Kirjoittaja Aihe: Ensikäynnistys -24  (Luettu 3488 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Ensikäynnistys -24
« : Tammikuu 11, 2024, 19:57:55 ip »
Trike eli California Adamant käynnistyi kokeeksi tälle vuodelle. Akku on vuoden -21mallinen Exide. Kesän jäljiltä. Nyt latingissa.
Moitittavaakin oli: Kerhoni yläkerran kahviossa valitettiin että moottoripyörän pakokaasu haisee. Kummaa sakkia!
Nyt on pätkä juttuakin tarjolla. http://www.motomatti.fi/2023/12/california-adamant-kolmipyora.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2024, 15:32:25 ip kirjoittanut motomatti »

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Ensikäynnistys -24
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2024, 08:23:49 ap »
Ootko tehnyt havaintoja paljonko bensankulutus on noussut (samoissa olosuhteissa) jos vertaa kakspyöräCaliin.?
Litra tai 2  / 100 km?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ensikäynnistys -24
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2024, 12:42:32 ip »
En ole havainnut merkittävää kulutuseroa entiseen kaksipyöräisyyteen nähden. Johtunee siitä että soolona pyörällä tuli ajettua suurempia nopeuksia ja reippaampia kiihdytyksiä. Nyt, kolmipyöräisenä, ajonopeudet, ajoreitit ja ajotapa on toiset ja pyrin saamaan nelos- tai viitosvaihteen päälle hyvissä ajoin. Kuitenkin niin että en vedätä alakierroksilla vaan matkakierrosluku on 3000 tai päälle sen. Kulutus on pysynyt alle 5 litran sadalle. Menneenä kesänä laitoin alle matalaprofiiliset renkaat. Se paransi taloutta entisestään koska saan viitosvaihteen päälle jo kahdeksankympin vauhdissa. Aiemmalla rengastuksella vasta 90 km/h. Tämä siis matka-ajossa. Sen sijaan, kaupunki- ja muu taajama-ajo aiheuttaa kasvavaa kulutusta. Onneksi asun kolmostien risteyksessä eli Tampereen itäinen- ja läntinen kehätie on käytettävissä muutaman sadan metrin päässä. Pääsen siis eroon nopeasti ns. kaupunkiajosta. Matkavauhtina noin 100 km/h ja isoimmalla vaihteella. Ohituksiin pitää laittaa nelonen. Trikeä suunnitellessa oli tavoitteena kohtuullinen ilmanvastus. Suoraan ilmavirtaa kohtaavia alueita pyrin minimoimaan. Toki vastus kasvoi kun pinta-ala kasvoi. Se on merkittävin rajoitus pyörän maksiminopeudeksi. 130 km/h on vielä käyttökelpoinen vauhti. Sitä isommat nopeudet ovat turhaa polttoainehukkaa.

Jos vertaan toiseen käyttöpyörääni eli 1400 Californiaan niin se kuluttaa reilusti enemmän bensiiniä. Kuusi, jopa seitsemän litraa sadalle on viileämmillä ilmoilla normia jos ajaa reippaasti. Toki siinäkin on ilmavastusta melko runsaasti. Mutta kyllä silläkin pääsee kohtuullisen vähällä kunhan ei kiihdyttele voimalla ja ajaa ennakoiden. Alle viiden olen päässyt helteellä ja ajaen tasaista matkanopeutta.
Pitäneekin ottaa pois iso pleksi ja sivulaukut ja tehdä koeajo. Voi olla nuukempaa menoa.

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Ensikäynnistys -24
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2024, 21:59:59 ip »
Täällä suunnalla käytelty brevaa tällä viikolla kun lämpömittari kävi plussan puolella. On säilössä kylmässä mutta katon ja seinien sisällä. Akun laitoin ensin lataukseen, ja hyvinhän tuo pärähti tulille ;D

Liikuttelin samalla jousitusta ja puristelin kahvoja sekä velloin muutenkin kaikkea minkä liikkua pitäisi. Ei sitten ainakaan käyttämättömyyttään ryydy paikalleen. Kesäauton jarrupoljin kun painuikin sitten ikävästi pohjaan, toinen jarrunestepiiri säiliössä tyhjä... Ei kestänyt muutaman kuukauden seisotusta brittiläinen ilman ongelmia. Autot tykkää että niillä ajetaan, mopo horrostaa mieluusti talven yli ::)

Tilasin samalla uuden jalkatapin sekä etuvilkun lasin, ne kun ottivat ikävästi osumaa pyörän kaaduttua syksyllä paikallaan. Löytyivät mukavasti kotomaasta, Nakkilan Pyörästä ja Moposta. Guzzin varaosanumero kääntyi Aprilian vastaavaan, ja hintakin oli todella kohtuullinen.

Matin blogissa ollut jarrunesteen "poistopruutta" on kovasti tutun näköinen RVS-vaihteistonkorjaussarjasta? Oivallinen apuväline moneen paikkaan! Tiiviste tahtoo tosin välillä turvota ja jumiutua, jolloin käyttö on kovin vaikeaa ellei toivotonta. Kestävyys riippuu toki paljolti siitä mitä ainetta on viimeksi pruutassa käyttänyt.
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ensikäynnistys -24
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2024, 22:40:15 ip »
Kertakäyttöpruutiksi nuo on suunniteltu. Apteekista saa parempia. Sinänsä jännä että joutuu antamaan henkilötietonsa jos apteekista ostaa. Tulee aika arvokkaaksikin. Arvelen että on melko reipasta piikittää sen kokoisella ruiskulla.

Lyhyt tarina ruiskuista: edesmennyt puolisoni, diabeetikko, siivosi uudeksivuodeksi, kun tulee vieraitakin, sen aikaiset, käytetyt insuliiniruiskut kahden rivitaloyhtiön yhteiseen roskikseen. Muovipussiin käärittynä ja kaksin kerroin taiteltuina ilman piikkejä. Bileet pidettiin ja vieraat olivat jo aamuyöstä lähteneet kun paikallinen poliisi soitteli ovikelloa, laittoi rautoihin ja vei putkaan. Olivat polleaa kun ovat näin saaneet huumehörhöt kiinni. Minulla muuta ollut kuin krapula mutta puolisolla oli ongelmia öisessa sellissä kun ei saanut aamulla ruokaa saati lääkettään eli insuliinia. Meni aika huonoon kuntoon ilman ruokaa ja piikkiään kun odotelitiin Tampereelta huumepoliisia Ylöjärvelle. Sitten kun hän tuli niin asia selvisi ja huumekyttä piti melkoisen puhuttelun päivystävälle konstalle jolla ei ollut suoranaista osuutta asiaan. Eivätkä vieneet takaisin asunnolle, edes vaikka noutivat. Taksilla piti lähteä ilman päällysvaatteita vakuutellen että rahaa on mutta kotona.
Jouduimme muuttamaan naapurikuntaan koska saimme häädön. En pidä ihan kaikkia viranhaltijoita fiksuina.