Toivottavasti Guzzin neliventtiilikansien päälle langetettu kirous ei koske enää tätä mallia.
Neliventtiilikansien suhteen voi olla jo melko varma että toimii kunhan katsoo että ostaa mallin jossa on rullanostimet.
Tosin on sellaisiakin johon on vain asennettu rullanostimet mutta ei ole vaihdettu nokka-akseleita. En ymmärrä miksi näin on toimittu koska osat sai takuuseen. Ilmeisesti joiltakin oli tieto mennyt ohi korvien. Näitä on kuitenkin liikkeellä. Nuhapumpuiksi voisi sanoa. Tosin pikkuremontilla ne voinee kunnostaa. Netistä löytyy kuvalliset neuvot aiheesta.
1400:sen moottorissa on myös rullanostajat. Rakenne sama kuin 1200-malleissa. Nyt on 60000 km takana ja on pitänyt venttiilit säätää kohta uutena ja sen jälkeen 20000 huollossa mutta sittemmin ei ole tarvinnut venttiilikoppia aukoa. Stetoskoopilla olen kuunnellut että välystä on. Moottorissa on ollut jo pitkään RVS-käsittely kuten vaihteistossakin ja nyt, viime huollon jäljiltä, myös perävaihteessa. Perän öljynvaihtoväli kun on julman pitkä ja hieman työläs koska pitää takapyörä irrottaa että saa kaikki proput näkösälle. Eka perän öljynvaihto viime syksynä.
Että omalle kohdalle on sattunut joko hyvä yksilö tai "taika-aineet" ovat toimineet luvatusti. Helpompi on uskoa että on toimivat osat löydetty.
Jos jotain kuluvaa on niin keskitulpat ovat vaihtokunnossa 20000 km matkan jäljiltä. Sivutulppa, säädettynä, jatkaa vielä toisen rupeaman.
Ainoa mikä metelöi on suorahammastuksinen vaihteisto. Toimii kevyesti mutta jollottaa ja vinkuu. Kone pyrkii käymään liian kylmänä joten olen tukkinut jäähdytinkennon ilmavirran saannin.
Alkuperäinen kulutus oli yli kuusi litraa sadalle mutta säätöjen ja välityssuhteen muuttamisen jälkeen on alle kuuden ja kuumana päivänä jopa alle viiden. Ehkä moottorinohjauksen lämpötaulukoihin pitäisi tehdä muutoksia. Lämpiminä päivinä ajan etanolilla jos sitä on saatavilla silloin ja siellä missä sattuu tankkaustarve osumaan. Ei kone karstoitu. Kylmällä säällä etanolia kuluu hurjasti.