Kirjoittaja Aihe: 1400 Californian todetut vaivat  (Luettu 7317 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1400 Californian todetut vaivat
« : Joulukuu 12, 2023, 22:56:23 ip »
Kyselin mahdollisia vaivoja. Varsin vähän tuli vastauksia/kommentteja.
Saattaa se olla tottakin että ei ole ollut ihmeenpiä murheita. Vai eikö kehdattu mainita? Vai ovatko 1400 omistajat jossain toisessa keskusteluleirissä?

Huoltoni on saapumassa päätökseen. http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html
Sen kesto on ollut yli vuoden vaan vasta nyt, syksyllä -23 pääosa toteutui kun aukesi erinomainen huoltopaikka. Siitä voisi tehdä päätelmän että Kerhollani, jossa nyt huoltoa teen, on ollut säilössä yli 30 raskasta maantiepyörää aiempina vuosina. Tänä vuonna on pyörät, osin väkikin vähentynyt, (Vain 20 cykleä.) siksi on tilaa nosturipaikalla. On myös tilaa vuokrapaikoilla. Ylöjärvellä lattialämmiteisessa ehdottoman kuivassa, tasalämpöisessä ja vartioidussa tilassa. On siellä muitakin Guzzeja kuin minun.

Silti edelleen kiinnostaa onko muilla ko. pyörämallin omistajilla ollut kokemuksia häiriöistä? Matkan keskeytymisiä tekniikan suhteen? Puutteita? Varaosien saatavuusongelmia? Huolto kestää?
Jos on niin millaisia? Vai eikö kehtaa kertoa. Haluaisin tietää sillä aion pitää pyörää niin kauan kuin ajokorttini on voimassa. Koskee myös trikeäni. Voin siis valita parin - kolme pyörän haarukalla millä pyörällä lopetan. Sitä ennen myyn amerikanvalmisteen pois.
Itselleni ei ole sattunut tilannetta että olisi matka jäänyt tekemättä pyörän vuoksi. Tosin ei koskaan millään pyörällä. Keskeytynyt kyllä on. Rengasvaivat ja poliisi tyypillisimpiä matkan keskeyttäjiä. Huollot teen niin kuin aina ennenkin. Ennakoivasti.

Kirjoitelkaahan kokemuksista!
Siitä lie hyötyä myös pyörän seuraaville omistajille. Aikanaan. Myyntihintakin voi olla parempi.


KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2023, 19:53:00 ip »
Morjens.  Laitetaan nyt muutama vaiva joka omassa 1400 pyörässä on ollut.

-Käynnistysongelma joka johtui viallisesta startti painikkeesta.
-Nykimistä kun varatankilla. ( vika vielä selvittämättä)
 
Joulun jälkeen tai ainakin ennen kesää on tarkoitus tehdä 80000km huolto+ selvitellä tota nykimis asiaa. Palaan näihin kun pääsen vauhtiin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2023, 23:29:21 ip »
Ehkä ei voi sanoa että mukava kuulla. Omalle kohdalle ei mainitsemiasi vaivoja ole ollut.
Pyörääsi nähden olen hieman yli puolessa matkassa. En nyt lähde erittelemään mutta tässä on yksi tarina: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html
Jos näillä kuvioilla mennään niin aika vähan vaivoja on koostunut. Ehkä vanhemmiten olen rauhoittunut mutta matkakamelina olen tähän hyvin ihastunut. No, vikoja odotellessa päästään pätemään. Mietin tuota varatankkiongelmaa. Oletko ottanut tankin auki. Itse asiassa helppo homma. Etupään koristepanelit veks ja tankin korkin ympäristön pelti irti. Sen jäleen ylivuotoletku iri ja polttoainemittarin johtimet irti. Tankin takapäätä nostetaan ja irrotetaan bensaletkun taaempi liitin (Polttoainejärjestelmä pitää olla paineeton.) sekä pumpun sähköliitäntä oikealla ja letku kokolailla keskeltä tankkia. Tarkemmt jutut tuossa em. linkin takana. (Siinä on pari muutakin pikkujuttua.) Tankin irroitus on helppo homma. Oletan että vaiva löytyy sieltä. Laitan mietintämyssyn päähän. Nyt virkistän sitä parilla yhdellä tähdellä. Flunssaa pukkaa.


 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2023, 00:50:55 ap »
Edelliseen liittyen. Ei taida olla mainitsemistani toimista apua. Pitänee mietiskellä lisää. Ideoita pukkaa mutta olisiko tankin sisällä häiriö? Onko pa-suodatin vaihdettu? Miten on imusuodattimien laita? Mikä on on pumpun tuottopaine? Onko linjassa tukoksia. Letku litussa tai jotain muuta ihmettä?

Omassa pyörässäni katselin ja tutkin nämä menneellä viikolla. Tosin en mitannut tuottopainetta. Yleensä se on yli kolme baaria. Vaan en ole tietoinen, vielä, onko omassani niin. Ruiskutuspyörissä se on ollut normaalipaine pitkään. Uskon että tässäkin on niin.

Sen verran katsoin tankkiin että otin pa-suodattimen kouraan. Ravistelin sitä ja laskin imupuolen puolelta "kurat pois". Eipä ollut paljon, hiukan harmaata lientä. Laskin lisää benssa läpi niin ei ollut enää hajuakaan harmaasta. Laitoin filtterin takaisin. Kestänee loppuikäni. Muuta, sattuman suhteen, sekin on voinut tukkeutua. Yksi kuppainen tankkaus.  Ei ole kummoinen homma vaihtaa suodatin.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2023, 13:38:12 ip »
Vähän talvihorroksessa kun niin hitaasti tulee vastattua. Kiitti Matti taas hyvistä vinkeistä.  Tankin irroituksella varmaan aloittelen, kunhan saan ensi nostettua pyörän ylös tunkille. 

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2024, 08:53:53 ap »
Öljynjäähdyttimen puhalllin sanoi sopimuksen irti.  Ajelin noin 3000km eurooppa tripin ja jossain noin 2000-2500km kohdalla huomasin, että puhallin ei toimi. Kävi nimittäin niin että oli +27 ja ajoin kaupungissa ja pysähdyin vähentämään vaatetta.  Koitin sitten käynnistää, mutta mitään ei tapahtunut, ei edes se ajoneston piip. Koska ajonesto ei piipannut luulin, että avaimesta on pari lppunut ja kaivoin vara-avainta esille, siiinä avainta etsiessäni pyörä sanoi piip ja kun avaimen löydettyäni kokeilin käynnistää kaikki toimi normaalisti.  Huomasin myös että mottoori oli todella lämmin ja päättelin että moottorissa on jokin ylikuumenemissuoja joka esti käynnistymisen ja se äänimerkki oli merkki siitä että lämpö oli laskenut alle sallitun.  Tutkin vielä pyörää ja totesin että puhallin ei enää toimi. En saanut sitä korjattua joten ratkaisin ongelman siten, että kun ne muutamat kerrat olin kaupungissa, sammutin moottorin aina valoissaja näin lämmöt pysyi hallinnassa.  Pitää nyt tutustua asiaan tarkemmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2024, 10:33:55 ap »
Jos päädyt irrottamaan jäähdyttimen niin tässä vinkki: Pese toiminta-alue ja irrota huoletta letkut syyläristä ja pidä huoli liittimien puhtaudesta sen jälkeen. Muovipussit ja nippusiteet toiminevat suojina. O-renkaat kestänevät parikin irrotuskertaa.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWDVYYApdGopN4wMbxWRDPaHscpvVfc1QmG5nnsqK7YIAMhRcKHzmVwxvNgMDtI-RpdAeEJqFBfZmMgQ9P4BGNJ8QFvUGdb9g7-TvGgKG14D1o1Naa3Em4uvfRup9PDjXRWCJd6nx2vkstpUReJtLkw5MrB3cRCJ4b3c1t6yPp5-2lvP6eRsIvaatyekIC/w190-h640/C1400:huolto_j%C3%A4%C3%A4hdytinletku_teippaus.JPG

Vilkaisepa tätä kohtaa:
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9Q0OfHimRpv6yUXSHmKlSgh22cD6rxljIvHWn3VLtcU1_mCpTzrU8107E7CSSk6TBo-KEpaPO4wbphTl_kNmQ6Gln5HIoJ6a7YDueueu2QFdV_JYt4SqFDSgFgptLFIB5RYAuCRw0KnkqMzd5Qurs8C3YFMKhmlG4f9ZDBdp1dF8W_Q7-gMMb0x-0Cl2D/w640-h564/C1400_huolto_%C3%B6ljyletkut_v%C3%A4rin%C3%A4nvaimennin_hiertym%C3%A4.JPG

Jouduin pinnoittamaan letkut uudelleen: pesu ja teippaus sekä liimakutistesukka pintaan sekä moottorin etukorvakkeesta viilasin hiertymäkohdan pyöreäksi. Olisi tosi harmillista saada yli sata-asteinen paineellinen öljy säärille.

Omassa Calissa kävi niin että jäähdyttimen propelli ryhtyi räpättämään. Se johtui asfalttikikkareista jotka olivat jumiintuneet puhaltimen kotelon alareunaan.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUigyvYv2Jj8JcbhtAETrbhwVf0utmi2CrgiMZ-TEYEimhcRxIEefaKsYG6AVkI3L9npFSqgn6wkHBSvtKIo2-PYgWEsZO4va06nePBmmnXNhcW3r6oDV4Zp9kkcx9KQbwfVIRTBYFx7gmjGtPX_xjBoX8v1k7B9RTXAR6qbYu1GesQAgpHuNnMtzpypPe/w640-h260/C1400_huolto_j%C3%A4%C3%A4hdytin_likaa.JPG

Tässä alkuosa tekemästäni 50000 km:n huollosta: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

Miksi "tuuletin" ei pyöri: kynnyslämpötila on jossain 120 asteen yläpuolella. Olen, hellepäivänä, paikallaan konetta huudattamalla saanut puhaltimen käymään. Se myös jää käymään sammutuksen (Avaimet jo taskussa.) jälkeen kunnes kynnyslämpötila saavutetaan. Ei ei kannata säikähtää huminaa.

Miksi tuuletin pyörii: Jäähdytinkierto on erillinen omalla pumpullaan toimiva matalaipainekierto joka jäähdyttää sylinterikansia. Varsinainen voitelupaine tulee korkeapainepumpun kautta. Öljynpainevalo seuraa tätä kiertoa. Koska paine on näin todettavissa niin laitoin öljynlämpöanturin moottorista tulevaan jäähdyttimen matalapaineletkun liittimeen eli heti öljypohjasta lähteneen öljyn lämmön mittaukseen.
http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html

En ole tutkinut mutta vaikuttaa siltä että jäähdytinpuhallin on jokin yleismalli jota käytetään muissakin ajoneuvoissa. Muutaman kympin osa. Kiinnitysraami voi, sen sijaan, olla vain tähän tarkoitukseen.


KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2024, 11:08:21 ap »
"Öljyt säärille".  No niin juuri kävi tuossa öljytikku tapauksessa, mutta onnkesi oli saappaat jalassa. Olen usen ajanut lenkkareilla ja nyt olis tullut pahaa jälkeä. Öljyä valu saappan vartta pitkin.  Jokunen desi ehti öljyä tulla mittatikun reunasta ennekuin pysähdyin.

Näin tuon sun kuvan öljyletkun hiertymästä, ja tarkistin asian, mutta mulla on siinä noin 1 cm väliä eli en nähnyt vaaraa.       Kokeilen ensin guzzi diagilla saanko puhaltimen päälle, muistaakseni siinä pystyi sitä kokeilemaan.    Jos se käy niin siitten on anturivika, jos ei käy voi olla liitosvika tai johto poikki tai itse moottori sökö.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2024, 14:18:17 ip »
GD:n käyttö voi kertoa kunnollisuudesta. Myös moottorin öljynlämpöanturi voi olla pysyvästi nollatilassa, tai johdotus anturin ja toimilaitteen välillä. Anturin voinee irrottaa ja testata kotioloissa mutta vedessä keittäminen ei riitä vaan tarvitaan varsin kuumaa öljyä ja oheen lämpömittari.

Muistaakseni puhallinmoottoria liki on kaksinapainen superseal-liitin. Sen kun aukaisee niin yleismittarilla voi mitata laitteen vastuksen. Jos tulee 1 niin sähkö kulkee ja jos on 0 niin virta ei kulje eli johdin on poikki tai moottorin käämi on poikki. Johtimia voi taivutella kokeeksi. Jos liittimessä on vihreää/harmaata kökköä niin on liitinvika.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2024, 15:07:46 ip »
Onkohan tuttu pyörä foorumilaisille? Vuotaako tässä kampiakselin stefa vai laatikostako öljyä pääsee kytkimelle? Joka tapauksessa hienon näköinen pyörä. Itse en ole kiinnostunut, kaverin puolesta kyselen...

"hintaa laskettu 3000,00e 12800e-9800e. Syystä että öljyä pääsee vähän kytkintilaan ja kovassa kiihdytyksessä liian isolla vaihteella se luistaa. "

https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/2843805

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2024, 20:28:55 ip »
Ei ole tuttu pyörä, mutta toi hinta vähän pistää silmään.  Sanoisin että noilla kilsoilla kytkinvikaisena pitäis hinnasta saada vielä veks.  Olishan silellä noin 2k halvemmlla yksityiseltä HKi  ja nurmijärvellä 40k ajettu ja ilmeisesti ehjä 2k kalliimmmalla.   Toki toi on useamman vuoden uudempi.  Tähän löytyy varmaan useampi mielipide.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2024, 21:10:35 ip »
Lyhyesti voi kommentoida että edellyttää etu- ja alarungon irrotusta, mahdollisesti takahaarukan irrotusta, moottori-vaihteisto-kokonaisuuden laskeminen ylärungosta irrotettuna ja sitten onkin helppoa sillä vaihteisto on moottorissa kiinni muutamalla pultilla ja vaihteisto lähtee taapäin vetämällä. Silloin on vauhtipyörä näkyvissä ja sitä ryhdytään vain purkamaan vaiheittain ja otetaan kytkinlevy kouraan, hankitaan uusi kytkilevy ja muut osat pestään, kampiakselin tiivistealue hiotaan hienolla hiomakankaalla ja laitetaan uusi tiiviste. Siihen on oma työkalunsa. Jos on kytkimen metallipinnoissa sinistymiä niin kevyt käsinhionta metallisille kitkapinnoille. Kytkin on yksilevyinen.
Siksi on, vielä, epäselvyyttä, että ei ole omalle kohdalle sattunut moista vaivaa. Kokonaisuutena tämä amerikanrunko on täysin erilainen kuin Tonti-rungot joista moottorin irrottaa, tähän nähden, noin vain. Koittakaapa vaikka, iltahommina, vaihtaa vain laturin hihna.
Toki vuotokohta voi olla myös vaihteistossa. Siksi onkin hyvä käyttää erivärisiä öljyjä eri laitteissa niin voi saada selvyyden vuotosuunnasta jo vuotoaikana.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #12 : Toukokuu 31, 2024, 08:29:53 ap »
Varmaankaan ei ainoastaan  cali 1400 vaiva, mutta ärsyttävä.   Eli mulla penkki vuotaa ja viime kesänä ajoin lähes koko kesän perse märkänä. Vielä tänä keväänäkin tunsin hentoa kosteutta imeytyvän saumasta housuihin ( istujan tiivsteet tarkistettu ja todettu lähes ehjiksi)

Nyt pressun lisäksi olen laittanut jätesäkin penkin päälle kun olen jättänyt omalla pihalla parkkiin ja olen nauttinut kuivasta kakkosesta. Matkaoloissa vähän hankalaa saikata suojaamisen kanssa.

Onko jollain joku idea saumojen tiivistykseen. Joku sikaflex saumaan?  tai muu vastaava elastinen liima, vai onko sekin vain tuomittu epäonnistumaan. Ainakin liimoilla helposti sotkee penkin.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #13 : Toukokuu 31, 2024, 09:25:24 ap »
Onko jollain joku idea saumojen tiivistykseen. Joku sikaflex saumaan?  tai muu vastaava elastinen liima, vai onko sekin vain tuomittu epäonnistumaan. Ainakin liimoilla helposti sotkee penkin.

En kyllä lähtisi Sialla sotkemaan pyörän penkkiä. Olen päällystyttänyt  puolisen tusinaa penkkiä ja jotkut satulamaakarit laittavat muovin päällisen ja pehmusteen väliin. Käytännössä kaikki päälliset vuotaa jos niissä on tikattuja saumoja. Muovi voi toisaalta repeillä ja saattaa estää myös kosteuden haihtumisen pehmusteesta. Enduro-pyörien penkkeihin olen tuon muovin vaatinut jos päällisessä on tikattuja saumoja mutta viimeisin teetättämäni päällinen Caliin tikatuilla saumoilla on ilman muovia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian todetut vaivat
« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2024, 09:37:53 ap »
Eipä ole omalla kohdalla ahteri kostunut kuin hikoilusta. Käyn paljon kokoontumisissa ja kaksivärinen geelisatula ei, mielestäni, ole ottanut vettä itseensä sadekelilläkään. Pidän kyllä nahkapöksyt rasvattuina tai sitten on, viileällä säällä, Gorea tai muuta vettähylkivää tekstiiliä yllä.
Säilytän pyörää joko Kerholla tai taloyhtiöltä vuokraamassani autotallissa. Jälkimmäinen asia on kovasti kyseenalaistettu eräiden velkaisten osakkaiden, jotka tallipaikkaa jonottavat, ja vaativat, esimerkiksi, paloturvallisuusyistä moottoripyörien säilyttämistä vain ulkosalla ja silloinkin kadun varressa eikä pihassa. Ennen oli mp-ruutuja muutama mutta siihen tulikin taloyhtiön hommaama sähköautojen latauspaikka. Kehitys kehittyy.