Kirjoittaja Aihe: Jyrähti!  (Luettu 4046 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Jyrähti!
« : Huhtikuu 13, 2023, 15:44:54 ip »
Italiatar jyrähti käyntiin kuin palmun alta. Oli kaiketi tyytyväinen sekä talvipaikkaan, että kevään huolenpitoon.
Huomenna...siis HUOMENNA!  ;D ;D ;D

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2023, 19:27:47 ip »
Myäs täällä ja tänään, Berlusconin mopo (appiukon antama nimi Vintagelle) tulille talvilevon jälkeen: laakista käyntiin ilman sen kummempaa veivausta. On tuolla vaan hiano ääni. Huamenna kauppareissuun ja varmaan hieman muuallekkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2023, 09:19:20 ap »
Sama! Toinen kaasuttimilla ja ensimmäinen ruiskulla. Ajettukin on jo: http://www.motomatti.fi/2023/04/ajokausi-2023-avattu-omasta-puolestani.html

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2023, 09:25:02 ap »
Ei jyrähtänyt. Yli 10 vuotta käyttämättömyyttä on näemmä liimannut suuttimet jumiin. Eivät myöskään irtoa ruiskurungoista ihan vaan "nyppäisemällä".

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2023, 10:02:41 ap »
Hellin tapa lienee ottaa suuttimet irti ja laittaa likomaan bensiiniin mutta ei kokonaan upottamalla. Irrotukseen voinee käyttää samaa metodia. Tai tunkeumaöljyä kuten CRC:tä tai vastaavaa ohutta lientä.

Voivat avautua itsekseenkin paikoillaan kunhan saavat bensiiniä sisäänsä. Suuttimista lähtee kilahtava ääni kun ne ryhtyvät aukeilemaan. Jatkuvaa virtaa ei saa käyttää sillä käämit palavat. Vain lyhyitä sykäyksiä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2023, 19:58:55 ip »
No niin...ja taas...
Eilen jyrähti tulille ihan ok. Tänään kuola valuen kypäri päässä - ja öljynpaine valo loistaa. Ei sammu, ei!
Juhlallinen määrä asiaan kuuluvia sanoja! Avasin venakopan kannen ja starttasin - nostaa öljyä hyvin.
Päätiun ottaa riskin ja kurvasin ulos tallista normaalisti. Pieni hetki ja valo sammui.
Vika taitaa olla anturissa, uuden toimitti Karvisen Kai.

Onkos kukaan tuollaisen vian kanssa temppuillut? Anturihan on periaatteessa yksinkertainen kytkin ( kuin painike ) jota paine painaa ja kytkentä avautuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2023, 20:26:17 ip »
Ovat renanneet mullakin. Aikansa kestää. Kahta perusmallia: sellainen jossa ilmakanava on keskellä liitintapin päätä on hyvä. Sellainen jossa reikä on bakeliitissä on huonompi. Voi niitä muitakin olla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2023, 00:55:08 ap »
Joo. Ihan muuten vaan päätin kokeilla 1100S:ää käyntiin. Virrat päälle pari kertaa, että pumppu tekee paineet ja painoa starttinapista. Hep hörähti käyntiin ilman draamaa. Ihana ruiskutekniikka. MUTTA; viime vuonna asennettu paluupuolen letku vuotaa läpi keskeltä letkua!! Piti olla e-bensan kestävää, no ei ollut.
Onneksi en ollut lähdössä tien päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2023, 09:53:41 ap »

Vika taitaa olla anturissa,
Onkos kukaan tuollaisen vian kanssa temppuillut?

Noiden kanssa sai takavuosina askarrella yhtenään. Ilmeisesti Piikkiössä oli paljon antureita, joista suuri osa oli huonoja.
Käyttäjät sitten testasivat ne.
Kuten Matti tuossa sanoikin, sellaiset olivat parempia, joissa paineentasausreikä oli liittimen putkessa. Kaikkein huonoimpia olivat
ne, joissa eriste pyöri rungon sisällä.
Vikaantumismekanismi oli ilmeisesti tämä: jäähtyvä anturi veti kosteaa ilmaa sisäänsä, vesi sitten teki tuhojaan. Anturi saattoi
tuhoutua joko niin, että kontaktia ei syntynyt (yleisempi) tai niin, että kontaktipinnat jumittuivat kiinni (tai anturissa oli sähköä
johtavaa töhnää).
Kuvassa vuodelta 2009 kontaktipinta, joka ei johtanut sähköä.

Kerran muistan, että tuli ajettua Jämsästä Vihtiin öljynpainevalo palaen. Ajatuksena oli, että anturi se vaan on viallinen.
Turvalaitteen ei oikeasti kuuluisi toimia noin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2023, 10:01:26 ap »
Letkuasioissa on oltava tarkkana. Bensiini sisältää ainesosia joille jotkin letkumateriaalit ovat allergisia. Onneksi asia alkaa olla pitkälti ohi sillä, lähinnä etanoli, on aineosa joka letkuja rassaa, on jo ollut käytössä pitkään. Myös letkujen ikääntyminen ja materiaalin pehmentimien haihtuminen vaurioittaa letkuja. Myös jotkin muoviosat ovat kovettuneet ja murtuvat helposti.

Vanhemmista pyöristäni olen letkut vaihtanut ja toistaiseksi ei ole ollut ihmeempiä ongelmia. Ruiskutuspyörissä on huomioitava myös se että osan letkuista, eritoten vanhemmissa malleissa, pitää kestää myös kolmen baarin jatkuva paine.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2023, 18:20:03 ip »
Hyrähti. Brevaa piti ulkoiluttaa pieni lenkki kauniin päivän kunniaksi. Käynnistyi kuten ennenkin, virta päälle ja hipaisu starttinappulasta. Talvella irrotin maajohdon ja latasin akun kertaalleen. Niille tempuilla se selvisi terveenä uuteen kevääseen saakka. Joskus liikkui sellainen huhu, että syksyn viimeinen tankkaus kannattaa tehdä 98:lla vaikka tavallisesti juottaa pyörälle 95:ttä. Säilyy kuulemma paremmin. Ei siitä tuntunut mitään haittaakaan olevan.

Tiet täällä päin on nyt kyllä kamalassa kunnossa.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2023, 20:49:18 ip »
Niin heräsi wanha rouvakin talviunesta, eikä edes kärttyisänä. Parin sekunnin starttaus ja läks.
Eka lenkki venähti reiluun sataan kilsaan.
Kyllä taas kelpaa!
Vielä yksi GT, kiitos.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2023, 19:26:20 ip »
Ajokausi on kai aloitettu kun on kypärä päässä Anni ajettu talvitallilta kotiin.

Akku pailoilleen, tärkeimpien paikkojen tarkistus ja laakista käyntiin. Anni on edelleen etanolikäyttöinen ja käynnistyminen raikkaassa ilmassa on aina vähän arvoitus, mutta nyt lähti hienosti. Koko talven on ollut tankki täynnä E85:sta eikä mitään vuotoja ole tullut. Syksyllä laitoin varoilta pikku ruikkaukset öljyä sylintereihin kun etanolimoottorit keräävät hiukan vettä. Renkaisiin laitoin hiukan ylipainetta (tallimestari vaihtoi talven aikana uudet renkaat). Akun otin kylmään liiteriin ja kahdesti talvella latasin. Muita säilöntätaikoja en tehnyt.

Uskallan epäillä, että etanoli ei ole se kemikaali, joka letkuja pilaa. Minulla on hillopurkissa E85 litkusa upoksissa valkoima erilaisia kumiesineitä, ollut jo 2 vuotta, jotkin kumit (vesijohtotarvikkeita) on kovettuneet bakeliittimaiseksi ja lohkeavaksi, mutta bensiiniletkut (Bilteman neopreeniletkua) ovat edelleen ihan terveitä eikä mitatkaan ole muuttuneet. Enin osa muistakaan näytteistä, sähkjohdoistakaan, ei ole muuttunut miksikään. Bensiineissä on suuri määrä aivan kummallisia kemikaaleja, usein salaisiakin. Kyllä se letkuntappaja on jokin niistä...



Sentire la forza!
Terv: Timo

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2023, 19:34:22 ip »
No niin...ja taas...
Eilen jyrähti tulille ihan ok. Tänään kuola valuen kypäri päässä - ja öljynpaine valo loistaa. Ei sammu, ei!
Juhlallinen määrä asiaan kuuluvia sanoja! Avasin venakopan kannen ja starttasin - nostaa öljyä hyvin.
Päätiun ottaa riskin ja kurvasin ulos tallista normaalisti. Pieni hetki ja valo sammui.
Vika taitaa olla anturissa, uuden toimitti Karvisen Kai.

Onkos kukaan tuollaisen vian kanssa temppuillut? Anturihan on periaatteessa yksinkertainen kytkin ( kuin painike ) jota paine painaa ja kytkentä avautuu.

Näitä joutunut ajoittain uusimaan esim Motonet Fiat/BMV 37-0001 n.6€ kpl
T Jukka
Norge, Cali 3,

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jyrähti!
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2023, 13:06:35 ip »
Vakiobensassa on osa etanolia. Nykyään se ei aiheuta ainakaan niitä vaivoja joita sen väitettiin aikanaan aiheuttavan. Silloin joutui vaihtamaan letkuja ja etanolia epäiltiin. Voi se silti olla jokin muukin aine...

Etanolia tankkaatte joka kerta kun bensiiniä ostatte. Tuoteselityksen mukaan, bensan laadusta riippumatta on kymmenessä litrassa bensaa maksimissaan 0, 5 - 1 litraa etanolia. Pitäisikö bensiinin sijasta käyttää nimikettä "moottoripolttoaine"? Bensiini tulee kemikaalisanasta bentseeni mutta sitä ei liene nykybensiinissä.

Yksi vaiva on melko varma: käytin etanolipitoista polttoainetta 1100 Brevassa. Muovitankki turposi niin että maali halkeili liki kauttaaltaan. Piti maalauttaa ja siirtyä vähäetanolisempaan laatuun. Toinen, varma havainto paisumisesta oli se että kun tankin takakiinnityksen avasi ei pulttia saanut enää paikoilleen. Tankki vetäytyy talven aikana takaisin alkuperäiseen muotoonsa kun tuulettaa korkki auki suhta lämpimässä kuten autotallissa. Avonaisen tankkausaukon päälle pitää laittaa "siivilä" etteivät hyönteiset ja muut öttiäiset mene tankkiin.

Aiheeseen: ruiskutusmoottorisen kevätkäynnistyksen voi varmistaa, täyden akun lisäksi, sillä että laittaa virran päälle, antaa pumpun pyöriä sen pari sekunttia kun pyörii ja uusia pari kertaa. Erityisesti niissä pyörissä jossa ruiskutuskomponentit ovat tankin ulkopuolella. Kuten suodatin, pumppu ja paineensäädin. Mutta ei ole haitaksi uudemmissakaan. Kaasua voi kehittyä letkustoon ja aiheuttaa ainakin pidemmän ensistarttauksen.

Osassa malleja ei prosessi toimi pelkästään virta-avaimesta vaan pitää vekslata tappokytkimen kanssa.

Omalla Kerhollani on jo legenda siitä että saan pyöräni käyntiin ensistartista joka kevät. Se on totta vaikka epäilijöitäkin on.
Jos polttoainetankki (Korkin ja hanan venttiilit.) on kunnossa eli ilmatiivis ei siltä haihdu mitään eli bensiini on kunnossa vielä talvisäilytyksen jälkeenkin. Kunhan korkkia ei auota tarpeettomasti talven aikana. Täysi tankillinen ei pilaudu vaikka olisi viallinen korkki.

Niillä joilla on kaasutinpyörät säilössä lämpimässä niin kokolailla sama asia kuin yllä mutta kerran kuussa, kahdessa kun avaa bensahanan ja päästää kohokammion täyteen siltä haituneen bensiinin tilalle ei synny sakkaa. Josta nykybensiinistä muodostuu runsaasti jos se saa kuivua kohokammion pohjalle. Kohokammioiden täynnä pitäminen ehkäisee myös tiivisteiden kuvamista.

Kerhollani "pojat" käynnistelevät talven aikana pyöriään. Tarpeetonta ja turhaa vaivaa. Syksyllä muutama millilitra kaksitahtiöjyä tulpanreiästä männän päälle niin ei tule jumeja. Itse laitan muutama viikko/päivä ennen ensikäynnistystä myös. Tulee liukas käynnistys. Tästäkin asiasta on olemassa toinenkin mielipide. Jotkut laittavat syksyllä ruiskutuspyörän viimeiseen tankilliseen myös 2t-öljyä. Sekin voi estää kaasutinten kuivumista tai ruiskutuspumpun jumiintumista. Itse en ole tarvinnut mutta olen todistanut ilmiötä. Pumppu saatiin toimimaan kun hieman sitä kolisteltiin muovivasaralla ja virtaa tarjottiin. Toimii edelleen viidentoista vuoden jälkeen. Tyypillinen vaiva jos polttoaine kuivaa järjestelmän sisään. Koskee myös suuttimia ja paineensäädintä.

Kyseenalaista, mielestäni, on pitää ylläpitolaturia koko talven toiminassa akun kanssa. Se kuluttaa sekä sähköä että akkua. Purkamis- ja latauspulssit lämpimässä kuluttavat akkua liki samoin kuin se olisi käytössä. Akun voi ladata pari kolme kertaa täyteen talven aikana ja säilyttää ne mahdollisimman kylmässä paikassa. Eikä, kuten kerhollani, lattilämmitteisellä lattialla. Mutta puhu näille järkeä...