Kirjoittaja Aihe: Daytonan/Centauron venttiili nostajat: uudet tai mikä pinnoitus?  (Luettu 2802 kertaa)

Ekku

Tässä on ruvennut näyttämään siltä, että tänä kesänä tulee Centauro taas pitkästä aikaa ajoon. Siinähän oli jo lähes uutena sitä vikaa, että venttiilinnostimista lähti pinta kuoppaantumaan. Aikoinaan hiottiin koneistamossa 2 nostajaa uudelleen sileiksi. Sen jälkeen pyörällä ei sitten juurikaan ajettu. Nyt kun käyttöönotto on taas ajankohtainen, niin olen etsinyt, josko löytyisi uudet nostajat, mutta saatavuus on huono ja hinnat älyttömät.
On käynyt mielessä, että pääsisikö hyvään lopputulokseen hiomalla mahdollisesti kärsineet nostajat sileäksi ja esimerkiksi nitrauttamalla tai jollain muulla menetelmällä käsittelemällä ne vanhat?

Olisiko tarjolla hyviä ehdotuksia?

motomatti

Vs: Daytonan/Centauron venttiili nostajat: uudet tai mikä pinnoitus?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2023, 20:03:18 ip »
Nostimia en ole nitrauttanut mutta nokka-akseleita kyllä. Nitrauksessa on riskinsä: voi osa säröytyä. Toisaalta: se olisi kuitenkin hajonnut jossain vaiheessa. Uskoisin että nitrauttaminen on hyvä tapa kunhan vastakappale ei ole nitrattu. Kova vastaan kova ei liene hyväksi. Kulumista tapahtuu aina. Ennemmin tai myöhemmin. Toisen osapuolen nitraaminen säästää myös vastapuolen rakennetta sillä nitrattuun teräkseen öljy "tarttuu" eli voitelukalvo on tehokkaampi.

Yleisesti olen käyttänyt vuosien ajan metallin lisäainetta, RVS-merkkistä, jolla olen saanut hieman huonommatkin osat käyttöön joissakin projekteissa. Kilometrejä kuitenkin tulee. 1400 Caliin on liki joka vuosi tullut lisää 10.000 km mittariin ja muilla pyörilläkin joitakin tuhansia yhteensä. Jo silloin kun olin työelämässä mutta myöhemmin, eläkkeellä, on ajaminen edelleenkin innostavaa.  Sportit olen joutunut unohtamaan.

Itselläni oli Centauro pitkään. Selkävaivojen vuoksi ei ole enää. Nostimien kulumista en ole huomannut. Ei ole ollut välysten säätötarvetta ja käynti on ollut "centauromaisen" kaltaista koko ajan. Nostimien vaihto ei liene kummoinen homma. Nokka-akselitkin voi irrottaa melko helposti huoltoa/hiontaa varten. Menee siinä samalla kun vaihtaa jakohihnat. Nehän pitää vaihtaa melko taajaan.

Korjasin ajatus/näppäilyvirheen. En sentään suvessa kolmeakymppiä aja vaan vakiona kymppitonnin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2023, 12:04:06 ip kirjoittanut motomatti »

Ekku

« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2023, 20:59:48 ip »
Kyse on siitä, että niissä Centauroissa oli osassa huonot osat jo tehtaalta lähtiessä. Minun pyörä oli 42 km ajettu, kun se tuli minulle ja muutaman tuhannen jälkeen oli jo 2 nostajaa ruvella. Se nokka-akseli on ilmeisesti melko pehmeä osa. En niitä uteliaisuuttani viitsi pois ottaa. Nostimien irrotus käy nopeasti. Sen yhden kerran olen ne tarkistanut.
RVS:ät luultavasti laitan kyllä koneeseen myös.
Alkaa nuo vanhan 4-v-koneen osat käydä harvinaiseksi.

motomatti

« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2023, 23:06:21 ip »
Centauroni taisi olla aika alkupäästä tuotantoa.

Ekku

« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2023, 00:51:23 ap »
Centauroni taisi olla aika alkupäästä tuotantoa.
Niin se on minunkin. 97-vuosimalli. Vika on melko yleinen näissä, vaikka se ei kaikkiin iske.

Artsi58

« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2023, 21:49:57 ip »
Jos olen ymmärtänyt oikein niin: nokka-akselin asennus vaiheessa asennus rasvan unohtaminen aiheuttaa nokkien ja nostimien ennenaikaisen kulumisen.(myös tehtaalla ensiasennuksessa).
itse hioututan ko osat aina kun ovat irti ja asennus rasvaa säästelemättä takaisin paikalleen.!!
Itse nostatan öljynpaineet ennen ensi käynnistystä jotta kanavistossa ei ole ilmaa. pätee myös muihin moottoreihin kuin Guzzeihin.

motomatti

« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2023, 22:22:02 ip »
Ensiapuna laittaisin RVS-käsittelyn. Metallin lisäaine joka pienentää kitkaa. Ei tule edes hintoihinsa. Yhdestä tuubista saa kaksikin käsittelyä.

Ekku

« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2023, 07:20:08 ap »
Kun purin sen Centauron osiin, niin kyllä ei ollut rasvaa oikein missään, missä sitä olisi pitänyt olla. Ohjauslaakeri tms.

Tämänhetkinen suunnitelma on hionta kuoppaantuneille ja nitraus. Saa nähdä, mitä se nykyisin maksaa. Olen tässä kerännyt motivaatiota ruiskurunkojen ja suutinten irrotukseen, niin saisi ne huoltoon.