Selailin GuzziDiag ”-emofoorumia”, tässä käsitykseni asioiden tilasta:
2/2021 jälkeen ei ole tullut muutoksia. Käytössä edelleen GuzziDiag ”K-Line” liikennöinti (3 -napaisen ”Fiat -liittimen” kautta). Noita aikoja tuli V85TT mallin mukana Ecu 11MP, jossa on ainoastaan CAN-Bus liikennöinti (edellyttää OBDLink -adapteria ja uutta GuzziDiag -softaa). 11MP ecuun en tiedä olevan GuzziDiag -liityntää.
GuzziDiag V0.60 on viimeisin versio, tullut 9/2021. Yhessähän myö sitä Motomatin kanssa kateltiin…
On siis ”OBD = On Board Diagnosis”, mutta liikennöinti suoraan ecun kanssa ”Fiat” -liittimen kautta. Liikennöintiprotokolla Guzzin oma ecuilla IAWP7 (1992) - IAW15RC (2013), 5AM lähtien (2004-) virallinen OBD protokolla ISO 14230.
5AM ”Dashboard” (mittaristo/ajotietokone) suhteen olen siinä käsityksessä että esim. öljynpaineen varoitus kulkisi sen kautta, mutta että ecu olisi ainut ”viisas” päätöksiä tekevä laite. Mittaristo ja ABS yksikkö erillislaitteita, jotka ovat yhteydessä (?) ecuun. Ecu siis ainut, joka ”liikennöi” ulospäin (muistelen että myös ABS -asiat, mutta en muista oliko nämä toiminnat ”vapautettu” käyttöön GuzziDiagissa turvallisuusnäkökohtien vuoksi).