Kirjoittaja Aihe: Maailma ja ihmiset muuttuvat  (Luettu 3050 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Maailma ja ihmiset muuttuvat
« : Tammikuu 17, 2023, 02:04:09 ap »
Erinomaisen pitkä tauko ettei yhtään viestiä työkalupalstalla.
Onko niin että kätevien käsien lisäksi ei tarvita kaluja?
Nojoo, toisessa keskustelussa jo todettiin että ei tarvitse kun on huollot. (Rahaa)
Vaan, epäilen, että salaremonteeraajia vielä lienee pihavajojen perillä. Sellainen mustanäppinen ja rasvanaamainen persoona.
Täältä voi kysyä ja voi saada jopa vastauksia.
Toisaalta, teknisistä suorituksistakin voi jokunen jäsen ymmärtää.
Yotubevideoita en laita tulpanvaihdosta vaikka on pyydetty!

egon

  • Viestejä: 957
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2023, 09:09:48 ap »
Me vanhat ukot ollaan laiskistuneita ja nykypyörien sähköt ovat sellainen alue, johon ei herkästi halua itse sekaantua jos joku muu osaa hommat suoralta kädeltä. Toinen asia saattaa piillä siinä, että vanhojen pyörien osuus liikenteessä on supistunut harrastajapiireihin ja siellä taitaa yleisimmät niksit olla suureksi osaksi hanskassa ja vanhoista keskusteluista löytyy paljon apuja jos lihasmuistista on jotain päässyt jo unohtumaan.

Osansa ainakin Guzzien osalta tekee varmaan sekin, että ikääntyvällä porukalla vuotuiset ajomäärät pienenevät ja yleinen huollon tarve supistuu sitä kautta. Tuttavapiirissä on väkeä, joka on kuusissakympeissä vaihtaneet konepyörän polkupyörään sähköllä tai ilman.

Oma Breva on kyllä ollut pian 15 vuotta niin huoleton pidettävä, että ruuvailu on melkein kokonaan pois harrastuspiiristä.  Öljyn vaihtoa ja venttiilin säätöä keväällä ja se on sitten siinä. 

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2023, 13:27:52 ip »
Hallinnoin vuokraamaani Verstasta naapuripitäjän puolella. Näin talvella, kun säätkin ovat mitä ovat, vähempi on sinne kulkua. Päivässä tulee noin 50 kilometrejä eli ei sekään edullista ole. Toki siellä pari projektia odottelee valmistumistaan. Itse asiassa melko valmista jo onkin. Kesäksi tullee valmiiksi isommin rehkimättä. Kai.

Hajakenttä

  • Viestejä: 811
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2023, 17:04:02 ip »
Työkaluja on kertynyt vuosien varrella semmoinen keskikokoinen komero väärälleen. Kun ei ole tallia edes, verstaata puhumattakaan, niin rivitalon pihalaatalla on täytynyt poutasäällä tehdä ne toimet, joita olen hiljalleen oppinut moottoripyöristä. Se on aika rajoitettua ja työkaluvarasto on muotoutunut sen mukaan vähissä erin. Kun on huolellinen niin öljyt saa vaihedtuksi roiskimatta. Venttiilit säätyy myös rutiinilla ja samoin imut. Etuhaarukan teleskoopitkin olen opinut huoltamaan. Sähkötyöt on vanhaa ammattia ja sujuvat kyllä ulkonankin, myös ECU säädöt, kunhan läppäri ei kastu sateessa.

Aikoinaan rannikolla kun jokin tutka-asema vikaantui, eikä ne koskaan kauniilla ilmalla reistailleet, tutkamestarin oli lähdettävä asiaa hoitamaan, vaikka myrskyyn ja yön selkään . Eikä takaisin ollut tulemista ennen kuin laitteet toimivat. Siinä oppi kyllä tuiskussa ja räntäsateessa tekemään antenniremonttia.

Joku on ehkä mereltä nähnyt vanhan kaivostornin Jussarön saarella, Tammisaaren, nykyisin Raaseporin, edustalla. Sen yläkerrassa oli hoidossani ollut murheenkryyni. Kun kerrankin myrskyssä vaihdoin antennikoneiston servolähettimen hammashihnaa ja laskin kohtalaisen ison jakoavaimen kädestäni betonitasanteelle, tuuli tarttui siihen ja kuljetti sen muutaman metrin tasaisella karhealla betonilla ja laidan yli. Kun se sen matkan putosi hiekalle sitä oli turha yittää etsiä sieltä parikymmentä senttiä syvältä. Kaikki tietävät mikä revohka on tehdä sotavaltiolle tykalun häviämisestä hylkäysilmoitus.

Nyt eläkevaarina täytyy keksiä sisähommia talvipäiviksi. Onneksi vaimo on puusepän tytär. Osaa olla valittamatta puulastuista lattialla. Pienen kaksion olohuoneessa olen sahaillut ja höyläillyt ja rakentanut hiljalleen telkkarin lisäkaiuttimet. Aika hyvällä lopputuloksella, vaikka itse sanonkin.

Käytin rautakaupan 18 mm:n puulevyä. Sivulaatikot 4 litraa ja läskibasso keskelle 10 litraa, painekammioperiaatteella kaikki kolme. Kaiutin elementit kaivoin nettikaupasta. Sivuille laajakaistaiset 100 mm:n ja keskelle yksi 200 mm:n bassoalueen kaiututin. Niiden vahvistimia en alkanut tehdä itse, koska valmiita moduleita saa siihen hommaan hyvin. Laitoin sellaiset hartsiin valetut niin eivät tärinästä rikkoudu. Sivukaiuttimien kaista on speksiensä mukaan ja omankin testauksen mukaan 100 Hz – 15 kHz, joka on pieni ihme, mutta on niitä ilo kuunnella. Yksi läskibasso keskellä joutuu hoitamaan molempien kanavien matalat äänet kontrabassoalueella 32 Hz – 175 Hz. Niillä ei ole stereovaikutusta, joten yksi tuutti, tilanpuutteen vuoksi, riittää mainiosti.

Kanavat pitää siis yhdistää summakanavaksi, ilman että sotketaan sivukanavia. Tein sen transistoreilla. Pitää myös suodattaa tuo mainittu, matala taajuuskaista. Tein sen 2. asteen  Butterworth suodattimella. Sudattimen vaimennus on myös kompensoitava niin, että koko rustinki antaa vahvistuksen 1, siis ulos sama amplitudi kuin sisään. Myös sen tein transistorilla, jolloin sain myös 180° vaihesiirron korjatuksi takaisin oikeaksi. Mainittu hartsiin valettu tehovahvistin on sitten vielä tämänkin perässä. Tosi mainiosti pompottelee läskibasso, ja värkissä on varaa vaikka lypsää rumpukalvot ulos päästä. Kaikissa kolmessa on voimakkuuspotikka niiden tasapainottamiseen.

Virtalähde oli kallein hankinta kun halusin hyvänlaatuisen ja paloturvallisen. Mascott piti olla hyvä, mutta ei ollut. Läskibasso vahvisti sen hakkurin matalan kohinan sietämättömästi. Luulin sen olevan rikki ja sain takuuseen uuden, jolla oli sama ominaisuus. Piti siis tehdä siihenkin vielä kunnon regulaattori perään. Pikku vaiva sinänsä, mutta periaatteessa harmittaa hiukan.

Meni vähän sivuun tökaluaiheesta, joten mainitaan nyt työkalukin: Tein piirisuunnittelun Linuxin piirisuunnittelusovelluksella  Lepton EDA Schematic Editor (on Debianin paketeissa). Myös opampeilla olisi voinut toteuttaa, mutta halusin tehdä sen transistoreilla, koska transistoripiirien mitoitus on yksi niitä asoita, jonka osaan, kiitos Skogin Markun. Suunnittelin sen tarkoituksella 12 V käytööjännitteelle ajatellen autokäyttöä. Tällaista 70-luvun tekniikkaa tuskin kukaan enää tinailee, muta jos kiinnostaa niin lähetän tuon kytkennän selostuksineen sitten pyynnöstä.

PS: Pyydettiin lisätietoja. Lisään piirustuksen tänne kun se ei siirry yv:nä.


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2023, 16:38:29 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2023, 17:26:07 ip »
Muutoin menee Verstaalla mukavasti mutta, ilmeisesti vanhuuttani tai perintöä, lyhytmuisti pätkii. Siitä on vaivaa eritoten sähkötöissä sillä pyrin T3 California 1000:n (California 3-mallin kanttisylinterinen moottori pyöreäpyttyisen 850cc:n tilalle.) digitalisoida moottorinohjauksen ja muut sähköt releistää liki 100% tasoon. Niinkuin nykypyörissä on. Olen kohta pitänyt pois kuukauden verstasloman eli ensi viikolla tullee päivityksiä tekemisistäni blogisivuille. Kohta menee miljoonan kävijän raja rikki. Mainoksia en ole hyväksynyt sivuilleni vaikka niistä hiukan rahaa saisikin.

Ekku

  • Viestejä: 884
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #5 : Tammikuu 17, 2023, 18:43:00 ip »
Olen oikeastaan viime aikoina tarkoituksellisesti vältellyt kuljeksimasta työkaluja myyvissä liikkeissä. Tulee tehtyä niin usein heräteostoksia, jotka ei ole niin kovin tarpeellisia.
Kovin on vähiin käynyt pyörän rassaus. Johtuu varmaan osin kovin vähistä ajokilometreistä. Isommat hommat tulee helposti ulkoistettua ja moni muu homma maistuu toistolta.
Viime keväänä tulin ostaneeksi yhden "valmiin" japanilaisen museopyörän, mutta täytyyhän siihen heti tehdä kohtuullisen perusteellinen jarruhuolto, vaihtaa etuhaarukka stefat, uusia ohjauslaakeri tms.
Jonkin verran sillä ajoin, mutta pitänee keväällä myydä pois. Guzzi käy vaan käteen jotenkin paremmin.
Löyhästi asiaan liittyen, onko kenelläkään tietoa, että onko olemassa jotain ohjelmaa, jota voisi käyttää värisuunnittelun apuna.
Eli saisi jonkinlaisen kuvan kohteesta tietokoneelle ja sitten voisi siinä ruudulla valita katteisiin ja muihin osiin eri värejä?
Jossain amerikkalaisessa autonrakennus-ohjelmassa muistan sellaisen nähneeni.

Hajakenttä

  • Viestejä: 811
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2023, 11:33:44 ap »
Lainaus
onko olemassa jotain ohjelmaa, jota voisi käyttää värisuunnittelun apuna.

Voi olla jotain spesiaaliohjelmia jollain valmistajilla. Ne on ehkä tehty kuvankäsittelyohjelmia modifioimalla ja lienevät tiukasti lisensioituja. En kuitenkaan niitä tunne, joten arvaan vain.

Normaalit kuvankäsittelyohjelmat kyllä tuon homman tekevät. Adobe Photoshop on muodostunut markkinajohtajaksi ja hintakin on sen mukainen. Siitä on kehittynyt ilmainen GIMP, joka toimii mainiosti ainakin Linuxilla, mutta Wikipedian mukaan se pelittää kyllä kaikilla alustoilla. Olen sitä jonkin verran käytänyt ja todenut suurimmaksi vaikeudeksi monimutkaisen ja vaikeasti ymmärrettävän käyttöliittymän. Kuitenkin sen ominaisuudet ovat hyvin monipuoliset ja mainittuun tehtävään enemmän kuin riittävät. Vaikka itse otettua digitaalikuvaa voi muokata loputtomasti. Siinä on myös suomenkielinen käyttöohje. GIMP:in sanotaan olevan niin yhteneväinen Photoshopin kanssa, että niitä käytetään rinnakkain kuvankäsittelykursseilla kansalaisopistossa.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2023, 12:23:46 ip »
Tuossa näytön kulmassahan se GIMP-elikon naama suteineen mollottaa. Jonkin verran olen käyttänyt. Toimet ovat lähinnä valotuksen korjaamista, rajausta sekä muuta pientä säätöä kuten resoluution vähentämistä. Järjestelmäkameralla kun ottaa kuvia niin korkea resoluutio voi aiheuttaa hidastumista tietokoneella. Riippuu tietenkin käytettävästä tietokoneesta. Kännykkäkuvat kelpaavat sellaisenaankin jos rajaus on ollut jo kuvattaessa kunnossa. Niin, moottoripyöräilyn ohella harrastan valokuvaamista, kävely- ja polkupyörälenkkejä, verstashommia lähinnä moottoripyörille, käyn bändikeikoilla, (Kaseva on pubikeikalla ensi lauantaina. https://www.kaseva.fi/keikat) viihdyn pubeissa ja konserteissa. Viimeksi näin livenä oopperan Suor Angelica (Sisar Angelica, Puccini) Tampereen Tuomiokirkossa kun Rouvan, ex-rouvan ja hänen nyksän kanssa. Oli siinä toinenkin syy sillä ohjaajana on ystäväni ja esiintyjissäkin pari tuttua. Akustiikka oli erinomainen. Erityisesti puupuhaltimet soivat upeasti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 332
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2023, 09:36:31 ap »
Rakensin juuri (=viime kesänä) jatkuvassa käytössä oleville käsityökaluille työkalukärryt. Kaksi tasoa, 450x850, lisäksi muutama ripustuspiste kaapeleille ja vasaroille. On loppuunsa ihan kätevä, kun työkalut on nyt samassa paikassa ja pyörien päällä. Saa vaikka koko kasan työpisteen ääreen. Kamaa kärryssä on ehkä sata kiloa. Sitten on vielä seinällä olevat työkalut, sähkötyökalut ja sorvin kamat. Kyllä noita aika hyvin kumuloituu, kun parikymmentä vuotta pitää pajaa samassa paikassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2023, 12:58:18 ip »
Tarvike- ja työkalukärryjä on minulla hyllykköjen ohella joissa on lähinnä osia ja tarvikkeita. Pitää kohtapuoliin ryhtyä myymään ylijäämää pois. Ensin lähtee GT850-osat. Sitten Cali3-palikoita. Verstastilani on ahtaahko ja tunne on välillä sellainen kuin olisi rubikinkuutiossa. Siisteyttä ja järjestystä ylläpitäen toiminta on kuitenkin varsin tehokasta ainakin siinä mielessä mitä yksi henkilö 1 - 4:ssä päivässä viikossa kerralla 2 - 6 tuntia jaksaa puuhastella. Nyt on joululomani loppu ja lähden kohta lounaani jälkeen Verstaalle ja myöhemmin iltapäivällä Kerholle kahvittelemaan.
Valitettavasti Verstaani on noin 25 km päässä. Lähempää ei oikein sopivan kokoista ja -hintaista tilaa löytynyt kun sitä etsin. Tässä nykyisessä tilassa on se etu että yläkerrassa on kahvio.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 000
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2023, 08:29:30 ap »
Timpalle riuska kiitos seikkaperäsestä infosta.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo Moto Guzzi.

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2023, 12:38:05 ip »
Tokihan sitä muutakin tulee säädettyä kuin m- ja p-pyöriä.
Pientä kunnostusta vaatisi Salora ortoperspekta, 3-kanavainen tilaäänijärjestelmä. Vahvistin ja radio toimivat mutta viritysmittarin valo ja muut vastaavat taustavalot ovat kärähtäneet. Ei haittaa perustoimintoja mutta tunnelma kärsii.

Levysoitin, Thorens seitkytluvulta, vaatisi jousiremontin. Sitä on säilytetty pitkään varastossa kyljellään ex-omistajalla. Siksi nuo levylautasta ja muuta mekanismia kannattelevat jouset ovat antaneet periksi ja levylautanen on kallellaan ja kannen kylki ottaa kiinni ulkokoteloon. Muutoin toimii ja löysin siihen tasokkaan äänirasiankin sekä koko levysoitinmekanismin varaosiksi ilmaiseksi. Sen korvaajana on ollut B&O lineaarilevari. Helppokäyttöinen ja varustettu kappaleenhakuvalolla.

Jos pyörien kimpussa menee hermot niin vaikka Bellman-kvartetin tai Mauno Kuusiston levyt soimaan niin kiire ja harmitus katoaa. Jos taasen päässä rokkaa niin Jussi Raulamon levyt pyörimään niin rokkaa enemmän.

On siis sadepäiviksikin tekemistä eikä tarvi neliöstä lähteä minnekkään. Sohvapöyrän ääressä ruuvaillessa.

Mutta nyt syömään ja Verstaalle katsomaan mihin olen tehnyt virhekytkennän California T3 1000 Blowerin sähköissä. Kaikki sähkö ei, näköjään, kulje sulakkeiden kautta. Tämän päivän epistola siinä.

Guzzr

  • Viestejä: 644
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2023, 20:15:10 ip »
 Sen lisäksi uusien moottoripyörien hinnat nousevat taas tänä vuonna katsoin Bike-lehdestä. Suzuki sentään vain noin 0-1 %

motomatti

  • Viestejä: 12 606
Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2023, 21:13:44 ip »
Sähköt vielä hakusessa T3 Blower:ssa mutta paremmalla tolalla. Taidan tietää missä olen tehnyt virheen mutta mitään en myönnä.

Uusien pyörien hinnatkaan eivät kiinnosta sillä tallissa on pyöriä vielä loppuelämän tarpeiksi vaikka myin kolme Benelliä, yhden Ducatin ja pari Guzzia. Jos jotakuta kiinnostaa niin olisi paperillinen Cali3 Tontirunko jouten. Jonkinlainen läpikäyty moottorikin siihen pakettiin sopisi. Vaihteistosta en menisi takuuseen mutta toimi viimeksi kun sillä ajoin. Yksi pikkulohkon läpikäymätön vaihteistokin olisi. En ole avannut mutta, kuulemma, on ollut ajossa... Että siihen ei takuuta.  Verstas kun on täynnä kuin Turusen pyssy niin olisi mukava kun joku tai jotkut poikkeisi noutamassa pois. Joitan 850GT:n osiakin olisi. Laitan tämän myös tuonne myydään-osastolle. 0405183311 mutta ei ennen puoltapäivää.