Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET  (Luettu 2996 kertaa)

Tapio A

  • Viestejä: 7
Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« : Heinäkuu 16, 2023, 12:33:33 ip »
Moto Guzzi Daytona 1000 1993 vaihdelaatikkosta kuuluu epämääräsiaä rosahduksi pienillä kierroksilla. Pyörä ilmassa, jarrutettuna kevyesti ja samoin ajaessa pienillä kierroksilla. Kaikilla vaihteilla. Äänet loppuu kun kierrokset nousee. Käsin pyörittämällä ei tule mitään ääniä (voimakkaapi hammasääni takaperin pyörittäessä, eli sama hammaskosketus kuin ajaessa.
Pyörä ollut kuukauden, mutta ei ole uskaltanut ajaa, kun tuntuu että, laatikko hajoo.
(jostain luin, että laatikko toimii 3000 kierroksesta ylöspäin, kevyt vauhtipyörä, suorahampainen laatikko, v-Kone, ei vaimenninta perässä, niin moottorin iskut lyö väljää laatikkoon, josta kolahdukset tulee.)
Onko kenelläkään kokemuksia, kyseisestä moottori vaihdelaatikko yhdistelmästä.
Pyörän ykkösvaihde, huviajeluun on älyttömän iso, suunnittelu on ollut puhtaasti ratapainotteinen.

Perä tarkistettu! Kuin uusi
Kardaani takistettu. (oikea asento).
Vaihteistön rattaita tutkittu, öljytäyttöreijästä, ei kulumaa.

Tapio Anttila 050 3422750 (voin laittaa videoo)

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2023, 08:47:38 ap kirjoittanut Tapio A »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2023, 12:58:35 ip »
Uskoisin että suorahampaisessa laatikossa on sysäyksenvaimennin niinkuin muissakin laatikoissa, eli laatikon sisääntuloakselilla on jousi joka ottaa isoimmat iskut vastaan ennenkuin voima jatkaa matkaa ryhmäpyöräakselille. Sen saa testattua onko poikki, motomatti voi opastaa miten. Myös jos ryhmäpyöräakseli on shimmattu hieman lyhyeksi, voi se tehdä iskuja laatikon sisällä, toki tämä voi olla vähäisempää suorilla hampailla. Olen ymmärtänyt että suorahampainen on muutenkin äänekkäämpi kuin vinohampainen laatikko. Perän ja takapyörän välissä myös olisi hyvä olla vaimennuskumit, löytyy takavanteen keskiöstä. Toivottavasti löytyy vaiva että pääset ajamaan. Hieno pyörä tuo on 8)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2023, 17:10:44 ip »
Niin ja vielä tuollaisesta kilpapyörämäisestä gutsista, täytyisi nimenomaan pyrkiä pitämään kierrokset yli 3000rpm, silloin kaikki toimii niin kuin pitää, eikä tule ylimääräistä rasitusta ja sen myötä kulumaa mekaniikkaan. Köröttely pyörät on sitten erilaisia, raskaalla vauhtipyörällä ja ajo asento jalat eteenpäin  ;)

Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2023, 21:13:23 ip »
Perässä ei ole vaimennuskumeja, vaan kaikki on metalli matallia vasten!
Toi vaihteiston sykäyksenvaimennusjousi kiinnostaa, ja sen testaus.
Luulisin, että vika on siellä, koska kytkintä luistattamalla ääneen saa pois. Ajaa vähän samaa asiaa. Samoin kuin kierrokset nousee 2000-3000.
Ei kerkiä tulla takaiskuja.
Onko Moto Matilla ohjeita netistä, testauksesta! Löysin sykäysvaimentimen kokouskuva, mutten tietoa testauksesta.
Jos jollain on tietoa. Ilmoitelkaa.

Amerikan foorumilla oli asiantunteva kirjoitus Daytonan kierrosfilosoviasta, ei alle 3000 toimi. Taitaa lähtee kortti näillä 30 km/h alueilla.
Ja siitä millaisia iskuja pienet kierrokset aiheuttaa vaihteistoon.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2023, 00:16:33 ap »
Ne kumit on takavanteen keskiössä. Pyörä pois ja sitten vetorataslaippa ja siellä alla pitäisi olla kumeja, näin ainakin yleensä on.
Jousen testaus Motomatin ohjein;Takapyörä ilmassa, vauhtipyörä lukittu, ykkönen päällä ja takapyörää pyöritetään käsin. Jos pyörii pitkähkön matkan tyhjää niin jousi on poikki, jos vain vähän nytkähtää niin jousi on ehyt.

Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2023, 10:04:14 ap »
Daytonan 1993, Ykkös vaihteella kardaanin välys on noin 1/8 kierrosta. Kuulostaako normaalilta. Renkaan Ulkokehä liikkuu noin 7 senttiä.
Ilman kardaania pyörittäessä moottori päällä, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä vapaala, kytkinpohjassa, tai vaihteilla eri kierroksilla.

Daytonassa on momentinvaimeninjousi 1992-1994 malleissa, sen jälkeen se korvattiin kuppijausilla 8 kpl. Ne eivät katkee, korkeintaan väsyy ajan kanssa. Minulla 1993 on ilmeisemmin vielä jousi.

Daytonassa ei ole perässä, vanteessa vaimennuskumeja, vaan se boodiosa on pultattu suoraan vanteeseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2023, 11:17:21 ap »
Vaikuttaa normaalilta.
Välyksiä syntyy eri kohteista: kytkinkeskiö, sysäyksenvaimennin, hammasvälykset, kytkentätappien välykset ja takanavan urakon kiertovälys.
Kardaanin kiertövälystä ei pidä löytyä. (Lieneekö tässä mallissa hammaspyörien kytkennät kolmetappiset? Se kasvattaa takapyörän kiertovälystä ja helpottaa vaihtamista nopeasti ilman kytkimen käyttöä vain kaasukahvaa hetkeksi helläämällä.)

Vaihdelaatikon herkkä kohta on kytkinakselin etupään kaksirivinen urakuulalaakeri. Sen kunto selviää vain irrottamalla vaihteisto. Itseltäni on jokusia hajonnut. Quota Millessä oli muoviset kuulahäkit. Ne eivät kestäneet kovaa ajoa mutta teräshäkkisiä laatulaakereita käyttäen ongelma helpotti. Centaurossani vaihdoin ko. laakerit heti alkuunsa parempiin merkkilaakereihin. Vaihteiston irrotus onnistuu takakautta purkamalla. Tarvitaan pyöränostin ja sen ylle talja. Eturungosta avataan osa pulteista ja loput löysätään. Runkoputki nostataan takaa ylös. Näin toimien ei tarvitse irrotella johtosarjoja eikä vaijereita muutoin kuin takapään osalta.

Yhteen seikkaan keskittyisin hetkeksi: takapyörän akselin laakerointi perävaihteeseen. Siinä on heikosti suojattu neulalaakeri. Herkkä ruostumaan ja muodostamaan välystä jolloin perävaihteen toisella puolella oleva vetourakko joutuu virheelliseen kosketusasentoon ja alkaa kulumaan vinoon. Jos perävaihde heiluu selvästi akseliin ja takanapaan nähden olisi korjaukselle tarvetta. Laakeroinnin voi korvata pronssiholkilla kuten on tehty, muunmuassa, Ghezzi Brianissa jo valmiiksi. Lisää tukevuutta ja on helppohuoltoinen: https://2.bp.blogspot.com/-mAUQWrmJ1K8/U2E_AXKP6XI/AAAAAAAAKdI/3998FgwSVrg/s640/G-B_laakeriholkki_ulkoa.jpg

Huom! kardaanin nivelet pitää olla asennettu symmetrisesti. Menevät mielellään kaikkiin muihin asentoihin mutta kaikki ne ovat remonttiin johtavia ja kardaani hajoaa.

Tämän jutun Daytona on ilmeisen alkupäästä sarjaa koska rakenteet ovat hyvin sporttiset eikä edes tarkoitettu normaaliin liikennekäyttöön saati vaativampaan tourinkiin. Huoltokohteita on siis enemmän ja huoltokohteet vaativampia puhtaudelle ja asialliselle voitelulle kuin perusmalleissa. Ei se silti estä matkailuajoa kunhan ottaa em. asian huomioon. Radalla voi käydä huoletta kunhan tietää että alla on kaikki kunnossa.

Moottoriin ja vaihteistoon suosittelen vanhan öljyn joukkoon RVS-käsittelyä ja perävaihteeseen Molykotea tai vastaavia aineita. Käsittelyt voi uusia joskus myöhemmin uusien öljyjen mukana.

Jakohihnat kannattaa vaihtaa ikääntymisen vuoksi muutaman vuoden välein. Jos ei ole hihnojen iästä varma niin vaihto olisi terveellistä. En ole kuullut että olisivat kellään katkenneet mutta ei varautuminen haittaa kuin hieman lompakkoa. Vaihtoa varten eturunko pitää purkaa pois tieltä. Molemmat alahihnapyörät pitää ottaa irti. Samalla pitää varmistaa että kiilaurat ja kiilat ovat kunnossa. Kiertovälystä ei saa olla. Hihnan kireys on oikea kun lyijykynän tai saman vahvuisen kuusiokoloavaimen saa hihnan ja kiristysrullan välistä menemään kohtuuvoimalla. Nokka-akselit pyörähtävät pois ajoituksestaan kun hihnat irrotetaan. Hihnapyörissä ja koteloissa voi olla ajoitusmerkit. Jos ei ole niin ne pitää laittaa maalikynällä, tms. selvästi näkyviin ennen hihnojen löysäystä/irrotusta.


Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2023, 13:28:41 ip »
Kiitos. Hyvästä vastauksesta Moto Matille. Perän neulalaakerin olen jo tilattun. Olen tullut siihen tulokseen, että vetopuolen kolahdukset syntyy pienillä kierroksilla takaiskuista. Jollaiseen ajoon ei pyörä ole suunniteltu. Perän olen avannut, kaikki kunnossa ja rattaat kuin uudet. Välyksen kuulee, mutta kiertymä ei voi havaita.
Voisiko Moto Matti laittaa tekstiviestin minulle 050 3422750 niin laittaisin videopätkän millaisia kolahduksia kuuluu.
Kiitos kaikkille asiallisista vastauksista.
PS. Jos joku tarvitsee kokoelmiissa, eksoottista Daytonia 1993, pyörä ei todellakaan sovellu pikku kruisailuun, kuten Moto Mattikin totesi, vaihtoakin voi ehdottaa. Pyörä on museoitavissa 2024 alussa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2023, 19:49:02 ip »
Kiitos kiitoksista.
En omaa sellaista puhelinta jossa olisi näyttö. Palasin takaisin 90-luvulle. Totesin että älypuhelin sitoo kovasti aikaa pois itseltä.
Tämä on ainoa formaatti jossa, satunnaisesti, jaan aiemmin omaksumaani tietoa. Käytän eläkevuoteni omaksi ja perheeni hyväksi.
Toki jatkan bloginpitoa ja siellä on moniin aiheisiin jo valmis pohja. Nyttemmin enää vähemmän tekniikan parissa. Olen jollain aikavälillä luopumassa Verstaastani. Mutta vielä on pari projektia...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2023, 11:20:42 ap »
Onko tämä sama daytona joka on ollut nettimotossa aika ajoin myynnissä? Olen sitä aina välillä haaveillut ;) modernin kilpapyörän näköisen ghezzi brian tyylisen kulkineen siitä tekisin, olisi hieno 8)

Tapio A

  • Viestejä: 7
Vs: Moto Guzzi Daytona 1993 VAIHDELAATIKON ÄÄNET
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2023, 11:54:06 ap »
Sama pyörä, soittele Tapio Anttila 050 3422750