Kirjoittaja Aihe: Öljyvuoto  (Luettu 3677 kertaa)

2144

Öljyvuoto
« : Lokakuu 13, 2022, 13:20:25 ip »
Gali 1400  Vasemman puolen sylinterin tuuletusrivat ovat ylhäältä öljyiset. Vuotaakohan kannen tiiviste ?

2144

Vs: Öljyvuoto
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2022, 17:23:21 ip »
Kyseessä näyttääkin olevan varsin yleinen vaiva. Pitää alkaa metsästämään venttiilikopan kannen tiivisteitä

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2022, 18:32:29 ip »
Moi!
Vasemman sylinterin öljyisyys ei todennäköisesti johdu kannentiivisteestä. Usein se johtuu sylinteristä etuyläviistossa olevan luukun/kannen huonosta tiivisteratkaisusta. Luukun tiivisteenä kiertää täytekynän terän paksuinen kumirengas, joka kulkee urassa. Tiiviste uppoaa liian syvälle uraan ja tiivistävä vaikutus on huono. Öljyvuotoon lisäsyynä on usein moottoritilan öljyn ylitäyttö. Konstruktio on herkän oloinen ylitäytölle. Sanoisin tätä tyyppiviaksi tai sitten ominaisuudeksi, riipuen näkökulmasta. Kaiken kukkuraksi tuo luukku on aivan tarpeeton turhake! T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2022, 22:46:29 ip »
Ihan ei minulle auennut että mikä tiiviste vuotaa.
Sylinterin sisäsivulla takakulmassa on jakoketjun kiristimen kuusiokantainen kierretulppa joka on erikokoinen eri puolilla. Kannentiiviste on sylinterin ja sylinterikannen välissä. Jos se on rikki niin tiedossa remontin paikka. Sylinterikannen taka-sisäkulmassa on pyöreähkö kansi jossa on o-rengastiivistys ja sen tarkoitus on täyttää nokka-akselin reikä. Venttiilikopassa on viisi tiivistettä. Yksi kehämäinen ja paksuhko tiiviste ja lisäksi tiivisteet kiinnitysruuvien alla. Sytytystulppien alla on normaalit, kertakäyttöiset, tiivisteensä eikä niistä saa vuotaa mitään. Päällimmäisenä on koristekansi jossa ei ole tiivisteitä koska se on vain koriste ja siksi, käytännössä, tarpeeton. Ilmeisesti kyse on italialaisesta muotoilusta. Öljy ei ole juurikaan paineellista kuin jakoketjun kiristimissä.

Venttiilikopan tiivistettä ei pysty kiristämään sillä kopan kiinnitysruuvit eivät kiristy kuin rajoittimeensa saakka. Nokka-akselin kansi on o-rengastiivisteinen. Sitäkään ei pysty kiristämään kuin sen minkä ruuvit sallivat ja niissä on alhainen kiristysmomentti. Jo se vuotaa niin tiivisteen hinta on alan liikkeessä muutamia kymmeniä senttejä. Muut tiivisteet ovat lähinnä merkkikohtaisia ja tarkoitettu kertakäyttöisiksi. Tosin itse olen niitä käyttänyt useita kertoja samoja sillä periaatteella että jos vuotaa niin laitan uudet.

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2022, 12:16:52 ip »
Moi!
Tuota kahdella ruuvilla kiinnitettyä mustan väristä kantta tarkoitan.
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

2144

« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2022, 09:24:11 ap »
motomatti taitaa asua Ylöjärvellä? Minä myöskin ( Viljakkalassa) . Olisikohan joskus mahdollista saada näkemys näihin vehkeisiin paremmin tutustunelta henkilöltä , siis paikan päällä ? Yt. Jussi Siikakoski  0400 733657

2144

« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2022, 17:53:45 ip »
Pitää alkaa purkamaaan pakettia, mutta "koristekannesta" alaspäin vasemman puoleinen sylinteri on öljyinen. ajettu 22 000 km. olen kyllä muutaman moottoriremontin tehnyt, ja yamahan perämoottoreita laittanut eloon, eli kaiketi tämänkin italian ihmeen anatomia selviää. Lähinnä mietin, että onko jollain oikeasti selkeä , ja helppo ratkaisu ongelmaan ?

motomatti

« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2022, 23:47:14 ip »
Ei ole itse tarvinnut tuohon Kimmon esittämään kanteen kiinnittää huomiota. Yleisohjeena voin suositella, jos öljyvuoto on siinä, laittaa uuden tiivisteen. Suosittelen käyttämään korkeatasoista tiivistettä. Koska kyse ei ole ympyriäisestä kehätiivisteestä niin kansi kannattaa ottaa mukaan liikkeeseen. Suosittelen, omista lähtökohdista, Top-Osaa. Tiiviste maksanee muutamia kymmeniä senttejä ja korkeintaan pari euroa. Millä mielellä myyjä on ja minkä verran kehtaavat pyytää jos ei ole kanta-asikas. He tekevät itse tiivisteensä niin saa tuoretta tavaraa. Toki muitakin tiivistystapoja voi käyttää.
En ole tutustunut kyseiseen komponenttiin lainkaan. Ei ole ollut syytä. Sijaitsee osassa jonka etupuolella on laturin hihna ja takapuolella jakopää.