Kirjoittaja Aihe: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?  (Luettu 1118 kertaa)

JK

  • Viestejä: 6
Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« : Joulukuu 01, 2022, 12:48:00 ip »
Olen uusi Guzzin  omistaja ja tietysti halusin liittyä veljeskuntaan.
Brandtin varastoista löytyi ajamaton 2020 vm. V7 III Milano, jonka muutama viikko sitten hain Kaarinasta. Sitä varustelen sopivaksi matkailuun. Tuulisuoja, keskituki, suojaraudat, laukkujenteline ym. on jo tulossa. Onko tuosta H&B valosetistä millaisia kokemuksia, niitä tai ainakin kovasti samanlaisia näyttäisi olevan aika monessa Guzzissa kuvissa. Onko kytkentänä niiden käyttäminen pitkinä ja pääajovalo vain lyhkäisenä. Virrat varmaan riittää, nykyään vaan rosvoamisen kanssa saanee olla tarkkana. Valoa pimeyteen ei koskaan liikaa. Vaan onko tekniikka jo historiaa, kun led loistaa jo joka torpassa. Tyyli on kyllä makea.
https://www.hepco-becker.de/en/twinlight-set-for-moto-guzzi-v-7-iii-carbon-milano-rough-2018.html
Tämä malli jäi joskus vuosia sitten MP-messujen koeistunnoissa jäytämään. Matala, saa pätkempikin töppöset tantereeseen. Iso tankki, ettei harvennutta jakeluverkostoa tarvitse aina olla kartoittamassa. Moottoripyörän näköinen, ei turhaa, mitä nyt itse ripustaa. Tehoa riittävästi viemään sinne minne haluaa, kun yksin saa matkustaa  ;D. Tuntuma tuotteeseen paljon samanlainen kuin 750 Laverdoissa joilla 70-80 luvulla tuli kurvailtua. Taitaa tehotkin olla aika samat, mutta nykyään monelle riittämättömät. Maailma ja laitteet kehittyy...olen kuullut. Jos jollain on myös kokemusta ja vinkkiä tämän neitseellisen laitteen saattamisesta pitkään palvelevaksi reissukaveriksi otan mielellään niitä vastaan. Joka vehkeessä omia oikkuja ja niksejä mitä vain käytössä tulee vastaan.
Näillä mietteillä lähestyn ensimmäistä kertaa veljes/sisarkuntaa.

TimoEv

  • Viestejä: 1 969
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2022, 13:19:38 ip »
H&B on laadultaan erinomainen ja merkkikohtaiset yleensä menevät ns. heittäen paikalleen. Sähköpuolella on parasta kytkeä lisävalot releen kautta suoraan akusta - unohtamatta SULAKETTA. Sähkö rittävyydestä en tiedä, laturin teho?
Olisin vahvasti kuitenkin led-tekniikan puolella: Yleensä valoteho on parempi, valojakautuma (valokeila) on parempi ja valo on "valkoisempaa". Sähköä kuluu paljon vähemmän, eikä varalappuja tarvi repussa olla.

Minulla on Calissa (vm.2008) lisävaloina halogeenpitkät ja niitä todella tarvitsee, kun Luigi The Factory on suunnitellut varsinaisen valon vähän niin-ja-näin... Piikkiö ne asensi ennen toimitusta.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2022, 22:20:13 ip »
Laturin teho saattaa olla siinä rajoilla jos on tehokkaita halogeenejä tai muita hehkulankapolttimoita.
Setti on hieno. Eiköhän siihen löydy korvaavat led-toimiset polttimot. Eivät ole välttämättä lailliset mutta jos valokuviot ovat tyydyttävät eikä aloita halvimmilla malleilla niin uskoisin valaistuksen olevan vähintäänkin kohtuullisen sen ohella että bensiiniä ei tarvitse muuttaa lämmöksi.

Led-polttimoilla voi tulla sellainen yllätys että ei sytykkään. Silloin napaisuus on väärinpäin. Tai viallinen yksilö.

Hajakenttä

  • Viestejä: 789
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2022, 12:41:40 ip »
Tervetuloa iloiseen joukkoon JK  :)

H&B ei taida myydä led-toimisia lyhtyjä juuri siksi kun niitä ei ole vielä standardisoitu tai hyväksytty. Jos pelkät lamput vaihtaa lyhdyn sisältä ledeiksi voi tulla yllätys valokuviosta.

Tuosa setissä on komea kannatintanko, joka yleensä on se vaikein osa. Saisikohan sen erillisenä? Siihen vaan sitten kiinni led lyhdyt, jotka on sellaisiksi rakennettu, niitähän netissä näkyy riittävän, eikä maksakaan paljoa. Aivan laillisiahan ne ei taida olla, mutta ei kerrota kellekään.



Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2022, 13:04:31 ip »
Hajakentän varoitus valokuvioista on asiaa. Kaikki ei toimi niin kuin on halu.
Asia on kuitenkin edistynyt sillä led-toimisia polttimoita on olemassa jotka soveltuvat perinneumpioihinkin jolloin valokuvio on lähempänä alkuperäistä. Ero ledin ja hehkulangan välillä on se että hehkulampussa valolähde on varsin pienellä alalla kun taas ledissä alue on laajempi. Lähestymistä kuitenkin on tapahtunut.

Sitten voidaan keskustella siitä että tarvitaanko valonlähdettä nimenomaan pimeässä näkemiseen vai siksi että halutaan olla näkyvä muiden silmillä. Jälkimmäiseen ei niin kovasti vaadita. Itse olen sillä kannalla että näkyminen on tärkeämpää kuin näkeminen. Ajokauden alkupuolella kun ei valonlisää juuri tarvita jos ajaa Pohjolassa. Vasta elokuussa tarvitaan näkemiseen valoja. Tai yöajoon etelämmässä.

Pyörän tiedoissa maittaneen paljonko on laturin tuotto. Sitten vain tutkimaan mikä on kulutuksen määrä. Tuottoa pitää olla kokonaiskulutukseen verrattuna noin 20% enemmän että akku pysyy vireessä ja valot palavat.

Omassa käyttöpyörässäni ei ole sähkön puutetta lainkaan ja siinä on lisävaloja sekä edessä että takana. Osa alkuperäisvaloista on led-toimisia kuten takavalot, huomiovalot, sumuvalot ja osa lisävaloista. Pääajovalo on halogeeni kuten myös lisäpitkät.

Alla omavalmisteinen lisävalopaketti jossa umpiot ovat Biltemasta. Olivat käytössä edellisessä pyörässni jo toistakymmentä vuotta ja nyt, uudessa telineessään, kuutisen vuotta. Kiinnitysraudan taivuttelin itse.
https://1.bp.blogspot.com/-p2EbNF-za5Q/XnPKlp8UzJI/AAAAAAAAWLk/Fhl_kiU6XvAUo8wyGwkry7nzbAL2YWCGgCLcBGAsYHQ/s640/C14_etukaatumaraudat_roiskesuojat_maalattu_oik.JPG

JK

  • Viestejä: 6
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2022, 15:34:41 ip »
Kiitoksia kovasti valaisusta tässä asiassa. Heti tuli apua pyytävälle, hieno ensi kokemus tämän foorumin tavaksi toimia.
Kunhan saan nuo muut tavarat maailmalta ja ruuvailtua ne kiinni täytyy alkaa pohdiskella tämä teema loppuun.
Laturissa näyttää olevan ulostuloa 268 W. Ledit valaistuksen lisääjänä jättäisi reserviä perustarpeisiin, ettei käy kuin uhkailevat valtakuntaa, energiapula. Jos edes yhden sumu ja yhden pitkän saisi polkua lisää selventämään, kun on sen tarvis.
Motomatti on huikean hienon patteriston värkännyt. Kun rauta taipuu ja ajatus kulkee ennen kytkentää tulee tuollaista tekijältä.
Ei tarvitse arvaamalla edetä vaatimassakaan olosuhteessa.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2022, 17:14:10 ip »
Kiitos kehuista. Koitan olla ylpistymättä kuin vähän.
Nytpä tiedän nykymallin pikkulohkoisen laturin tehon. Se ei ole erityisesti kehittynyt vuosien mittaan.

Palaanpa tarpeeseen. Tarve on usein lyhytaikainen. Esimerkiksi pitkälle edenneen riennon jälkeen kotiinpaluu umpipimeässä syyskuussa. Valojen tehosta (ja energian muusta kulutuksesta kuten kahvanlämmittimet tai tehokkaat lisävalot.) riippuu siitä voiko niitä käyttää ja kuinka kauan päällä. Eli käyttää reserviä joka koostuu kahdesta asiasta: akun varauksesta ja laturin tuotosta. Jos jommankumman yhteinen teho ylittyy niin ei kannata pysähtyä sillä seuraava käynnistys ei, ehkä, onnistuisikaan. Jos akku on alivarattu ei starttinappi reagoi. Eikä mäkistartti onnistu. Tämä on ero vanhan liiton pyöriin verrattuna nyky-digitaali-laitteisiin. Toki syy siihenkin on: jos jännite on matala niin elektroniikkakaan ei siitä tykkäisi. Silti, tavan peruskäyttäjälle, nykytekniikan käyttö on helpompaa kuin vanha analogia.

Se että jos epäilee kulutuksen olevan runsaampaa kuin tuotannon, eli bensiinin muuntamisen sähköksi, kanattaa ajaa isoilla kierroksilla sillä bensiinin kuluttaminen siten tuottaa enemmän energiaa akkuun ja sitä myöden kulutukseen. Mitään ei saa velaksi paitsi sen verran jos akku jo lähteissä on viimeisen päälle täynnä. Mikä, muuten, on nyky-pikkulohkon akun koko. 18Ah?

Niin, kerrottakoon että em, asiat eivät ole ristiriidassa siihen etteikö nykyteknologia hakkaa mennen tullen katkojan kärjet ja kaasuttimet. Silti ajoneuvotekniikka laahaa jäljessä muun kulutustekniikan suhteen. Omat pyöräni ole pyrkinyt digitalisoimaan. Kesäksi valmistunee taas yksi kiva kilke verstaaltani.

TimoEv

  • Viestejä: 1 969
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2022, 17:34:05 ip »
Katselin ajankuluksi led-polttimoita. Auton ajovaloihin vaihdettavat led-polttiumot näyttävät varsin viisailta kaikilta osin. H4-menee suoraan umpioon kiinni. Niissä näyttää olevan vain yksi huono ominaisuus: Ne tuottavat lämpöä aikas reilusti. ja näyttää olevan isohko jäähdytyselemntti ja joissain jopa pieni tuuletin. Ne vaativat tilaa umpion takana, eivätkä tietenkään mahdu / käy mp-lampun kuupan sisälle. Hintaakin näyttää olevan. Eikös Cali 1400 ole valaisin "kuorrutettu" jäähdytysrivoilla?
En sitten tiedä onko koko lamppusettiä olemassa ledeillä noiden H&B -tyyppisten sijaan.

Yhtään tieliikennekäyttöön hyväksyttyä tarvikepolttimoa en tavannut - voipi niitä olla.
Jospa semmottisen tuohon Relluun tunkee, voi katsuri sen huomioida ja kysella E-hyväksymisiä, jotta saa leiman paapperiin - jos saa...


motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2022, 23:09:02 ip »
Rellun kanssa voi olla ongelmaa. Mp:n suhteen vain sivistynyt konsta voi olla varautunut asian suhteen mutta on harvinaisen erikoista että niin käy. Muuten olen sitä mieltä että Liikkuva Poliisi pitäisi olla olemassa. Siellä oli liikenteen tietotaito. Rouva B, onnekseen, ymmärsi häipyä muualle.

Joo. 1400 Calissa on jäähdytysrivat joilla ylimääräinen bensiinillä tuotettu energia hukataan. Ei lämmitä ajossa kuskia vaan hukkaan watit menee. Valoa silti tulee varsin runsaasti. Kaikki on pois bensiinistä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että, nykytekniikka, tappioistaan huolimatta, tarjoaa paremman suorituskyvyn kuin hehkulanka.

Edellä olevassa ei ole juurikaan merkitystä pikkulohkon sähköjuttuihin vaan käyttäjän tulee syynätä ennalta millaiset valot laittaa. Kyse ei ole polttoaineen energiasta vaan siitä kuinka paljon pyörän laturi voi kuormitukseen vastata. Mainitsemani 20% varaus olisi hyvä pitää.

Jos käy niin että mennään koko ajan rajoilla voi tulla vastaan ongelmia. Myös akut eivät tykkää vajaasta latingista vaan vanhenevat nopeasti.
 

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2022, 23:40:16 ip »
Niin. Tuon tehokkaan ledilampun suhteen on pitkälti sama ongelma kuin tehokkaan halogeenivalon kanssa. Molemmat pilaavat lampun heijastimet jos huonosti käy. Halogeeni hetikohta mutta ledivehkeen jäähdytys ei. Silti valoteho-kulutus-lämpösuhde on ledilampulle myönteisempi. Vaikka jäähdytystä tarvitsee. Jos ikää riittää niin voimme nähdä varsin hyviäkin valaisimia. Tai jonkin uuden keksinnön.

Hehkulamppu ei ole kovinkaan vanha keksintö. Isoäitini pärjäsi päreillä ja öljylampulla. Hehkulanka hapettomassa tilassa on Edisonin peruja. Halogeeni ei ole kuin pikku hyppäys edellisestä. Ledivalo hieman lisää. Tuskin tulemme näkemään, me, kun hallittu atomipurkaus tuottaa valoa sinne mihin haluamme. Asiaa tutkitaan...

Ihmisolento kun on sopeutunut näkyvän valon alueelle. Voi olla jo ja tulla sellaisia eliömuotoja joita ei pätkääkään kiinnosta. Olemme tässä suhteessa vain vilaus maailmankaikkeudessa. Niin, oliko vielä jotain muuta?

JK

  • Viestejä: 6
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2022, 11:07:20 ap »
Sähköistän vielä vähän tätä keskustelua  ;)
Akku Milanossa on YTX14-BS 12V-12Ah. Hyvää merkkiä muttei mikään jätti.
Taitaa olla parasta, että suuntaan etsinnän virallisten led-valaisimien suuntaan, vaikka look kärsisi rakenteella yksi sumu ja yksi pitkä. Toivossa pitää elää, että jollain valmistajalla olisi synkkaavat mallit kumpaankin. Mielellään kuori malliltaan retroa ei robo.
On tuo H&B kyllä siisti paketti... mutta kaikkea ei tässäkään elämässä saa.  Kiitos valmistajan disainerit hyvästä työstä, jota voi imitoida.
Tämä pohtiminen ja vatulointi asian ympärillä on kyllä moottoripyöräilyn parhaita puolia. Talvi taittuu näiden ajatusten parissa liukkaasti, ilman suksiakin. Voi niillekkin nousta, kun ajokausi on lähellä ja aurinko paahtaa kantavalla hangella.

@

  • Viestejä: 457
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2022, 17:16:05 ip »

Led-polttimoilla voi tulla sellainen yllätys että ei sytykkään. Silloin napaisuus on väärinpäin. Tai viallinen yksilö.

Ledit kehittyy hillitöntä vauhtia. Napaisuutta ei enää ole uusimmissa malleissa eikä edes tuuletinta. Kyllästyin ajelemaan sokkona pimeässä ja tilasin omaan pyörääni 11 000 (!) lumenia valotehoa:

https://www.ebay.com/itm/284772606485


motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #12 : Joulukuu 03, 2022, 18:40:48 ip »
Vaikuttaa hyvältä. Tärkein asia on että valonlähde on heijastimeen nähden oikealla kohdalla ja kaksipuoleinen. Oletan että @:tin laittaman mainoksen valolaitteessa näin on. Sellainen huomio tuli että useissa perinteisissä polttimoissa on vain yksi liitinpaikka joka tarkoittaa sitä että maadoitus on muualta. Nyt tarvitaan siis maajohtokin lampun kantaan.

Toinen juttu on että ajovalon pitää olla ko. tapauksessa sellainen jossa on erikseen sekä lähi- että kaukovalo. Perinteisempään umpioon ei yksiasiainen lamppu passaa.
Kauko- ja lähivalon tehoero ei saa olla kovin suuri. Toki lähivalo saa olle pienitehoisempi sillä sen valotehon kattavuus on rajoitettu lähialueelle ja kaukovalo äärettömyyden rajoille. Jos tehoero on niin että pitkä on tositehokas ja lyhyt tavallinen niin valoa lähivaloksi laittaessa on kuin pimeään putoaisi kunnes sitten silmät asiaan, ajan kanssa, sopeutuvat. Siinä välissä on sitten se hetkellinen sokea alue.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: Hepco&Becker Twinlight kokemuksia ?
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2022, 20:01:20 ip »
Mulla on toisessa autossa ollut led-H4 polttimoita. Taisi olla n.25w per yksikkö. Kannan ympärille asennettiin alumiinisiili. Ei lämmennyt missään olosuhteissa sormea lämpimämmäksi. Valo oli valkoista ja toimi normaalin umpion kaverina ilman häikäisyä. Eikä umpion pohjat pilaantuneet kahden vuoden käytöllä. Sitten toisesta polttimosta paloi muutama ledi, niin vaihdoin tavalliset tehohalogeenit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.