Tervetuloa joukkoon :-).
Cali EV on mielestäni hieno peli ! Minulla oli aikanaan California Stone (2003). Käsitykseni mukaan vuonna 2003 Caliin tuli katti, sitä ennen moottorinohjauslaite ("Ecu") oli 15M. Kun katti tuli, ecu vaihtui malliin 15RC. Vuonna 2003 Calissa oli monasti hydrauliset venttiilinnostimet. Kun on hydrauliset venttiilinnostimet moottorin öljysuositus on täyssynteettinen 5W-40 . Vuonna 2003 Caleissa esiintyi myös yksilevyistä kytkintä, kevyt käyttää mutta kuluvampi raskaassa pyörässä (aikanaan 12/2003 Guzzi tarjosi vaihtopakettia 2-levyiseen ihan virallisesti varaosanumerolla 973253600008). Omassa kytkin kyllä kesti, hieman "kahvan kiinniottokorkeudessa" oli muutosta kun paikat lämpenivät.
Äänet: ensin vaihdoin Lafranconi -tehtaiden (Cali vaimentimien alkuperäistoimittaja Mandellossa) "suorat" putket ("riservato competizioni"). Kun oli suuri tuulisuoja; en jaksanut sitä melua. Seuraavaksi vaihdoin ensimmäisen keskivaimentimen tilalle "suora-H" -putken ja palasin alkuperäisiin vaimentimiin. Se ääni sopi korvilleni. On sellainen "henkilökohtainen ominaisuus" että en kestä kovia paukkuvia ääniä (pakoääni), pidän sellaisista sopivista äänistä, jotka kuuluvat sopivasti ja tuntuvat mahassa. Tällä hetkellä on vielä makuuni hieman liian kovat äänet (absorbtiovaimentimet/hiilikuitupönttö/tyyppihyväksytyt Mistralit ilman noisekilleriä). Katit jäivät silloin Caliiin alkuperäisiin putkiin paikoilleen, ne sijaitsevat siellä alkupäässä, niihin ei mielestäni vaimentimia avaamatta pääse käsiksi. Mietin kyllä 2002 (ja sitä aikaisemmat) katittomien vaimentimien ostamista mutta hinnan vuoksi en sitten niihin investoinut.
Tehot: Olet onnellisessa asemassa siinä mielessä että 15RC ecu on "sopivan vanha". "GuzziDiag -perheen" työkaluilla on nopea muuttaa karttoja suoraan ecuun, jos on riittävästi asian harrastusta. Kun ensin lukee kaiken datan ecusta talteen, uuden kirjoittaminen ei vie kauaa (kuten uudempien ecujen kohdalla on asian laita). Itse säädätin Viaberilla järvenpäässä (silloin oli PowerCommander, mutta hylkäsin sen jo aikaa sitten). Nykyistä 21v vanhaa mopoa säädettiin siellä niin että toimin itse "kirjurina". Osaaja kertoi, mille alueelle kartoissa tehdään mitäkin, ja minä vain toteutin muutokset ja syötin karttoihin. Piuhat ja PC ("GuzziDiag" -tuoteperheen työkalut) oli kiinni koko ajan kun pyörä oli penkissä.
Virallisesta osuudesta tähän ("päästöille ja melulle asetetut vaatimukset") on toisaalla foorumilla varmaan paljonkin tekstiä.
Alla kuvat miltä vakio/competitzioni putket näyttävät alkupäästään, katti näkyy alkuperäisessä.