Aloitan kolarikauriista. Pyynnöstä sain, juurikin kyseisen em. henkilön toimesta, taittoveitsen. Terävyyttä pääsin arvioimaan kun en, edes sahaavalla liikkeellä saanut turkin läpi veistä viillettyä sen läpi. Toki, sätkivän eläimen suhteen asento oli se että vasen polvi painoi päätä selkäpuolelta päin maahan ja oikea polvi oli lavan päällä. Näin sain pään heilumisen ja sarvet hallittua. Käänsin teräpuolen poispäin itsestäni. Painoin terän kaularangan etupuolelta asfalttiin saakka ja sitten voimakas repäisy, itsestäni katsoen poispäin onnistui kaksin käsin. Silloin veri purskahti ja liikekin kohta loppui. Veitsen omistajalle annoin palautetta pitää vehkeet kunnossa. Häivyin paikalta saman tien. Ei ole perään kyselty eikä likeisessä baarissa uskottu juttuani.
Ei siis mennyt niinkuin pitäisi. Minulle on opetettu, jo lapsena karjatilalla, että ei saa tuottaa kärsimystä. Ainakaan kovin pitkään. Siksi olen eläimiä lopettanut tai tainnuttanut, silloin kun se on ollut suunniteltua, kovalla iskulla päähän, tai teurastamossa tappipyssyllä joka käyttää räjähdysaineella toimivan suilakan tapin eläimen aivoissa. Siitä on se etu että se ei lopeta sydämen toimintaa hetikään vaan arvokas veri saadaan ulos kätevästi eikä jää hyytymään tarpeettomana eläimen verenkiertoelimiin. Se tekee myös lihanleikkaamisesta siistiä.
Kotiteurastuksessa lapsia tarvittiin veren vatkaamiseen että siitä saatiin valkuainen erotettua ja veri pullotettua.
Tappipyssyä ei kuitenkaan käytetty, enää aikanaan, sikojen tappamiseen vaan tehtiin vain tainnutus sähköllä. Isoilla pihdeillä joihin tuli korkeahko jännite. Edelleen, tajuttomat, mutta elävät siat siirrettiin kuumaan kalttausaltaaseen jossa karvoitus ja nahan pintaosat liukenevat ja nyljettu arvokas nahka toimitettiin muunmuassa Juupajoelle. Aika hyvin, tosinaan, sika ui vaikka veri oli pääosin valutettu pois. Kalttausaltaan jälkeen possu nostettiin takakoivistaan ketjukuljettimeen roikkumaan. Peräpään aukkojen ympäristöön tehtiin pyöreä leikkaus ja vatsapuolelta viilettiin auki jolloin sisäelimet lupsahtavat näppärästi pois. Yhdellä viillolla kaulan röörit poikki. Erikseen piti munuaiset irrottaa selkärangasta. Sian ja ihmisen sisäelimet ovat yllättävän samanlaiset ja molemmat elävät sekaravinnolla. Sisuskaluilla on oma käsittelylinjansa. Suolet ja muut sisäelimet lähtevät kauppoihin ihan tappolämpiminä. Siansuoleen tehdään tamperelainen mustamakkara. Nam.
Itse en ihmeemmin ole metsästänyt. Sain asekäpistelystä armeijassa tarpeekseni. Toki luokat ammuin. Olin parempi rynkyllä kuin kiväärillä. Toki hirvimetsällä olen ollut. Haittaeläimiä pitää poistaa.
Pyörässäni on mukana kirves, laittoman pitkäteräinen puukko ja muita tarpeellisia leirintävälineitä. Ratsattu ei ole. Sama koskee autoani ja taloutta. Kyllä kunnon puukko tai veitsi pitää olla että hommat hoituvat. Neuvotteluvälineenä en ole tarvinnut teräasetta.
Kerrottakoon että en ole ollut juurikaan tekemisissä teuraiden kanssa sen jälkeen kun sain koulut käytyä ja siirryttyäni tehdastöihin tai Puolustuslaitoksen kirjoilla ollut. Nyttemmin ansaitulla eläkkeellä.
Korjailin kirjotusvirheitäni ja lisäsin pari selventävää seikkaa...