Kirjoittaja Aihe: T-3 California jarrut  (Luettu 3661 kertaa)

Bluestone

  • Viestejä: 45
T-3 California jarrut
« : Elokuu 12, 2023, 20:48:23 ip »
Kohteena siis vasta hankittu -79 cali missä integraalijarrut muutettu teräspunosletkumuutoksen yhteydessä perinteiseksi; kahvasta etujarrut ja polkimesta taakse. Eli nyt on siis pääsylintereiden halkaisijat ristissä: 12 mm etupääsylkkä käyttää kahta jarrua ja 15 mm takanen yhtä kun ne alunperin oli juuri päinvastoin. Laitoin tilaukseen englannista "Brembo style" etujarrusylkyn 15,8mm, joka on tarkoitettu kahdelle etulevylle ja on ulkonäöltään kuin alkuperäinen. Mutta mistä soveltaa taakse 12 mm pääsylkky kun alkuperäisessä on se linkku siinä pääsylinterissä? Eli joku generic pääsylkky ei käy. Onko vinkkejä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2023, 18:50:06 ip »
Ei varsinaista vinkkiä ole minulla mutta samanlainen pyörä on. Laitoin siihen teflon/metallipunosjarruletkut eteen ja taa jo vuosia sitten. Pienestä, alkuperäisestä kahvasylinteristä vedin letkun oikeaan jarrusatulaan ja siitä jaotin pidemmän banjoruuvin avulla lokasuojan taitse letkun vasemmalle. Jarrut ovat varsin tunnokkaat ja tehoa riittää vaikka kahvasylinteri on alkuperäinen. Takajarru on hieman raskaahko mutta kyllä sillä pärjää. Osat kaikki alkuperäisiä paitsi korjaussarjat laitoin & mainitut letkut jotka mitoitin ja kokoonpanin itse. Lisäksi kuparisia tiivistealuslaattoja. Etupalat hieman alkuperäisiä kovemmat.

Olisiko näistä apua?
https://www.stein-dinse.biz/index.php?cPath=13914_1_38_179
https://tlm.nl/brand/moto-guzzi/

Bluestone

  • Viestejä: 45
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2023, 11:45:26 ap »
Asensin tuon 15,8mm etusylkän paikoilleen  talvihuollon ekoina hommina. Kahvatuntuma muuttui kyllä ihan erilaiseksi, kahva tuntuu kovalta. Saa nähdä miten toimii ajossa. Venakopat ja tulpat otin pois venttiilien säätöä varten niin sitten on rakotulkki hukassa tallimuuton jäljiltä. Pitää ostaa motonetistä uusi kun pitää nuo tulpatkin uusia. Öljyt pitää vaihtaa koneeseen ja tuumailla vaihtaako vaiko vain tarkastaa laatikon ja perän; edellisestä vaihdosta kun ei tiedä. Mutta homma etenee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2023, 12:37:54 ip »
Kahvasylintereistä: sen näkee ja kokee sitten kun on ajonaika.
Pidä vanha jarrusylinteri toimintakuntoisena. Älä jätä kuivaksi vaan laita muutama tippa perusjarrunestettä kahvasylinteriin ja teippaa umpeen. Voit vielä, tai joku muu, tarvita ko. osaa.

Ota perävaihde irti niin selviää onko pinionakselissa välystä. Välys siinä on yleisin syy perän hajoamiseen. Samalla voi puhdistaa kardaanin takapään holkin ja akselien vastapuolet. Paljon laiminlyöty voitelukohde. Kardaanin etupään nivelkin voi vaatia toimenpiteitä laakereineen.

Perävaihde ei kovin kestä ilman lisäaineistusta. Itse olen käyttänyt Molykote A-dispersiota ja hyvin on kilometrejä kertynyt. T3 on nimenomaan ajajan pyörä ja taival taittuu kevyesti ja vähälllä bensiinillä. Siihen liittyen kaasuttimien säädöt pitää laittaa uusiksi sillä polttoaineen energiasisältö on muuttunut.

Rakotulkki ei paljon maksa. Yhden sellaisen voi laittaa, voideltuna, pyörän työkalupussukkaan, yhden harrastetilan hyllylle ja yhden jonnekin muualle. Kyse on välineestä joka osaa piiloutua. Löytyy sitten vahingossa... Eikä kestä konepesua haalarin taskussa.

Bluestone

  • Viestejä: 45
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2023, 15:02:55 ip »
Kaasareita pitää kyllä säätää, kun selvisi että toinen rikastimen vaijeri jumitti. Kun sen yritti vetää irtaallaan toppariin niin meni säikeet sykkyrälle. Vaijeri poikki pihdeillä ja vedin vanhan pois kuoresta. Siitä oli puolet hävinnyt pois. Ja kun uudella korjausvaijerilla kokeili niin kuori on tukossa; puuttuva osa on siellä ruosteena. Pitää etsiä kuorta jostain ja tehdä uusi. Tuo perän tarkastus vois olla asiaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2023, 16:28:17 ip »
Kaasu ja ryyppy: Storm Motorilla on metrikuorta jossa on muovikuori, terässpiraalia erikseen, irtonaisia kuorenpääholkkeja, nippoja kierteellä ja puristettavia/juotettavia nippoja. Voi tehdä sellaisen vaijerin kuin haluaa. Voideltuina kestää ryyppyvaijereina miehen iän. Kaasuvaijerina hieman vähemmän. Nykyvaijerit kun ovat itsevoitelevia teflonkuorisia joiden kestoikä on pitkä. Vaan ovat hieman paksumpia, merkkikohtaisia ja, erityisesti, kalliimpia.

Paljon puristusta vaativa kahvasylinteri eli suuriläpimittainen vaatii pehmeät jarrupalat että tuntuma etujarruun säilyy. Toisaalta voi hankkia jumppavälineen parantamaan kyynärvarren lihaksistoa. Alkuperäinen jarrusylinteri on riittänyt kahdelle kaksimäntäiselle satulalle kunhan on ilmattu ja kahvan liikerata käytetty kokonaan. Toki, lukkiutumisen vaara on helposti olemassa jos puristaa liian kovaa.

Näillä olen pärjännyt ikäpyörieni kanssa: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/vaijerit/rakennussarjat/
Komponenttejä voi ostaa myös erikseen. Muista kaasuttimien luistien kannen holkin ympärille kumisuojat ja ehyet o-renkaat. Ilman sitä on lievä ilman- ja pölynvuotovaara mutta myös vesi pääsee sitä kautta kaasuttimiin. Lähinnä oikealle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2023, 16:33:51 ip »
Ei, ehkä, kosketa tätä tapausta mutta kokemuksesta tiedän että jarruasioissa liioitellaan. Laitetaan, esimerkiksi, liian hyvää jarrunestettä joka pilaa jarrut. Ihan DOT3-liemi riittää. Näillä pyörillä jopa rata-ajossa. Edellyttää, tietenkin, ehyttä jarrujärjestelmää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #7 : Marraskuu 17, 2023, 09:21:12 ap »
Siis minkä kokoinen tässä oli etujarrun pääsylinteri (kahva) ennen? Joka operoi yhtä satulaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #8 : Marraskuu 17, 2023, 10:32:12 ap »
Interwebin mukkaan vakiona olisi 12 millin kahvasylinteri.

Suattaapi tuo noin 16 millinen kahvasylinteri olla liikaa kahdelle yksimäntäiselle satulalle, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Tuota 16 millistä on suositeltu kahdelle kaksimäntäiselle kun de-linkitetään jarrut. Minkä kokoiset nuo jarrumännät on T3:ssa? Edit. Itse itselleni vastaten, 36/48 näyttää olevan.

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2023, 15:09:36 ip »
En olekaan T3:sen etujarrussa yksimäntäisiä satuloita tavannut. Kaksimäntäisiä kyllä. Käytettyjä kaksimäntäisiä on hyllyssäni muovikassillinen ja vain yksi pyörä jossa on ko. satulat. Puhdistin männät ja sylinterit, laitoin uudet tiivisteet ja pölysuojat sekä pehmeät jarrupalat. Ensi suvena ajattelin ajella ahdetulla T3:sella jos terveyttä piisaa. Moottori on nyt 950cc.

Yksi T3:sen paperillinen runko ja moottori on jouten. Pääosan muista osista olen käyttänyt projekteihini. Osa saa olla hyllyssä varaosina vielä.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2023, 16:08:43 ip »
Itseasiassa taitaa vika olla täällä päässä, jostain jäi olettama että tuossa olisi yksimäntäiset, mutta eiköhän ne ole kaksimäntäiset kuitenkin.

Minkävuotinen on tuo T3 paperillinen runko?

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2023, 16:26:31 ip »
Paha sanoa todellista pyörän syntymäpäivää kun se on rekisteröity, paperien mukaan, Suomeen niinkin harvinaisena päivänä kuin 00.00.1992. Silloisen Ajoneuvohallituksen kummallinen päivämäärä.
Kertoo että pyörä on tullut maahamme jostain muualta jonkun toimesta. Pitänee katsoa rungon tyyppikilvestä tarkempi vuosiluku. Ei tapahdu ihan heti sillä runko on autotallissa kaivautuneena muuhun ryönään. Mutta ei ole vääntynyt ja muutoinkin kunnossa paitsi maalipinta pitää laittaa uusiksi. Rekisterikilpi on siistissä kunnossa. Kuten myös verot maksettu. (Epäilen vahvasti että ajoneuvo on tuotu Suomeen käytettynä. Samoin on osa muistakin pyöristäni tulleet.) Rekisterikilven ja rekisteröintitodistuksen olemassaolo kertoo sen.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: T-3 California jarrut
« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2023, 22:37:47 ip »
tosta rekisteröinti päivästä sen verran että mulla on millen rekisteriotteessa (se punanen matalan mallinen) rekisteröintipäivä 00.00.89 mutta lisätiedoissa se tarkka päivämäärä, tieto saattaa olla siis trafi(com):lla