Ostin taannoin, vuosia sitten, niinsanotun ilmauslaitteen, jossa on säiliö vanhalle nesteelle ja paineilmaliittymä jonka avulla säiliön saa alipaineistetuksi. Innokkaasti kokeilin useammankin kerran mutta päädyin, kuitenkin perinteiseen kirkkaan muoviletkun käyttöön. Kapineesta en siis saanut merkittävää etua.
Älyä saa käyttää näissä hommissa kuten Hajakentän esityksestä voi päätellä. Ilma on nestettä kevyempää.
Ilmakuplat, sen lisäksi että hakeutuvat korkeimpaan kohtaan, voivat jäädä myös liitoksiin niiden banjoruuvien sisään. Vaikka kuinka nestettä uittaisi niin kupla vain pyörii lokosessaan. Osa irti ,kääntelee ja nostelee sitä niin että ilma hakeutuu ylimpään kohtaan. Siitä sitten ilmaus.
Itsellä on kohta kohteena Cali 1400:sen etujarrun ilmaaminen. Letkuja ja putkia on paljon koska neste menee kahvasäiliöstä kohti takapyörän edessä olevaan abs-yksikköön ja sieltä runkoa ja etuhaarukkaa myöden molemmille etujarrusatuloille. Ilmauskohteita siis riittää. Hajakentän esittelemä kikka jarrusatuloiden nostosta saattaa tulla käytettäväksi. Tuo ohjausakselin eli emäputken seutu on toinen ilman sijainnin arvuuttelun kohde koska se on ylin kohta etujarrupiirissä jos kahvasäiliötä ei lasketa. Toinen on abs-yksikkö. Sen tavoittamiseksi pitää ottaa pois satula, akku, akkuteline ja pari pikkujuttua että abs-yksikön edes näkee. Takajarrupiiri vaikuttaa toimivan hyvin. Pyörällä on ajettu nyt 50000 kilometriä. Nesteet on vaihdettu useamman kerran. Myös kytkinneste. Mutta nyt on kahvatuntuma pehmeä ja abs reagoi siihen omituisesti jumputtamalla ja jarrussa ei ole tehoa.
Se että pitääkö olla virta päällä kun abs-jarrua ilmaa on kahtiajakoinen. Abs-yksikkö kyllä huomaa kun virta on päällä sekä yrittää ilmata itse. Periaatteessa voi onnistua kerrasta. Mutta se voi tehdä ikävän tempun: pyörä menee vikasietotilaan, tai jopa vikatilaan eikä sillä silloin voi ajaa ennenkuin vika on poistettu vikamuistista. Siihen tarvitaan tietokone, ohjelmisto ja hieman osaamista.
Syystä siitä yritänkin ensin ilmata kytkemättä virtaa päälle. Jos ilmaus onnistuu niin hyvä. Muutoin tulee enemmän puuhattavaa. Vuosiin ei ole ollut tarvetta tietokoneen kytkemiseen tämän pyörän älyboksiin.