Kirjoittaja Aihe: Uusi hankintani 850 T3 California  (Luettu 504 kertaa)

kalifi

  • Viestejä: 7
Uusi hankintani 850 T3 California
« : Toukokuu 20, 2023, 20:13:09 ip »
Otsikon mukainen pyörä vuodelta 1980 tuli viikko sitten ostettua. Monien merkkien seassa harhailtuani päädyin jälleen Guzziin. Lähdin englantilaista ostamaan vaan italialaisella palasin. Täysin tunteiden vietävänä olin ja vasta nyt olen hieman lähemmin tutustunut siihen, mitä tulikaan ostettua. Hieno pyörä ja mukava ajettava, ja mukana tulleiden tositteiden valossa hyvin pidetty. Ulkoisesti kuin uusi. Mittarilukema 55000, ja mikäli historiikkiin on uskominen, niin saattaa hyvinkin pitää kutinsa. Jollekulle gruppolaiselle varmaan tuttu pyörä,koska Gruppon logo sivulaukussa. Ja kuulin myös että pyörä olisi patsastellut Guzzin 100-vuotisnäyttelyssä Lahdessa. Nyt pitäisi löytää huoltomanuaali, Molykotea, käyttää lyjynkorviketta ja mitähän muuta Guzzivanhus tarviikaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 807
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2023, 11:46:46 ap »
Tervetuloa palstalle ja porukkaan.  :)

Kun ei viisaammat sano mitään niin jonkun rivin tähän naputtelen. Tämä porukka on aika vähälukuinen ja aktiiveja vielä vähemmän. Ennen pitkää kyllä päteviäkin vastauksia tulee.

Tuosta mallista en mitään tiedä, mutta näyttää olevan ikää enemmän kuin kilometrejä. Kunhan huoltomanuaalista saa vinkkiä, niin varmaan selviää, että kaikkea ei sielläkään sanota. Useimmiten jää huoltamatta mm. se kardaaniakselin kulmanivelen puoleinen spooriliitos, joka todennäköisesti on ruostunut jo jumiin, eikä pahitteeksi ole ristinivelenkin rasvaus. Myöskin pää-ohjausakselin laakerien rasvaus jää yleensä tekemättä. Takajousituksen keinuakselin laakeri. Pyörien laakerit. Nykyiset polttoaineet haurastuttavat kumiletkuja, joten ne kannattaa ainakin tarkistaa ja uusia, jos eivät ole jo vaihdettu neopreenikumisiin, vaihtoväli on nykyisin 4 vuotta juuri polttoaineen takia. Sama koskee öljyn paineentasausletkua ja huohottimen letkuja. Onkohan nopeusmittarilla etupyörän keskiössä pikku vetomekanismi ja vaijeri? Se vaijeri kannattaa uittaa ohutta öljyä täyteen ja puhdistaa ja rasvata mekanismi, niitä on näköjään vaikea löytää uusia. Näköpiiriin sattuvat sähköliittimet kannattaa varovasti avata – varovasti siksi, että niiden muovikuori lohkeaa helposti, eikä uusia tahdo löytyä – puhdistaa koskettimet ja rasvata ne valkovaseliinilla.

Onnea hienolle pyörälle ja pidähän kuminen puoli alas päin... ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

egon

  • Viestejä: 956
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2023, 15:23:51 ip »
Kardaaninivelen pitäisi olla aika tiukasti tukilaakerin silmässä puristussovitteella. Jos sovite on väljä niin nivelen tappi alkaa kulua kun rajapinnassa tapahtuu luistoa ja jos tappi pääsee kulumaan, niin se ei ota kunnolla kiinni uuteen laakeriin. Myös tukilaakerin voitelusta pitää tavalla tai toisella huolehtia. Omaa kokemusta kardaanin etupään spoorien kulumisesta tai ruostumisesta ei ole. Kardaanin takapäässä spoorien kuluminen on mahdollista ja jopa todennäköistä jos perän kissapyörän laakeissa on välystä. Välys on tarvittaessa säädettävissä pois shimmaamalla, mutta jos siinä on väljää kovin paljon, niin laakerit kannatta vaihtaa ja säätää kosketusvärin kanssa hammaspyörien kosketuskuvio pulleaksi banaaniksi.  Jos ei isolohkosta ole aikaisempaa kokemusta, niin muista, että laatikon viitosvaihde ei ole tehty kaupunkinopeuksiin. Se alkaa ulista jos ajelee pitkät pätkät alle 3000 minuuttikierroksilla.

motomatti

  • Viestejä: 12 590
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2023, 23:48:11 ip »
Aloitan negaatioista: Hajakenttä kirjoittaa myös nopeusmittariasioista. Ei huolta. T3:sen vaijeri lähtee vaihdelaatikon takapäästä. Sen verran voi valottaa asiaa että kun vaijerin alasormimutteria avaa niin avaa vain sen sillä jos avaa sen alla olevan kuusiokannan ja nostaa messnkiosan pois on varma vaihteistoremontti tiedossa. Siis ei ajoa ja laaja purkuhomma tehtävänä. Aiheesta on enemmän tietoa 5-vaihteisen isolohkovaihteiston korjaamokirjoissa. Vaihteisto on, perusrakenteeltaan ollut sama 70-luvun alusta 90-luvun loppuun ja osin sen jälkeenkin.

Kardaanissa on kolme kulumapaikkaa: kaksoisnivel etupäässä, sen kiinnitys (Lievä puristusliitos.) kuulalaakeriinsa, Kuulalaakeri on kiinni lukkorenkaalla, ammattikielellä sisäpuolinen seeger, kardaanin takapään urakko, sen holkki ja pinionakselin eli pienen vetopyörän akselin urakko. Perävaihteesta voisin tehdä pitkän esitelmän. Tähän liitän sen että paljon käytetyssä perävaihteessa hammaskosketus ei enää ole kohdallaan vaan pitää säätää. Se on speciaalihommaa jonka harva taitaa. Ohessa tarvitaan läjä kehä- ja paperitiivisteitä sekä eri kokoisia ja paksuisia säätöaluslevyjä ennalta arvaamaton määrä. Perässä pitää käyttää Molykote-nimistä lisävoiteluainetta tai ainakin RVS- tai vastaavaa, metallin lisäainetta runsas annos. Kyse on hammasvälyksestä, hammastuksen kosketuskulmasta ja sen sijainnista hampaiden ryntöpinnassa. Huolto-ohjeita, jotka löytyvät pyörän mukana tulleesta kirjasesta, on hyvä noudattaa.

Vähemmät mainitut kohteet kuten sysäyksenvaimentimet voimansiirrossa ja takanavan urakot sekä sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin ovat eniten laiminlyötyjä kohteita. Vaihteiston sisällä kytkinakselilla sijaitseva sysäyksenvaimentimen toiminta on helppo tarkistaa mutta takanavan sysäyksenvaimennin on purettava ja tutkittava. Kitkalevy voi olla jo liian ohut, kumiosat kovettuneet tai murtuneet tai keskiö on ruostunut kiinni pyörännapaan. Kaikkea on nähty.

Noin 3000 kierrosta ajossa aina on ihan perusjuttu jos ei ole myynti- vaan pitopyörä. Asiaan oppii nopeasti ja lähdötkin ovat reippaita.

Lyijynkorvikkeen saat unohtaa. Jos mittauksessa ei ilmene ohivuotoa venttiileissä tai männissä niin antaa mennä vain. Asia on mitattavissa purkamatta. Puristussuhde on niin alhainen että 85-oktaaninen riittäisi jos sytytys on oikein säädetty. 95-oktaaninen, jossa on 10 - 20% etanolia pesee kätevästi karstat pois kunhan ajaa mineraaliöljyn 20W50 lämpötilan min. 100 astetta ja vetää täysillä, hellepäivänä, pitkemmän reissun tai radalla nopeutta hitaasti nostaen. Siis sen mitä kone kykenee laulamaan. Huudattamalla ei ehjää konetta riko.

Edellyttää että sytytys ja kaasuttimet ovat kaikki synkronissa. Kahden kärkiparin kanssa voi tulla ongelmaa sillä kaikki kaupalliset kärjet eivät ole mitoitukseltaan sopivia. Useimmista voi kiinnitysreikiä viilata sopivan ennakon aikaansaamiseksi. Tarkoittaa että molemman puolen sytytys pitää olla samalla asteluvulla. Stroboskoopilla se selviää helpoimmin mutta osaava saa kohdalleen myös "valomeisselillä" tai äärimmäisen ohuella paperisuikaleella ja taskulampun polttimolla. Strobo on kätevämpi sillä sen käytöllä selviää myös keskipakosäätimen toiminta. Lähinnä sen jousten kunto ja ja muut välykset eli millä ennakkokäyrällä se toimii verrattuna ohjeisiin. Uusia osia ei aina tarvita vaan vain tarkkaa säätöä.

Useimmilla ajamillani vanhoilla Guzzeilla on ollut tallessa vain kaksi kolmasosaa siitä tehosta mitä on tarkoitettu. Syynä joko sytytys tai  kaasuttimet. Joskus myös venttiililen kunto tai männän ohipuhallus. Jos sylintereissä ei ole naarmuja niin mäntien rengastus korjaa tilanteen. Sylinterit ovat kertakäyttökamaa eli jos ovat naarmuuntuneet tai pinnoite irronnut niin vaihtoon menee. Ei koske 850GT:tä. Hyvällä huolenpidolla sylinterit kestävät "miehen iän" mitä se sitten tarkoittaakaan.

Kaasuttimien luistit ovat joskus kuluneet. Samoin luistiin kiinnitetty neula ja sen vastakappale. Ne kannattanee uusia jos on soikeutta havaittavissa. Jos mainitut kilometrit pitävät paikkansa ja on ajettu normaalisti nii kulumista ei liene vielä suurta vaivaa. Nykyinen polttoaine on vähemmän energiapitoista joten saattaa olla tarpeen, ainakin kokeilla, pykälää isompia suuttimia. Jos tulpat mustuvat niin seos on liian rikas ja voi karstoittaa ajan kanssa. Ajotapakin vaikuttaa. Ehyellä koneella voi käyttää huoletta koko kierroslukualuetta 3000 ylöspäin. Siellä 8000:n jälkeen kannattaa hieman rajoittaa.

850:nen on ronkeli pakoputkimuutoksille. Alkuperäinen on hyvä. Tokin muutakin on saatavilla. Vakioputkilla ja oikealla seossuhteella saa varsin hyvin kulkua. 150 - 160 km/h on tavoitettavissa. Vielä kympin enemmänkin jos on oikein tikissä. Kone vain tykkää. Muille pakoputkille on laitettava kaasuttimet ja sytytys niiden vaatimusten mukaan. On ymmärrettävää että kaikki eivät halua ostaa alkuperäisvaimentimia. Nekin kyllä kestävät kun nykypolttoaineen jakojäännöksessä ei ole enää muuta korrodoivaa ainesosaa kuin vesi.

Kiitos kysymästä: itselläni on ollut työn alla useampi 850cc Guzzi. Useimmat muille ajokuntoon laitettuina tai entisöity. Itselläni on nyt kaksi 850cc Guzzia. Toinen on varaosiksi ja toinen kunnostettu, analogia hyllytetty ja digitalisoitu tavanomaista pidemmälle. En erityisesti pidä analogialaitteista. Tietokone on kätevämpi ja eksaktimpi säätölaite eikä säädöt muutu...

Itselle lähin Vanhojen Guzzien huolto löytynee Lempäälän Vaihmalasta. T:mi Rautapyörä. Sinne voi olla jonoa. Seppä on jo hyvin kokenut ja kannattaa puhutella korrektisti ja ystävällisesti ilman "nuoleskelua". Hän on jo eläkeiän saavuttanut joten hänelle ei jonkin pyörän ottaminen korjattavaksi tai huollettavaksi ole itselleen tärkeää. Nykyiselle maahantuojalle pyöräsi voi olla kauhistus paitsi varaosien myynnin suhteen.

T3:sen öljynsuodatin sijaitsee öljypohjan pohjassa sisäpuolella. Se vaihdetaan viimeistään joka toinen öljynvaihtokerta jos muuta syytä vaihtoon ei ilmene. Hieman isompi homma mutta samalla tulee öljypohjan siistiminen kertyneestä moskasta tehtyä. Tiivisteitä saa kauppiaalta tai voi tehdä itse.

Vielä, jos kilometrit pitävät paikkansa, ei tarvitse tehdä keskipakosuodattimen puhdistusta. Se tulee joskus sadan - kahdensadantuhannen kohdalla. Niissä malleissa, kuten tässä, joissa on jo vaihdettava suodatin, ei asiasta tarvitse isommin huolestua. Sen sijaan vanhempien, joissa ei ole vaihdettavaa suodatinta, on asianmukaista jo hyvissä vaihein tehdä puhdistus. Tästä olisi paljonkin asiaa mutta ei liity tähän asiayhteyteen.

Tervetuloa Isojen Guzzien maailmaan!
Tallissani nyt enää joitain vanhoja japseja, T3x2, 950x2 ja 1400 GTS sekä iso läjä "kilkkeitä". Osasta voisin luopua ihan tilanpuutteen vuoksi.

Huomisen homma on sovitella ohjausvaimennin 1400 GTS:ään. Korkeimmissa nopeuksissa on jotain vibraatiota. Kävin iltapäivällä Etelä-Pohjanmaan puolella pitkällä suoralla karstanpoltossa. 150 on ookoo mutta sen jälkeen on jotain mistä pitää kiinni. Kovasti.

kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2023, 09:15:32 ap »
Kiitos vastauksista. Valitettavasti olen onneton mekaanikko. Öljynvaihdot ja venttiilisäädöt jotenkin onnistuu, ja pari kertaa olen kaasareita synkannut BMW:ssä. Sikäli olen väärä henkilö omistamaan vanhaa pyörää. Mutta niissä on vaan se fiilis jota uudemmilla pyörillä en ole saavuttanut. Ja ainoa pyörä jolla olen jäänyt välille, oli uudenkarhea, jossa paljon antureita siellä täällä.
Tälle Californialle on tehty vuosituhannen alussa vaihteistoremontti, jarruletkut vaihdettu äskettäin ja muutenkin hieno lokikirja. Tuotu Saksasta 2006, Saksan päästä paljon dokumentteja. Suomessa ajettu vain n. 13000 kilometriä. Pyörän ostin pitääkseni, eläkepäivien iloksi. Toivottavasti iloa riittää pitkään.

kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2023, 09:33:25 ap »
Viimeinen merkintä, vuodelta 2019, lokikirjassa on; kaikki öljyt ja suodatin vaihdettu, venttiilit säädetty, 54700 km. Eli ajettu noin 300 kilometriä sen jälkeen. Ja ollut näyttelyesineenä ja ulkoasusta päätellen sisällä muutenkin säilytetty. Pitäisikö kuitenkin vaihtaa öljyt, ainakin moottoriin? Öljypohjaa tuskin tarvitsee irroittaa ja suodatinta vaihtaa.

motomatti

  • Viestejä: 12 590
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2023, 12:01:48 ip »
Ei se öljy kovin helposti vanhene teknisesti jos ei ajeta. Aja seuraavallle kymppitonnin tasaluvulle tai, ainakin puolet, niin on helppo tietää että 55500 tai 56000 km kohdalla olisi öljynvaihto. Toki öljyn määrää pitää seurata. Moottori voi kuluttaa sitä eri tavoin. Tässä mallissa pitää pyörän olla keskituella tai muutoin "vaaterissa" kun öljytikusta öljyn määrää katsotaan. Jos on alkuperäinen öljytikku niin se ruuvataan ensin pois, pyyhitään kuivaksi, ruuvataan takaisin sisään ja jälleen ulos niin nähdään onko öljytaso merkkien välissä. Jos on niin vain ajoa. On turhaa yrittää pitää öljyn tasoa ylärajassa sillä silloin moottori kuluttaa sitä enemmän. Kunhan on noin viivojen puolivälissä. Viimeistään alarajan kohdalla on lisättävä öljyä.

Jos tulee niin vähän kilometrejä vuoteen (Alle 10.000) että ei ole syytä vuotuiseen öljynvaihtoon niin sen voi silti tehdä. Pyörän säilyttäminen uusilla öljyillä on terveellisempää kuin vanhalla jossa on jo hiukan syövyttäviä epäpuhtauksia. Öljy ei paljon maksa ja on mukavaa puuhailua sen vaihto. Hanki varalle pari öljypohjan ja venttiilikoppien tiivistettä. Jälkimmäistä on hankala valmistaa itse mutta öljypohjan tiivisteen voi tehdä itsekin ns. suorasta tavarasta muistaen että öljykanavien kohdat pitää tiivistää myös. Öljypohjan irrotuksessa on huomattava että siellä öljypohjan alla on myös ruuveja kehäruuvien ohella. Uutta tiivistettä asennettaessa käytetään tiivistemassaa hillitysti vain öljypohjan tiivistepinnassa. Tiivisteen yläpuoli ja kampikammion alapuoli voidellaan vaseliinilla ohuesti. Näin öljypohja irtoaa helposti ja tiivisteen voi käyttää useasti jos se ei ole vaurioitunut. Valitettavasti monet ovat liimanneet tiivisteen molemmin puolin "varmuudeksi" ja öljypohjan irrotus on silloin työlästä ja puhdistaminen ikävää hommaa. Tiiviste laitetaan aina 100% puhtaalle ja suoralle pinnalle.

Guzzien, kokolailla kaikkien mallien, on tapana käydä liian kylmänä. Se kuluttaa sekä öljyä että moottoria. Suosittelen hankkiimaan lämpömittarilla varustetun öljytikun. Sen näyttämä kun on 90 - 110 asteen lukemissa niin sekä kone että (mineraali)öljy tykkäävät. Saa mennä yli 120 asteen yläpuolelle kunhan se ei ole jatkuvaa tunti- tai päivätolkulla. Tulet huomaamaan että riittävää lämpötilaa on vaikea saavuttaa olosuhteissamme. Mutta aina voi yrittää. Mitä kovempaa ajaa niin sitä kylmempänä käy moottori.

Moottorin suhteen en ole ollenkaan huolissani etteikö pelaisi. Vaan vaihteisto ja perävaihde vaatii enemmän huomiota sillä niiden korjaaminen on kallista. Öljyä kuluttavat erityisen vähän. Jos em. kohteiden öljyissä ei ole lisäaineistusta niin RVS voisi olla ratkaisu. Jos perässä, kuten pitäisi, olla Molykote A dispersio-lisäaine, niin sillä mennään. Jos on vain pelkkä öljy niin sinnekin voi laittaa RVS:n hoitamaan kitkaa pois. Älä kutenkaan käytä RVS-paketissa mukana tulevaa öljyä vaan sekoita piikkutuubeissa oleva aine suoraan pyörän öljyyn. Vaikutus syntyy hitaasti mutta sen huomaa hiljaisempana käyntinä sekä, ajan kanssa, tankkauksen yhteydessä.

kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2023, 09:09:36 ap »
Kiitos vinkeistä. Kilometrejä tulee verrattain vähän nykyään, miehessä itsessään enemmän kulumia kuin pyörässä. Syksyllä hommaan lämpimän tilan jossa, jos uskallus riittää, yritän perehtyä tuohon perävaihteen ja kardaanin huoltoon. Nyt, vajaan tuhannen kilometrin kokemuksella, olen tyytyväinen hankintaani. Erittäin hauska ajettava, yllättävän ketterä ja kevyehkö myös kaupunkiolosuhteissa. Yritin liittää yhden kuitin Saksasta tähän oheen, mutta taitaa olla liian iso liite. Yritän pienentää sitä. Kiinnostaa vaan kun on 2700 euron lasku. Lienee vaihdelaatikkoon liittyvä lappu.

kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2023, 09:32:45 ap »
Nyt sain pakattua kuvan. Liitin siihen vielä otteen lokikirjasta. Toivottavasti se ei haittaa aikaisempaa omistajaa. Henkilötiedot ei tietenkään ole framilla.

motomatti

  • Viestejä: 12 590
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2023, 11:07:45 ap »
Kovin paljon on vaihdettu tavaraa Saksanmaassa. Sellaisiakin jotka eivät noilla kilometreillä saata edes kulua vaihtokuntoon. Tuo listaus on kuin yli 100.000 km ajetun pyörän osavaihto- ja huoltolista. Kummallista.

Mutta jos nyt on kaikki kunnossa niin kovaa ajoa vaan! Pitää vain pyrkiä ajamaan niin että käyttää mahdollisimman vähän alle 3000 kierroksen lukemia tai ei ainakaan rasita voimansiirtoa silloin kun kierrokset ovat alhaisemmat.

Junkers

  • Viestejä: 425
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2023, 11:27:10 ap »
Vuosikymmeniä sitten kirjoitetun lukion lyhyen saksan kielen oppimäärän perusteella laskun suurimmat summat koostuvat asennustyöstä, yksilevykytkimestä, sytytysjärjestelmästä ja jostakin voimansiirron ristinivelestä.

motomatti

  • Viestejä: 12 590
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2023, 11:43:36 ap »
Juu, mulla, kielitaidottomuuden vuoksi, Saksa on läpiajomaa. Kiitos, Junkers, asian selventämisestä.
Vaikuttaa siis siltä että pyörää on modernisoitu. Saattaako jopa olla että sytytys on kärjetön nykyään eli "elektroninen"?
Hinnan mukaan lienee vaihdettu kardaanin kaksoisristinivel. Lievästi työläs homma eikä nivelkään ilmainen ole.

Jos on vaihdettu hyvinkin kevyt yksilevyinen kytkin niin sitä suuremmalla syyllä pitää ajaa kierroksilla. Pyörivien massojen keventäminen kun aiheuttaa sykkivää käyntiä alhaisilla kierroksilla.

millegt

  • Viestejä: 552
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2023, 11:58:03 ap »
saksaa ei ole tullut opiskeltua mutta tuli siellä oltua töissä pari vuotta niin tähän tulkintaa:
- Vaihteisto purettu ja tarkastettu ja shimmattu, uudet kytkentäjouset (?) ja akselitiivisteet, kytkentä vipu (?) optimoitu
- Moottori stefa uusi (myös kaikki tiivistetty)
- MTM yksilevkytkin, Silent Hektik sytytys
- Kaasuttimet synkronoitu (uimuriventtiili irti !)
- venttiilit säädetty, vaihteisto ja kardaaniöljy uusi
- kaasukahva, valokatkaisin ja startti ???

Yksilevykytkin
vauhtipyörä (?)
sytytyslaite
tiivisteitä
jakoketju
jakoketjun kiristin
tiivisteitä vaihteisto
vaihdeöljy
ilmansuodatin
ristinivel
swingin laakerit
tukilaakeri
kumipalje
pakoputken tiiviste
pakokäyrän tiiviste
swingin shimmit
venttiilikopan tiivisteet
pienmateriaali
työ


kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2023, 12:13:47 ip »
Tässä muut kuitit saksanmaalta, en oleta että kukaan jaksaa moisia suomentaa, mutta jos mielenkiintoa riittää, niin tietäisin kuitenkin mitä noin suurinpiirtein on tullut hommattua. Saattaa olla että ainakin 100000 pitää kilsoja lisätä

kalifi

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2023, 12:19:39 ip »
Ja oheinen firma töiden tekijä/ varaosamyyjä. Liekö tuttu?