Hyvin menee näinkin.
Sitten kun tulee sellainen ongelma että ohjauslaakerissa tunutuu keskialueella löysä kohta johon ohjaus pyrkii palaamaan tai kun välys on säädetty nollaan tuntuu keskiasennossa löysyyttä. (Silloin kun etupyörä on irti maasta tai, mieluimmin, etupyörä irrotettuna, tuntuu nykäys käännellessä, menee laakerit vaihtoon.)
Jos ei tunnu mitään erityisen hankalaa, kun välys on säädetty kohdalleen, saa jättää säädön silleen jos pystyvälystä käännellessä ei löydy. Varoksi voi tehdä vastaisen varalle ikää pidentävän toimenpiteen: irrottaa laakererien renkaat ja kääntää niitä noin neljänneskierroksen. Silloin ei keskiasennon mahdollista kulumaa ei voi havaita.
Alalaakerin kääntöön, ilman asianmukaisia työvälineitä, ei kannata ryhtyä lainkaan.
Jos ilmenee että on löysää tai nyintää ohjauslaakereissa eikä se säätämällä korjaudu on aika tehdä remontti. Laakerit ovat aivan tavallisia ja lähimmästä laakerikaupan hyllystä saatavissa ja tavallisilla ulosvetotyökaluilla vaihdettavissa. Toki tehtaan korjaussarjan mukana saa myös uudet tiivisteet mutta hinta on toinen... Usein tiivisteet ovat kelvolliset toisellekin kierrokselle puhdistuksen jälkeen. Kunhan roiskevesi tulee torjutuksi.
Mikä laakerit kuluttaa?
Ruoste eli voitelun puute, painepesuri on laakerien vihollinen kuten tarpeettoman tarkka pesukin. Rasvaliuottimet pääsevät tiivisteiden ohi.
Laakerin välys, oli se sitten kulumaa tai aiemmin muodostunutta välystä, ei ole huollon yhteydessä säädetty oikein. Jälkimmäinen ongelma johtuu siitä että puristus-, tai lämpölliitoksella kiinnitetyt laakerit ovat jäåneet huonolle asennukselle ja asettuvat vasta myöhemmin. Tyypillisesti alalalaakeri on lämpöliitoksella asennettu. Ylälaakeri liukusovitteella ja puristusliitoksella. Välyksellinen laakeri pääsee tekemään hakkaavaa liikettä joka aiheuttaa nopeaa kulumista laakerin rullille sekä sisä ja ulkokehille.