Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 takajousituksen nivelten huolto  (Luettu 587 kertaa)

Junkers

Breva 1100 takajousituksen nivelten huolto
« : Helmikuu 06, 2023, 13:09:44 ip »
Useamman vuoden olen 2006 mallisella Brevalla ajellut. Jossain jäsenlehdessä olleessa Marko Nurmen haastattelussa mainittiin, että tämä on yksi kohde, jonka kuntoon tuossa pyörässä pitäisi kiinnittää huomiota. Onko tuossa hommassa jotain isompia "sudenkuoppia" vai voisiko siitä selviytyä vaikka asentajantaitoni eivät kovin ihmeelliset ole. Vanhoista viestiketjuista yritin aiheesta tietoa hakea, mutta hieman niukasti sitä löysin (olivatkohan hakusanani ollenkaan kohdillaan ?). Kohde on pyörän ajettavuuden kannalta kriittinen, joten ei hommaa oikein tyriäkään passaisi. Minulla Turun seudulla  asuvana on varteenotettavana vaihtoehtona  myös turvautuminen myös ProItalian asiantuntevaan palveluun. Omatoimisessa askartelussa olisi plussana pyörän tuntemuksen lisääntyminen ja pieni kustannussäästökin.

egon

Vs: Breva 1100 takajousituksen nivelten huolto
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2023, 14:06:02 ip »
Itse olen käyttänyt nivelet auki, pessyt ja voidellut laakerit, koonnut takaisin ja jatkanut ajamista. Tuo ei vaadi kovinkaan paljo työkaluja tai erityistaitoja. Toinen juttu, joka olisi pitänyt aloittaa heti Breva-harrastukseni alettua,  on kardaanin etupään booriholkin voitelu. Jos se käy kuivana, alkaa boorit kulua ja joskus aikojen kuluttua loppu lähestyy niin, että holkki pyörähtää akselin ympäri ja edessä on vaihdelaatikon avaaminen akselin vaihtoa varten ja kardaanin etunivelen uusinta.  Tuo operaatio vaatii takahaarukan irrotuksen. Kardaani on varmistettu etupäästään lukkorenkaalla, joka painu uraansa syvemmälle kun kardaania nykäisee ulospäin jollain liukuvasara tapaan toimivalla virityksellä. En ole yrittänyt tutkia, että saisiko voiteluoperaation tehtyä niin, että vetää kardaanin ulos haarukan putken läpi. Ulos se saattaisi mahtua tulemaan, mutta takaisinasennus pitää suunnitella tarkasti, että saa holkin ja akseli ymmärtämään toisiaan. 

@

« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2023, 17:21:18 ip »
Kyllä nuo kaikki laakeroidut nivelet on syytä puhdistaa ja voidella määrävälein kuten myös kardaanin boorit. Pölyä ja kosteutta pääsee kardaanitunneliinkin. Huoltovälit kannattaa pikemminkin puolittaa kuin tuplata. Vaikka kuva ei ole Guzzista, niin samanlaisiahan nuo kardaanipyörät on periaatteessa kaikki.

motomatti

« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2023, 17:40:12 ip »
Enpä tuota kardaania omassa 1100 Brevassa kirvoittanut irti. Toisaalta. ei se kauaa minulla ollut kun tuli muita mielitekoja.
Mutta takajousituksen linkun purin jo toisen suven jälkeen. Pientä ruosteenalkua oli linkkujen laakeriholkeissa. Purin, pesin, kokosin ja voitelin vedenkestävällä vaseliinilla. Se ei muutu veden kanssa valkoiseksi kuten teki alkuperäinen vaseliini. Takajoustintuen irrotin myös. Se onkin lievä haaste sillä sitä pitää hiukan purkaa eli ottaa säätönuppi irti, löysätä säädön pidantinruuvia että mahtuu kulkemaan pujotellen haarukan aukosta.

Iskunvaimentimen säätö oli mielestäni, kun vertasin muihin vastaaviin joustintukiin, kovin lyhyttoiminen eli ei suurtakaan vaikutusta nupin pyörittelyllä. Otin, putsasin ja purin mekanismin ja totesin että siihen säätöön mahtuu kolminkertainen määrä öljyä. Nytpä olikin säätövaraa ja vaikutusta! Pyörä parani koko ajan kun se minulla oli ja moottorinohjauksen sain säädettyä mieleisekseni eli perusajossa kulutus alhainen mutta kun kulkua tarvitsi niin bensakin virtasi. 5AM on helppo säädellä GD:llä.

Ohjaustankoon tein korotuspalat niin ajoasento tokeutui mukavammaksi. Kokeilin kahta satulaversiota mutta punainen oli parempi. Loppujen lopuksi.

Kokeilin avarampaa pakoputkistoa mutta se ei tyydyttänyt. Voi olla että muunmerkkiset ovat hyviä vaan en kaikkia tohtinut hankkia. Vakioputkella sai mukavammat ominaisuudet eikä kovasti melua.

Hyvä käyttöpyörä vaikka ehkä hieman siitä syystä arkinen. Sopii kuitenkin matkailuun vaikka ero varsinaiseen matkapyörään onkin joltinen.

Breva meni vaihdossa Cali 1400:seen. Se on ollut mieleinen pyörä kun on jo seitsemäs kausi tulollaan. Voima ja ominaisuudet ovat kohdillaan kun taas 1100 Brevassa olisi ollut ominaisuuksia tehokkaammallekin moottorille. 1200 ei ole riittävä ja 1400-kone on siihen liian painava. Mutta onhan Brevassa viritysvaraa vaan tarvitsee pörssi olla kunnossa jos siitä kovan kulkimen tekee.

Hyvät säätöni menivät myös hukkaan sillä taisivat Heinolla ajaa älypurkkiin tehtaan päivityksen. Eli muuttui taas ihan lapaseksi. Mutta se ei ollut enää minun ongelmani. Mutta toki voi sen säätää aina uudelleenkin.

Junkers

« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2023, 12:03:08 ip »
Seuraavista pohdinnoista voi tulla asioita paremmin tuntevilta "lunta tupaan". Otan riskin ja laitan kuitenkin ehdolle. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että erilaisten voimansiirtoakselien osalta noita akselin "spooreja" on tarpeen enemmälti voidella vain niiltä osin kuin ne sijaitsevat kohdissa, joissa tapahtuu pitkittäisliikettä. Kun 1100 Brevan kardaanin etupää on lukittu lukkorenkaalla pitkittäissuunnassa paikoilleen, en ole mieltänyt, että tuota kohtaa olisi tarpeen erityisesti voidella. Eihän voitelulla voi poistaa akselin liitoskohdassa mahdollisesti sen pyörimissuunnassa olevaa väljyyttä ja siitä johtuvaa vähäistä "hakkaavaa" liikettä ja sen aiheuttamaa kulumista. Tuokin kohta on tietysti hyvä pitää sen verran voideltuna, ettei liitos ruostu ja juutu kiinni. 

motomatti

« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2023, 16:06:07 ip »
Spoorien kuluminen on, havaintojeni mukaan noin 35 vuoden ajalta, enemmänkin isojen customien ongelma. Tiedän useita Californian omistajia jotka ajoivat "amerikaksi" kirkonkylän raitilla isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla paukutellen. Silloin on kovassa rasituksessa vaihteistossa oleva jousitoiminen sysäyksenvaimennin, käytössä olevan vaihdeparin hammaspyörät, kardaanin kaksoisnivel, perävaihde ja erityisesti varsinainen sysäyksenvaimentimen takapyörän navassa olevat spoorit. Pahiten tai kalliimmin kuluvat kohdat ovat perävaihteessa molemmat: pinionakselin etupään spoorit ja sen holkki sekä itse hammaspyöräpari. Jälkimmäiset ovat kalliita.

Silloin kun ostin ensimmäisen Guzzini niin eräs ystävällinen Guzzisti neuvoi olemaan ajamatta alle 3000 kierroksen. Enpä ole kokenut omissa pyörissäni erityisesti edellä mainittuja vaivoja.

Jyskyttely pikkukierroksilla sallittakoon mutta ei se millekään moottoripyörälle hyväksi ole. Monisylinterisissä ei kyseistä vammaa ilmene kovinkaa herkästi. Ketjuvetoisella 900cc V2-koneisella pyörälläni sain ketjuja kulumaan kunnes tajusin että pitää ajaa isommilla kierroksilla silläkin.

Muistakaa pitää takanavan ja perän spoorit puhtaina ja kevyesti voideltuna. Myös kumivaimentimen laipan keskiön voitelu joita olen nähnyt jumiintuneen ruostumalla jolloin vaimennin ei vaimenna. Myös ko. vaimentimen kitkavaimenninosa on hyvä pitää puhtaana, vaihtaa jos on kulunut tai murtunut ja varoa ettei laita keskiön spooreihin niin paljon vaseliinia että sitä joutuu kitkavaimentimeen. Erityisesti pinnapyörät ovat herkkiä iskukuormille jos se on toistuvaa tai jatkuvaa.

Hyvä hetki on takarenkaan vaihtotyön yhteydessä sillä silloin on suuri osa edellämainitusta kohteista huollettavissa. Rengasliike ei sitä työtä tee eikä se kuulu merkkihuollonkaan toimenpiteisiin jos ei erikseen sitä pyydä ja maksa siitä.