Kirjoittaja Aihe: Ääntä & vääntöä california EV  (Luettu 2365 kertaa)

Henrik88

  • Viestejä: 1
Ääntä & vääntöä california EV
« : Toukokuu 23, 2023, 07:31:18 ap »
Moi kaikille.
 Ostin ekaa kertaa guzzin, 2003 1100ev:n ja nyt vähän ajeltuani ajattelin, että nuo änkkärit ja katti taitaa ahdistaa menoa aika rajusti. Ajattelin tehdä suorat putket huiluvaimentimilla itse, mutta ongelmana on, että pitäisi saada ruiskusta soppaa lisää, kun ahdistimet on irroitettu.
Joten kysymys kuuluu, onko mitään suosituksia ruiskun re-mappaamisesta itä-suomessa? Ahdistaako katti myös niin paljon, että kannattaa irroittaa?  Ois myös kiva kuulla miten muilla onnistunut putkimuutokset.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ääntä & vääntöä california EV
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2023, 12:15:31 ip »
Tervetuloa joukkoon :-).

Cali EV on mielestäni hieno peli ! Minulla oli aikanaan California Stone (2003).  Käsitykseni mukaan vuonna 2003 Caliin tuli katti, sitä ennen moottorinohjauslaite ("Ecu") oli 15M. Kun katti tuli, ecu vaihtui malliin 15RC.  Vuonna 2003 Calissa oli monasti hydrauliset venttiilinnostimet.  Kun on hydrauliset venttiilinnostimet moottorin öljysuositus on täyssynteettinen 5W-40 .  Vuonna 2003 Caleissa esiintyi myös yksilevyistä kytkintä, kevyt käyttää mutta kuluvampi raskaassa pyörässä (aikanaan 12/2003 Guzzi tarjosi vaihtopakettia 2-levyiseen ihan virallisesti varaosanumerolla 973253600008). Omassa kytkin kyllä kesti, hieman "kahvan kiinniottokorkeudessa" oli muutosta kun paikat lämpenivät.

Äänet: ensin vaihdoin Lafranconi -tehtaiden (Cali vaimentimien alkuperäistoimittaja Mandellossa) "suorat" putket ("riservato competizioni").  Kun oli suuri tuulisuoja; en jaksanut sitä melua.  Seuraavaksi vaihdoin ensimmäisen keskivaimentimen tilalle "suora-H" -putken ja palasin alkuperäisiin vaimentimiin.  Se ääni sopi korvilleni.  On sellainen "henkilökohtainen ominaisuus" että en kestä kovia paukkuvia ääniä (pakoääni), pidän sellaisista sopivista äänistä, jotka kuuluvat sopivasti ja tuntuvat mahassa.  Tällä hetkellä on vielä makuuni hieman liian kovat äänet (absorbtiovaimentimet/hiilikuitupönttö/tyyppihyväksytyt Mistralit ilman noisekilleriä).  Katit jäivät silloin Caliiin alkuperäisiin putkiin paikoilleen, ne sijaitsevat siellä alkupäässä, niihin ei mielestäni vaimentimia avaamatta pääse käsiksi.  Mietin kyllä 2002 (ja sitä aikaisemmat) katittomien vaimentimien ostamista mutta hinnan vuoksi en sitten niihin investoinut.

Tehot: Olet onnellisessa asemassa siinä mielessä että 15RC ecu on "sopivan vanha".  "GuzziDiag -perheen" työkaluilla on nopea muuttaa karttoja suoraan ecuun, jos on riittävästi asian harrastusta.  Kun ensin lukee kaiken datan ecusta talteen, uuden kirjoittaminen ei vie kauaa (kuten uudempien ecujen kohdalla on asian laita).  Itse säädätin Viaberilla järvenpäässä (silloin oli PowerCommander, mutta hylkäsin sen jo aikaa sitten).  Nykyistä 21v vanhaa mopoa säädettiin siellä niin että toimin itse "kirjurina".  Osaaja kertoi, mille alueelle kartoissa tehdään mitäkin, ja minä vain toteutin muutokset ja syötin karttoihin.  Piuhat ja PC ("GuzziDiag" -tuoteperheen työkalut) oli kiinni koko ajan kun pyörä oli penkissä.

Virallisesta osuudesta tähän ("päästöille ja melulle asetetut vaatimukset") on toisaalla foorumilla varmaan paljonkin tekstiä.

Alla kuvat miltä vakio/competitzioni putket näyttävät alkupäästään, katti näkyy alkuperäisessä.


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2023, 20:26:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ääntä & vääntöä california EV
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2023, 12:45:47 ip »
Täällä suositellaan myös omatoimista säätöä GuzziDiagilla. Käyttö tapahtuu suomenkielisenä eli komennot ja muu teksti sekä mahdolliset vikaimoitukset ovat helppoja ymmärtää ja toimia ohjeiden mukaan.

"Pönttöjen" vaihto väljempiin vaatinee, erityisesti heti tyhjäkäynnin ja sen yläpuolisen alueen muokkaamista sopivalle seossuhteelle. Alunperinkin se alue on laiettu laihalle päästönormien vuoksi. Väljillä putkilla tuskin edes käy. Katalysaattorit saanevat olla varsinkin jos käyttää lambda-anturia säätämiseen.

Jos ei ole lambdanäyttöä käytössä voi seosta säätää myös perstuntumalla. Paikallaan käyttäminen ei kerro kaikkea vaan kurmituksessa säädöt punnitaan. Se vaatii toistuvaa ajosuoritetta ja tulppien värin seurantaa. Koeajot on hyvä tehdä aluksi samaan pitkään, loivaan ylämäkeen niin saa kiihdytysrikastuksen kohdilleen. Säätilan tulisi olla poutainen ja yli 20 astetta C. Sitten vain tasakaasuajo kohdilleen. Pitää myös muistaa että kun seos muuttuu niin sytytysennakkokin olisi hyvä säätää vastaaman uusia arvoja.

Jos on jarrupenkki tiedossa niin siinä saa perusasiat varsin hyvään kuntoon. Ajossa sitten viimeistely.

Omat ruiskupyöräni olen säätänyt jo vuosikymmenen ajan GD:llä varsin tyydyttäviksi. En ole kaivannut lisäbokseja tai muita komponentteja joilla "häiritään" moottorinohjausta.

Jos vie pyöränsä merkkihuoltoon jossa, ensitöiksi, kytketään pyörä valmistajan verkkoon. Silloin tulee usein uusia päivityksiä ja kaikki muut sitä ennen tehdyt päivitykset pyyhitään yli. Kaikki eivät tätä ole ymmärtäneet ja saaneet huollosta heikosti toimivan pyörän käyttöönsä. Siksi pitää pitää kopiotiedosto tallessa tehdyistä muutoksista. Näin kävi edelliselle pyörälleni kun sen uusi omistaja käytti pyöränsä huollossa. Onneksi oli vanhalla läppärillä tallessa tekemäni tiedosto jolla pyörä saatiin jälleen "laulamaan". Kerrottakoon että ei ollut ns. tehon hakeminen kyseessä vaan ultimaattisen hyvä ajonhallinta ja polttoainetalous.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ääntä & vääntöä california EV
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2023, 10:43:45 ap »
Vakio rännit Calissa on tukkoiset. Omat kokeilut aloitin keskipöntön jatkoksi laitetuilla huiluilla, siitä h-putkella sama ja lopuksi 2-1 absorbtiovaimentimella. Paras on 2-1 sopivan kokoisella kollektorilla. Mulla ei ole lambdaa eikä katteja. Mukana on yhä Power Commander säädettynä avarille putkille ja vapaavirtaussuodattimelle. Aiemmin oli kotelossa K&N, mutta nyt pari kesää on ollut ilman koteloa Piper Crossin tms vaahtomuovit. Kuuluu imuäänetkin. Commander on ollut asennettuna jo ajoilta ennen GD:tä, niin ei ole ollut tarvetta muokata omia karttoja. Lisäksi omaan purkkiin ei saa shifteriä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.