Kirjoittaja Aihe: Quotan startti  (Luettu 3235 kertaa)

Kaja

  • Viestejä: 4
Quotan startti
« : Huhtikuu 06, 2023, 11:09:45 ap »
Moi,
Quota ei suostunut starttaamaan talven jälkeen. Purin startin ja se oli totaalisen jumiutunut, lähinnä umpiruosteessa.
Onko tuo startti sama kuin Californioissa? Täytyy tilata uusi. Pyörä on vuosimalli 2001.

Kiitos,

kaja

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan startti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2023, 12:00:39 ip »
Startilla ei ole hirmuisesti väliä että mikä merkki. Alennusvaihteista suosittelen, sellainen siinä on ollutkin. Valeo, joita on vakiona useammassa Guzzimallissa tai sen halpiskopiokin toimii. Bosch onkin sitten hintavampi mutta varma.

Yleensä starteista
Huolto tahtoo unohtua niin kauan kuin käynnistinmoottori toimii. Laiten on helppo irroittaa ja purkaa perustyökaluilla. Kolme vikaantumiskohtaa ovat tyyppillisiä: alennusvaihde eli planeettapyörästön voitelu kuivahtaa, hiiliharjat ovat kuluneet ja solenoidin kärjet palaneet. Jälkimmäisen purkamiseksi ja kunnostamiseksi tarvitaan tinakolvi.

Vuosimallieroja
Uudemmat startit eivät, välttämättä, sovi kaikkiin vanhempiin malleihin. Vapaavalon kytkin saattaa olla tiellä. Jos vapaavalon kytkin on vaihteiston takakannessa (5-vaihteiset isolohkot) käyvät liki kaikki käynnistinmoottorit. Tyypillistä on että jos akku on 18 Ah:n tehoinen niin kysessää on alennusvaihde-mallinen startti, muissa suoravetoinen. Suoravetoiset ovat paksumpia muodoiltaan.

Kaja

  • Viestejä: 4
Vs: Quotan startti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2023, 13:23:15 ip »
OK,
Täytyy jatkossa huomioida startin huolto. Korjauskelvoton se on, joten täytyy etsiä uusi, niitä näyttää olevan tarjolla.

kaja

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan startti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2023, 09:38:49 ap »
Valeo on monessa vakio.
Sen vikalistauksessa on useita kohtia: vanhuuttaan kuivanut ja hiilipölyä saanut planeettavaihteisto. Sen saa pesemällä ja voitelemalla kuntoon, yleensä, joskus on moottorin ja alennusvaihteen välilevy irronnut. Vaikuttaa voiteluun ja ko. peltikiekko voi kiilautua roottorin ja magneettien väliin. Hiilet kuluneet loppuun tai muovinen hiilisilta murtunut. Solenoidi jumiintunut tai sen kärjet palaneet. Bendix-laite vioittunut tai hammaspyörä kulunut. Nämä tyypillisiä Valeo-vikoja kun se käy vanhaksi. Melkein kaikki em. asiat pysyvät kunnossa kunhan joskus huoltaa startin. Se vaatii irrotuksen, purkamisen, puhdistuksen, voitelun ja kokoonpanon. Voitelussa on oltava järki mukana sillä liika voitelukin voi startin rikkoa. Sekin on nähty. Hiilisilta ja kommutaattori voitelevat itse itsensä.

Blogissani on useita huomioita starteista: http://www.motomatti.fi/
Sieltä kun etsii hakusanalla Valeo saa useita sivuja luettavaksi jotka käsittelevät muunkinmerkkisiä käynnistinmoottoreita.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Quotan startti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2023, 09:58:24 ap »
Lisäksi kenttäkäämit/-magneetit irtoavat ja kiilautuvat ankkurin kanssa yhdeksi paketiksi. Oman ja aloittajan kokemuksen perusteella Valeon ikä on parikymmentä vuotta, mutta eipä tuo pajloa maksa, jos huomaa vaihtaa ajoissa.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Quotan startti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2023, 10:02:05 ap »
Niin enhän minä tiedä monesko startti Quotassa oli menossa kun sen hankin.