Aihe kiinnostaa, vaikka en osaa vastata. Olen myös etsiskellyt akkua, vaikkakin pikkulohkoon. Muuta syytä litiumakkuun siirtymiseen ei ole kuin se tosiasia, että lyijyakkuja ei enää saa kuivavarattuina. Ne nykyisin myydään aina valmiiksi hpotettuina ja siis valmiiksi vanhennettuina, jopa valmiiksi pilattuina. Mutta – kyllähän keveys olisi tervetullutta, ja varsinkin painopisteen alennus.
Esteenä on ollut latausjännite. Ducati-Energia merkkisen regulaattorin jännite on 15 V ja se tulisi armotta rikkomaan litiumakun. En ole ainakaan löytänyt mallia, jolle sopisi yli 14 V latausjännite. Jossain mallissa Ducati-Energia regulaattoreita on erillinen referenssijohdin, jolla voi jossain määrin antojännitettä asetella, mutta nyt käytössäni olevassa ei sellaista ole. (Olen kyllä jo suunnitellut regulaattorin, jonka antojännite on säädettävissä, mutta en ole rakentanut edes koekytkentää. Ei ole kylläkään mitään syytä odotta, että se ei toimisi.) Tässä yhteydessä en nyt jankuta tyristori tyyppisen regulaattorin toiminnasta johtuvista ylijännitepiikeistä, joita siinä väistämättä esiintyy, koska monilla on käytössä näitä litiumakkuja ja ne näyttävät pysyvän ehjinä silti.
Toinen ratkaiseva vaatimus on maksimivirta. Starttivirtaa sinänsä ei paljoa tarvita, 50 A riittänee, mutta v-kakkosen kaksi isotilavuuksista sylinteriä isoilla puristuksilla on startille kova väännettävä. Jotta pyörähtää yli puristuksien tarvitaan ainakin 150 A hetkellistä huippuvirtaa. Jos jollain on empiiristä kokemusta: tietoa oletaan vastaan.
Akun ulkomitat tuskin ovat ongelma. Laittaisin kyllä sellaisen, mikä vaan mahtuu. Amppeerituntimäärä ei ole edes oleellinen.