Kirjoittaja Aihe: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei  (Luettu 2404 kertaa)

alkkioma

  • Viestejä: 4
Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« : Toukokuu 29, 2023, 11:35:28 ap »
otsikon kysymykseen taustatietona että vm 1991 LM IV lakkasi lataamasta. Tarkistin sitten laturin hiiliä, hyvin tuntui liikkuvan. Mutta mikä on kuluneen hiilen raja?  työntömitalla kun mittasin niin molempien hiilien pituus on 15 mm,  ja kun netistä etsin niin jollain tarvikemyyjän sivulla oli kuva jossa pituus uutena olisi 17 mm..   Ei kait se nyt kahden mm kuluma vielä merkkaa loppuunkulunutta?

6 v. sitten ostettu pyörä, nyt 85 tkm mittarissa.

sivu:  https://wagendass.com/en/brush-holder-brushes-for-bosch-alternator/11047-brush-set-for-alternator-bosch-0120340001-0120340002-0120340003.html
info:
Voltage 14
A = Length mm 17.00
B = Thickness mm 5.00
C = Height mm 10.00
D = Lead length 1 mm 38.00
= BOSCH 1127014012 / 1127014009

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2023, 12:06:38 ip »
Mittaa se ankkuri, pruukaavat hajota. Nimim. kolme vaihtanut, tosin eri pyöriin. Siis liukurenkaiden välilä pitää olla yhteys, muutama ohmi. Maihin ei saa olla yhteyttä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2023, 12:20:40 ip »
Jousethan niitä hiiliharjoja painaa kohti liukurenkaita. Ovat varmaan painaneet jo pitkään. Kun hiiliharjat ovat lyhentyneet ja jouset vuosien mittaan hieman antautuneet niin kosketus voi olla huono. Onhan liukurenkaat kiiltävät, eivätkä kuluneet, soikeat tai vinot ja hiiliharjojen päät muotountueet niihin? Jos näin on ja jouset painavat hiiliä riittävästi niin vika ei ole siellä.

Jos hiiliharjojen kosketus on huono ja tuotanto heikentynyt niin tarvitaan vain hieman näppäryyttä ja tinaamisen osaamista. Huomauttaisin että uusi punos imaisee sisäänsä tinaa helposti liikaa ja jäykistyy. Että säästellen tinatessa.

Muitakin syitä voi olla: laturin ja tasasuuntaimen välinen johdotus ja sen liittimet ovat hapettuneet tai muutoin syöpyneet. Ne kuntoon.
Astetta vakavampi vika on tasasuuntain. Jos siinä on yksikin diodi vikaantunut niin tehoa ei ole latautumiseen. Lisäksi on vielä lataussäädin, sen mahdollinen vika tai vain liitinhäiriö.

Suosittelen kaivamaan ensin liittimet esiin tarkistamaan ja puhdistamaan ne. Jos vika on siellä niin on halpa korjaus. Puhdistusaineita löytyy alan marketeista.

Vika voi olla myös ankkurissa. Siellä on käämi poikki tai oikosulussa. Jälkimmäinen voi tehdä sen että välillä lataa mutta ei aina. Vika on hankala korjata koska nykyään ankkureita ei taida kukaan käämiä uudelleen. Ennenaikaan autosähkökorjaamoissa käämivat. Työläs homma.

Ankkuri on kiinni kampiakselissa kartiokiinnityksellä ja tarvitaan ulosvetotyökalu. Sen voi valmistaa itsekin jos on sorvi taloudessa. Ulosveto tapahtuu samasta reiästä missä tavallisesti on kiinnityspultti keskellä.

Mitä kilometreihin tulee niin hiilien kuluma on normaalia tasoa.

Kerropa täällä mitä ilmeni kun on tullut kuntoon.

alkkioma

  • Viestejä: 4
Vs: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2023, 21:20:52 ip »
Nonnih, tilanne hyvin, kaikki hyvin,, toivottavasti.

Tilasin, sain ja asensin uuden roottorin ja hiilet (samalla myös teleskoopin stefat ja pölysuojat sekä alkuperäisen latauksensäätimen).
Koekäytöllä ei näyttänyt hyvältä, ei vaan halunnut ladata..
No, laitoin akun lataukseen ihan verkkovirtalaturista tunniksi.
Sitten testaus uudestaan, hieman enemmän kierroksia ja a vot (kuten vaarini, Kannakselta ja kyläseppä tapasi sanoa) lataus alkoi toimimaan :)
Kyllä meinasi ilon kyynel vierähtää silmäkulmasta ;)

Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä, ja mukavia ajokilometrejä tällekin kesälle!

alkkioma

  • Viestejä: 4
Vs: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2023, 21:23:58 ip »
unohtui kertoa että vanhan roottorin osalta ohmeja oli ääretön eli sökö käämitys tai joku. Uusi roottori, liukerenkaiden välillä oli 3,8 ohmia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Boschin laturin hiilet, loppuun kuluneet vai ei
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2023, 22:33:57 ip »
Tuo tieto kertoo että johto on poikki.
Käämitys on jännä epeli. Siellä voi olla em. vaiva joka on helppo tutkia. Käämi voi olla myös oikosulussa ankkuriin tain itseensä. Jälkimmäinen voi kylmänä antaa oikeita tietoa mitatessa ja ladata mutta kuumentuessaan menee oikosulkuun. (Kuparilla on suuri lämpölaajenemiskyky.) Riippuen käämityksen kohdasta, missä oikosulku on, voi lataus olla kohtuullista tai ei ollenkaan. Ennen käämejä korjattiin käämimällä ne uudelleen. Aika harva tekee niitä enkä minäkään mielelläni. Materiaaliakaan ei helposti ole saatavilla. Eli menee uuden ostamiseksi.