Kirjoittaja Aihe: Brevan virtalukko  (Luettu 2970 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Brevan virtalukko
« : Syyskuu 30, 2023, 12:06:25 ip »
Oisoko ideoita?Virta-avaimen kulma murtu ja jäi lukon pohjaa.Miten sais pois? Pyörä 1200 Breva.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2023, 17:27:36 ip »
Hankala paikka kun avain ei liene rautaa eli magneettinen. Kumpi malli. Pikku- vai iso Breva?
Lukko on myös vaikea irrottaa sillä kiinnitys on yleensä tehty hankalaksi avata mutta siitä voi olla apua että saa avaimen pätkän massavoimalla lukkoa kovaan kohteeseen naputtelemalla. Ehkä tilkka lukkoöljyä reikään ennen yrityksiä. Mitkään atulat tai koukut tuonne tuskin sopivat eikä lukon pohjalla ole niille tilaakaan tarttua kohteeseen.
Paineilmaa voi myös koittaa suihkuttaa avaimenreikään jos sillä saisi paine-eron avulla jämäpätkän nousemaan.
Avaimen pääosa murtuman kohdalta kertonee onko jämäpätkään jäänyt katkeamisesta jonkinlainen purse. Sellainen tekee homman hankalaksi. Sekin voi olla ongelmana että onko se katkenneen avaimen lukon kiertolevyt samassa linjassa muun lukon rakenteiden kanssa.
Katkenneitten avainten jämien irrottelu on monipuolista hommaa.
Palataan vielä asiaan kun selviää pyörän tarkka malli.

Joka tapauksessa lukko on aina irrotettavissa kunhan on oikeat välineet. Yleensä toinen kiinnityspultti on tavanomainen mutta toinen ns. murtopultti josta on lukkoon jäänyt vain siitä katkennut kartiomainen natsa. Sen voinee viilata tai hioa niin että siitä saa paremman otteen pihdeillä tai muulla sopivalla työkalulla. Ei lukkojen vaihto ole mitenkään harvinaista. Riippuu lisäksi mallista että tarvitseeko pyörän aivolaatikolle kertoa että lukko vaihtuu. Brevoissa tuskin on tällaista ehtoa. Mutta varma en ole.

Nykypyörissä on taas toisenlaisia murheita kun tulee vastaavia ongelmia vaikka niissä useinkaan virtalukkoa enää ole. Avainkin on vain mutikka kuljettajan taskussa.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2023, 19:31:01 ip »
Breva 1200:han tuo viestin mukaan näyttäisi olevan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2023, 19:31:19 ip »
Joku tyhmä varas yritti pölliä mun entisen pyörän XT1200Z:n sillä seurauksella että virtalukkoon ei saanut enää sopimaan avainta. Koska pyörässä oli Kasko, meinasin vaihdattaa virtalukon vakuutusyhtiön piikkiin. Yamahalla kertoivat että jos virtalukko vaihdetaan, niin samalla on vaihdettava myös ajonesto ja ECU. Myös satulan ja laukkujen lukot olisi vaihdettu. Kysymyksessä oli isohko revohka ja olisin joutunut olemaan ilman pyörää kauan/monta päivää. Irroitinkin sitten yläkolmion, johon virtalukko oli pultattu katkopulteilla ja vein koko höskän lukkosepälle, joka purki ja kokosi virtalukon uudestaan lähes saman tien. Muistaakseni tuo maksoi alle 100 euroa.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2023, 13:15:08 ip »
Kiusaa edelleen lu-ki-häiriö. Olen liian hätäinen.

Edellä oli jo mainittu yksi ratkaisu ei purkaminen.
Ko. Guzzin osalta en tiedä onko virta-avain/lukko/moottorinohjaus kuinka syvällisesti paritettu mutta, todennäköisesti, purkaminen olisi edullisin ratkaisu kuten @ jo esitti.

Se että miksi avain katkesi on myös selvitettävä. Todennäköisesti likaa on päässyt avaimen mukana tai muulla tavalla lukon sisään ajan myötä. Se on jäykistänyt lukon sisäosia ja väsyttänyt avaimen se heikoimmasta kohdasta. Tässä yhteydessä purkaminen olisi ns. pelastava tekijä koska alkuperäiset osat saataisiin käyttöön edelleenkin. Vara-avaimesta saa malliin uuteen avaimeen.

Muistaakseni paritetuissa avaimissa on eroja eli niistä toinen on ns. huoltoavain ja toinen vain avain. Onko sillä sitten syvällisempää merkitys peruskäytön suhteen en osaa sanoa.
Itselläni oli pienempi sisarmalli 1100. Varsin tyydyttävä ja hyvännäköinen nakupyörä joka sopii moneen käyttöön.

Tässä yhteydessä voisi miettiä myös miten ikääntyvän pyörän virtalukon kuntoa voisi hallita ennakoivasti. Puhdistaminen, voitelu, paineilmalla siivous, avaimen kopioiminen ennen sen kulumista ja ehkä muitakin virtalukon kulumiseen tai kulumattomuuteen liittyviä asioita.


Ripa

  • Viestejä: 116
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2023, 21:20:22 ip »
Onko avaimesta mitään näkyvissä lukossa vai katkesiko niin syvältä, ettei mitään näy? Jos avaimen murtopinta näkyy ja sen toinen puoli eli avaimen vääntiöosuus on tallessa. Voisi ehkä kannattaa kokeilla hyvin pienellä annoksella pikaliimaa murtopintaan. Jos murtopinnat ovat puhtaat ja osuvat hyvin kohdakkain avaimen katkennut osuus saattaisi nousta liimauksen avulla varovasti vetämällä ainakin sen verran, että siitä saisi jonkinlaisilla pihdeillä kiinni. Jos avain on katkennut syvältä tai katkeamiskohta on rasvainen ei kannattane yrittää pikalliimalla.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 199
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2023, 18:15:55 ip »
Päättyi kuulemma hyvin tämäkin saaga, t-kappale irti ja ylösalaisin ollessa naputtelua ja ronkkimista ja palanen oli tippunut.

Jani

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2023, 19:21:51 ip »
Joo..pala tippui virtalukosta pois kun ronkin sitä ohuella rautalankalla ja välillä
koputtelin kumivasaralla.Avaimesta murtui pieni kulma mikä jäi pohjaa.Tosi ohutta.
T-kappaleen jouduin ottamaan irti,lukko niin hankalassa paikassa.
Muuten on ollut keskustelua pyörän sammuttamisesta.Avain vai tappokytkin,onko
merkitystä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brevan virtalukko
« Vastaus #8 : Lokakuu 02, 2023, 19:41:01 ip »
Molemmilla sammuu. Toisella jää vain virrat päälle. Avaimella katkeaa suurin osa oleellisista sähköistä mutta ei aivan kaikki. Mittariston ylläpito jää päälle. Siksi talvisäilöön laittaessa pitää akku irrottaa virtapiiristä tai käyttää ylläpitolaturia mutta siinä voi olla vaara että akku vanhenee nopeammin. Kaksi - kolme ylläpitolatausta talven aikana lienee riittävä määrä ylläpitoa ja akun säilytys mielellään viileässä. Jos on litiumakku niin sen väitetään pärjäävän talven ilman ylläpitoa kunhan ei ole kiinni virtapiirissä.