Kirjoittaja Aihe: California 1400 venttiilivälykset  (Luettu 1039 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 514
California 1400 venttiilivälykset
« : Joulukuu 20, 2022, 17:26:28 ip »
Useimmat varmaankin käyttävät pyöränsä huollossa niin silloin ei välttämättä synny palautetta huollon yksityiskohdista.
Kysyn silti että onko venttiilivälyksiä pitänyt säätää ja jos on niin onko kaikkien huoltojen yhteydessä tarvinnut säätää vai vainko todeta että säätämistarvetta ei ole.

Omalta kohdalta on liikkeessä säädetty ventiilit ensimmäisessä huollossa joka sisältyi pyörän hankintahintaan. Sen jälkeen olen toteuttanut asian itse. Olen ajanut yli 50.000 km ja kerran on tarvinnut säätää 20.000 km kohdalla. Eikä silloinkaan kaikkia venttiileitä tarvinnut säätää.
Sittemmin en ole vaivautunut avaamaan venttiilikoppia vaan olen kuunnellut stetoskoopilla kunkin venttiilin välyksen äänen ja todennut että kaikki kahdeksan venttiiliä pitävät saman äänen. Jos ei jostain ääntä kuulu niin välys on liian pieni ja iso välys pitää kalkatusta. Stetoskooppia käyttäessä voi koristekopat irrottaa. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564

Venttiilikopan tiivisteet ovat olleet kestäviä eli alkuperäiset ovat vielä paikoillaan. Toki uudet ovat hankittuina. Tiivisteitä koppaa kohden on monta ja erikokoisia. Neljä tulpanrei'issä, kahdeksan pikkurinkulaa ruuvien alla ja kaksi isoa kehätiivistettä. Tiivisteet ovat monikertakäyttöisiä.

Onko Gruppossa muita tonninelisatasen omatoimisäätäjiä? Miten on ollut säätämistarvetta? Vai onko ollut lainkaan?

Retuperä

  • Viestejä: 12
Vs: California 1400 venttiilivälykset
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2022, 06:06:31 ap »
Minulla on viime kesänä hankittu California joka on tähän asti käynyt liikkeessä huollossa.
Talvella teen 30tkm huollon itse ja säädän tarvittaessa samalla venttiilit.
Voin raportoida tänne huollon jälkeen oliko säätötarvetta ja jos niin kuinka paljon.
Moto Guzzi California 1400 Custom

Retuperä

  • Viestejä: 12
Vs: California 1400 venttiilivälykset
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2023, 07:29:05 ap »
Venttiilivälykset on nyt tarkastettu kilometrien ollessa 34tkm.
Edellisen omistajan huoltokuitin mukaan edellisen kerran tarkastettu 27tkm kohdalla.
Ei niitä varmaan olisi tarvinnut säätää mutta oikean pytyn pakoventtiileitä hieman tiukkasin.
Välys oli lähempänä ,25 kuin ,20
Työ on kyllä niin helppo että tulen tarkastamaan/säätämään jokaisessa huollossa.
Moto Guzzi California 1400 Custom

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 venttiilivälykset
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2023, 10:48:14 ap »
Joo, ei ole ilmeistä ongelmaa säätämisessä. Lähinnä säälin tiivisteitä. Alkuperäiset kestävät useammankin säädön vaikka merkkihuollossa, aikanaan, olivat vaihtaneet uudet ja alkuperäiset menivät roskikseen.
Säätämistarvetta on ollut äärimmäisen vähän omassa pyörässäni. Osin juurikin tuon stetoskoopin käytön ansiota.

60.000 km huollon yhteydessä tarkastin asian em. tavalla. Ison välyksen kuulee erittäin hyvin. Pienenneen välyksen suhteen näin ei ole. En silti, näin vähän ajetussa koneessa, joudu itselleni uskottelemaan että välys mitenkään voisi pienetyä. Se vaatii, vähintään, lievää venttiilivauriota. Välitys kun nokka-akselilta on varsin lyhyt. Sen jälkeen on nostimet sekä keinuvivut joissa on säätö ja venttiilit.

Guzzilla on vuosikymmenien, liki sadan vuoden, kokemus neliventtiilikansista joten osannevat tällaisen emmentaaljuustoa muistuttavan kuusireikäisen kannen tehdä.

Öljypohja pitäisi päästää irti seuraavassa huollossa. Katsoisin millainen sakkavelli sinne on syntynyt. En ole, vielä, tutkinut paljonko pitää purkaa muita rakenteita.

Huoletonta on meno ollut lukuun ottamatta RM Heinon tekemää teknistä virhettä. Eivät sitä itse olleet oivaltaneet vaan korjasin vaivan. Halpahan pyöräni oli kun ei ollut ajokuntoinen ostettaessa. Vaikka kokolailla uusi.

30.000 km kohdalla tein RVS-käsittelyn jolloin käyntiääni muuttui varsin miellyttäväksi. Jossain vaiheessa uusin käsittelyn kun käy niin että öljynvaihto osuu ajokauden alkuun. Saa sitten ajaa koneen oikein kuumaksi.
Viime syyshuollossa vaihdoin perä-, vaihteisto- ja moottoriöljyn että keulaöljyn nyt talvella. Peräöljyn vaihto on isotöinen, keulaöljyn vaihto erinomaisen helppo. Sisäkalut on otettava kokonaan pois että kaikki öljy vaihtuu. Toiseen iskunvaimentimeen ei öljy vaihdu muutoin. Sisäosat ovat eri puolilla erilaiset eivätkä tyhjene paikoillaan ollessaan.

Moottorin käyntilämpötila on alhainen. Se aiheuttaa tarpeetonta polttoaineen kulutusta ja kulumista. Moottoriöljyn lämpötila olisi hyvä olla aina yli sata astetta. Siksi olenkin peittänyt jäähdyttimen ja asentanut moottoriöljyn lämpömittarin.
Moottori on sen verran tehokas että täyttä tehoa tulee käytetyksi harvoin jos ollenkaan. Olen laittanut polttoaineen joukkoon etanolia noin puolet ja ajanut koneen kuumaksi. Ei ole karstoittumisongelmaa. Tehoakin tulee mukavasti lisää. Käy kyllä pelkälläkin etanolipolttoaineella mutta kovin kylmänä.

Kokonaivälityksen muttaminen takarenkaan koon ja tyypin osalta oli merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen. Nyt saa isoimman vaihteen käyttöön jo satasen vauhdissa niin että moottori käy reippailla kierroksilla eikä tule ns. vedätyksen tunnelmaa. Syksyllä laitoin uuden takarenkaan. Katsastutin muutetun takarengaskoon ja -tyypin: 205/55R 16 91V. Samalla merkittiin eturenkaan ristikudoksinen kumi papereihin vaihtoehtoisena.

Alkaa olla jo pientä hytinää ajokauden aloitusta odotellessa. Akku on latingissa, säilössä kylmässä ja kaikki huollettu tai tarkastettu. Pyörä Kerholla hyvissä lähtökuopissa. Tosin ajokauden aloitan toisella pyörällä. Tiet ovat alkukaudesta likaisia ja karheita.

Monti

  • Viestejä: 98
Vs: California 1400 venttiilivälykset
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2023, 17:17:41 ip »
"Siksi olenkin peittänyt jäähdyttimen"

Voitko laittaa oikein kuvan?

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: California 1400 venttiilivälykset
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2023, 19:17:56 ip »
Jäähdyttimen peittämisestä on oikein juttukin.
Tukin jäähdyttimen ajoviiman saannin mutta en ilmansaantia muutoin sillä kaihdinlevy venttiileineen on noin 15 millimetriä irti kennosta alaosastaan koko leveydeltään. Näin saa jäähdytys lisäilmaa silloinkin kun jäähdytinpuhallin käynnistyy. Lisäksi, myöhemmin, tein kaksi alle 20 millimetrin reikää yläosaan jotka ovat aina auki. Käytäntö vaatii myös sen että yläosa kaihdinlevystä on melkein kiinni jäähdyttimessä mutta alaspäin mennessä rako kaihitimen ja kennon välissä kasvaa ettei tiestä lentävät roskat ja kivet kiilaannu kaihtimen ja kennon väliin. Kaihdin on helppo irrottaa: neljä nippusidettä. Lujitemuovinen levy ei ole suoraan kiinni kennossa vaan kolmea sivua pehmentää kuminen ikkunantiivistenauha.

http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-jaahdyttimen.html

Yllä olevassa linkissä juttu on jo viisi vuotta vanha ja samoilla kiinnityksillä mennään. Myöhemmin olen kehittänyt polttoaineenkulutusosastoa ja parhaimmillaan, normiajossa, kulutuslukema alkaa nelosella. Pyörässä on eri ajomoodeja ja yhden niistä voi "uhrata" uudelleenohjelmoinnin alttarille. Jonkin aikaa piti hommaa opetella. Ohjelmistot ovat ilmaisia mutta säädöt pitää tehdä itse.