Kirjoittaja Aihe: Perän paistaminen  (Luettu 6154 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Perän paistaminen
« : Helmikuu 12, 2023, 12:12:52 ip »
Pitäisi maalata Guzzin perä. Nykyisinhän kaikkien uusien pyörin alumiiniosat on maalattu teollisesti ohuehkolla kerroksella pulverimaalia. Oikeaoppisessa pulverimaalauksessa perä pitäisi ensin purkaa ja peitellä huolellisesti, koska tarkoituksena on maalata vain kotelon ulkopuoli. Siitä huolimatta maalia eksyy helposti vääriin paikkoihin kiuten tiivistepinnoille, koska teollisuusmaalauksessa aika on rahaa eikä maalari mieti minne maalia ruiskuttaa. 

Tulikin mieleen ajatus maalauttaa koko paketti kerralla purkamatta mitään. Tällöin suojattavien osien peittely olisi suhteellisen helppoa. Onkohan kukaan kokeillut miten stefat ja paperitiivisteet kestävät puoli tuntia 200 asteen lämpöä? Sisäpuolinen näkyvillä oleva stefa saattaa kärsiä mutta se on helppo vaihtaa paistamisen jälkeen jos vuotaa öljyä. Voisihan tuota stefan paistamista tietenkin kokeilla alustavasti itsekin vanhalla stefalla. Tulee samalla makaroonilaatikkoon parempi aromi.

Alumiinin pulverimaalauksessakin on kaksi koulukuntaa; toiset vetävät suoraan pintamaalin ja toiset laittavat ensin alle pohjamaalin ja vasta sitten pintamaalin. Havaintojeni mukaan pintamaali lohkeaa tällöin kohtuullisen helposti iskun seurauksena pohjamaalin pysyessä kiinni kohteessaan. Jos taas pulverimaali vedetään ohuesti suoraan alumiinin päälle, niin se ei kestä kovin hyvin kulutusta, ainakaan jos se altistuu kovalle hiekkapuhallukselle kuten vaikkapa adv-pyörissä. Tällöin se ei kuitenkaan lohkea vaan kuluu vähitellen pois ja paljas alumiini alkaa paistaa alta.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää joko happo- tai epoksipohjaista tartuntapohjamaalia, joita molempia on saatavissa sekä 1- että 2-komponenttisina vaihtoehtoina. Ilmeisesti nuo 2-komponenttiset ovat laadukkaampia. Epoksipohjamaalit ovat siinä mielessä helpompia että ne voi suoraan päällemaalata akryylipohjaisilla pintamaaleilla kun taas happopohjamaalit asettavat tiettyjä rajoituksia pintamaalaukseen.

Vaihtoehtoja on siis olemassa runsaasti, pitäisi vain osata valita riittävän helppo ja hyvä vaihtoehto että maali myös pysyisi kohteessaan. Mihinkään liian työlääseen vaihtoehtoon ei pelkän maalauksen vuoksi viitsisi ryhtyä. Jos perä pitäisi muutenkin purkaa, niin pulverimaalaus ilman pohjamaalia tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2023, 14:17:17 ip »
Aikanaan sai ihan "paukkupullossa" kelvollista ns. ryppymaalia. Kun armas valtiomme sai kemikaaliviraston vakanssin hoidettavakseen niin tämä hyvä ja kemikaaleja kestävä pinnoite meni välittömästi kieltoon. Tilalle ei ole tullut mitään yhtä kelvollista. Viimeista pulloani ole pitänyt tallessa jos tarvitsen vaan epäilys siitä että kohta kaksikymmentä vuotta vanha spraymaali saattaa jo olla vainaa...

Periä en ole maalannut, en omaa enkä toisten. Mutta pintakäsittelyjä ole tehnyt ja saanut siitä kiitosta. Menetelmä on ollut ns. hiekkapuhallus alumiinisilikaatilla ja, välittömästi, lasikuulapuhallus. Sitten "pikku taikakäsittely" ja kapine ylähyllylle hapettumaan. Tyypillinen pintakäsittely ilmailulaitteissa. Ei hapetu jos ei tössi käyttämällä liian happamia tai emäksisiä pesuaineita joilla homman voi pilata sekunneissa. Pinta on samettisen hopeanhohtoinen.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2023, 19:10:58 ip »
Paistoin Yahaman keulaputken stefaa puoli tuntia uunissa 200 C:ssa. Käry oli karsea ja aiheutti pientä riidanpoikasta kotona. En tiedä paistoinko tarpeeksi kauan mutta ulospäin stefa näyttää edelleen raalta eikä ole lainkaan sulanut tai kovettunut mistään kohdin. Tästä huolimatta arveluttaa perän vieminen pulveriin kokonaisena, sillä eihän noille nitriinikumisille stefoille luvata kuin 120 astetta lämmönkestoa ja Viton stefoille 200 astetta. Sitten on vielä nuo paperitiivisteet, jotka tuskin kestävät enenpää lämpöä.

Olen paistanut myös koemielessä kemiallisella metallilla kittaamiani osia uunissa ennen pulverimaalausta. Hyvin on kitti pysynyt paikoillaan.

Täytyy todeta että maalaaminen nykyään tarjolla olevilla maaleilla on enemmänkin arpapeliä. On mahdotonta yrittää selvittää ennalta parasta vaihtoehtoa. Epäonnistuneista maalausprojekteista on näyttöä vaikka kuinka paljon.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2023, 16:49:36 ip »
Sen verran on ymmärrys kasvanut että maalaamisesta jotakin tietävät eivät juurikaan tietojaan jaa netissä.  :D On myös käynyt selväksi että kaikki puhallusmenetelmät on poissuljettu pohjatöiden osalta samoin kuin pulverimaalaus perää purkamatta. Jäljelle jää enää käsin hionta ja mattaaminen sekä alumiinille tarkoitettu 1K-primeri. Onneksi olen kiillottanut perän jo aikaisemmin, joten varsinaisia hiottavia paikkoja ei ole kovin paljoa. Dremeli avuksi, lopuksi viimeistely karhunkielellä ja nopeasti primeri pintaan ennen alumiinin oksidoitumista:

https://www.nettimaalikauppa.fi/CarSystem-Etch-Primer-spray-400ml


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2023, 19:07:22 ip »
Jep, taikasana on oksidoituminen. Sitä vaan on kahta sorttia alumiinivalun tapauksessa. Normaali, esimerkiksi hapen ja ilmakosteuden, aiheuttama oḱsidoituminen koetaan usein ongelmana ja värivirheinä. Hallitun oksidotumisen, eli sellainen oksidipinta jonka muodostumista hallitaan eri menetelmillä, on monasti hyvinkin käyttökelpoinen ja huomaamaton pinnoite ja sen voi uusia aika-ajoin isommin purkamatta. Lentokonehommissa oppi kaikenlaista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2023, 22:23:28 ip »
Happopohjamaali pitää vetää sitten puhtaalle pinnalle. Ei varsin ole väliä, onko karhea vai kiiltävä, mutta puhdas pitää olla. Happo ei mene rasvaisistä sormenjäljistäkään läpi. Ei välttämättä tartu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2023, 09:32:57 ap »
Ei liity perään, mutta venakoppiin.
Olen ymmärtänyt, että ihan puhdas alumiinipinta hapettuu nopeasti. Kuinka nopeaa tuo nopeasti oikeastaan on?
Irroitan venakopat - pesen rasvat yms. pois - hankaan jollain sopivalla "pata-patalla" - kiilloitan "alupolish-tahnalla - entäs sen jälkeen? Vielä jokin käsittely, mutta kuinka nopeasti?

Joo...kun en tätäkään tiedä. "Ei oo sähkövika, kun mulle soitat", totesi MM vuonna 2010...


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #7 : Helmikuu 14, 2023, 10:00:18 ap »
Happopohjamaali pitää vetää sitten puhtaalle pinnalle. Ei varsin ole väliä, onko karhea vai kiiltävä, mutta puhdas pitää olla. Happo ei mene rasvaisistä sormenjäljistäkään läpi. Ei välttämättä tartu.

Tietenkin pitää tehdä huolellinen puhdistus silikoninpoistolla ennen maalausta. Toisaalta, mikä on tuo "happo"? Käsittääkseni kysymys on fosforihaposta, jonka tarkoitus on estää raudan korroosiota. Tässä tapauksessa päädyin em. primeriin hyvämaineisen automaalikaupan suosituksesta.

Syy siihen miksen puhalla koottua perää, vaan hion sen käsin on se että lasimurskaa tai hiekkaa voi kulkeutua jostain kolosta muutama nokare perän sisälle. Vaarattomat puhallustavat kuten sooda- ja kuivajää puolestaan eivät sellaisenaan tee riittäväa tartuntaa maalauksen pohjaksi. Tämän tiedon sain Heinolasta paikalliselta alan firmalta. Toki niillä voi poistaa entisen maalin, jota ei tässä tapauksessa ole. 


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2023, 11:37:02 ap »
Helppoja mutta toisinaan työläitä hommia ovat alumiinien kiillotusjutut. Esimerkiksi, joihinkin japaninpyörien alumiiniin verrattuna, on Guzzien ja muidenkin e-pyörien alumiinit varsin perinteisiä seoksia. Toki erojakin on. Esimerkisi Guzzin moottorilohko on pehmeää mutta sitkasta alumiinia kun taas vaihteiston kuori on erinomaisen kovaa alua.

Monelle guzzistille on tullut halu kiillottaa tummuneet venttiilikopat. Niissä on jo kova oksidikerros jota pelkällä kiillotuskonehommalla ei saa tasalaatuiseksi. Pinta pitää joko hioa auki ja kiillottaa sen jälkeen välittömästi tai hiekkapuhaltaa "auki" ja välittömästi, kun pinta on vielä pehmeä, lasikuulalla puhaltaen pinta kiinni. Lasikuulapuhallus on syytä tehdä ainakin kolmesta suunnasta. Siten saa ajettua tukkoon mahdoolisia syvempiä naarmuja. Monelle riittää jo tämä kiiltotaso. Voisi mainita samettiseksi. Tai sitten jatketaan kiillottamalla edelleen jolloin saadaan liki peilimäinen kiilto. Tähän hyvälaatuinen vaha pintaan. Se ei ole kuitenkaan ikuinen vaan saattaa vaatia uudelleenkiilloituksia jatkossakin. Lisäksi kiveniskemät ja muut kolhut pitäisi saada pikapikaa huollettua ennen kun hapettumista tapahtuu ja tulee tummahko tai, pahimmassa tatauksessa harmaa karhea kohta jossa on jo tapahtunut syöpymää. Talviaikana näitä on hyvää aikaa fiksailla.

Mitä perävaihteen koteloon tulee niin se lienee lähelle samaa seosta kuin vaihdelaatikko. Siis paljon kovempaa kun em. venttiilikoppa. Sen saa kyllä kiiltämään kunhan on saanut ensin pitkään kertyneen hapettumakerroksen pois. Se on vahva siksi että pinta on karheaa valua. Varsin työläs kiillottaa mutta ihan peilikiiltäviä periä olen nähnyt.

Oma pinnankäsittelysuosikkini, helppouden suhteen, on ensin hiekkapuhallettu ja heti perään lasikuulapuhallettu pinta joka pintakäsitellään kastamalla osa tavalliseen etanoliin. Sitten se nostetaan ylähyllylle pariksi - kolmeksi kuukaudeksi tekeentymään. Tässä hommassa ei sallita sormenjälkiä tai muita poikkeamia pintakäsittelyn yhteydessä. Pinta ei tarvitse välttämättä vahausta mutta ei siitä haittaakaan ole. Kunhan pesee kokolailla neutraalilla pesuaineella silloin tällöin. Eikä pidä pyörää sateella ulkona. Sadevesi voi tehdä pinnan läikikkääksi.

Omissa pyörissäni on näkösällä tällaisia kohteita joissa kiillotustyö on tehty jo vuosia sitten. Kuten keulan alaputket, venttiilikopat ja muutamat muut alumiiniosat. Keula on ollut helppohoitoisin materiaaliltaan.

Jotkut aluosat ovat kromattuja joissain malleissa. Näyttää hyvältä aluksia ja pysyykin hyvänä jos ei tapahdu pientä onnettomuutta. Tyypillinen vika on kolhu tai kiveniskemä. Myös ruuvin kannan alla murtuva kromaus on hankalahko juttu. Krominpoisto metallipinnasta on paljon kovempi homma kuin kun paljaan alumiinin kiillotus.

Aiheesta kuva jossa näkee mitkä osat ovat kiillotettua ja pintakäsiteltyä alumiinia: http://4.bp.blogspot.com/-Cc4PXi-V_04/VhEAXeWumjI/AAAAAAAANZA/aXN5RIRIHT0/s1600/California_Adamant_etuyl%25C3%25A4viistosta.jpg
Esimerkiksi pleksin tuet ovat etanolikäsiteltyjä eivät ole väriään vaihtaneet.
Kiillotettua ovat venakopat ja keulan alaputket.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2023, 14:37:05 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2023, 12:19:31 ip »
En ole tutkinut, mitä happoa alumiinipohjamaalissa on, mutta se amerikkalaisittain "etsaa" pinnan ennen maalia. Alumiinillehan ei kovin kova tarvi hapon olla, että oksidoi pinnan.
Tosiaan kaikki rasva ja silikoni pitää saada pois. Muuten lopputulos ei kyllä hivele silmää.

Happopohjamaali pitää vetää sitten puhtaalle pinnalle. Ei varsin ole väliä, onko karhea vai kiiltävä, mutta puhdas pitää olla. Happo ei mene rasvaisistä sormenjäljistäkään läpi. Ei välttämättä tartu.

Tietenkin pitää tehdä huolellinen puhdistus silikoninpoistolla ennen maalausta. Toisaalta, mikä on tuo "happo"? Käsittääkseni kysymys on fosforihaposta, jonka tarkoitus on estää raudan korroosiota. Tässä tapauksessa päädyin em. primeriin hyvämaineisen automaalikaupan suosituksesta.

Syy siihen miksen puhalla koottua perää, vaan hion sen käsin on se että lasimurskaa tai hiekkaa voi kulkeutua jostain kolosta muutama nokare perän sisälle. Vaarattomat puhallustavat kuten sooda- ja kuivajää puolestaan eivät sellaisenaan tee riittäväa tartuntaa maalauksen pohjaksi. Tämän tiedon sain Heinolasta paikalliselta alan firmalta. Toki niillä voi poistaa entisen maalin, jota ei tässä tapauksessa ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2023, 19:39:26 ip »
En ole tutkinut, mitä happoa alumiinipohjamaalissa on, mutta se amerikkalaisittain "etsaa" pinnan ennen maalia. Alumiinillehan ei kovin kova tarvi hapon olla, että oksidoi pinnan.

Nimenomaan etsauksesta tässäkin primeroinnissa on kysymys:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Etsaus_(valmistustekniikka)

Tänään sain myös uutta tietoa alumiinin maalauksesta tai pikemminkin pohjatöistä. Alumiinia ei kuulemma saa hioa rautaa sisältävällä hiomapaperilla, teräsharjalla tai karhunkäpälällä ennen maalausta. Tällöin alumiinin pintaan muodostuu raudan ja alumiinin välille sähköpari, joka voi aiheuttaa korroosiota primerin alla. Tämä tuskin on näin yksiselitteistä ja riippuu varmasti myös alumiinin koostumuksesta. Joka tapauksessa tämä tieto on peräisin automaalaarilta. Kävinkin tilaamassa karhunkieltä, joka ei sisällä rautaa.

Nyt tilanne palautui melkein lähtöruutuun sillä erotuksella että pulverimaalaus on poissuljettu vaihtoehto. Nyt näyttäisi että ainoa vaihtoehto on lasikuulapuhallus, silikonin poisto, raudattomalla karhunkäpälällä läpikäynti, silikonin poisto ja nopea etsaus.

En osaa sanoa kuinka pienestä kolosta lasikuulapölyä on mahdollista päästä kopan sisuksiin ja kuinka pieni määrä on tuhoisaa stefoille ja laakereille. Joka tapauksessa tästä minua on varoitettu enkä ole sen vuoksi hommaan ryhtynyt. Kokemusta on kyllä osien suojaamisesta ennen pulverimaalausta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2023, 20:21:28 ip »
Jos jaksaa rakennella niin taka-akselin reiän kautta voisi laittaa pultin ja toiselle puolelle ison pyöreän ja melko paksun alumiinilevyn.
Kun pinionakseli on poissa niin sen aukon tulppauksessa voisi hyvin olla noin viisimillinen alumiinilevy tiivisteen kera ja mutterit tiukkaan.

Jos itse pinnoittaisin niin purkaisin perän täysin tyhjäksi. Pesisin sisäpuolen hyvin. Tulisi katsottua neulalaakerin kunto. Ison ja pienen huulitiivisteen voi ilman muuta vaihtaa sillä ne ovat kulutusosia. Näin jäisivät kaikki riskit toteutumatta ainakin öljyasioiden suhteen.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2023, 22:00:28 ip »
Tuo oli kyllä hyvä kommentti. Saman kommentin olen kuullut myös toisaalla. Alan kallistua perän purkamiselle vaikka muistaakseni se on täysin laakeroitu ja shimmattu vain 3K km takaperin ennen kuin pyöra jäi pukille. Tämä on syynä vastahakoisuuteeni purkaa toimintakuntoinen perä pelkän värinmuutoksen takia. Toisaalta, mikäpä on turhaa toimintaa?

Miten käy tuon pinionakselin kosketuskulman kun perän purkaa ja vaihtaa stefat? Ilmeisesti pitää ainakin tarkistaa kosketuskulma? Akselin kartiolaakereissa ei ole pitkittäis- eikä poikittaisvälystä. Paperitiiviste ainakin menee uusiksi kahden stefan kera.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2023, 10:56:09 ap »
Että homma sujuu, mikäli pitää säätää, on tarpeen ainakin viilapenkki, siihen alumiini- tai kuparileuat ja käsityökaluja. Vasara ja kapea kiila ovat avuksi. Jos tarvitsee välys- eli shimmilevyjä niin laakeriliike voi siinä auttaa. Malli mukaan ja jonkinlainen käsitys että kuinka paksuja ja kuinka monta. Asia selviää kun tekee ensimmäisen kokoonpanon. Guzzin isolohkoisten korjaamokirajassa on selvitys perusmuotoisesta perän perusteellisemmasta huoltotyöstä.
Pikku- ja iso hammaspyörä ovat aina pari kun ovat jo käytettyjä. Hyvällä tuurilla ovat sopeutuneet toisiinsa mitä nimittäisin positiiviseksi kulumiseksi. Jos on pittingiä, lohkeamia tai syviä lovia hampaissa menee hammaspari uusiksi. Jos vaihtaa uudet kartiolaakerit niin noin 20.000 kma jälkeen on hyvä säätää perä uudelleen. Alkaa kestämään. Tietoa on saatavilla. Tästä saa pientä sijoitusta vastaan kovastikin tietoa: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm Mainittakoon että kaikissa korjaamokirjoissa ei ole perän korjaamiseen mitää ohjetta vaan tieto pitää etsiä vanhemmista kirjoista.

Tiivisteliimaa perähommissa ei välttämättä tarvita. Ennen tarkastuksia on kaikki öljy saatava pois hammaspyöristä ja laakereihinkin vain minimimäärä öljyä hammasvälyksen ja kosketuspintojen muodon ja sijainnin selvittämiseen. Mutta hammastusten pitää olla täysin kuivia että homma sujuu.

Itseltä menee, jos hyvin käy, niin kaksi tuntia, mutta usein koko päivä jos on oikein hankala juttu. Vain yksi perä on jäänyt kokoamatta sillä sen osat eivät olleetkaan samasta perämallista. Eräs henkilö sellaisen minulle kantoi ja ja suuttui. Minkäs minä sille voin että joku on hiukan juksannut tietämätöntä.

Lautaspyörän eli sen ison rattaan sijainnilla on suurin merkitys. Kun purat niin koita pitää "pakka" koossa ja huomioi vanhojenkin paperitiivisteiden paksuus. Rakenteessa on myös paksuhko välyslevy(t) jonka molemmin puolin (Tai välissäkin.) on paperitiiviste. Välyslevyn ja paperitiivisteiden paksuus määritteleen hammasvälystä ja sen sijaintia hammaspyörien ryntöpintojen kesken. Paperitiivisteen todellinen vaikutus välykseen selviää vasta kun rakenne on koottu ja ruuvit momentissa. Paperi siis hieman litistyy jos on kovin paksua.
Lautaspyörän kiinnitys on ns. uiva eli sen pääsee liikkumaan aksiaalisuunnassa laakerointinsa sisällä. Tämä asia on huomioitava kun välystä säädetään. Välysten säätö voi aluksi vaikuttaa hankalalta. Oikea työjärjestys ratkaisee.

Jos pienen vetorattaan akselointi on nollavälyksellä ja sitä, irtaallaan peräkotelosta mutta hieman öljyä laakereissa, kylmänä jaksaa sormin pyörittää on sen laakerivälys kohdallaan. Kokolailla nollavälys kun laakerointi on kylmä. Toinen välys, yhtä tärkeä, on hammaskosketus. Kun tarkastusvärillä katsoo kummankin hammaspyörän kosketuspinnan sijaintia pitää se lautaspyörästä löytyä soikeana alueena hampaan keskeltä sekä aksiaalisesti että kiertosuunnassa. Aiheesta on korjauskirjoissa juttua kuvien kanssa.
Pikkurattaassa värin pitää näkyä hampaan mitan pituudelta ja hampaan keskilinjalta. Jos pikkuratasta pitää siirtää pituussuunnassaan niin se vaikuttaa hammaspyörien keskinäiseen kosketukseen. Joskus voi joutua purkamaan ja kokoamaan rakennetta useita kertoja. Kummankin hammaspyörän sijainnin säädöt vaikuttavat toiseen.

Pinionakselin eli pikkurattaan akselin säätö on vaiherikas sillä sekä laakerien säätö että hammasvälyksen säätö vaatii joka kerran purkamaan laakeroinnin että taemman laakerin ja pinionhammaspyörän väliin pääsee laittamaan tai ottamaan pois shimmejä eli ohuita teräsrenkaita. Tässä tapauksessa, jos tieto perän kunnostuksesta pitää paikkansa ja on hyvin tehty niin värillä tarkastaminen riittää. Toivoakseni. Jos homma on hutiloitu, mikä ei ole harvinaista, tulee tämäkin asia huomioitua.

Kun värillä tehdään tarkastusta niin lautaspyörän pitää olla alaspäin koska sen kiinnitys on uiva laakerissaan. Viimeksi käytin sopivankokoista kattilaa jossa pohjalla romua painona. Tässä asennossa tarkastus tulee tehtyä oikein.

Tarkastusväriä saa erikoisliikkeistä mutta kotitarpeiksi voi tuhota kuulakärkikynän säiliön.

Moottoripyörähuollot eivät tee tätä hommaa kuin muutamat ja hekin ovat jo eläkkeelle jäämässä tai jääneet. Huollossa vaihdetaan koko perävaihde vaikka sen korjaus saattaisi vielä olla mahdollista.

Tässä hieman sivuan aihetta: http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-kokoonpano.html
Yleistä eri mallien peristä: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html

Yleistä Guzzin isosta perästä:
Miksi Molykote? Siksi että perät kootaan sarjatyönä urakalla ja niiden hammaspyörien keskinäistä sovitusta ei säädetä, työläytensä vuoksi, vaan suurpiirteisesti niin että kestävät kyllä riittävän pitkään, Yleensä 100.000 km tai yli tuplastikin. Silti olisi perä säädettävä uudelleen em. mainituissa kilometreissä. Jos laakerit, eritoten kaksoislaakerit, ovat kunnossa ja ne säädetään niin siltä osin jatkavat tointaan. Lautaspyörän laakerit ja tiivisteet, sen sijaan, vaativat usein enemmän mielenkiintoa. Tässä yllä käsitelty perävaihde on perintöä 60-luvulta.

Nyky-Guzzeissa, CARC-malleista alkaen on ollut modernimpi perävaihde enkä ole kuullut niistä pahaa sanaa paitsi juurikin CARC:ssä, alussa, ilmeni laakerivikoja. Sekin asia on jo korjautunut. Ns. pikkulohko-Guzzien perien kehitystä en ole seurannut. Mielenkiinnolla seuraan V100:sen mahdollista käyttäjäystävällisyyttä.
Itselläni on, muiden pyörien ohella, 1400 Cali jossa öljynvaihtoväli perään on 100.000 km. Kyllä, satatuhatta. Olen kuitenkin puolittanut vaihtovälin sillä laakerointi siinä on perinteinen enkä pidä siitä että laakerointi kuluu tarpeettomasti. Ohjeen mukainen peräöljy eikä lisäainetta, on jatko-ohje. Olen kuitenkin laittanut RVS:n öljyn mukaan. Melkein kaikissa ajoneuvoissani RVS-käsittelyllä on ollut havaittavaa positiivistä vaikutusta.

Kerrottakoon että olen lopettanut moottoripyörien korjaamisen ulos eläkkeelle jäätyäni. Mutta kerron mielelläni toimiohjeita kuten edellä kuhan joudan. Tällä hetkellä lievästi sairaana. Siksi tuli pitkä loru.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Perän paistaminen
« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2023, 21:12:05 ip »
Kiitokset perusteellisesta selvityksestä. Kun tuohon hommaan ryhtyy, niin on valmistauduttava siihen että projekti venyy osien metsästyksen vuoksi. Aikaa ei taaskaan ole kuin muutama viikko ja Guzzi täytyy saada nippuun odottamaan ensi syksyä. Täytyy vielä harkita kertaalleen kokeilenko sittenkin ensin etsausta ja sen päälle 2-komponenttista epoksia kunnon kerros. Tuo 2-komponenttiepoksi kiinnostaa siinä mielessä että sillä voisi ehkä maalata myös moottorin lohkon ja vaihteiston. Koska omassa pyörässäni vaihteiston ja moottorin harmaa maali on hyvässä kunnossa, niin varovainen sooda-/kuivajääpuhallus saattaisi riittää pohjatöiksi maalia irroittamatta. Lisäksi vaihteiston ja moottorin voisi maalata niitä purkamatta ainakaan kokonaan.

Mirkan keltaisen hiomapaperin rakeet ovat alumiinioksidia ja sideaine hartsia, joten perän hiomisen voisi käsittääkseni tehdä käsin ilman huolta sähköparin muodostumisesta. Mikäli homma kusee, niin ei siinä paljoa menetäkään. Aina voi sitten purkaa perän ja palata takuuvarmaan lasikuulapuhallukseen ja pulverimaalaukseen.

Pulverimaalauksesta sen verran että sitä käytetään nykyään aika paljon myös pohjamaalina. Sen päälle voi vetää sitten kitin ja esim. hiontamaalin sekä akryyli-pintamaalin. Jos esim. vie lokarit ja mahdollisesti tankin pulveriin, niin lokareita ei tarvitse sen kummemmin käsitellä alapuolelta ellei sitten laita jotain massaa maalin suojaksi. Pulverin alle voi täyttää isot kolot esim. kemiallisella metallilla, niin pinta on jo aika hyvä.