Kirjoittaja Aihe: Guzzi diag liittimet  (Luettu 2598 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 52
Guzzi diag liittimet
« : Huhtikuu 29, 2023, 16:26:24 ip »
-08 Norge abs, mittaristo ja ECU
ECU, mittaristo ja abs järjestelmillä näyttää olevan omat liittimet joista tiedon siirto tapahtuu.
onko kokemuksia esimerkiksi mittariston ja abs liittimien käytöstä?
ECUn käytöstä tarinaa riittää.
OBD2 liittimen vastaavat pinnat? onko tietoa tai kokemuksia??
(tutkin sähkökaaviota siitä juolahti mieleen nämä).
lisäkysymys: immo antenni lienee sisään rakennettu virtalukkoon??

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2023, 12:26:24 ip »
Itselläni oli sisarmalli 1100 Breva. Siihen tein säätöjä GD:llä. Pohjimmiltaan varsin valmis pyörä muutamasta teknisestä kauneuspilkusta huolimatta.
Muiden komponenttien säätö ei edes tullut mieleeni eikä ole myöskään 1400-mallin suhteen jos etanolille ohjelmointi jätetään pois luvuista.

Itselläni säätöihin on riittänyt GuzziDiagin perustoiminnot kuten vianetsintä, häiriöilmoitusten poisto ja moottorinohjauksen muokkaus.
Tiedossani ei ole onko jossain olemassa myös tarpeellisia luku- ja ohjelmointikaapeleita saati ohjelmistoa muille toiminnoille. Tuskin edes maahatuojalla. Olen ollut siinä uskossa että kaikkia ohjelmoitavia kohteita hallittaisiin ECUn kautta.

Onko kysymyksesi syy pelkästään mielenkiinnosta vai onko jokin selkeä syy kuten laitteen toimintatapa saati ilmennyt virhetoiminto?

Nykyisellään en enää kulje läppäri mukana. Sen verran varmaa on ollut tämän pyöräni toiminta. Muut pyörät ovat joko kaasuttimilla ja kärjillä paitsi yhtä ohjelmoin MegaSquirt-ohjelmistolla ja siinä on myös Ignitechin ohjelmoitava digisytytys. Siinä ovat omat haasteeni.

Joka tapauksessa jos on jotain tutkittavaa, säädettävää tai vaikka vain vikalogin lukua niin suomenkielellä sitä on mukava tehdä. Nyttemmin en ole ollut päivittämässä GuzziDiagin suomenkielistä versiota eikä sitä liene päivittänyt kukaan muukaan. Uusimmat toimet ovat vieraammilla sivistyskielillä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2023, 19:37:35 ip »
Selailin GuzziDiag ”-emofoorumia”, tässä käsitykseni asioiden tilasta:

2/2021 jälkeen ei ole tullut muutoksia. Käytössä edelleen GuzziDiag ”K-Line” liikennöinti (3 -napaisen ”Fiat -liittimen” kautta). Noita aikoja tuli V85TT mallin mukana Ecu 11MP, jossa on ainoastaan CAN-Bus liikennöinti (edellyttää OBDLink -adapteria ja uutta GuzziDiag -softaa). 11MP ecuun en tiedä olevan GuzziDiag -liityntää.

GuzziDiag V0.60 on viimeisin versio, tullut 9/2021. Yhessähän myö sitä Motomatin kanssa kateltiin…

On siis ”OBD = On Board Diagnosis”, mutta liikennöinti suoraan ecun kanssa ”Fiat” -liittimen kautta. Liikennöintiprotokolla Guzzin oma ecuilla IAWP7 (1992) - IAW15RC (2013), 5AM lähtien (2004-) virallinen OBD protokolla ISO 14230.

5AM ”Dashboard” (mittaristo/ajotietokone) suhteen olen siinä käsityksessä että esim. öljynpaineen varoitus kulkisi sen kautta, mutta että ecu olisi ainut ”viisas” päätöksiä tekevä laite. Mittaristo ja ABS yksikkö erillislaitteita, jotka ovat yhteydessä (?) ecuun.  Ecu siis ainut, joka ”liikennöi” ulospäin (muistelen että myös ABS -asiat, mutta en muista oliko nämä toiminnat ”vapautettu” käyttöön GuzziDiagissa turvallisuusnäkökohtien vuoksi).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2023, 20:53:36 ip »
Autopuolen kokemukseni on että ABS:llä ei ole ECUn kanssa muuta yhteyttä kuin se että kun ABS ei toimi ECU rajoittaa tehoa tai tulee vain ilmoitus että ABS ei toimi. Siis limb home pahimmassa tapauksessa.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2023, 17:27:21 ip »
Moi kaikille.
Selvennän vähän mitä teen Norgelle.

Sähköpuolella oli vähän häiriöitä eikä ihme kun liittimissä hapettumaa ja murtuneita "kovettuneita eristeitä" siksi ajattelin käydä kaikki johdot läpi sähkökaavion mukaan. (ei ollut sulaneita johtoja, mutta muutoksia on tehty kuten hälyttimen ohitus startti - rele piuha ja ilmeisesti yksi johto irroitettu + piiristä).
sieltähän noi Diag liittimet vastaan tuli etenkin kun mittariston valinta kytkimen kanssa on vaikeuksia (ei vaihda muuta kuin oikealle tai vasemmalle mode ei tee mitään vielä, mutta kun irroitin mit.takaa littimen niin siellä ei ollut kaikki kohallaan! Nyt on mutta en ole vielä kytkenyt virtaa kun kaikki MAA-liitokset ovat vielä irti.
Mutta mutta lähellä ollaan tänään kiinnittelen maa piuhoja ja tarkastan vielä kerran liitännät ja ehkä huomenna saan kytkeä virrat päälle ja savun hälvettyä tarkistetaan vielä kerran ne korput jotka on kärähtäneet.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2023, 18:00:15 ip »
Ei nyt liity tähän kauheasti mutta sellaisiin vikohin aikanaan törmäsin kun digitaalinen moottorinohjaus oli uutta.
Eräs henkilö oli mittaillut liittimistä jännitteitä ja havainnut että sieltä tulee vain 5 volttia. Laittoi uuden syöttöjohdon akulta.
Kyseessä ei ollut Guzzi. Liika into tietämättömyyden ohessa voi olla kallista savua.
Lisäksi on signaaleja pulssimuodossa ja vaihtelevan jännitteen piirit. Toki lisänä sytytyksen matala- ja korkeajännitepiirit.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: Guzzi diag liittimet
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2023, 21:13:26 ip »
Ihan oikein, ei pidä muuttaa mitään (jos ei ole varma asiasta), mutta väljät, likaiset ja vialliset liittimet ja johdot ovat hyvin piiloittettuja.
80 luvulla tuli vastaan auto jossa yksi johdoista oli vastus ja sen piti olla tietyn pituinen jotta oikea arvo saavutettiin. (ja missään ei sitä erikseen mainittu)....
Vähän aikaa siinä pyöriteltiin manuaalia edes taa.

Tarkkana saa olla näissä hommissa ja kannattaa kysellä jos vähänkin on epävarma asiasta.