Kirjoittaja Aihe: Jarrun imaus  (Luettu 857 kertaa)

Passo Stelvio

  • Viestejä: 110
Jarrun imaus
« : Marraskuu 30, 2022, 17:45:35 ip »
Koetetaan täältäkin parviälyä. Tuossa kunnostamassani V50 ei saatu ilmattua sitä käsijarrusta toimivaa yhtä levyä. Integraalipuoli saatiin ilmattua.
Pääsylinterissä on korjaussarja ja kaikki on laitettu oikessa järjestyksessä. Ei vaan lähde jarruneste liikkeelle. Periteisellä konstilla koitettu ja paineilmalla.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan. Vika on joku yksinkertainen ei vaan alyä tai huomaa.
Käytettyä pääsylinteriäkin saa tarjota, jos vika on koko pas....kassa

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2022, 19:38:10 ip »
Aloitetaan todennäköisestä: 1) onko kahvan ja ja kahvasylinterin tangon välillä riittävästi välystä?
Kun kahvasylinterin säiliön kansi on auki niin näkyykö nestepinnassa liikettä kun kahva päästetään vapaaksi?
Tuleeko ko. jarrusatulan ilmausruuvista jarrunestettä eli virtaako jarrunestettä edes sen verran että sitä kahvasylinterin säiliöstä valuisi sinne edes malliksi? Ymmärsin että ei.

Jarrusatula voidaan ilmata nuripäinkin eli isohkolla injektioruiskulla laitetaan nestettä löysätyn ilmausruuvin kautta niin että sitä tulee kahvasylinterin säiliöön asti. (Ilmausruuvin kierteeseen kannattaa laittaa muutama kierros putkimiehen teippiä ettei nestettä vuoda kierteen kautta ulos.)  Jos ei tule niin jossain on tukos tai jokin osa on jumissa. Vrt. kohta yksi.



TimoEv

  • Viestejä: 1 969
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2022, 20:03:29 ip »
Kumiletkut vai teräspunos-teflon? Kumi voi olla jossan välissä rutussa? Letkuja tekee esim. Hiflex metritavarasta. Jos menet => malli mukaan.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 110
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2022, 20:13:00 ip »
Tämä V50 ekaa vuosikertaa (1978) eli kahvasta lähtee vaijeri tankin alla olevaan pääsylinteriin ja siitä toiselle etu levylle.
Truutalla on yritetty molemmista päistä, ei mene mitään sisään eikä tule uloskaan mitään. Epäilen myös tukosta. Jarruletkussa voisi olla, tietysti voi olla myös kulkeutunut satulaan. Korjausarjalla nekin on kunnostettu.
Täytyy purkaa letku jonain päivän kun talviliukkailta ehtii

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2022, 22:08:22 ip »
TimoEV on asiassa.
Kumiletkujen käyttöikä on kuusi vuotta. Tai siis japaninpyörissä on. Huollossa niitä vaihtelin. Kaikki eivät antaneet vaihtaa. Silloin vastuu on asiakkaalla.
Oletan että Guzzienkin kumiset jarruletkut ovat yhtä pitkäikäiset. Suosittelen myös teflonsisuksisia teräspunosletkuja. Ne kelpaavat myös museokatsastuksessa kunhan niiden päälle laittaa kutistesukat. Näyttävät silloin alkuperäistyyppisiltä enemmän.

Yksi riesa on tullut vastaan tukkeutumina silloin kun on laitettu "parempaa" jarrunestettä alkuperäistyyppisen sekaan tai päinvastoin. Jarrunesteitä ei pidä sekoitella. Yleensä jarrunestesäiliön päällä lukee että mitä pitää laittaa. Mutta tuskin tässä on siitä kysymys.

jukkak

  • Viestejä: 46
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2022, 15:28:30 ip »
Itse kun vaihdoin teräspunosletkut Cali 3:een niin uuden nesteen täyttö ja ilmaus sujui "laakista" semmosella perus alipaine kannulla
Norge, Cali 3,

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: Jarrun imaus
« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2022, 19:31:29 ip »
En muista onko pikkulohkossa putkella osa jarrukamoista siellä tankin alla, mutta muistelen irroittaneeni osia siten, että sain säiliön ylimmäksi ja satulat alimmaksi. Sitten annoin painovoiman hoitaa suurimman osan. Eli kuplat nousevat toki ylöspäin, kun reitti on selvä.
Tuhlasin juuri muutamana iltana enduron takajarrun kanssa tunteja, kun ei suostunut ilmaantumaan. Säiliö on rungossa tankin alla, letku siitä menee keskelle takajarrujen pääsylkkää, letku satulalle lähtee sylinterin yläpäästä vaakaan. Letkussa on s-mutka, josta alamäkeä satulalle. Ei auttanut ruutalla painaminen, lirkuttaminen, yläpäästä nesteen painaminen letkuun, väliltä ilmaaminen tai mikään. Sitten kun irrotti letkun väliltä kiinnikkeistään ja satulan omalta sijaltaan, että sen sai ylös, sain kuplat satulan kautta pois. Vaikein ilmaus ikinä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.