Takavuosina oli, ainakin joissakin maissa, kielltty pitämästä mitään korvatulppia, joissa on johto. Lienee ollut turvallisuusnäkökanta. En tiedä nykyistä käytäntöä, mutta tilannehan on muuttunut tekniikan kehityksen myötä. Silloin, vielä pari vuotta sitten, oli välttämättä olla se johto, jos oli audiokuuloke, eikä pelkkä vaimennustulppa.
Tiedän muutaman kaltaiseni, joille on mahdotonta pitää korvakäytävän sisäistä tulppaa yhtä tykistöammuntaa pitempään – alkaa kova jomotus. Hyvää tulppaa ei ole löytynyt valamallakaan. Hälyäänien vuoksi en kyllä ajaessa ole tarvinnutkaan mitään kuulon suojausta. Lieneekö Annilla hiljaiset äänet kun en niitä ajaessa kuulekaan, paitsi hyvin hitaassa ajossa. Ilmavirta hiukan kohisee, mutta sekin vaimenee mitättömäksi kun on kunnon kaulaliina, joka tukkii tyhjän tilan kaulan ja umpikypärän välistä, estää hyönteisetkin. Minun vanhassa Opelissakin on kovemmat kohinat kuin Arain umpipotassa. En ole kokeillut, mitä vaikuttaisi hyvä pleksi.
Vuosia sitten suunnittelin kypäräpuhelimen asennusta, kun ouli tarve kuulla navin opastus ja puhelut puhelimesta. Niitähän kyllä olisi ollut kaupassa useita malleja. Kuitenkin totesin olevan kohdallani äärimmäisen vaarallista puhua puheluita ajaessa – keskittyminen hunonee ja vie metsään. Navin suhteen pitää olla kriittinen, mitä oikeasti tarvitsee. Autolla voi ajaa navin mukaan, mutta motoristi suunnittelee ja osaa reittinsä, ei ole muuten mitään mieltä ajaa mutkatietä. Se kypäräpuhelinprojekti siis jäi.
Jos jotain sähköistä audiota on kuultava ajaessa, on saatavana täysin korvan etusyvennykseen mahtuvia kuulokkeita, joita artistit käyttävät. En ole kokeillut, mutta niin lituskaisia kyllä ovat, että tuskin kypärän toplinki painaa. Onkohan ne langattomia? Onko niissä vaan niin huomaamattomat letkut, että en ole nähnyt?
Jos tarvitaan kaksisuuntainen audio, eli myös mikrofoni, niissä näkyy olevan se pieni sarvi. Se saattaa kyllä vaatia tilaa potan sisällä. Ainakin kypärän pukeminen ja riisuminen ei olisi ihan helppoa nappi korvassa, vaikka se mikkisarvi onkin vain sentin pituinen.