Kirjoittaja Aihe: Nokkaongelmaa  (Luettu 3227 kertaa)

TunturiTT

Nokkaongelmaa
« : Toukokuu 15, 2007, 16:15:24 ip »
Olisko jollain sattumalta käsillä pikkulohkoisen (kaksi venttiilisen) nenäkeppiä? Jos olisi, mittaisi nokan perusympyrän ja korkeimman noston halkaisijat. Eli siis nokan ohuin kohta ja korkein kohta.
On nimittäin niin, että uudemman Nevadan nokka-akseli on päästään erilainen, koska siinä on kärjetön sytty!! :X Tuon seiskapätkän mukana ei tullut syttyvehkeitä, koska joku oli ne jo ostanut.. Ajattelin sitten laittaa koneeseen Lartsan koneen kärjellisen sytyn, kun se pelaa varmasti, ilman virityksiä.
Erona siis nokka-akseleiden kesken on erilainen pää siinä ulostulevassa osassa. Uudemmassa paksumpi ja ilman sokkaa. Vanhassa on tappimallinen sokka.

Tietenkin, jos jollain lepää hyllyllä ok kuntoinen, kärjellisen nokka, saa siitä ilmoitella minulle. Voisin sen itselleni lunastaa... tai vaikka vaihtaa johonkin pätevään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

Nokkaongelmaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2007, 01:05:40 ap »
Niin, mittasin tuossa Larion nokan ja sen arvot ovat siis perusympyrän ~Ø22 ja nokan harjalta mitattuna 27mm.

Eli jos joku saisi mitattua tuon noston, olisin erittäin kiitollinen. Senhän voi mitata vaikka tönäristä, jos kone ei ole purettuna.

Itse pääsen vasta illalla ruuvamaan 750cc:stä ryhmykepin irti. Sittenhän se selviää.

ps: Minulla onkin muuten koko ajan ollut silmäin alla Workshop manualeissa noiden nokka-akseleiden arvot-> identtiset asteiltaan, nostosta ei ole mitään merkintää.

TunturiTT

Nokkaongelmaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2007, 16:16:12 ip »
Itse itselleni vastaten;
KYLLÄ!! Larion nokka-akseli on täsmälleen samanlainen, kuin muissakin pikkulohkoissa!! :O Moottorin suurempi teho ja korkeammalla sijaitseva tehoalue selittyvät sitten vain ja ainoastaan paremmalla kanavien virtauksella ja suuremmalla virtauspinta-alalla.
Ryhmysauva osoittautui mittaamallakin identtiseksi seiskapätkän kepin kanssa. Nenä vaihdettu ja kone lepää jo puhdistetussa rungossa.. Ei ole enää paljosta kiinni..

kvlm

Nokkaongelmaa
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2007, 12:44:05 ip »
..ja Perjantaina Humppilaan.....