Kirjoittaja Aihe: Olen ihmetellyt  (Luettu 1915 kertaa)

motomatti

Olen ihmetellyt
« : Joulukuu 27, 2022, 22:33:13 ip »
Sellaista seikkaa,
että leppoisa läpänheitto ja kuulumisista ilmoittelu, keskustelu ja pieni vänkääminenkin on alkanut puuttua tästä linjasta. Eli vähän enemmän kuin terkkujen lähettäminen vaikka ei sekään haitanne. Kuulumisia, uutisia ja vaikka mukavia juttuja mitä motoristille voi tapahtua. Tuskin tämä reitti informaatiolle, fiiliksille tai, jos hiukankin aihetta sivuaa, ei muka sopisi jutuille täällä. Oletan että aikanaan kansakoulu, apukoulu tai jopa keskikoulu saati lukio ynnä muu, meistä motoristeistä olisi tehnyt ilmaisutaidottomia. Kerhon, eikä foorumin säännöt sitä kiellä. Kunhan se liittyy yhdistyksen sosiaalisuuteen, ajoneuvoihin ja niiden "ihanuuteen" (Siinä suhteen pitää myös sietää negatiivisiäkin mielipiteitä tai kokemuksia kunhan se ei kohdistu henkilötasolla jäseneen tai jäseniin.) Kylmä rauta ei kärsi kuin alasimella. Hiertävät jäsenasiat pitänee ohjata Hallituksen huoleksi tahi iloksi.

Joulu on nyt liki lusittu. Erinomaista tulevaa vuotta ja kihelmöivää kevään odottelua!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2022, 01:21:23 ap kirjoittanut motomatti »

egon

Vs: Olen ihmetellyt
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2022, 11:05:43 ap »
Olen muutaman keskustelupalstan kanssa ollut sinut varmaan parikymmentä vuotta ja ne on kaikki kehittyneet hieman samaa rataa tämän Gruppon palstan kanssa. Aluksi uutuudenviehätys keräsi aika mukavasti kirjoittajia ja varsinkin lukijoita, mutta kun tuoreimmat jutut oli käsitelty ja saatu taputeltua jotenkin valmiiksi, alkoi kävijämäärä  pienetä ja keskustelun ydinjoukkokoin supistui hitaasti mutta varmasti useita vuosia. Väki väheni ja pidot parani, eli jutut alkoivat mennä yhä ammattimaisemmiksi ja läpänheitto vähentyä. Kun Facebook alkoi ryntäyksen, siirtyi läpänheitto enempi sille laidalle, laitetaan kuvia ja omia kommelluksia tai reissuja, mutta teknistä asiaa vähemmän ja usein senkin kohdalla niin, että jonkun heittämään kysymykseen tulee myös sellaisia vastauksia, jotka ovat jostakin nurkasta tai vähän joka nurkasta pielessä. Tämä on siis mahdollisesti ns. luonnollista kehitystä, jonka seuraava aste omalla kohdalla on ollut se, etten osallistu enää Facebookin keskusteluihin oikein laisinkaan. Tämän palstan suola on edelleen siinä, että kun on tarvetta hyville neuvoille, niin täältä niitä saa ainakin jonkin verran eikä tarvitse paljon tuumia, että mahtaako asia olla noin kun kaveri kirjoittaa.

Sitten on sekin puoli asiassa, että motoristiharrastus on hyvää vauhtia ukkoutumassa. Olin Guzzi-rallissa eka kerran Jämsänkoskella, olikohan vuosi jotain 1996?? ja sen jälkeen sen niminen tapahtuma on jäänyt väliin ehkä pari kertaa, mutta tuntuu kuin mukana olisi olleet aina samat kollegat, joista on näiden vuosien kuluessa aika moni eläköitynyt ja osa vaihtanut hitaampiin harrastuksiin. Kun ajomäärät pienenevät ja sattumukset vähenevät, ei kerrottavaa ole enää entiseen malliin. Ovat taitaneet pyörätkin muuttua niin, ettei niiden kanssa omissa talleissa kovin paljon enää ruuvailla, joten teknisen avun tarve on sitä kautta vähentynyt.

Tämän ketjun aloittajalle on annettava kiitettävä arvosana tämän palstan aktiivisena pitämisestä. Kyllä tälle on tarvetta edelleen vaikka välillä hiukan hiljaiselta saattaa tuntuakin.   

millegt

« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2022, 18:50:34 ip »
joskus silloin 80/90 luvulla taisi olla oikeen painettu vihkonen kokoontumisajoista niitä riitti joka viikonloppuun useampikin, onkhan niitä enään ja käykö siellä sit nykynuoret, joku rottaralli ja saaritstoralli ja mitä niitä kaikkia oli

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2022, 19:36:27 ip »
joskus silloin 80/90 luvulla taisi olla oikeen painettu vihkonen kokoontumisajoista niitä riitti joka viikonloppuun useampikin, onkhan niitä enään ja käykö siellä sit nykynuoret, joku rottaralli ja saaritstoralli ja mitä niitä kaikkia oli

Näin on käynyt parille netissä olevalle kokoontumiskalenterille:

http://www.sci.fi/~kekku/kokoontumisajot.htm

ja toinen:

http://www.kokoontumisajot.eu/2018/index.php/kalenteri

Ehkäpä MP-messuilla tulee jotain ajankohtaisempaa?
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2022, 13:57:34 ip »
Vaikka kalenteria ei olisi tai siinä ei jotain rientoa mainittaisikaan niin todennäköistä on että kokoontumisia järjestetään. Se on monen kerhon elinehto. Olen seurannut lähiseudun kerhojen elämää ja monen rekisteriin merkityn kerhon lakkauttamisen. Toisaalta se lisää niiden kerhojen mahdollisuksia jotka vielä ovat olemassa. Oma kerhoni on vakavarainen mutta ei ole järjestänyt tapahtumia kuin omalle porukalle ja harvoille kutsuvieraille. Kerhoni jäsenmäärä on ollut koko ajan hitaasti kasvussa ja vakavarainen. On kasvanut vaikka vanhemmasta päästä on sekä erottu että päästy hautuumaalle.

Pienimuotoisia tapauksia oli muunmuassa viime kesänä eräskin niin sisäänlämpiävä että osallistujamäärä/kutsutut jäi alle kahdenkymmenen. Pääsymaksuakaan ei peritty. Mutta hauskaa oli ja tapasi kavereita ajan kanssa eikä marketin kassajonossa sattumalta.

Itsestäni ei ole järjestämään kokoontumista mutta neuvoja voin antaa. Monessa olen ollut mukana tekemässä. Helpointa on siten että hankkii ulkopuolisen tahon joka hoitaa koko systeemin eli hotelli, leirintäalue, paikallinen kauppias, jokin toinen kerho tai peräti vain yksityishenkilö.

En ihan heti usko että kokoontumiset loppuvat. Saattavat pienentyä ajan kanssa. Kokoontumiskauden, omalta osaltani, on aloittanut Nummijärviajo. Kauhajokelaisten toteuttamana. Lisäksi olen käynyt kesän mittaan ns. kutsukokoontumisissa joihin pääsee vain kutsusta. Sellainen on monasti varsin miellyttävä eikä häiriöitä ilmene. Aina voi lähteä kesken pois tai käydä vain päiväseltään. Hyvin ehtii suvella pariinkin tapahtumaan jos ne on järjestetty, näin tamperelaisen kannalta, suurinpiirtein Oulun korkeuden eteläpuolella. Mikäli nauttii ajamisesta ja kolminumeroisista teistä. "Isoille" teille en juurikaan etupyörää käännä mikäli on olemassa jokin mieleinkiintoisempi vaihtoehto vaikka kiertoa tulisikin.

Niin, tämä ystäväni, järjestohenkilö Kekku, lienee sen verran ikääntynyt että todennut omalta osaltaan luopua kirjanpidosta. Siinä olisi sarkaa jollekin innostuneelle vaikka tuskin sillä rikastuu. Pikemminkin vaatii omaa mielenkiintoa, aikaa ja paneutumista.

Nautinto se oli Rautavaarallekin ajaminen pikkuporukassa ilman ihmeempää kiirettä. Kiitos matkakumppaneille!

Guzzr

« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2023, 10:27:24 ap »
Ja olen ihmetellyt miksi suurin osa mpyöräilijöistä eivät lähde pitkille matkoille. Olen kuullut ; liian paljon töitä, ei ole lomapäiviä,
mp ei ole kunnossa, ei ole rahaa, on nyt niin huono sää, en kestää ajaa pitkiä, kroppa ei ole ajokunnossa, täytyy hoitaa eläimet ja ei osaa l
vieraita kieliä. y m

motomatti

« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2023, 11:11:21 ap »
Itsellä usein laiskuus vaivana. Nykyään.
Nuorempana tuli ajetuksi kesät talvet ja sittemmin vain kesäisin. Suurin osa kilometreistä tulee asuinpaikan ympäristössä noin 50 km säteellä.

Mökkimatka on yksi pidempi suoritus varsinkin kun sen tekee kiertoteiden kautta. Suorinta reittiä noin 450 km mutta pyörän mittariin tulee siitä helposti 500 - 600 km kun pyrkii ajelemaan teitä jotka eivät vie suoraan perille. Mökkireissuja suvessa tulee 1 - 3 kpl.

Kokoontumisajot ovat yksi kilometrien synnyttäjä vaikka pyörä seisookin niissä pari vuorokautta ajamatta.
Kerhoiltareissu, torstaisin, tuottaa noin 50 km. Käyn melkein joka kerta kahvittelemassa. Verstaalleni on yksi sivu 26 km eli siitäkin tulee matkaa kaksi - viisi kertaa viikossa.

Pääosin olen käyttänyt kulkemisiin kahta pyörää: trikeä kauden alussa ja lopussa ja muulloin California 1400 on saanut olla ratsunani. Trike eli California 1000 Adamant, kuten sen olen nimennyt, vie vaivatta em. asiointimatkat kun taas pidemmille matkoille isommalla Calilla. Pari muutakin pyörää vielä on mutta ei edes joka vuosi tule edes käynnistettyä. Ajattelin niistä luopua sillä talvisäilytys, ym. kulut, voi käyttää ajamiseenkin.

Kokoontumisajokauteni aloittaa Nummijärviajo. Sinne on lyhyt matka Tampereelta. Kyllä niiden eteläpohjalaisten kanssa pärjää aina jotenkin...

egon

« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2023, 12:49:50 ip »
Pitkät retket ovat aika vaativia juttuja: Pitää tietenkin olla omaa aikaa, rahaa ja toimiva pyörä, mutta myös aika annos matkanälkää ja yhdenlaista rohkeutta ja epävarmuuden sietoa. Oikeastaan aika harva lähtee yksinään muutaman päivän reissuille tai viikon -parin reissuille suurpiirteisen suunnitelman mukaan, varsinkaan yksinään. Sopivalla porukalla sitten helpommin, että voi luottaa ongelmakohdassa kaverien apuun. Porukan mukana tulee herkästi jo parissa päivässä lievä kyllästymispiste, mikä tavallaan alkaa syödä huvituksesta pikku viipaleita kun matka jatkuu ja täytyy jatkuvasti sopeutua joukkuehenkeen. Pitemmillä reissuilla näkee eniten pariskuntia kaksi päällä yhdellä pyörällä ja siten, että päämäärä on asetettu, mutta reitti, majoitukset, nähtävyydet yms. hoidellaan sitten tilanteen mukaan. Kun ovat tottuneet jo hyvin toisiinsa, ei kompromissiongelmaa tule yhtä helposti kuin muutaman tutun kaverin kesken, joskaan täysin ei siltä voi välttyä edes kahden porukassa. Kokoontumisajot joissain Manner-Euroopassa ovat hyviä kohteita reissuille, joskaan kaikkialla ei vierasmaalisiin suhtauduta yhtä vieraanvaraisesti kuin meillä, jos muutama ulkomaanelävä on liittynyt porukkaan. Vaikka tienpäällä ei ole mukava roikkua kenenkään pakokaasuissa, niin on kuitenkin varsin inhimillistä mennä illalla punkkaamaan sellaiseen paikkaan, jossa on jo pihalla pyörä tai pyöriä suomalaiskilvin. Paljon sitä näkee maailmassa ihmisen tekemää kun vaan saa aikaiseksi lähteä liikkeelle.   

TunturiTT

« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2023, 13:29:31 ip »
Itse kuulun siihen ryhmään, joka ei aja yhtä soittoa pidempiä reissuja. Ei niin sanotusti nappaa. Se, että jonnekin pidemmälle pitää päästä, ei saa juuri lisäarvoa siitä, että istuisin pyörän päällä. Tai se, että katsellaan niitä nähtävyyksiä, luonnonmuodostelmia yms nimen omaan mopokuteet päällä. Jokainen saa harrastaa kuten hyvältä tuntuu ja sen kaikille sallin. Minulta ei tule mitalia tai palvontaa kilometreillään kehuvalle.
Tämän hetkinen perhe- ja rahatilanne rajoittaa jonkin verran ajelua ja harrastusta, mutta ei pysäytä. Endurolla saa tunnin parin kieputuksella hyvin nollattua arkihuolia ja pienikuutioisella ratapyörällä sitten asfaltti saa kyytiä.
Nuorempi tytöistä (7v) tykkää olla enskan kyydissä polulla ja metsässä. Kunnollisia, istuvia suojia on varsin hankala löytää 130 senttiselle ruipelolle  ;D
Taitaa tällä hetkellä olla suhdeluku rakentamisen ja ajamisen välillä 75/25, eli merkittävästi enemmän menee aikaa tallin puolella ja kavereita harrastuksessa auttaen, kuin ajaen. Tämä sopii minulle. Itselleni moottoripyöräily on enemmän elämäntapa, joka kattaa kaikki osa-alueet, en ole oikein ikinä edes seurannut kerrytettyjä kilometrejä. Koneet ovat myös työssä läsnä, kun sekin on ajoneuvoteollisuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2023, 09:55:06 ap »
Kun on harrastanut moottoripyöräilyä kohta 50 vuotta, niin väkisinkin kyllästyy moniin asioihin kuten vaikkapa teltassa yöpymiseen, känniörveltämiseen, krapulaan ja vesisateeseen. Euroopassa ei ole enää mitään uutta ja mielenkiintoista kuten oli asian laita vaikkapa silloin kun kiertelin vanhaa itäblokkia, jossa kukaan tuntemani ei ollut liikkunut moottoripyörällä. Ainoastaan DDR:ään ei päässyt ajelemaan mutta menin sinne myöhemmin lentokoneella. Alpit ja Mandellot on jo nähty useampaan kertaan, samoin kuin koko läntinen Eurooppa. Suomessakaan ei ole enää mitään nähtävää eikä valtateitä tai suurempia asfalttiteitä voi edes ajaa moottoripyörällä kuin hätätilassa, se on yksinkertaisesti liian puuduttavaa puuhaa eikä vastaa käsitystäni moottoripyöräilystä. Jäljelle jää enää pienet asfalttitiet sekä soratiet, joilla voi vielä ajella huolettomasti. Mahdollisimman laajan soratieverkoston ulkoaopettelu on myös uutta ja mielenkiintoista, jotta mökki- ja muut matkat sujuvat jouhevasti eikä tarvitse ajella jatkuvasti samoja reittejä. Ylipäätänsä sorateillä ajo on huomattavasti haasteellisempaa ja vaatii täysin erilaista pyörän hallintaa sekä asennetta kuin valtateillä puksuttelu. Miinuspuolena ovat teillä liikkuvat eläimet ja työkoneet sekä rapa. Pyörän ulkonäkökin luonnollisesti kärsii kun rapaa on joka paikassa. Myös huoltotarve lisääntyy kun stefat ja laakerit hajoavat. Tämäkin on luonnollisesti asennekysymys; pyörää ei pidä liikoja sääliä.

Kun ajokauteni kestää maksimissaan 8 kuukautta, niin kilometrejä kertyy väkisinkin sen verran että voidaan vielä puhua harrastuksesta vaikka muut asiat kuten mökkikiinteistön ylläpito ja metsäpalstan hoito vievätkin valtaosan ajasta kesäisin. Talvella puolestaan joutuu purkamaan ja huoltamaan ajopyörää sekä mahdollisuuksien mukaan edistämään Calin kustomointiprojektia. Tosin yleensä keväällä projekti on aina samassa vaiheessa eli "maalausta vaille valmis" kunnes taas keksin jotain uutta ja projekti jatkuu entiseen malliin. Nyt on taas tohina päällä mutta veikkaampa että parin kuukauden päästä kun jossain näkyy sulaa asfalttia, niin projekti jää taas tauolle.

Monti

« Vastaus #10 : Tammikuu 06, 2023, 18:59:10 ip »
Mulle Nevada ja "pelti" Vespa on selvästi pääosin harrastepyöriä että reilu kuuskybäsenä on tarpeeksi mielekästä tekemistä. Ei ole suunnitteilla kovin pitkiä retkiä. Ehkä Helsingistä Naantalin kautta Ahvenanmaalle ja takas mutta ei sen kummosempia. Vaimon kanssa tehdään päiväretkiä pikku tapahtumiin tai kivikasoja katsomaan eväät matkassa. Muutenkin mieluiten ajeln itekseni että saa ajaa omaan tahtiin ja pysähdellä katsomaan mitä milloin näkyy. Ollaan kaikki erilaisia, onneksi.

motomatti

« Vastaus #11 : Tammikuu 06, 2023, 20:26:19 ip »
Matkasta riippumatta, henkilöt, sukupuolesta liki riippumatta, ovat minulle tärkeitä. Vanhat ystävät, uudet ystävät, joita kertyy vieläkin, sekä monet henkilöt joita matkoilla tapaa ovat minulle pääasia. Toki nähtävyyksillekin arvon annan mutta ne tulevat tämmöiselle sosiaaliselle henkilölle vasta toisella sijalla. Aikaa näihin asioihin kuluu mutta eläkeläisellä sitä on jäljellä arvaamattoman paljon.

motomatti

« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2023, 20:35:08 ip »
Kekku aikansa hoiti kunniakkaasti ja vaivojaan säästämättä rallikalenteria. Taisi olla yli kaksikymmentä vuotta jos ei enemmänkin.

Kokoontumisajot.eu sivuja piti ystävllisesti pitkän siivun ystäväni Tommy. Ahkera kaveri kiertämään maailmaa. Viimeksi joulunpyhiksi saapui hänen toimestaan Matkahuollon kautta laatikollinen kuohuviinejä. Makoisia olivat.

Jouko S

« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2023, 21:04:21 ip »