Kirjoittaja Aihe: Öljynvaihto EI NÄIN  (Luettu 2340 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 109
Öljynvaihto EI NÄIN
« : Toukokuu 30, 2023, 09:42:21 ap »
Moi. Ihan vain muita huvittaakseni ja varoittaen sekä itseäni nöyryyttäen.  Ensimmäinen öljynvaihto vasta ostamaani cali 1400 ei sujunut ihan niinkuin siellä länsirannikon pikkukylässä. Tarkistin huolellisesti öljymäärät ja etenin ilman hoppua.  Kone lämpimäksi ja öljyt ulos. Suodatin pois ja uusi tilalle. Uudet öljyt sisään ja kone tulille. Olipas helppo homma. Koneen käyntiin laittaessa  kiinnitin huomion aika rouheaan käyntiääneen joka yleensä lähes heti pehmenee, mutta nyt ei,  eli oli syytä sammuttaa kone ja  samalla kun ojensin kättä virta-avainta kohden huomasin valtavan öljyläikän guzzin alla. Mitä tapahtui?   Oliko suodatin väärä?  Arviolta reilu 1L öljyä oli maassa. Nappasin uuden suodattimen paketin käteen ja marssin verstaalle vertailemaan sinne viemääni vanhan filtterin mallinumeroa paketin kyljessä olevaan. Heti vanhan filtterin käteen ottaessa tajusin mitä oli käynyt. Fitterissä ei ollut kumitiivistettä paikallaan eikä sitä ollut öljyastiassa johon vanhan öljyn lorotin, joten se oli edelleen paikallaan, tai no ei se paikallaan ollut vaan luiskahtanut paikaltaan. Eli kyseessä klassinen tuplatiivistemoka joka itselle käynyt kerran aikaisemmin noin 20v sitten.  Lorottelin sitten öljyt uudelleen ulos ja irroitin filtterin ja poistin toisen tiivisteen. Filtteri takas ja taas uudet öljyt koneeseen.  No nyt homma onnistu, mutta öljystä likaantunutta maata lapiolla jätesäkkiin kaapiessa  oli kyllä mieli aika apea. Kellokin oli jo senverta että vaihteiston öljynvaihto siirtyi nyt muutama päivän.   Eli tarkistakaa että se vanha tiiviste ei jää sinne paikalleen, sillä siinä käy onnettomasti. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynvaihto EI NÄIN
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2023, 10:22:45 ap »
Et ole ainoa jolle on näin käynyt.
Itse asiassa kävi hyvä tuuri kun öljyt lorahtivat heti ulos. Jos olisit jossain mutkatiellä päästelemässä olisi kerralla tullut kaksi vakavaa asiaa eli sen lisäksi että on öljyä takakumilla (Todennäköinen kaatuminen seurauksena.) niin koneen voitelukin olisi loppunut ja tullut vikaa koneeseen. Ensin vikaantuisivat venttiilikoneistot ja sitten kampiakselin laakerit.

Ne rallatukset käynnistyksen alussa ja kuvailemasi öljynpaineen puutteesta johtuva ääni kuuluvat jakoketjun kiristimistä. Eivät siis kiristä ketjuja ilman öljynpainetta. Koneessa on kuitenkin aina sen verran jäännösöljyä että vahinkoa ei pääse lyhyellä käytöllä tapahtumaan. Käynnistyksen yhteydessä, nomitilanteessa, rallattaa oikea puoli sekunnin verran ennen kuin öljynpaine kiristimeen ehtii.

Öljytiivisteen tarkistus vanhasta suodattimesta on helppo: jos sitä ei siinä näy niin se on "liimaantunut" öljypohjan syvennykseen.

Öljynsuodattimen vain 1400:seen on suhteellisen helppo mutta tarvitsee suodatinavainhylsyn irrotukseen ja kiinnitykseen. Suodattimen umpipäässä on avainmuoto isolle hylsylle tai sen keskellä on erikseen mutterimainen uloke jos voi vääntä tavaomaisella hylsyllä tai, jopa, kuusiokolo. Itse suosin paljon pidempiä suodattimia kuin alkuperäissuodatin on. Vaihto vain joka toisella kertaa koska alaspäin on tilaa ja suodattimen alapää jää runsaasti näkyviin öljypohja alapuolelle mutta runkoputkia ylemmäs. Mutta mikä tahansa suodatin ei käy. Monta reunaehtoa on: kiinnityskierre sama, tiivisteen sijainti sama ja tärkein eli suodattimen pohjassa oleva venttiilin esiintyminen joka estää öljyn takaisinvirtauksen sammutuksen jälkeen. Kun nämä ehdot täyttyvät niin suodatus toimii.