Kirjoittaja Aihe: GT 850 tavarateline  (Luettu 3104 kertaa)

lounliraider

  • Viestejä: 63
GT 850 tavarateline
« : Huhtikuu 15, 2024, 09:07:26 ap »
Tuli rompepäiviltä korjattua talteen GT:n sivulaukut, tehtaan omaa mallia. Ovat muoviset, ja sellaiset jotka pikalukittuvat jotenkin telineeseen kolmen pyöreän tapin välityksellä. Nyt pitäisi taikoa jostakin sopiva teline, joita ei varmasti ole ihan joka paikassa, ja nettikuvaakaan ei tunnu löytyvän.

Jos jollakulla olisi moiset telineet, niin kuvista olisi suurta apua, puhumattakaan jos pääsisi katsomaan. Jos olisi peräti jouten, niin toki ostaisin pois.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2024, 11:49:43 ap »
Peruskunnostin joskus kauan sitten GT:n ja siinä oli teline sivulaukuille.
Se että mikä sivulaukkumalli on kyseessä on vaikea sanoa sillä malliin oli tarjolla monenmallista laukkua. Kaikissa vielä erilainen teline.
Tyypillisin on poliisilaukkusarja joka on kapea ja peltinen. Muut taisivat olla lasikuidusta valettuja.
Itselläni oli yksi jälkimmäisistä. Ostin viallisina ja kunnostin. Valitettavasti en niinä aikoina tullut kaikkea kuvanneeksi.
Pyörä on ex-poliisipyörä josta sain suht helposti tehtyä pätevän matkajuhdan moneksi vuodeksi. Sille löytyi ostaja.
Ainoa kuva, jo ex-GT:stä on tämä jossa juuri ei kaikkea näy: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhhu9I7zZ7IqqTdSxAlJtD98zT-PAFoPoATto5RCONnZDsaxwUJX_JnLp_xugPmV8z6nQK19yxMC-w9nNnb6Wh89bnfcOdtqR6a9b32z4ylsX5HZG_FC4VH9quihlk2TA9sfvTvaRskE8/s640/P8110009.JPG

Kuvassa olevan telineen tyyppi on sellainen että yläosa on u-profiilia ylösalaisin ja alalenkki putkea. Takaa taisi kiertää välirauta joka vaimentaa värinöitä ja tukee.
Tiedä sitten mistä sellaisen hankkii. Itse löysin erään Hämeenkyröläisen keräilijän varastoista joitakin tarpeellisia osia.
Laukun suhteen on takakaatumaraudoilla merkitystä: kaikki laukut eivät sovi kaikkien kaatumarautojen kanssa yhteen.

Yksi tapa olisi tehdä mallin mukaan teräksestä teline. Jos ei ole intoa kromauttaa niin tekee kokonaan ruostumattomasta teräksestä ja kiillottaa niin on liki ikuinen.

Yksi lähde lienee Gruppon jäsenluettelo. Siellä mainitaan pyörämalli, haltijan nimi ja puhelinnumero. Luettelo tulee jäsenille harvakseltaan paperiversiona. Se on mukava pitää matkassa kun matkailee. Voi soitella paikallisille häirikkösoittoja kun on liikkeellä kauempana kotoa.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2024, 12:34:43 ip »
Itse asiassa lasikuitua nuo laukut ovat; telineen teko vapaa-ajan metallista ei sinänsä ole ongelma, mutta olisi hyvä nähdä miten laukkujen lukitus telineeseen on alun perin toteutettu. Sovitustyötä on joka tapauksessa luvassa, kun tarkoitus on laittaa ne V1000 G5:n.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2024, 13:04:02 ip »
Sovitustahan ei kauheasti tarvitse jos tekee paikanpäällä.
Pikakiinnitys, ainakin jossain mallissa oli siten että, kunpa muistaisi että kumminpäin, telineen ylärungon ja laukun sisäsivun läpi on aukko jossa kiinnitystappi kääntyy. Mutta nyt en muista oliko kiinnitystappien vipuosa laukun sisäpuolella vain telineen sisäsivulla. Rakenne, joka tapauksessa, on yksinkertainen: tappi on pyöreä jossa toisessa päässä on vipu, sitä vasten kartiojousen kapeampi pää ja tapin päässä putkisokka. Tarkoittaa sitä että jousta vasten painetaan tappi rakenteen läpi sille muoillusta reiästä ja käännetään neljänneskierros. Tarkoittaa että vipu ja putkisokka ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Itse laittaisin vivun laukun sisäpuolelle ja telineessä on vain ulkosivulla reikä. Rakenne ei siten heikennä liikaa kuormankantokykyä.
Alakiinnitys olisi vain nurinpäin olevat U-muotoiset osat jotka ovat jämptit alempaan putkeen. Niiden sisäpuolella myös kumisuikaleet niin ei synny resonanssia. Siis kaksi vipua ja kaksi jousta ja koukut. Kartiojousi siksi että rakenne veisi mahdollisimman vähän tilaa laukun sisällä. Vipu toispuoleinen että kiinnitys pysyy asennossaan.

Kiinnitysreikien kohdalle voi laittaa metalliprikan tai levynpalan niin ei kiinnitysosa, mahdollisesta tärinästä johtuen syö lasikuitua. Laukun sisäsivuille kiinnitysalueiden kohdille voinee liimata nätisti vaikka palat vanhan polkupyörän sisäkumista leikattuja viipaleita.

Työläältähän tämä vaikuttaa tehdä pikakiinnitettävät laukut. Helpompi olisi vain laittaa M8-ruuvit ja mutterit aluslevyineen. Siten on laitettu, muunmuassa 1400 Californian laukut kiinni. Sitä varten ovat kuusi tyylikästä sisäkassia jotka kannetaan tyyriin näköisesti hotellin aulan läpi. Tai telttaan.

Muitakin ratkaisuja on olemassa pikakiinnitykseen. Mutta kaksi koukkua ja kaksi ruuvia kumipaloineen on ylivoimaisesti helpoin. Korkeintaan huollon yhteydessä tarvitsee irrotella. Siksi suosittelen kiinteää ratkaisua ja sisäkasseja. Sivulaukun pohjaan, alimpaan paikkaan, sivutuella ollessaan, noin kolmen millimetrin reikä. Ei ole vielä tullut vastaan 100% vesitiivistä sivulaukkua.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2024, 13:30:19 ip »
Löytyihän se netistä kuvakin, ei tuo nyt paha ole tehdä mutta edelleen, jos jollakulla sattuisi jouten olemaan...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2024, 14:05:21 ip »
Kuvasta katsellen: kaksi hahloa alhaalla ja kiinnitysosat ylhäällä kaksi tappia, kannat (vivut) sivulaukun sisäpuolella ja lukitusreiät lattaraudoissa. Nyt kun tiedetään millainen on rakenne niin saattaa hyvinkin löytyä jonkun tallin perältä. Joitakin telineitä on minullakin mutta ei yhtään sellaisia mitä tässä on tullut ilmi. Mutta aina voi modifioida.

Onko museotarkastettu vain vasta hankkeissa vaiko käyttöpyöräksi?
Jos käyttöpyöräksi aktiiviajoon niin onko tehty muutostyö öljynsuodattimelle: https://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_oil_filter_addition_-_escher_kit.html
Tuossa siis yksi tapa. Suodattimen voi laittaa myös letkuyhteydellä.

GT:n suhteen ei juuri muuta ongelmaa olekaan kuin alkuperäisen suodattimen tyhjentäminen. Se on varsin työläs homma.

lounliraider

  • Viestejä: 63
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2024, 14:34:21 ip »
Ei ole laukun sisällä mitään vipuja tai muutakaan, vain kolme pyöreää tappia ulkopuolella; tuossa telineessä näyttää se lukitusvipu olevan ylätapin kohdalla. Pyörä johon näitä kaavailen ei siis ole GT vaan V1000G5 vm. -80, eikä ole menossakaan mihinkään museoon ainakaan parkkipaikkaa pidemmälle. Se on alun perin LAPD- poliisimalli, mutta alkuperäistä poliisivarustelua ei ole enää jäljellä kuin maalaus, takavilkut ja sivulaukku- ja kaatumaraudat.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: GT 850 tavarateline
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2024, 15:00:01 ip »
Niin, suurin ero GT:n ja V1000:sen välillä on runko. Edellinen mallia Carcano ja tämän Tonti.
Itsellä on ollut saman aikakauden Tontirunkoisia useita isolohkoja mutta pääosin 850cc-malleja. Nyt enää yksi mutta tonnisella "kanttikonella".
Pitäisi tormistautua ja laittaa se loppuun asti.