Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörämessuille  (Luettu 9513 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Moottoripyörämessuille
« : Helmikuu 02, 2023, 19:32:56 ip »
Urpo ja Turpo ovat menossa huomenna pitkän tauon jälkeen MP-messuille.
Yksi kiinnostuksen kohde on, näyttääkö HD Pan America luonnossa yhtä paljon
MZ ES 125:ltä kuin kuvassa.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2023, 22:09:54 ip »
Juuri tuo malli oli minun eka moottoripyöräilykokemukseni. Honeckeriksi pyörän omistaja sitä nimitti.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2023, 08:33:22 ap »
Satapiikistä ei ole kokemusta mutta kaksipuolikkaasta on. Itäblokin reissulla 1978 tutustuin Balaton-järvellä derkkuun, jolla oli kyseinen pyörä. Annoin kaverin kokeilla omaa Honda CB500:sta ja roikuin epätoivoisesti perässä lähes jarruttomalla MZ:lla. Tuo onkin jäänyt ainoaksi kokemuksekseni itäpyöristä, ei vähiten tuon tapauksen jälkeen. Vielä surkeampaa tosin oli Trabant-kyyti myöhemmällä DDR-reissulla. Moottoritie Dresdenistä Leipzigiin oli loivaa ylämäkeä, johon Trabi hyytyi totaalisesti. Onneksi kuitenkin ehdittiin koneeseen, vaikkei DDR:n Interflug-yhtiön ruosteisilla venäläiskoneilla matkustaminenkaan mitään herkkua ollut. Kaiken kurjuuden kruunasi tylyt lentoemännät, joilta sain ruinattua vain yhden pienen lasillisen olutta.

Tuo HD:n Pan America on yksi mielenkiinnon kohteista. Juttelin Anssi Kivisen (koeajaja) kanssa pyörästä ja on kuulemma loistava ajettava. Kuten linkin takaa olevasta kuvasta näkyy, Anssi näyttää mallia miten isoillakin adventurer-pyörillä kuuluu ajaa.  ::)

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/10740/Motouutiset-koeajaa-2021-Harley-Davidson-Pan-America-Special-%E2%80%93-laadukas-haastaja-adventuregenreen-Harley-Davidson.htm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2023, 12:41:39 ip »
Ei ole motivaatiota lähteä mp-messuamaan. Taitaa olla niin että itsellä on jo ne pyörät joita tarvitsen loppuelämäkseni. Toki ei voi varmaksi sanoa. Tourinkia varten on 1400:n, kyläpyörityksiin kuljetuskykyinen California 1000 trike, hauskanpitoon digitalisoitu ja ahdettu T3 1000 kunhan nyt valmistuisi ja pikku kyläpyörityksiin Honda 350CL. Melko harvinainen tällä puolen maailmaa.

Sen sijaan lähden Kustom Kulture tapahtumaan viikkoa myöhemmin. Rakennellut pyörät ja viihdepuoli houkuttaa enemmän.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2023, 13:36:18 ip »
Pan America oli pettymys, löytyi vain harmaana ja mustana.
Sukunäköisyys MZ:iin näkyy parhaiten valkoisesta.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2023, 13:45:50 ip »
Suosikkipyörä oli Benelli Imperiale 400, kiinalaisten vastine Enfieldille.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2023, 14:38:14 ip »
Omassa pyörässäni on kiinanosia, muunmuassa jarrut, mutta en ole kovin innostunut kiinalaisista vaikka kuinka olisi perinteitä kunnioitettu. Pari kuutos-Benelliä omistaneena ja niillä ajelleena Kontiorallit ym ei enää sytytä oikein mikään. Ehkä vähän sähköpyörät kyllä. Mutta koitan pärjäillä näillä mitä vielä on kokoelmissani. Ikä se varmaan on kun tuo sekä henkisiä että fyysisiä rasitteita. Japanialaisista, vaikka niitä omistanut olenkin, en ole kovasti perustanut. Tulee liikaa samanlaisia vastaan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2023, 15:19:37 ip »
Myös V100 nähtiin. Se oli yllättävän pienikokoinen. Toivottavasti Guzzin neliventtiilikansien
päälle langetettu kirous ei koske enää tätä mallia. Tietääkö kukaan kirouksesta? Yritin
netata, mutten löytänyt. Siihen ilmeisesti liittyi riidat jostain Mandellon naisista.


mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2023, 16:05:28 ip »
Suosikkipyörä oli Benelli Imperiale 400, kiinalaisten vastine Enfieldille.


Tuo retro-Benelli vaikuttaa kiinnostavalta. En oo sitä tosin vielä livenä nähny. Mutta saattais olla kokonsa puolesta varteenotettava vaihtoehto Vintagen jälkeen, joka alkaa pikku hiljaa tuntua iän karttuessa turhan raskaalta, valitettavasti.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2023, 17:07:53 ip »
Joululahja-S-kortilla lähden lähipäivinä lähimarkettiin ostamaan kahvakuulaa. Pikkupainot jo onkin mutta pitää hihoihin saada pulleutta että jaksaa vekslata tonninelisatasta alkavalla kaudella. Lievää lämpöä jo on...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2023, 17:34:41 ip »
Lainaus
Toivottavasti Guzzin neliventtiilikansien päälle langetettu kirous ei koske enää tätä mallia.

Neliventtiilikansien suhteen voi olla jo melko varma että toimii kunhan katsoo että ostaa mallin jossa on rullanostimet.
Tosin on sellaisiakin johon on vain asennettu rullanostimet mutta ei ole vaihdettu nokka-akseleita. En ymmärrä miksi näin on toimittu koska osat sai takuuseen. Ilmeisesti joiltakin oli tieto mennyt ohi korvien. Näitä on kuitenkin liikkeellä. Nuhapumpuiksi voisi sanoa. Tosin pikkuremontilla ne voinee kunnostaa. Netistä löytyy kuvalliset neuvot aiheesta.

1400:sen moottorissa on myös rullanostajat. Rakenne sama kuin 1200-malleissa. Nyt on 60000 km takana ja on pitänyt venttiilit säätää kohta uutena ja sen jälkeen 20000 huollossa mutta sittemmin ei ole tarvinnut venttiilikoppia aukoa. Stetoskoopilla olen kuunnellut että välystä on. Moottorissa on ollut jo pitkään RVS-käsittely kuten vaihteistossakin ja nyt, viime huollon jäljiltä, myös perävaihteessa. Perän öljynvaihtoväli kun on julman pitkä ja hieman työläs koska pitää takapyörä irrottaa että saa kaikki proput näkösälle. Eka perän öljynvaihto viime syksynä.

Että omalle kohdalle on sattunut joko hyvä yksilö tai "taika-aineet" ovat toimineet luvatusti. Helpompi on uskoa että on toimivat osat löydetty.
Jos jotain kuluvaa on niin keskitulpat ovat vaihtokunnossa 20000 km matkan jäljiltä. Sivutulppa, säädettynä, jatkaa vielä toisen rupeaman.
Ainoa mikä metelöi on suorahammastuksinen vaihteisto. Toimii kevyesti mutta jollottaa ja vinkuu. Kone pyrkii käymään liian kylmänä joten olen tukkinut jäähdytinkennon ilmavirran saannin.

Alkuperäinen kulutus oli yli kuusi litraa sadalle mutta säätöjen ja välityssuhteen muuttamisen jälkeen on alle kuuden ja kuumana päivänä jopa alle viiden. Ehkä moottorinohjauksen lämpötaulukoihin pitäisi tehdä muutoksia. Lämpiminä päivinä ajan etanolilla jos sitä on saatavilla silloin ja siellä missä sattuu tankkaustarve osumaan. Ei kone karstoitu. Kylmällä säällä etanolia kuluu hurjasti.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #11 : Helmikuu 05, 2023, 10:50:54 ap »
Taitaa olla kaikkien aikojen yleisöennätys Mp-messuilla. Nähtävää riitti koko päiväksi, vaikka itse keskityin pelkästään keskikokoisiin adv- ja rakenneltuihin pyöriin. Ainoan poikkeuksen teki Guzzin V100, jonka kävin koeistumassa. Yllättävän pienikokoiselta vaikutti mutta on varmasti kettärä ajettava alppiteillä. Suomen teillä tuolla ajelu on varmasti melkoista itsensä kiusaamista mikäli katsoo että nopeusrajoituksia kuuluu noudattaa. Rakenneltujen osastolla oli monia hienoja pyöriä, ainoastaa Guzzit loistivat poissaolollaan kuten aina. Jostain syystä Guzzit eivät mestarirakentelijoita Suomessa kiinnosta.

Ducatin DesertX kuuluu painonsa perusteella keskiluokkaan vaikka tehoa onkin 110 hp. Hinta on kuitenkin suolainen pyörälle, joka väkisinkin kärsii sorateillä ja off-road-ajossa. Hondan uusi 750 Transalp miellytti itseäni toiseksi eniten. Takuuvarma koeajopyörä ensi kesälle Ducatin ohella. Aprian 660 Tuareg on paranneltu versio Yamahan Tenere 700:sta ja oli myös varsin miellyttävän tuntuinen. Tuonkin ajattelin koejaa jos mahdollista. 790 Kotarin ja Huskan raakkasin pois moottorin kyljessä olevan pahkan eli bensatankin vuoksi. Guzzissa taas häiritsee väärä pyöräkoko, koska kunnon adv-pyörässä pitää olla 21/18 combo kuten myös ehdottomana vaatimuksena oleva ABS-jarrujen poiskytkentä takapyörästä, joka löytyy noista kaikista em. pyöristä.

Kiinan pyöristä Benelli ja CFMoto hämmästyttivät laajalla mallivalikoimallaan.  Benellin TRK 502:ssa istuma-asento ei sovellu keskikokoiselle suomalaiselle lainkaan, vaan lienee suunniteltu enemmän persjalkaisille Välimeren maiden asukeille. Pyörästä on tosin tulossa isompi versio TRK 702. Voi olla että tämä puute on siinä korjattu. Kärkkäinen Lahdessa myy CFMotoja ja järjestää keväällä koeajopäivän. Pyörässähän on kotarista lainattu tekniikka, joten voi olla hyväkin ajettava.

Kävin kesällä uteliaisuuttani koeajamassa Royal Enfieldin 400-kuutioisen Himalayan. Tein sillä ihan kunnon lenkin ja pääsin testaamaan kunnolla. Mutkateillä pyörällä on ihan mukava ajella hiljakseen.

Pääsisäänkäynnin vieressä näkyi olevan parkissa yksi nastarenkailla varustettu HD Pan American. Ilmeisen hyvä pyörä kun sillä pärjää myös talviajossa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2023, 07:13:52 ap kirjoittanut Kimmo Saarelainen »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #12 : Helmikuu 05, 2023, 19:24:51 ip »
Syntyikö kauppoja Messuilla tai jäikö polte uuden pyörän hankintaan?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #13 : Helmikuu 05, 2023, 23:23:17 ip »
On se selvä asia että keskikokoinen adventurer tulee hankintaan mutta ei aivan vielä. Ensin pitää koeajaa kaikki kiinnostavat pyörät. Tein myös Tenereen massiivisen huollon, joten ensi kesä pitää vielä ajella Tenerellä. Guzzikin saattaa olla jo liikenteessä syksyllä mutta aivan varmasti jo seuraavana kesänä, joten uuden pyörän hankintaan ei ole tulipalokiire. Ajattelin karsia ensimmäisessä vaiheessa Guzzin moottorin ja vaihteiston maalaamisen, koska vanha maali on vielä hyvä ja urakka on pohjatöineen pirunmoinen.

Eilen oli kyllä kieltämättä pyöräkaupat lähellä. Transalp on hinnaltaan ja muutenkin kokonsa puolesta kuin tehty meikäläiselle. Ei löytynyt mitään valittamista. Vanhana Honda-miehenä merkkikin olisi kohdallaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottoripyörämessuille
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2023, 07:49:55 ap »
Hyvä kun sitä poltetta vielä on. Itsellä tainnut mennä jo ohi ja polte on enemmän siinä että pääsee taipaleelle. Vaikka muutama vuosikymmen on tullut ajeltua on vielä monta paikkakuntaa joissa pitänee poiketa. Ihan kotimaassakin. Käytännössä niin että ajelen jollekin kylälle, etsimään majoituksen seuraavaksi yöksi (Teltta usein varalla.) ja katsomaan millainen on kantaväestön jakauma vaikkapa paikallisessa pubissa.