Kirjoittaja Aihe: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät  (Luettu 2909 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« : Lokakuu 27, 2022, 20:29:18 ip »
Kokemusta on siitä että olen saanut ilman erityistä ulkopuolista apua (Oppia on toki saatu laajasti jo kouluajoilta, sivuavista työjutuista ja kolleegoilta.) tutkia ja käyttää Guzzien hallintajärjestelmää jo vuosikymmenien ajan. Niin vianetsintään kuin säätämiseen. Jopa optimointiin.
Nyt näyttää siltä että ei ole enää mahdollista uusien mallien osalta tai tarvitsee ohjelmia joilla murretaan suojaus pyörien käyttöjärjestelmiin.
Jos näin on niin taitaa mielenkiinto, osittain, heiketä uusia malleja kohtaan. Tähän asti on saattanut säätää pyörän perskohtaisesti sellaiseksi kuin haluaa. Jopa huomattavasti rouheammaksi kuin tehtaalla on ikinä suunniteltu. On voinut säätää tehoa, kulutusta, ominaisuuksia ja muitakin asioita omien mieltymyksien suuntaan.
Kysymys kuuluukin että onko nykymalleja enää mahdollista personoida?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2022, 06:47:16 ap »
En tiedä Guzzista, mutta sähköautokurssilla sanovat, että 2019 Fiat vaatii tehdasyhteyden huoltovälinäytön nollaukseen...

Yhä useampi ohjainlaite, joka vaikuttaa päästöihin tai ajettavuuteen siirtyy tehdasyhteyden ja tunnistautumisen taakse.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2022, 07:37:33 ap »
Autoon, mp:ään, jne. ei saa tehdä mitään sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnän tarkastuskohteisiin. Näitä ovat mm. pakopäästöt, ääni, valot, jarrut, ohjausgeometria jne. Tokihan vaikkapa änkkärit saa uusia, mutta oltava hyväksytyt. Näin on EU direktiivissään päättänyt.

Tuo tarkoittaa, että tehtaan on varmistettava, ettei (lähinnä) ruiskuun voi tehdä noinvain muutoksia huollossa tai kotona. Järjestelmä vaatii ecuun pääsyyn koodin. Lupa tulee tehtaan tiedostosta, joka keskustelee huollon läppärin kanssa. Samalla tapaa kuin pankkikortti toimii.
En tällä istumalla usko, että tuo tehtaan systeemi on avattavissa.
Vaikka, sanotaanhan Raumallakin, että "menee niitä laivojakin"...

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2022, 12:07:59 ip »
Tällainen linkki löytyi netistä ja mikäli oikein ymmärsin, niin tuolta saa ostettua Guzzeihinkin Ecu karttoja. Esim. V85TT: hen(E4 ja E5) ne maksaa 60-70e. Ne tulevat binääritiedostoina ja ne voi ladata ecuun Tunerpro ohjelmalla. Kaiketi niitä voi sitten muokatakkin.
Viisaammat osaa varmaan sanoa, että tarkoittaako tuo edellämainittu, että uudempienkin Guzzien ecuihin pääsee edelleen ja karttoja voi muokata?
https://oldskulltuning.com/moto-guzzi-v85tt-tuning-marelli-11mp-with-tunerpro/

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2022, 15:30:59 ip »
En tarkoittanut tätä vaan ilmaista ohjelmistoa ja omatoimista säätöä. Kuten GuzziDiag ja sen oheistoiminnot kuten ilmainen TunerPro. Liekö nyt joku keksinyt, jälleen, laskuttaa ilmaisen ohjelmiston myynnillä. Tämä minulla jo on. Ainoa mikä maksoi on liitäntäjohdin muuntimineen.

Toisaalta, on mukava kuulla että hallussani olevat ilmaisohjelmistot, sopivat edelleen. Nähdäkseni kuitenkin laitimmaisena V85TT:hen.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ Mutta se on pikkulohkokoneinen.

Itselläni on myös, tässä suhteessa, laitimmainen isolohkomalli: 1400. Siihen taitaa loppua minun Guzzi-harrastukseni.

Millaiset ja mistä ovat nyky-Guzzien käyttöjärjestelmät? Kiinastako?

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2022, 15:33:48 ip »
V85TT:n ecu on Magneti Marelli IAW75M vuosimallit 2019-2020, eli Euro4 vaatimukset täyttävät ja muokattavissa ilmaiseksi Guzzidiagilla. Varoittelevat herkkyydestä.. Jostain luin, että sähköjärjestelmä on Magneti Marelli ja KL, mitä se sitten tarkoittaakin..?

Vuosimalli 2021 lähtien ecu on Magneti Marelli Euro5 ja tyypiltään IAWMP11. Tätä ecumallia ei löydy Guzzidiagilta ainakaan tällä hetkellä, mutta luulisin että tulossa on. Ainakin edellisessä viestissäni sitä jo näin mainostetaan ja karttaa myydään. Sähköjärjestelmä on Magneti Marellin ja canbus järjestelmä.
 
Aivan uusin myyntiin tullut vuoden 2023 tonninen vesijäähymalli V100 Mandello on varmaan aivan erilainen..

Tiedäppä sitten tuosta kiinalaisuudesta..Onhan niitä moottoripyöriinkin kaikenlaisia osia Eurooppaan kaupattu jo aika pitkään..Lieneekö Magneti Marellikin jo kiinan marelli..

Jouko

 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusien Guzzi-mallien hallintajärjestelmät
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2022, 19:28:21 ip »
En löytänyt mitään uutta tämän jälkeen; https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?PHPSESSID=geer8kit42t7blnq8j06t89sjh&topic=3793.855

Euro4 Guzzeissa on 7SM ecu ja Euro5 Guzzeissa 11MP ecu.

”KL” viittaa tähänastiseen ”vanhaan” tiedonsiirtotapaan ecu:n ja ohjelmointilaitteen välillä. Kolmesta kaapelin johdosta yksi on ”K” ja yksi ”L”.  Tarkemmin toisaalla, missä on tietoja kaapelista.

Aikaisemmin mainittu TunerPro; myös siellä (”oldskull”) linkin takana mainitaan, että TunerPro on ainoastaan editori, jolla karttatiedostoja voidaan muuttaa (tätä varten pitää TunerPro:hon tuoda ecukohtainen XDF -tiedosto, joita osaajat talkootyönä/harrastuksesta värkkäävät). TunerPro:lla ei voi kirjoittaa ecuun, tai lukea sieltä. Ymmärrän tuon ”oldskull” sivun niin, että tekevät ja kauppaavat näitä XDF -tiedostoja, jotka ovat välttämättömiä jotta TunerPro osaa näyttää selkokieltä karttojen sisällöstä.  Arvelen että luotettavimmat XDF -tiedostot löytyvät sieltä mistä ennenkin, tuon MM:n linkin takaa.
Siihen, miten tiedot luetaan ecusta, mitä luetusta tiedostossa muokataan tai miten tiedot kirjoitetaan ecuun - eivät ota mitään kantaa.

MM -linkin takaa käy ilmi että 7SM uudempaan ecuun (11MP) ei näy ilmaista luku- tai kirjoitusohjelmaa. V100 Mandellosta löytyy mainintoja että siinä on tuo 11MP.

En voi olla arvelematta, että kun jo 7SM tultua asiat menivät niin mutkikkaaksi, ja jopa vaaralliseksi (ride by wire ja ABS) - 11MP kohdalla muuttujia tuli hirmuisesti lisää.  Kun ei ole 7SM järjestelmään puuttujia, vielä vähemmän niitä mahtaa tulla/olla näihin uudempiin järjestelmiin (”nothing beats the old 15M”).  Koska moottoripyöriä on niin paljon vähemmän kuin autoja, voisi kuvitella että muutama harva ammattipaja tekee ja myy optimointeja tulevaisuudessa. Tai sitten niin että kartan saa ostaa valmistajatehtaalta (”race ecu, ei maantieliikenteeseen”).  Ja asennuksen merkkiliikkeeltä (7SM kohdalla onnistuu GuzziDiag -välineillä).
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2022, 01:40:59 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.