Kirjoittaja Aihe: 1400cc öljyletkut ja sähköliittimet tankin alla ja edessä  (Luettu 3529 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1400cc öljyletkut ja sähköliittimet tankin alla ja edessä
« : Huhtikuu 04, 2024, 13:24:33 ip »
Helposti tavoitettavia liittimiä ovat ne jotka ovat emäputken molemmin puolin muovisten muotolevyjen alla. Tankki pois niin on tilaa puuhata. Voi myös nostaa tankin etupäätä ylös jos ei halua puuhailla polttoaineliittimien kanssa. Samalla voi tarkistaa öljyletkujen kudosten kunnon moottorin ja jäähdyttimen väliltä ja imuroida kivet sun muut moskat koneen päältä. Oman pyöräni letkuissa oli kulumaa. Yksi letkuista hiertää moottorin etutuennan kumivaimentimen alumiiniin. Itse jouduin viilaamaan alumiiniä pois. Olisi erittäin fataalia jos ylis sata-asteinen paineellinen öljy purskahtaisi ns. reisille.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9Q0OfHimRpv6yUXSHmKlSgh22cD6rxljIvHWn3VLtcU1_mCpTzrU8107E7CSSk6TBo-KEpaPO4wbphTl_kNmQ6Gln5HIoJ6a7YDueueu2QFdV_JYt4SqFDSgFgptLFIB5RYAuCRw0KnkqMzd5Qurs8C3YFMKhmlG4f9ZDBdp1dF8W_Q7-gMMb0x-0Cl2D/w640-h564/C1400_huolto_%C3%B6ljyletkut_v%C3%A4rin%C3%A4nvaimennin_hiertym%C3%A4.JPG

Kuvassa on jo uudelleen pinnoitettu voiteluletkusto. Hiertymäkohdassa oli lievä vaurio teräspunoksessa. Käytin liimakutistesukkaa jonka alle laitoin kangasteippiä kerroksen. Syyn se että liimasukan laitto suoraan teräspunoksen päälle olisi aiheuttanut letkuihin jäykkyyttä. Letkun on joustettava moottorin liikkeiden mukaan.

Arvelin että laitan tästä asiasta maininnan tännekin koska osa sähköliittimistä ovat avoimia ja huollon yhteydessä niistä löytyi lievää hapettumaa. Mitään häiriötä ei ollut ilmennyt mutta tilanteen kehittyessä olisi.

Muut liittimet ovat suojattuja hieman eri tavoin sillä liittimet, kätevästi, eroavat toisistaan eli virhekytkentä on epätodennäköinen. Liittimiä on runsaammin oikealla puolella.
 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjiIwtbMOYqYfx5kv87SH2vNhOXVNL1OuLrV_tEZkN_FULiIu9N8mKu8-jtoiaO4P8QVvkY0n7e5Y_O1EITZTUp8MOvG1MiOCnxWHPBQbOxlDFa3OXFyBdaI-cZViTVlb77zSngfRvNOrz0WCpy-5h8KP2uCRj-XjeoxsMlW8dC5RMInqoh8QZmeTza2uWJ/w348-h400/C1400_huolto_s%C3%A4hk%C3%B6t_liittimet_etuoik.JPG

Niille on kotelo jossa pesivät joltisessakin suojassa vaan kyllä sinnekin vettä oli päässyt. Jäljistä päätellen. Liitinkotelo, jos sen taakse tarvitsee vilkaista, avutuu ja kääntyy reunansa varassa kunhan nippusiteet on katkottu.

Ennen nippusiteiden katkomista on hyvä laittaa muistiin missä ja miten ne olivat. Ongelmanahan tässä on että paksut johdinniput tulevat ohjaustangolta ja pientä liikettä välittyy myös liittimiin jos ei ole tuettu tarpeeksi. Liike kun kuluttaa liitosta.

Vasemmalla on vähemmän liittimiä mutta nekin ovat huollettavissa samalla kertaa.

Alan marketeissa, Motonet, Puuilo, Biltema, jne on tarjolla asiaankuuluvia kemikaaleja joilla voi liittimet puhdistaa ja suojata kunhan ne ensin on saanut auki. Paineilma on myös avuksi.
Eikä tämä koske pelkästään yhtä mallisarjaa vaan vastaavia liittimiä ja kohteita on muissakin malleissa. Mutta paljon vähemmän. Koska viimeksi siivositte relejalat ja sulakekotelon? Useat, kummalliset häiriöt sikiävät juurikin niistä kohteista. Normi merkkihuolto ei tällaisia asioita huomioi. Jos huomioisi olisi, ainakin lasku, isompi.

Polttoainetankin nostaminen: korjaamokirja esittää että tankin sivupanelit pitäisi irrottaa. Ei tarvitse mutta varovainen pitää olla. (Yksi ruuveista, per puoli, on kotkankuvan alla.) Kotkan irrottaminen todennäköisesti särkee sen. Lisätilaa saa kun ottaa sylinterien koristekannet irti. Samalla voi vilkaista tulppien kunnon. Keskitulpat kuluvat nopeaan tahtiin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2024, 10:20:04 ap kirjoittanut motomatti »