Aloitan negaatioista: Hajakenttä kirjoittaa myös nopeusmittariasioista. Ei huolta. T3:sen vaijeri lähtee vaihdelaatikon takapäästä. Sen verran voi valottaa asiaa että kun vaijerin alasormimutteria avaa niin avaa vain sen sillä jos avaa sen alla olevan kuusiokannan ja nostaa messnkiosan pois on varma vaihteistoremontti tiedossa. Siis ei ajoa ja laaja purkuhomma tehtävänä. Aiheesta on enemmän tietoa 5-vaihteisen isolohkovaihteiston korjaamokirjoissa. Vaihteisto on, perusrakenteeltaan ollut sama 70-luvun alusta 90-luvun loppuun ja osin sen jälkeenkin.
Kardaanissa on kolme kulumapaikkaa: kaksoisnivel etupäässä, sen kiinnitys (Lievä puristusliitos.) kuulalaakeriinsa, Kuulalaakeri on kiinni lukkorenkaalla, ammattikielellä sisäpuolinen seeger, kardaanin takapään urakko, sen holkki ja pinionakselin eli pienen vetopyörän akselin urakko. Perävaihteesta voisin tehdä pitkän esitelmän. Tähän liitän sen että paljon käytetyssä perävaihteessa hammaskosketus ei enää ole kohdallaan vaan pitää säätää. Se on speciaalihommaa jonka harva taitaa. Ohessa tarvitaan läjä kehä- ja paperitiivisteitä sekä eri kokoisia ja paksuisia säätöaluslevyjä ennalta arvaamaton määrä. Perässä pitää käyttää Molykote-nimistä lisävoiteluainetta tai ainakin RVS- tai vastaavaa, metallin lisäainetta runsas annos. Kyse on hammasvälyksestä, hammastuksen kosketuskulmasta ja sen sijainnista hampaiden ryntöpinnassa. Huolto-ohjeita, jotka löytyvät pyörän mukana tulleesta kirjasesta, on hyvä noudattaa.
Vähemmät mainitut kohteet kuten sysäyksenvaimentimet voimansiirrossa ja takanavan urakot sekä sysäyksenvaimentimen kitkavaimennin ovat eniten laiminlyötyjä kohteita. Vaihteiston sisällä kytkinakselilla sijaitseva sysäyksenvaimentimen toiminta on helppo tarkistaa mutta takanavan sysäyksenvaimennin on purettava ja tutkittava. Kitkalevy voi olla jo liian ohut, kumiosat kovettuneet tai murtuneet tai keskiö on ruostunut kiinni pyörännapaan. Kaikkea on nähty.
Noin 3000 kierrosta ajossa aina on ihan perusjuttu jos ei ole myynti- vaan pitopyörä. Asiaan oppii nopeasti ja lähdötkin ovat reippaita.
Lyijynkorvikkeen saat unohtaa. Jos mittauksessa ei ilmene ohivuotoa venttiileissä tai männissä niin antaa mennä vain. Asia on mitattavissa purkamatta. Puristussuhde on niin alhainen että 85-oktaaninen riittäisi jos sytytys on oikein säädetty. 95-oktaaninen, jossa on 10 - 20% etanolia pesee kätevästi karstat pois kunhan ajaa mineraaliöljyn 20W50 lämpötilan min. 100 astetta ja vetää täysillä, hellepäivänä, pitkemmän reissun tai radalla nopeutta hitaasti nostaen. Siis sen mitä kone kykenee laulamaan. Huudattamalla ei ehjää konetta riko.
Edellyttää että sytytys ja kaasuttimet ovat kaikki synkronissa. Kahden kärkiparin kanssa voi tulla ongelmaa sillä kaikki kaupalliset kärjet eivät ole mitoitukseltaan sopivia. Useimmista voi kiinnitysreikiä viilata sopivan ennakon aikaansaamiseksi. Tarkoittaa että molemman puolen sytytys pitää olla samalla asteluvulla. Stroboskoopilla se selviää helpoimmin mutta osaava saa kohdalleen myös "valomeisselillä" tai äärimmäisen ohuella paperisuikaleella ja taskulampun polttimolla. Strobo on kätevämpi sillä sen käytöllä selviää myös keskipakosäätimen toiminta. Lähinnä sen jousten kunto ja ja muut välykset eli millä ennakkokäyrällä se toimii verrattuna ohjeisiin. Uusia osia ei aina tarvita vaan vain tarkkaa säätöä.
Useimmilla ajamillani vanhoilla Guzzeilla on ollut tallessa vain kaksi kolmasosaa siitä tehosta mitä on tarkoitettu. Syynä joko sytytys tai kaasuttimet. Joskus myös venttiililen kunto tai männän ohipuhallus. Jos sylintereissä ei ole naarmuja niin mäntien rengastus korjaa tilanteen. Sylinterit ovat kertakäyttökamaa eli jos ovat naarmuuntuneet tai pinnoite irronnut niin vaihtoon menee. Ei koske 850GT:tä. Hyvällä huolenpidolla sylinterit kestävät "miehen iän" mitä se sitten tarkoittaakaan.
Kaasuttimien luistit ovat joskus kuluneet. Samoin luistiin kiinnitetty neula ja sen vastakappale. Ne kannattanee uusia jos on soikeutta havaittavissa. Jos mainitut kilometrit pitävät paikkansa ja on ajettu normaalisti nii kulumista ei liene vielä suurta vaivaa. Nykyinen polttoaine on vähemmän energiapitoista joten saattaa olla tarpeen, ainakin kokeilla, pykälää isompia suuttimia. Jos tulpat mustuvat niin seos on liian rikas ja voi karstoittaa ajan kanssa. Ajotapakin vaikuttaa. Ehyellä koneella voi käyttää huoletta koko kierroslukualuetta 3000 ylöspäin. Siellä 8000:n jälkeen kannattaa hieman rajoittaa.
850:nen on ronkeli pakoputkimuutoksille. Alkuperäinen on hyvä. Tokin muutakin on saatavilla. Vakioputkilla ja oikealla seossuhteella saa varsin hyvin kulkua. 150 - 160 km/h on tavoitettavissa. Vielä kympin enemmänkin jos on oikein tikissä. Kone vain tykkää. Muille pakoputkille on laitettava kaasuttimet ja sytytys niiden vaatimusten mukaan. On ymmärrettävää että kaikki eivät halua ostaa alkuperäisvaimentimia. Nekin kyllä kestävät kun nykypolttoaineen jakojäännöksessä ei ole enää muuta korrodoivaa ainesosaa kuin vesi.
Kiitos kysymästä: itselläni on ollut työn alla useampi 850cc Guzzi. Useimmat muille ajokuntoon laitettuina tai entisöity. Itselläni on nyt kaksi 850cc Guzzia. Toinen on varaosiksi ja toinen kunnostettu, analogia hyllytetty ja digitalisoitu tavanomaista pidemmälle. En erityisesti pidä analogialaitteista. Tietokone on kätevämpi ja eksaktimpi säätölaite eikä säädöt muutu...
Itselle lähin Vanhojen Guzzien huolto löytynee Lempäälän Vaihmalasta. T:mi Rautapyörä. Sinne voi olla jonoa. Seppä on jo hyvin kokenut ja kannattaa puhutella korrektisti ja ystävällisesti ilman "nuoleskelua". Hän on jo eläkeiän saavuttanut joten hänelle ei jonkin pyörän ottaminen korjattavaksi tai huollettavaksi ole itselleen tärkeää. Nykyiselle maahantuojalle pyöräsi voi olla kauhistus paitsi varaosien myynnin suhteen.
T3:sen öljynsuodatin sijaitsee öljypohjan pohjassa sisäpuolella. Se vaihdetaan viimeistään joka toinen öljynvaihtokerta jos muuta syytä vaihtoon ei ilmene. Hieman isompi homma mutta samalla tulee öljypohjan siistiminen kertyneestä moskasta tehtyä. Tiivisteitä saa kauppiaalta tai voi tehdä itse.
Vielä, jos kilometrit pitävät paikkansa, ei tarvitse tehdä keskipakosuodattimen puhdistusta. Se tulee joskus sadan - kahdensadantuhannen kohdalla. Niissä malleissa, kuten tässä, joissa on jo vaihdettava suodatin, ei asiasta tarvitse isommin huolestua. Sen sijaan vanhempien, joissa ei ole vaihdettavaa suodatinta, on asianmukaista jo hyvissä vaihein tehdä puhdistus. Tästä olisi paljonkin asiaa mutta ei liity tähän asiayhteyteen.
Tervetuloa Isojen Guzzien maailmaan!
Tallissani nyt enää joitain vanhoja japseja, T3x2, 950x2 ja 1400 GTS sekä iso läjä "kilkkeitä". Osasta voisin luopua ihan tilanpuutteen vuoksi.
Huomisen homma on sovitella ohjausvaimennin 1400 GTS:ään. Korkeimmissa nopeuksissa on jotain vibraatiota. Kävin iltapäivällä Etelä-Pohjanmaan puolella pitkällä suoralla karstanpoltossa. 150 on ookoo mutta sen jälkeen on jotain mistä pitää kiinni. Kovasti.