohjelma tunnetaan nimellä “E-Mobility”, ja sen myötä visioidaan tuotettavan joukko uusia sähkömoottoreita uuden sukupolven nollapäästöisiin ajoneuvoihin sekä viisi teollista tutkimus- ja koekehitysohjelmaa, jotka kattavat komponenttien ja sähköisten ajoneuvojen järjestelmien sekä ajoneuvojen digitaalisten turva- ja monitorointiratkaisujen, edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä täydellisen kyberturvallisuusjärjestelmän kehitystyön."

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/13570

Gallettosta on jo julkaistu konseptipyörä:https://www.rideapart.com/news/433948/moto-guzzi-galletto-hybrid-concept-design/

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2024, 16:12:20 ip »
Urpon kokemuksen mukaan pojat n. 2v alkaen ovat kiinnostuneita polttomoottoripyöristä, sähkömoottoripyöristä
ei niinkään. Näkisin ainoaksi tepsiväksi keinoksi, että pojat imeväisiän jälkeen eristetään täysin polttomoottoreista.
Ehkä jätän käytännön toteutuksen poliitikkojen mietittäväksi.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2024, 21:56:01 ip »
Niin, polttomoottorihistoria, ajoneuvojen suhteen, lähti 1800-luvun loppupuolen höyry- ja sähkömoottirijutuista. Kohta jo polttomoottorikin pääsi kisaan mukaan. Niin että jo on mennyt pitkälti toistasataa vuotta kehitykseen. Toisaalta, voidaan verrata toista, vielä mullistavampaa seikkaa siihen että millon ihminen tuli puusta alas ja ryhtyi kävelemään. Nöyrästi huomioin että ehkä, toisen näkemyksen mukaan, ihminen oli ihan valmis kävelämään ja nusasemaan puolisoaan lisääntyäkseen jo hetikohta ilmestyessään maan päälle.

Siinäpä vilakka historia jonka isoäitini näki alkaen anno1900 ja siitä loppuun. Olisipa mainiota jos nykyisin päästäisiin nopeampiin suorituksiin. Varmaan yritystä on.

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2024, 22:03:05 ip »
Mielenkiintoinen tuo kohta "digitaalisten monitorointiratkaisujen sekä täydellisen kyberturvallisuusjärjestelmän kehitystyö". On se kumma kun jokaisen laitteen pitää olla yhteydessä netin välityksellä ties minne. Eli tämä "Esineiden internet" (Internet of things). Saadaan tietysti pyörän omaan mittaristoon näkymään videoiden suoratoistopalvelut sekä uusimmat uutiset. Että siinä sivussa mukavasti dataa lähtemään valmistajalle ja kenties kolmansille osapuolille. Myönnän tosin että esimerkiksi kolarin tapahtuessa automaattinen ilmoitus hätäkeskukseen sijaintitietoineen ei taida olla suurimpien turhakkeiden listalla. Mutta monet muut toiminnot taitavat kallistua sille listalle...

Omissa ajatuksissani olen pohtinut, että taitaa olla ihmisen luontainen laiskuus mikä saa sähkövoimalla toimivat kaksipyöräiset isolla määrällä liikenteeseen 5-10 vuoden kuluttua. Eivät toki kaikki uudet olisi sähköisiä mutta merkittävä osa. Ensin pienemmästä päästä, mopot ja kevarit eli pienemmän toimintasäteen ( yleensä ) tarvitsevat pyörät.  Tuolloin omalla sähköpotkulaudalla vuosia kulkemaan oppinut nuoriso ei taida ottaa vaivoikseen mitään polttomoottorilla käyvää, jos sitä pitää itse huoltaa. Tai maksaa itse sellaisesta turhakkeesta kuin bensiini?! ??? Vanhempia ei kiinnostane mopon huolto tai huoltoon vieminen (rahaa palaa), joten mikäs sen mukavampaa kuin uuden sähkömopon ostaminen jonka omistamisesta ainoa mieleentuleva "vaiva" on akun lataaminen ja renkaiden ilmanpaineiden tarkastus... Sekä uskon että pakoputkesta vaimentimen pois ottaneen nuorison yöllinen äänekäs pärrääminen alkaa olla enemmän ja enemmän häpeällistä mitä enemmän tuollaisia hiljaisia sähkömopoja alkaa markkinoille tulemaan. Ei kehdata edes ostaa sitä polttomoottorimankia naapuruston häirikköpäristimeksi...

Pienempiä lapsia tuntuu kovasti kiinnostavan sopivasti pörisevä moottoripyörä, mutta riittääkö innostus tarpeeksi pitkälle iän karttuessa?

Kehitys kehittyy, sille ei mitään mahda. Niin hyvässä kuin pahassakaan. Eivät ole hevosenkenkätehtaatkaan toimineet voitollisesti enää pitkään aikaan erään herra Fordin luomuksen jälkeen. ;D

Usein saa kuulla siitä kuinka enää ei voi itse korjata mitään moottoriajoneuvoa, kun ovat liian monimutkaisia. Olen nähnyt toisenkin ääripään: 60-luvulta oleva auto myytiin halvalla eteenpäin kun sitä ei korjauksista huolimatta oltu saatu käymään kunnolla. Kaasutinkin oli ostettu aivan uusi, ulkomailta asti. Ja ruuvattu niitä säätöruuveja oikein urakalla, kun sillähän se korjaantuu.
Olin ostajan puolella kaupankäyntiä vaikka minulle auto ei tullutkaan. Sain vain toimeksiannon korjata moottori kesän aikana kuntoon. Myyjä kun epäili ainakin kannentiivisteen palaneen ellei peräti mäntien leikanneen kiinni.

Myyjän korjauksiin käyttämät sataset ja useammat turhaan säädetyt viikonloput olivat korjattu yhdessä illassa:
- Lisätään tiiviste imusarjan ja vasta vaihdetun kaasuttimen väliin. Korviin kuuluva sihisevä imuilmavuoto saatiin näin kuriin.
- Virranjakajan alipaineletku sekä moottorin kampikammion huohotusletku olivat saatu laitettua ristiin. Näin ollen huohotuskaasut menivät virranjakajan alipainekellolle, sekä lisää imuilmavuotoa kun imusarjasta lähti avonainen letku ilmansuodattimelle huohotusliitäntään.
- Katkojan kärjet palaneet läpi asti rikkinäisestä kondesaattorista johtuen. Osat löytyivät tuolloin vielä motonetistä ja maksoivat yhteensä noin kympin.
- Sytytysennakon tarkastus ja perusennakon suurentaminen ohjearvoonsa kärkien vaihdon jälkeen. Olisi ollut kyllä tarpeen vanhoillakin kärjillä.
- Venttiilinvälykset olisin halunnut vielä tarkastaa, mutta auton omistaja halusi kovasti päästä ajamaan uudella kulkineellaan kun se näytti toimivan ilman koko moottorin purkamista ;D
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2024, 09:17:45 ap »
Pahin painajainen:
Patteri-Guzzi, jossa kettinkiveto.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2024, 10:56:02 ap »
Lyhkäinen muistelma: En saanut erästä pyörävanhusta kuntoon ennen Veteraanirallia. Otin sitten käyttöpyöräni alle jossa oli silloinen harvinainen toiminto kuten digitaalinen moottorinohjaus. Vastaanottoportilla minulle kettuiltiin pyörästäni ja eräs henkilö sanoi että tuollainen tekniikka ei kauaa kestä eikä sitä kukaan osaa ikinä korjata.

Mitä tulee E-Guzziin niin ihmettelisinpä kovasti jos sellaista ei olisi kehitelty jo pitkään. Markkinoilla on valmiita eri kokoisia voimapaketteja niin että myydä täytyy. Ei jää suunnittelijoille muuta kuin tehdä muotoilu ja perusrakenteet.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2024, 11:07:40 ap »
Olisiko ideaa, että Guzzin valesylinterit olisivatkin akkuja:

https://motorcyclesports.net/an-electric-moto-guzzi-would-that-be-a-good-idea/

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2024, 11:42:49 ap »
Iästä, asunnon sijainnista ja muista fasiliteeteistä johtuen voisi juurikin sähköskootteri olla kätevin laite kaupunkialueella ja lähiympäristössä asioimiseen kunhan akkukapasiteetti olisi, vähintään, noin 50 km:n luokkaa. Lyhyemmällä matkalla en pärjäisi. Pitäisi päästä Kerholle ja Verstaalle ja takaisin lataamatta välillä. Se matka on noin 25 km sivu. Toistaiseksi kyseiset ajot ovat toteutuneet bensiinillä tai dieselillä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2024, 11:11:41 ap »
Sitten joskus jos joutuu siirtymään senioriskootteriin, ei peli ole
välttämättä kokonaan menetetty. Tuossakin videon sähköskootterissa
on 80hp ja meno melko vauhdikkaan näköistä:


https://www.youtube.com/watch?v=gWYRhaOd1PE

RStone

  • Viestejä: 117
  • "Well, hang in there"
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2024, 12:13:36 ip »
Onhan Piaggion Vespa-mallistossa ollut jo jonkin aikaa ELETTRICA.
Speksien mukaan vääntöä kuin muskelipyörässä 200 Nm, mutta silti maksimiteho 4 kW ja huippunopeus 70 km/h.
Pari vuotta sitten meidän Tammisaaren pikkukaupungissa tuli kaupalle vanhempi kaveri tällaisella PatteriVespalla.
Muutama sana vaihdettiin ja kaveri totesi, että onhan tämä mukava kauppakassi mutta oli kalliin puoleinen.
https://www.vespa.com/en_EN/models/elettrica/

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2024, 13:03:40 ip »
Sähkömopokokemusta on. Olen ollut tekemässä maamme ensimmäistä rekisteröityä sähkömoottoripyörää. Toisen, liki samanlaisen, rakensin kilpakäyttöä varten. Kivoja proggiksia kun sai ajatella "out off the box". Jälkimmäisestä tuli erityisen hieno. Lienee se ensimmäinenkin tallessa. Vai mitä MotoJ.?
Jälkimmäisestä, erään erehdyksen kautta, tuli vielä edistyneempi sillä moottori pyöri, vastoin odotuksia, väärään suuntaan. Siitä sain idean tehdä jarrusta ratasjarrun. Keveni huomattavasti. Sinkitys lähti rattaasta aika pian...
Mikähän se vuosi oli? Sen jälkeen Verstaani on jo kolmannessa eri paikassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: E-Moto Guzzi?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2024, 23:43:23 ip »
Niin, digitaalisista ohjausjärjestelmistä en tiedä hittojakaan. Jussi hoiti, tuottajana, sen digipuolen, itse tein "rautapuolen". Sellainen duuni on mun juttu. Yhteistyöllä hommat hoituu. Keksikää hyvä idea. Laitetaan homma toimimaan! Eikä tule edes kalliiksi. Eläkeläiselle. Verstaani on edelleen olemassa mutta ei kiinnosta joitain pitkäkeulakustomeja duunata. Ne on jo tehty.
Tämä juttu on siitä jälkimmäisestä sähkökilpapyörästä: http://www.motomatti.fi/2014/04/ratasjarrukokeilua.html
On niitä muutakin aiheita blogissani. Etsikää!

Sori. Arvioin  väärin osaamiseni. Osaanhan minä ohjelmoida käyttöjärjestelmiä ja kivasti 1400 Guzzikin, nykyään, laulaa. Ei täytä ajankohdan €-normia. Toisaalta, ei sitä missään mitatakaan.
Kohta tule seiska täyteen.