Kirjoittaja Aihe: Jippiii!  (Luettu 5340 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Jippiii!
« : Helmikuu 01, 2024, 07:32:11 ap »
Ens´kuun jälkeen onkin jo huhtikuu ja sitten maailma taas avautuu meille!  ;D ;D ;D
 Ja kevään avaus onkin jo tulevana viikonloppuna.

RStone

  • Viestejä: 117
  • "Well, hang in there"
Vs: Jippiii!
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2024, 10:20:08 ap »
Kevään avaus MP-messuilla jäi tälläkin kertaa väliin, mutta katseet ovat jo keväässä, kun päivä pitenee.
Talviunilla oleva pulteripyörää pitää joka päivä käydä snickerbossa katsomassa ja tarkistamassa onko punainen peite hyvin päällä ja akussa latausta.


TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jippiii!
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2024, 09:40:40 ap »
Et menettänyt mitään, vaikka et messunnutkaan. Mielestäni hieman aneemiset - tai ehkä katselin "aikuisten silmälaseilla". Sitä kirjavaa jaappanin laitevalikoimaa en edes vilkaissut. ( Enkä kahdesti sitä kumilisäkkein varustettua "otusta" eräällä osastolla.) Oluen myyntiin oli varauduttu huolellisemmin kuin ennen.
Selkeästi poissa olivat mm. vakuutusfirmat, laivayhtiöt, muut matkapalvelut. Naapurihallissa ulvoi grammari niin, ettei omaa ääntä kuulunut. Varustekauppialilla oli vanhat tutut tavarata erilaisine peltikyltteineen.

Positiivista oli kuitenkin hyvä panostus nuoriin ja mopoikäisiin. Heistähän tulee (?) motoristeja jatkamaan meidän ajamattomia teitä.

Oliskohan ollut mahdollista johonkin kohtaan saada Gruppon pieni tiski? Olis koonnut porukkaa yhteen...


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jippiii!
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2024, 10:14:47 ap »
En käynyt näyttelyssä mutta oletan edelleen että liki kaikki moottoripyörät olivat bensiinikäyttöisiä.
Joko jo aikaa sitten luvattu sähkömoottoripyörien valtakausi on alkanut?

RStone

  • Viestejä: 117
  • "Well, hang in there"
Vs: Jippiii!
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2024, 10:31:34 ap »
Tuo panostus nuoriin on hieno juttu ja meme "teach your child the love of motorcycles and they will never have money for drugs" pitää varmaankin paikkaansa.
Moottoripyöräkerhojen yhteinen ongelma taitaa olla, että porukat ikääntyy ja kerhot kipuilevat miten löytää uusia ja nuorempia aktiiveja ja "työhevosia".




motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jippiii!
« Vastaus #5 : Helmikuu 05, 2024, 13:01:27 ip »
"Moottoripyöräkerhojen yhteinen ongelma taitaa olla, että porukat ikääntyy ja kerhot kipuilevat miten löytää uusia ja nuorempia aktiiveja ja "työhevosia"".

Osittain samaa mieltä. Katselen asioita täältä Pirkanmaan näkökulmasta, lähinnä Tampereen seutu, on jossain määrin näiltä osin tiedossani. Kyllä nuoretkin laittavat kerhoja pystyyn jopa niin että omistavat omat toimitilansa. Vanhat kerhot taas himoitsevat näitä nuoria jäsenikseen jatkuvuuden vuoksi. Varsinkin Tampere on osoittautunut motoristiystävälliseksi kaupungiksi. Aikoinaan eräs iso kerho oli nuorisotoimen alainen organisaatio. Sittemmin motoristit ovat ikääntyneet eikä piikkikuskijonneja kiinnosta pätkääkään. Keulittelu- ja kuminpolttokisoja pitävät teollisuusalueiden suorilla yöaikaan. Heistä saattaa, ajan myötmuutoinkin ä, muodostua uusia kerhoja ja jopa yhdistyksiä. Olen huomannut että yhdistysmuotoiset kerhot pysyvät pisimpään pystyssä koska silloin on olemassa pitkäjänteisempää toimintaa. Ns. kaveriporukoita tulee ja menee. Usein siksi että mennään muualle opiskelemaan tai työhön tai naimisiin niin harrastus jää katkolle loppuu tai, parhaassa tapauksessa, siirtyy muualle toiseen kerhoon. Näin on omassakin kerhossani: porukkaa tulee ja menee mutta ydinporukka eli vanhat leidit ja ukot pysyvät vielä toistaiseksi ja uusia jäseniä pukkaa yhdestä kolmeen per vuosi. (Jäseneksi haun jälkeen katsellaan vuosi tai kaksi tuleeko hakijasta jäsen.) Sen on havaittu pitävän kerhon jäsenten määrän suht vakiona jo viidettäkymmentä vuotta. Vanhemmat jäsenet jäävät, liivit riisuttuaan, usein kannatusjäseniksi. Tulevat sitten kerholle syömään ja juomaan ja nauttimaan ohjelmasta kun on tapahtumia.

Muutenkin asiat ovat muuttuneet: kymmenen vuotta sitten kerhoilla oli tiloja aivan Tampereen ja Nokiankin keskustan tuntumassa. Sittemmin liike on suuntautunut lähemmäs kehätietä ja kolmostien varteen lähikuntienkin puolelle. Kyse on ilmeisimmin rahasta.
Joissakin vanhimmista kerhoista mennään jo kolmatta sukupolvea samasta suvusta. Elleipä neljättäkin...

Omalta kohdalta katsoen, kun asun laitakaupungilla, nyt kohta kevään korvalla, alkaa pyörien räplääminen kiinnostamaan. Vanhoja pidetään yllä ja uusia varustellaan. Kerhoilla on kuhina alkamassa. Bileitä tiedossa...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jippiii!
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2024, 16:35:25 ip »
"Moottoripyöräkerhojen yhteinen ongelma taitaa olla, että porukat ikääntyy ja kerhot kipuilevat miten löytää uusia ja nuorempia aktiiveja ja "työhevosia"".

Niin. Onhan tässä itselläkin käynyt mielessä jotta mitäs jos joskus liittyisi johonkin kerhoonkin vaikken mikään sosiaalisuuden huipentuma olekaan. Muutaman lähialueen kerhon juhlissa on tullut käytyä soittamassa ja mukavaa porukkaa on järjestään ollut.

Ilmeisiä etujahan on:
- talvisäilytys
- rassausmahdollisuus talvella, mahdollisesti prässi, rälläkkä, hitsausvehkeet ja tila jossa noita voi käyttääkin
- hyvää seuraa, lisäkädet siihen kun loppuu omat kesken
- pääsee kotoa karkuun, vaimoa ei kiinnosta prätkät
- katu-uskottavuus liivit päällä ;D

Mutta mutta. Kaipa tuossa touhussa jotain velvoitteitakin on ? Tämä on tietty tyhmä kysymys mutta kun tietämys on Sons of Anarchyn pohjalla niin  ;D
- jäsenmaksu ?
- talkoot ? Mitä missä milloin ?
- Jotain muuta, mitä, känädä ?

Mulle sopisi hyvin luuhata kerholla kädet konerasvassa, tuoppi vieressä ja rokki soiden. Pitää vaan tuota junioria vielä kuskata kolmesti viikossa harrastuksiin ja bändin treenit ja satunnaiset keikatkin vie aikansa. Omalla pikkuverstaallakin on kaikenlaista puuhaa, nytkin korjaillaan -93 Landolaa. Tulee aikapula ja kotona sanomista.

toistaiseksi ja uusia jäseniä pukkaa yhdestä kolmeen per vuosi. (Jäseneksi haun jälkeen katsellaan vuosi tai kaksi tuleeko hakijasta jäsen.) Sen on havaittu pitävän kerhon jäsenten määrän suht vakiona jo viidettäkymmentä vuotta.

Kuinkas tällainen jäseneksi hakeutuminen tyypillisesti käy ? Kerholle norkoilemaan ja siitä ?

Muutenkin asiat ovat muuttuneet: kymmenen vuotta sitten kerhoilla oli tiloja aivan Tampereen ja Nokiankin keskustan tuntumassa. Sittemmin liike on suuntautunut lähemmäs kehätietä ja kolmostien varteen lähikuntienkin puolelle. Kyse on ilmeisimmin rahasta.

Onhan tuossa Nekalassa vielä muutama. Saa nähdä kauanko kestää että Nekalakin rakennetaan täyteen "pilvenpiirtäjiä" ja vanhat kerhotilat jää jyrän alle.

Aikapulaa ei ainakaan vähennä jos kerho on puolen tunnin ajomatkan päässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jippiii!
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2024, 23:31:08 ip »
Voin kyllä valistaa.
Ei siksi että Kerhoni tarvitsisi välittömästi lisää jäseniä mutta voit poiketa vaikka tulevana torstaina LCR-mc:n tontilla. (Itse asiassa joka to.) Luulisin olevani paikalla klo 17.30 ja 19.00 välillä. Osoite on: Hopeatie 2 C 5 b, 33470 YLÖJÄRVI
Hopeatiellä saa ajaa parisataa metriä ennen kuin pitää kääntyä oikealla alamäkeen ja sitten vasemmalle niin pitkään kuin baanaa riittäå.

Jäsenmaksu on kiinteä ja päätetään vuosikokouksessa mutta muut kulut riippuvat siitä miten jäsen kerhon tiloja haluaa käyttää. Onko kuinkakin monta moottoripyörää säilyteltäväksi. Yleensä, useimmilla, yksi moto. Huoltotilat toimivat yksilökohtaisilla kuluilla: työkalujen ja pyöränostimen käytön hinta on nolla mutta jos käyttää Talon tuotteita kuten öljyjä tai, vaikka, pesuaineita on korvausvelvollinen. Yleensä tuodaan omat aineet mutta kerhon aineitakin saa käyttää jos tuo samaa ainetta tilalle. Siis reilu meininki. Moottoripyörän merkillä ei ole väliä.

Etuja ovat pyörä(i)n säilytys edukkaasti siisteissä tiloissa, varusteille tilaa, korjaamotarpeet, pesutarpeet, kohtuuliset hinnat ravitsemukseen, (Riippuu ajankohdasta eli onko baari auki. Toki jäsenille itsepalvelu toimii kunhan tilit täsmäävät.)

Jäsenyyttä hakeva, persoonasta ja, joskus, taustasta riippuen, on koeaika yleensä vuoden tai kaksi mikäli on ollut hankaluuksia tai vanhoja "huteja". Ensin saa koejäsenaseman, jolloin, kokemukseni mukaan, osa hakijoista luopuu. Tavoitteellisesta tulee täysjäsen vuoden tai kahden perästä. Täysjäsenyyteen sisältyy myös äänioikeus yhdistyksen kokouksissa ja oikeus myös kerhon sopimiin alennuksiin yhteistyökumppanien suhteen. Mahdollisesti, joitakin etuja voidaan myöntää myös kokelaalle. Siinä ei ole mitään erityistä miten muissa yhdistyksissä toimitaan. Ketään ei nöyryytetä. Eikä pakoteta.

Toiminta: kerhoillat viikoittain ja vuotuiset tapahtumat: niihin tarvitaan henkilöitä eri tehtäviin: alkaa yleenä hallin siivouksella, vessojen ylläpidolla, kauppareissuilla kerhon laskuun, järjestyksenvalvonta ja niissä tehtävissä mitä kerhon hallitus tai vuosikokous pitää tarpeellisina. Toiminta tapahtuu, poikkeuksetta, yhdistyslain puitteissa. Muutoin hukka perii. Viranomainen valvoo. Yhteiset ajelut, kokoontumisreissut, kerhon oma vuosipäivä ja vuotuiset juhlapäivät joita vietetään yhdessä. Mitkään viimeksimainituista eivät ole pakollisia. Prospekteja kyllä seurataan...

Kuten mikä tahansa sopimus: sisältää velvollisuuksia ja etuja. Joutuu sietämään sosiaalisuutta mutta siihen ei pakoteta. Pidempiaikaiset jäsenet ovat viihtyneet yli 50 vuotta porukassa. Itse en ole pitkäikäisin jäsen vaikka olen perustajajäsen ja ensimmäinen pj. Elelin kohta sen jälkeen muualla Euroopassa ja löysin väliaikaisen "kodin" Udinesta Rokabanda-mc:ssä. Lisäksi työt veivät Sveitsiin, jälleen Italiaan, Saksaan, Belgiaan, jne. ilmailutekniikan ja avaruusalusten tekemisen parissa. Pyrin käymään prätkällä töissä. Vaan ei se talvi noillakaan seuduilla häävi aika ole.

Joo, on monta hakijaa ollut ja röyhkesti vaatinut liivit heti päälleen. Ilmenee epäilys että tavoitteet ovat ennenaikaiset ja asenne virheellinen. Liivit päällä ei saa esiintyä huomiota herättävästi, ei saa uhota tai häiritä, pitää käyttäytyä asiallisesti ja ylipäätään rakentavasti ja hillitysti jos jotain hämminkiä ilmenee. Kokemukseni mukaan ei juuirkaan ilmene. Uteliaat kyllä tiedustelevat.

Kerho ei valikoi sukupuolen, iän, syntyperän tai muun sentapaisen seikan suhteen. Kaikki mukavat ja asialliset Suomen kansalaiset ovat tervetulleita.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jippiii!
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2024, 19:32:52 ip »
Kiitos, tämä oli oikein valaisevaa. Just nyt tuskin kerkiää poikkeamaan mutta varmaan keväämmällä kun on uusi pyörä kotiutettu voisin poiketa.

Joo, on monta hakijaa ollut ja röyhkesti vaatinut liivit heti päälleen. Ilmenee epäilys että tavoitteet ovat ennenaikaiset ja asenne virheellinen.

Ei ole totta  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jippiii!
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2024, 20:35:30 ip »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: motomatti - Helmikuu 06, 2024, 23:31:08 ip
Joo, on monta hakijaa ollut ja röyhkesti vaatinut liivit heti päälleen. Ilmenee epäilys että tavoitteet ovat ennenaikaiset ja asenne virheellinen.
Ei ole totta  ;D

Viime aikoina en ole havainnut mutta 80- 90-luvuilla tätä heti-mulle-nyt-asennetta ilmeni. Kerho, ehkä taloudellisesti, kehittyisi niinkin. Jäseneksi pitää, kerhossani, saada kaikkia jäseniä koskevan kokouksen yksimielinen hyväksyntä. Tyhjät äänet eivät vaikuta vaan kertovat siitä että asenne on neutraali tai "en tiedä". Sitä ennen on jo koettu henkilöä vähintään vuoden ajan. Merkittävä osa hylkäyksistä johtuu siitä että aluksi ehdokasta näkee viikoittaisissa kerhoilloissa mutta sitten ei enää. Kertoo motivaatiosta. Siis sen puutteesta. Tapahtumat, läheisen edesmeno, avio/avoero, tms. raskaat syyt otetaan huomioon. On ymmärrettävissä jos on henkistä rasitusta. Itse käyn kerholla liki säännöllisesti, ja suosittelen muillekin, arjen vaivat unohtuvat kun pääsee kerhokavereiden kanssa jutulle ja saa olla, tietyllä tavalla, arjen yläpuolella. Eiköhän tämä tunne kata useimpia harrastuksia? Ilman viinaa. Vaan sitäkin on jos porettaa...

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Jippiii!
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2024, 22:50:04 ip »
Kerhoasioihin osittain liittyen, minua välillä ( onneksi harvoin ;D ) harmittaa tämä oma harrastevälineiden roplaaminen. Yksin pihalla tehden, ajoittain tarvitsisi apukäsiä. Talvella on pimeää sekä kylmää ja kesällä hyttysiä. Ja kyllä, välillä pitää työt kertakaikkiaan vain lopettaa kun tarpeeksi monta inisijää on saman auton ohjaamossa sisällä. Jos yrität saada brittiauton palaneisiin sähköjohtoihin jotain tolkkua, eivät nämä pienet luonnon ihmeet ainakaan auta siinä hommassa ;)

Autotallikin talosta löytyy, juuri ja juuri sinne mahtuu auto säilytykseen. Työtilaa ei ole kuin nimeksi, autolle. Pyörälle sopivan siitä kyllä saisi, kunhan keksisi projektiautolle toisen paikan tai myisi sen pois...

Siinä sitten välillä tulee mietittyä pitäisikö mennä mukaan johonkin kaveriporukan tallipaikkaan, maksaa osansa vuokrasta jolloin pääsisi sisätiloihin sekä useimmiten olisi jotain juttukaveriakin. Näissä on vaan se huono puoli että porukka saattaa hajaantua ajallaan kukin minne, ja jäljelle jääneiden osuus tarvittavista maksuista saattaa nousta yli henkisen kipurajan. Ja taas toisaalta, onko järkeä maksaa vaikkapa kahtasataa per kuukausi siitä että parin tonnin "harrasteromu" makaa sisätiloissa odottaen tekijäänsä? Vuoden aikana vuokraan menneellä rahalla olisi ostanut melkoisen määrän varaosia...

Työpaikalla toki saan työajan jälkeen jäädä tekemään remonttia vaikka yötä myöten, mutta tässäkin on sitten se että nosturipaikan pitää olla käytettävissä seuraavana aamuna. Eli mihinkään suurempaan ei vain ole aikaa, vaan valmista pitää olla saman päivän aikana. Tai keskeneräinen projekti laittaa jotenkin rullaavaan kuntoon ja viedä pihalle sateeseen odottamaan seuraavaa kertaa. Ei ole harrastustoiminnassa mieluisa ratkaisu tämäkään.

Paria mp-kerhon nettisivustoa joskus selatessani, tallipaikka ja remonttivermeet liikenisivät kohtuudella vuotuista jäsenmaksua vastaan. Tarvittavat säännölliset käynnit, tapahtumissa mukana oleminen, padel-turnaukset sekä muut kinkerit ovat sellaisia mihin voisin osallistua mutta en pakotettuna. Talkoot ja muu yhdistyksen toiminnan kannalta ehdoton toiminta on sitten erikseen, niihin on tietysti osallistuttava. En yläasteen jalkapalloharrastuksen jälkeen ole ollut "pakotettu" osallistumaan harjoituksiin tai muihinkaan säännöllisiin ajoin toimiviin joukkuelajeihin. (Armeija pois lukien) Vaikka hauskaa minulla oli käytännössä joka treeneissä, nyt aamulla herätessä ajatus siitä että johonkin olisi vielä työpäivän jälkeen pakko osallistua pariksi tunniksi ei ole minulle mieluinen. Saavutettua vapaa-aikaa ei halua menettää ;D

Ongelmaa tosin on myöskin siinä, että lähimpiin kerhoihin lienee tosiaan ajomatkaa. Ylöjärvellä sekä Kankaanpäässä taitavat olla lähimmät kerhot Ikaalisista katsoen. Vaan harvallapa se kerhotila naapuritontilla lienee, kivenheiton päässä. Matkaa on muillakin, ja he käyvät paikalla kyllä...

Välillä myöskin, kenties täysin väärin oletetusti, olen olettanut että jäseneksi pitää saada suositus jo olemassa olevalta jäseneltä? Tuskin toisaalta riittää sekään että ilmoitan nettikaavakkeella halukkuuteni osallistua ja tuon seuraavalla viikolla pyörää remonttiin...

Vai lieneeköhän tämä sitä mainittua motivaation puutetta? Takapuolensa päälle on liian helppo jäädä paikalleen, jos motivaatiota ei tarpeeksi löydy ::)
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jippiii!
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2024, 23:21:26 ip »
Ei jäsenyyden hankkimiseen välttämättä "kummisetää" tarvita. Ikaalisten ja Ylöjärven väli, ainakin suvikelillä moottoripyörällä, on vain pikkuinen pöräytys. Hämeenkyröstäkin pääsee uutta tietä ohi niin että hurahdus vain. Itse kiertelen miellelläni Luhalahden kautta. Kyrösjärven kierros, nääs.
Itselläkin on kerhomatkaa reilut 20km per sivu. Ihan joka torstai (klo 17 - 19, käytännössä talviaikana) on kerhoilta ja voi tulla naamaansa näyttämään. Tosin tänään, ilmeisesti säätilasta johtuen, meitä oli paikalla vain kolme joista kaksi perustajajäseniä. Neljässä vuosikymmenessä on jo kulmat hiotuneet ja uudetkin jäsenet sopeutuvat nopeaan. Toki toimintaakin on: kerhoajelut pari kertaa vuoteen, kokoontumiskäynnit porukalla, vuosijuhla jossain joka vuosi, ajokauden avajaiset ja päättäjäiset, joulu/uudenvuoden juhla, jäsenien omat juhlapäivät, talkoot kuten järjestyshenkilötoiminta, lumenpudottajaiset ja satunnaiset muut talkoot porukalla. Suosittuja bändi-iltoja harvakseltaan, ym. yhteisöllisyyttä. Kerholla on hyvät mahdollisuudet ruokkia isompikin porukka. Lisäksi ajanvietepelejä.

Monille tärkeää on että on paikka ja työkalut pyörän huoltoon ja korjaamiseenkin. Itse hyödynnän varsin paljon vaikka itselläni on myös vuokratila työstökoneineen jossa voin puuhastella laajemmin sekä asunnon yhteydessä autotalli vuokrattuna.

Perzza

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 41
Vs: Jippiii!
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2024, 19:35:23 ip »
Oliskohan ollut mahdollista johonkin kohtaan saada Gruppon pieni tiski? Olis koonnut porukkaa yhteen...

Palatakseni ketjun alkuperäiseen aiheeseen... Hallituksella oli kyllä yritystä Gruppon tiskin saamiseen ja kaikki keinot käytettiin, mutta valitettavasti tuloksetta. Maahantuojaa ei messut kiinnostaneet ja jälleenmyyjiäkin rajoitetusti. Torjuntavoittona oli messuilla sentään yksi V100 Mandello esillä. Moottori -lehden messuoppaassa Moto Guzzilta kyllä mainittiin V7 Stone Corsa ja uusi V100 Stelvio joita kumpaakaan ei kuitenkaan nähty näyttelyssä. Porukkaa koottiin sitten yhteen pizzan äärelle...