Kirjoittaja Aihe: Mikä Litium-akku isolohkoon?  (Luettu 1370 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 870
Mikä Litium-akku isolohkoon?
« : Lokakuu 11, 2022, 10:39:49 ap »
Nyt on hakusessa pienikokoinen Litium-akku Centauro-koneiseen Guzzi-projektiin. Tila on vähissä, joten siksi päätyminen kyseiseen akkutyyppiin. Paras noin kokomielessä olisi varmaan kennoista kokoonpantu akkupaketti, mutta itse en sellaista osaa tehdä ja kaupallinen tarjonta on ymmärrettävästi vähäistä. Paljonko tarvitsee käynnistys virtaa, että startti on varma?

Hajakenttä

  • Viestejä: 789
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2022, 16:30:09 ip »
Aihe kiinnostaa, vaikka en osaa vastata. Olen myös etsiskellyt akkua, vaikkakin pikkulohkoon. Muuta syytä litiumakkuun siirtymiseen ei ole kuin se tosiasia, että lyijyakkuja ei enää saa kuivavarattuina. Ne nykyisin myydään aina valmiiksi hpotettuina ja siis valmiiksi vanhennettuina, jopa valmiiksi pilattuina. Mutta – kyllähän keveys olisi tervetullutta, ja varsinkin painopisteen alennus.

Esteenä on ollut latausjännite. Ducati-Energia merkkisen regulaattorin jännite on 15 V ja se tulisi armotta rikkomaan litiumakun. En ole ainakaan löytänyt mallia, jolle sopisi yli 14 V latausjännite. Jossain mallissa Ducati-Energia regulaattoreita on erillinen referenssijohdin, jolla voi jossain määrin antojännitettä asetella, mutta nyt käytössäni olevassa ei sellaista ole. (Olen kyllä jo suunnitellut regulaattorin, jonka antojännite on säädettävissä, mutta en ole rakentanut edes koekytkentää. Ei ole kylläkään mitään syytä odotta, että se ei toimisi.) Tässä yhteydessä en nyt jankuta tyristori tyyppisen regulaattorin toiminnasta johtuvista ylijännitepiikeistä, joita siinä väistämättä esiintyy, koska monilla on käytössä näitä litiumakkuja ja ne näyttävät pysyvän ehjinä silti.

Toinen ratkaiseva vaatimus on maksimivirta. Starttivirtaa sinänsä ei paljoa tarvita, 50 A riittänee, mutta v-kakkosen kaksi isotilavuuksista sylinteriä isoilla puristuksilla on startille kova väännettävä. Jotta pyörähtää yli puristuksien tarvitaan ainakin 150 A hetkellistä huippuvirtaa. Jos jollain on empiiristä kokemusta: tietoa oletaan vastaan.

Akun ulkomitat tuskin ovat ongelma. Laittaisin kyllä sellaisen, mikä vaan mahtuu. Amppeerituntimäärä ei ole edes oleellinen.



Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

  • Viestejä: 870
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2022, 17:12:26 ip »
Sen verran sain ohjeistusta, että tilaan akun tuolta:
www.masolise.com
Käsittääkseni tuo kylmäkäynnistysvirta olisi hyvä olla vähintään lähelle 300, että starttaus olisi varma.
Litiumakulle sopivia lataussäätimiä näyttää olevan kaupan caferacer shopissa. Näyttää olevan useita eri Ducati-säätimen korvikkeita. Pitää tarkistaa, paljonko alkuperäinen lataa, että ei käy vahinkoa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 789
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2022, 13:43:44 ip »
Lainaus
Sen verran sain ohjeistusta, että tilaan akun tuolta:
www.masolise.com
Aucun produit disponible pour le moment. Ei tuotetta saatavilla tällä hetkellä.

Mutta kotimainen kauppa olisi myös:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/exide-mp-akku-eltz14s-12v60wh290a-li-ion-150x87x93--/p/3661024036825/

Hyväksi tunnettu merkki. 60 Wh = 60 VAh /12 V = 5 Ah, lienee riittävä ja 290 A lupailee nähdäkseni starttivirtaa. Hintaa kyllä piisaa...


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2022, 02:25:34 ap »
Yleinen käsitys on että litiumakut eivät ole ihan sopivia jos latausjärjestelmä on tarkoitettu lyijyakulle. Litiumakun kestävyys saattaa kärsiä. Toivottavasti olen väärässä sillä trendi on laittaa vanhempiinkin pyöriin köykäisempiä akkuja. Vanhemman tyypin suoravetoisten starttien suhteen voi tulla ongelmia. Korkeakierroksiset alennusvaihdestartit tuskin ottavat nokkiinsa jos ei tarvitse "sahata" kovin pitkään. Lähtee kuin nappi sepaluksesta.

Lyijyakuilla on ominaisuus siinä kun startataan niin voima on siellä startissa ja sytytyspuolen virransaanti jää vajaaksi eikä kipinä ole tulpassa kovin kaksinen. Tiedän koska olen omistanut muutaman japsipyörän. Yksi on vielä mutta se on made in USA. Siinä on myös poljin...

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2022, 12:09:13 ip »
Akun tehosta: olen huomannut tyydytyksekseni että 18 Ah lyijyakku on isolohkoisiin aivan riittävä. Edellyttää, tietenkin, alennusvaihdestarttia. Kuten Valeo. Vanhat isot Bosch-startit eivät jaksa vääntää riittävästi sillä teholla. Valitettavasti Valeon ja sen kopioiden suhteen asennus niiden vaihteistojen kylkeen on hankalaa koska startin solenoidi törmää vapaavalon kytkimen karaan. Olen omissa proggiksissa tehnyt vapaavalon kytkimeen muutoksia: karan katkaisu minimimittaan ja muoviseen kiinnitysosaan upotukset M6 uppokantaruuveille. Mahtuu niukasti ja käynnistyminen on varmempaa. Toki vapaavalon kytkimen voi nostaa hyllylle ja laittaa matalan suojalevyn tilalle. Kyllä sen vapaan löytää muutoinkin kuin valoa tuijottelemalla.

Pienestä akusta on sekin ilo että kampiakselin päässä pyörivä vaihtovirtalaturi täyttää pienen akun nopeasti ja akun kesto siten pitenee. Akut, isotkaan, eivät tykkää olla vajaalla latauksella.

Vielä asettaisin lievästi kyseenalaiseksi litiumakun käytön silloin kun on kyseessä suoravetoinen käynnistinmoottori. Käynnistysvirta voi kasvaa huiman korkeaksi hetkellisesti jos käynnistyminen ei tapahdu välittömästi. Riippu myös siitä mihin käyntikierron kohtaan kone on sammunut. Toki Guzzin kone käynnistyy vain starttinappia hetken painamalla kun kaikki on kunnossa. Kaksi kampiakselin kierrosta ja kone käy.

Ekku

  • Viestejä: 870
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2022, 12:33:37 ip »
Aika harvalla lienee enää vanhaa suoravetoista Boschin starttia aktiivikäytössä?
Tästä muuten saakin aasi sillan, että mitä muita potentiaalisia korvaavia starttimoottoreita on kuin  Valeo?
Tarjontaa on, mutta miten on laadun kanssa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 312
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2022, 13:14:01 ip »
Ne pyörät joissa luultavasti on vielä suoravetoisia, ovat mahdollisesti kaasaripelejä ja ne kyllä hurahtavat yleensä "ykkösellä" käyntiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 514
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2022, 15:49:53 ip »
1400 Californiassa olen havainnut että kannattaa startatessa olla hämäläinen eli toimia hieman myöhässä sen jälkeen kun virta-avaimesta on käännetty. Moottoriohjauksessa, ilmeisesti, on jonkinlainen "testijakso" virran kytkeytymisen jälkeen. Startti kyllä pyörittää mutta käynnistyminen tapahtuu viiveellä. Kun on käyttänyt tuon viiveen vaikka zen-mietiskelyyn ja painaa starttinappia niin heti on tulilla. Lisäksi välttyy noloilta tilanteilta. Kyse on kuitenkin vain joistakin sekunneista. Ja aina on lähtenyt käyntiin mutta "sahaaminen" ärsyttää.

Lainaus
Ne pyörät joissa luultavasti on vielä suoravetoisia, ovat mahdollisesti kaasaripelejä ja ne kyllä hurahtavat yleensä "ykkösellä" käyntiin.
Kunnossa ollessaan vanha tonninen California käynnistyy viiveettä mikäli kaasukahvaan ei kosketa ja ryyppyä on annosteltu oikein. Kylmäkäynnistys ilman ryyppyä ei onnistu. Siinä vehkeessä ei ole bitinbittiä. Vielä... Digisytkä on jo hankittu. Pruutta puuttuu vielä.

Kurtsi

  • Viestejä: 225
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2022, 15:59:20 ip »
Paras akku tähän mennessä on nykyinen Bilteman HD ( heavu duty, harrikka-akku). Vähäisistä ampeeritunneistaan huolimatta pyöräyttää Boschia rivakasti ja heti jysähtää II:n tilille.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: Mikä Litium-akku isolohkoon?
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2022, 11:57:03 ap »
Hupsista, yli 8 vuotta kulunut edellisestä kirjoittelusta foorumilla!

Minulla on SP1000 guzzissa (vm 1982) edelleen suoraveto boschin startti. Käynnistysongelmat olivat raivostuttavia. Mietin vaihdanko Valeoon vai vaihdanko akkua. Päädyin ostamaan lifepo4-akun. Merkiltään Earthx, malli taisi olla ETX36D. Tuossa on sisäinen latauksen valvonta. Fyysisesti tuo ei ole pienimmästä päästä mutta kevyt  (1.6kg vs 24Ah lyijyakku 8.1kg) se on ja antaa hyvät voimat starttiin (PCA 680A). Olen tuolla jopa kerran startannut auton V6 diesel-moottorin talvella. Haittapuolena kallis hinta ja noita ei taida enää oikein suomesta enää edes saada. 7 vuotta tuo ollut guzzissa joten aika hyvin on kestänyt. Pikku Hondassa mulla on motonetin pieni suht edullinen lifepo4 akku ja parin kesän perusteella ei siitäkään pahaa sanottavaa.

Vaikka akussa riittää nykyään voimaa pyörittää, naksuu silti jonkin verran startatessa. Kyseessä lienee startin releen outo johdotus. Onkohan foorumilla tästä ollut juttua? Lontoossa tämmöiset ohjeet: http://www.guzziriders.org/click-no-crank_topic3887.html