Kirjoittaja Aihe: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista  (Luettu 3723 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« : Tammikuu 12, 2024, 15:30:18 ip »
Tällä kertaa hankala sähköremontointi entisöintimielessä. Kysyn nyt täältäkin vaikka merkki on väärä.
Tilasin jo reilut kaksi vuotta sitten alkuperäisen "kaltaisen" johtosarjan USAsta. Ei ole kuulunut. Laitoin sähköpostia mennävuonna ja vastaus oli "työn alla". Uskoisinko? Sama koskee pakoputkitilaustani. Ei vain näy.

Pyörä on amerikkalaisvalmiste ja merkkejään Honda. Vuosimalli -72 Tietääkseni tätä pitkäjoustoista mallisarjaa on tehty USAssa kahta eri versiota vuosina  68 - 73. Mielestäni vanhempi on nätimpi. Japsi CB:hen verrattuna hitsisaumat ja muu viimeistely on "vähän sinnepäin".
Tyyppi on CL350 Scrambler jota nyt olen ryhtynyt korjaamaan. Ostin sen jo 90-luvulla lähes ajokuntoisena, tein "pikku rempan" ja myin eteenpäin. Nyt se on ollut kohta vuosikymmenen Kerhon peränurkassa ja omistuksessani jälleen. Tietojen mukaan Suomessa olisi toinenkin mutta en tiedä kenellä ja missä. Kyse on johtosarjasta jossa on tavallisesta (japanilaisesta) poikkeava värijärjestys. CB350:n johtosarja on malliksi mutta se on "riisuttu" sivuleikkureilla eli liittimiä ei ole.

Tarkoitus olisi saada CL myyntikuntoon ja siten tilaa (rahoitusta) tärkeämmille projekteille.

Sattuuko olemaan tietoa kuinka paljon pyörä poikkeaa sähköiltään CB350-mallista? Epäilen ettei lainkaan. Paitsi ne värit. Tosin siihenkin on huonosti ehyitä johtosarjoja. Tai on mutta johtimien kuoret ovat tyyppiä "keittämätön spagetti". Hyvin mureaa.
Alan (merkin) harrastajilta jo sain tiedon että ei Amerikassa ole rakennettu kuin Wingejä jonkin aikaa. Aukkoja tiedoissa, sanoisin.

KINDE

  • Viestejä: 111
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2024, 10:55:03 ap »
Ei ole tuttu pyörä.   Sulla varmaan jo on manuaali mutta jos ei ole niin täältä löytyy.
http://hondacb250.com/wp-content/uploads/2012/10/Honda-CB250-CL250-CB350-and-CL350-Workshop-Manual.pdf

täältä löytyy USA mallin kytkentäkaavio.

https://support.common-motor.com/hc/en-us/articles/900007002423-Honda-CB350-CL350-SL350-Factory-Service-Manuals

https://www.livablelandscape.org/CYCLES/350hist.htm

Toivottavasti näistä oli jotain apua

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2024, 11:40:21 ap »
Apua lähettämistäsi tiedostoista tulee olemaan. Kiitos! Saan pienet yksityiskohdatkin järjestykseen ja oikeisiin säätöihin. Tämän talvikauden projekti. Saa nähdä haluanko laitteesta edes luopua. Todennäköisesti pitää arvonsa vaikka sillä sillointällöin pöristelisinkin kahveelle torin laitaan Tampereella tai Ylöjärvellä. Jos ketä kiinnostaa niin tässä on projektilinkki: http://www.motomatti.fi/2024/01/amerikanpyora-honda-cl350.html

Tuolla aiemmin mainitsin että näitä ei olisi montaa Suomessa. Eilen sain suullisen tiedon että noin kymmenkunta. Tiedä sitten. Mutta mukavaa kun on eikä silti suuria määriä kuten katumalli CB:tä. Erohan ei ole suuri Scramblerin ja perus Cebarin välillä. Merkittävimpinä eroina pitkät joustot, isoläpimittainen etupyörä ja pakoputkisto vasemmalla.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2024, 13:23:39 ip »
Guzzissa kun on kuiva kytkin ei väliä mutta tohon varmaan kannattaa laittaa jotain mp-käyttöön tarkoitettua moottori/vaihde öljyä, nyky öljyt vaikka olisi ns. mineraaliakin taitavat olla liian liukkaita rupee kytkin helposti luistamaan

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2024, 16:58:30 ip »
Niin, öljyjen suhteen pitäisi ehkä palata 70-luvulle.
Eiköhän siihen kesään mennessä löydy sopiva liemi. Tähän asti laite on toiminut niillä öljyillä mitä siihen on laitettu. Ei synt. eikä muita liukasteita. RVS:n voi sen sijaan laittaa sillä se reagoi lähinnä hammaspyöriin, nokka-akseliin ja laakereihin. Ja niissäkin vain kuumiin kohtiin. Kytkin, vaikka puolet levyistä onkin metallia, ei kuumene siinä määrin että RVS:stä olis haittaa. Benelleissäni jo sen asian testasin.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2024, 08:02:46 ap »
Ja siinä tapauksessa jos olisi pieni kytkinongelma -luistaa vähän - voi asentaa jäykemmät kytkinjouset.
Tämä tein 750 Cb-lle  15 v sitten ja hyvin toimii. Kytkinkahva vaatii hiukan enemmän käsivoimaa. (Oli
käytetty ei niin hyvin sopivaa moottoriöljyä, muistaakseni 10W-30 Farmoil.

Moto Guzzi,ni ; LeMans V 1991 on saanut öljylaatua käsikirjan suos. mukaan. Kerrankin oli todella kuuma
ilma Etelä-Ranskassa 34 cels., mutta ei sentään mitään ongelmia "jono"-ajoissa, vaikka ajaaja mietti
mitä tapahtuu moottorissa ja ajoin pari kertaa  sivulle pysähtymään vähän aikaa. Olis ollut ehkä hyvää
katsoa erill. moott.öljy-lämpötilamittariin , jos semmonen olis ollut asennettu.



motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2024, 12:57:49 ip »
Nuorena oli ajossani kaksikin CB450:stä. Suurin ero oli moottoreissa vuosimallien -69 ja -73 välillä. Niissä oli sen verran vaivaa että tekniikka tuli tutuksi. CL350 on rakenteellisesti huomattavasti yksinkertaisempi kuin edellämainituissa malleissa. Tätä on varsin mukava rassailla. Lisäksi, tällä purkamisella, joka on näkyvissä blogissani, ei ole tullut vastaan yllätyksiä vaan normihuoltotarpeita. Hissukseen kun laittelen ja tarkastelen olen saanut pyörän tulevan käyttö- ja myyntikuntoon hyvissä ajoissa ennen ajokauden alkua. Huhtikuussa aloittelen ajokauttani. Suurimmat vaivat ovat kaasuttimet ja toisioveto. Ne vaativat osahankintoja.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2024, 20:53:25 ip »
Kerrankin laitoin museorekisteriin amerikka-Honda GL 1000 Gold Wing -76, joka oli ostaessa "puolkopteri" HD-putkieilla ,HD-satulalla ja
amerikka-peilejä ja meksikotakajousitus + erikoistakarengas ja ilman satulatakakromiputki ja väärällä takalyhdyllä, Mp oli keltainen.
Sitten sain hankk. mustan putken pohjoisruotsista, uuden satulan ja takalamppun ja peilit y.m kotisuomesta. Siellä oli ensiks n.s Seald Beam etu valo ja uus tuli tilalle.
Mitään suurempia moottoriremon. ei tehty - remmi vaihdoin uuteen. Kaasarit oli aika vaikeita säätää ja pitää kunnossa. Ajoominaisuudet muutti todella paremmaksi
kun laitoin Metzeler taakse.  Stonga oli korkea ja paras matkavauhti oli 90 km/t. ::)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Lisää pyöräremonttia mutta amerikkalaista
« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2024, 19:34:43 ip »
Kyllähän pyöriä rakennella voi mutta pitäisi tietää mitä tekee. Pelkästään ohjauskulman tai takajousituksen muuttaminen ilman asiantuntevaa geometrian ymmärrystä tekee pyörästä ikävän ajaa. Jos ei oikeasti osaa pyöränsä ajodynamiikkaa niin olisi parempi antaa olla. Monta hyvää runkoa on mennyt piloille ja homma väsähtää.