Kirjoittaja Aihe: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin  (Luettu 2439 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« : Toukokuu 21, 2023, 15:37:40 ip »

Mistä pitäisi etsiä vikaa?

Nevadan 15 A:n sulake palaa silloin tällöin. Kestää ajaa ehkä 100 km ja sitten lanka katkeaa. Sulake vaikuttaa vilkkuihin, jarru- ja takavaloon sekä mittaristoon, jotka pimenevät. Sama vika oli viime kesänä ja liitoksia käytiin läpi. Nyt taas alkoi kränäämään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2023, 17:57:10 ip »
Usein eli melkein aina sulakkeen kärähtäminen liittyy oikosulkuun. Ts. jokin johtimista joissa kulkee 12V nimellisjännite kohtaa tahattomasti rungon, toisen johtimen tai on jossain liitoskohdasa "pärsinyt" eli johtimen "karvoista" yksi tai useampi kohtaa maadoituksen tai jonkin muun maadoittavan kohteen sattumalta tai aina samassa tilanteessa.

Tyypillinen kohta on rungon emäputken eli sen röörin jonka läpi ohjausakseli kulkee on johtim(i)en kuori hiertynyt puhki jonkin toisen johtimen suhteen tai jopa suoraan runkoon. Lampun kuupan läpiviennit voivat olla myös syy jos johdin on siellä hiertynyt. Nykyään kun johdinkuorien laatu on entisestään heikentynyt ja johtimet ovat ohuempia kuin joskus "hyvinä aikoina" on tämän kaltaista vaivaa putkahdellut esiin.

Samalla seudulla on myös liittimiä. Liittimien huono kontakti ei polta sulaketta. Laite ei vain toimi. Kaikki sellaiset kohteet jossa johtimet tai liitokset joutuvat liikkeeseen tai jostain syystä kiristyvät liikaa kuten väärän reitityksen vuoksi. Itse ostin uutena kyseisenlaisen pyörän puoleen hintaan kun se ei vain toiminut. Tosin vika oli päivastainen kun tässä eli liittimet eivät liittäneet johdinnippuja kunnolla. Asia korjaantui kahdella nippusiteellä. Koska sulakkeita ei ollut palanut ja ajoittain laite toimi mutta ei koskaan edes "pyhätöntä viikkoa" yhteen menoon niin eihän se kellekään kelvannut. Vikalogi "punaisena" ja niiden nollaus ei vikaa poistanut kuten ei pidäkään poistaa. Vaikka jotkut niin luulevat.

Värillinen kytkentäkaavio on hyvä apu silloin kun tiedetään mikä tai mitkä toiminnot renkkaavat. Seurataan vain johdinta samaa aikaan kaaviosta ja reaalimaailmassa.
Kaavioita ja muuta sälää löytynee tästä osoitteesta: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tykkäisivät pikku lahjoituksesta mikäli sivuista on apua.

Carl Allisonilta ehkä löytyisi väritettyjä: https://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html
C.A.:n hienon väritystyö on arvostettavaa. Valitettavasti olen niistä vikoja bongannut mutta vain väärän värin. Onneksi harvoin. Tai sitten on niin että Guzzi on laittanut sitä väriä mitä on kulloinkin saatavilla ollut.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2023, 21:37:01 ip »

Kiitos vastauksesta jälleen kerran Motomatti. Tuli mieleen vielä yksi vaihtoehto: Jos kokeilisi laittaa 15A sulakkeen tilalle 20A sulake. En uskalla kysymättä laittaa, koska 1970-luvulla korvasin kerran Suzuki T500:n ainoan sulakkeen rautanaulalla. Se kestikin hyvin, mutta johdot sulivat. Oli opettavainen keissi, sillä rakensin Suzukin johdot itse uudestaan. Nykypyörät ovat monimutkaisempia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2023, 22:35:08 ip »
Olet siis jo opin saanut sulakkeiden vaihtamisesta. Kyllä se etsiminen vain parasta on. Isompi sulake toimittaa suuremman virran lävitseen niin vahinkokin kasvaa mutta enemmän koska enemmän virtaa on enemmän tehoa ja se näkyy sitten paremmin mutta voi rikkoa muutakin. En suosittele. Yleismittari (Maksaa pari - kolmekymppiä jos ei jo ole pöytälaatikossa.) käteen ja johtien syynäystä vain kytkentäkaavion kera. Mittari kertoo myös oikosulun maadoitukseen.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2023, 08:31:31 ap »
Ok, Yleismittari onkin jo hankittuna.

Taitaa osaaminen vaan puuttua. Ja kytkentäkaavio.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2023, 08:53:44 ap »
Laita sähköt päälle ja kääntele ohjaustankoa laidasta laitaan. Siirtele ja puristele niillä seuduilla olevia johtonippuja.
Tee sama takavaloille meneville johdoille. Tankin alla olevat johdot voivat olla puristuksissa. Tähän ei tarvita sen
kummempaa sähkön olemuksen ymmärtämistä vaikka ei siitä haittaakaan ole.


TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2023, 10:33:37 ap »
Sulakekoon muuttaminen omin päin saattaa aiheuttaa kalliin savun irtoamisen pyörästä. Katsoso, kun saattaa tulla tilanne, jossa oikosulkuvirta on aiemmin riittänyt polttamaan pienemmän sulakkeen, mutta ei enää isompaa. Ja savun hälvettyä / palokunnan lähdettyä onkin runsaasti aikaa keskittyä sähköjohtoihin.

Täällä on juttua asiasta;  https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Kerholehdet/2016-1/IF2016toukokuu.pdf


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2023, 12:55:21 ip »
Tässä on messingistä tehty 5x20mm sulake. On kestävä.


Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadassa palaa sulake silloin tällöin
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2023, 13:08:28 ip »


Joo tuo tuli silloin nuorena poikana kokeiltua 1970-lvulla, kun Suzukista kärähteli sulake. Siinä oli vain yksi sulake. Lopputulos oli, kuten kerroin savua ja sihinää. Mutta sen aikaiset pyörät olivat yksinkertaisia ja manualissa oli myös kuva kytkentäkaaviosta. Opettavainen kokemus, mutta lopulta tein siihen uuden johdot. Koetan selvittää vikaa enkä laita isompaa sulaketta.